این روزها اخبار غیر رسمی مبنی‌بر افشاگری در رابطه با دستمزد سلبریتی‌های برای شرکت در آگهی‌های بازرگانی دست به دست می‌شوند. موضوعی که بررسی آن نیاز به کمی تامل دارد. آیا این هزینه‌های گزاف بر روند فروش محصولات نیز تاثیر می‌گذارد یا صرفا راهی برای رقابت میان برندهای مختلف است؟

به گزارش برات‌نیوز، روزنامه صبح نو در گزارشی از پشت پرده آگهی ‌های تلویزیونی و دستمزدهای نجومی سلبریتی‌های شرکت کننده در این تبلیغات سخن به میان آورده که در این گزارش قصد داریم بخش‌هایی از آن را با هم بررسی کنیم.

مدتی می‌شود که در آگهی ‌های بازرگانی تلویزیون حضور بازیگران و سلبریتی‌های ایرانی به چشم می‌خورد و بیش از پیش با این پدیده روبه‌رو هستیم.

این روزها در رابطه با میزان دستمزد دریافتی از سوی این افراد رقم‌های مختلف نجومی مطرح می‌شود.

در شرایط حال حاضر نیز که شیوع بیماری کرونا و ابتلای تنی چند از بازیگران مطرح به این بیماری، سبب تعطیلی بسیاری از پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شده است، به احتمال زیاد تعداد زیادی از بازیگران برای شرکت در تبلیغات تلویزیونی تمایل داشته باشند.

سلبریتی‌هایی پیش قدم برای شرکت در آگهی‌ های بازرگانی

از میان سلبریتی‌هایی که برای شرکت در آگهی‌ های بازرگانی پیش قدم شده‌اند می‌توان به آتیلا پسیانی، برزو ارجمند، امیرحسین آرمان، شقایق دهقان، سیروان خسروی، نوید محمدزاده، امین حیایی و محسن کیایی اشاره کرد.

خبرهایی نیز منتشر شده‌اند که محسن تنابنده هم بعد از رهایی از بستر بیماری کرونا قصد دارد در این حوزه نیز فعالیت خود را آغاز کند.

نکته قابل تامل این است که حضور این افراد مطرح و مشهور چه تاثیری بر میزان فروش یک برند خواهد داشت؟ آیا دستمزدهای نجومی برای چنین فعالیتی منطقی به نظر می‌رسد؟

از اخبار غیررسمی به گوش می‌رسد که هر سلبریتی برای شرکت در این آگهی ‌های بازرگانی از چندصدمیلیون تا چند میلیارد حقوق دریافت می‌کند.

به نظر می‌رسد که این دستمزدها تنها راهی برای رقابت برندها با یکدیگر بوده و در عمل چندان به کار آن‌ها نمی‌آید.

یکی از نکات قابل تامل در این رابطه این است که بسیاری از بازیگرانی که در تبلیغ‌های تلویزیون حضور داشته‌اند بسیاری از نقش‌های پیشنهاد شده در سینما و تلویزیون را رد می‌کنند.

اینطور به نظر می‌رسد که بعد از شبکه نمایش خانگی، حضور در این تبلیغات برای بازیگران منبع درآمد خوبی محسوب شده و دستمزد دریافتی آن‌ها بعضا با دستمزد حضور در یک فیلم یا سریال برابری می‌کند.

در ادامه این گزارش بخش‌هایی از گفتگوی روزنامه صبح نو با خانم الناز آبشاری از بازیگران با سابقه تبلیغات تلویزیونی را مشاهده می‌کنید.

دستمزد بازیگران آگهی ‌های بازرگانی زیاد نیست

– در اوایل دهه۸۰ در چند فیلم و سریال حضور پیدا کردم و سپس مرا به شرکت‌های تبلیغاتی معرفی کردند. فقط در حدود پنج سال، نزدیک به چهارصد تیزر بازی کردم.

– البته آن موقع خبری از اینستاگرام نبود و ما دربین مخاطبان خیلی شناخته نمی‌شدیم. تعداد بازیگران تبلیغاتی بسیار کم بود و ما به عنوان نسل اول این جریان در تعداد زیادی از آگهی ‌ها حضور پیدا می‌کردیم.

– یکی از خانم‌های همکار ما بودند که بعدتر بازیگر سینما شدند. اولین دستمزد من برای یکی از محصولات معروف ۳۵هزار تومان بود.

– متاسفانه در برهه‌ای که برای تست در چند نقش در دفاتر حضور پیدا کردم یکی از تهیه‌کنندگان شبکه نمایش خانگی صحبت‌های نامناسبی داشت و من هم کلا  از خیر آن کار گذشتم. البته این موضوع مربوط به چند سال پیش است.

– نه صنفی داریم و نه حتی بیمه هستیم. همیشه هم می‌گفتند بازیگر تیزر که بازیگر نیست! او که کاری نمی‌کند! بعدتر کمی دستمزدها رفت بالاتر. مثلا  براساس سابقه کاری سطح‌بندی شد. دستمزد ما شد بین ۴۰۰تا ۸۰۰هزار تومان!

الان دستمزد بازیگرانی که مثل من در این کار شناخته‌شده هستند نهایتا در بهترین حالت تا یک میلیون و پانصد هزارتومان است. 

– جالب است خانم نیوشا ضیغمی کالسکه بچه تبلیغ می‌کند. مدتی بعد نوشابه انرژی‌زا و حالا فرش تبلیغ می‌کند. این بی‌احترامی به همکاران من است.

– تا چندسال پیش برای تبلیغ یک محصول، صاحب آن به شرکت مراجعه و درخواست تولید تیزر می‌داد. اما الان شرکت‌ها هرچه که صاحب محصول بخواهد می‌سازند.

– بسیاری از سناریوهایی که امروز می‌بینید سفارش صاحب محصول است که اتفاقا  عمدتا  از آگهی‌های محصولات خارجی کپی‌برداری شده است. بعضی از آن‌ها حتی لوکیشن و جزییات را هم از تیزرهای آلمانی و ترکیه‌ای کپی می‌کنند!

حضور سلبریتی‌ها فروش بالاتر محصول را تضمین نمی‌کند

الناز آبشاری در رابطه با حضور سلبریتی‌ها درآگهی ‌های بازرگانی اینطور می‌گوید:  به نظرم لزوما استفاده از سلبریتی‌ها باعث فروش بالاتر محصول نخواهد شد.

امروز مردم نسبت به خیلی از سلبریتی‌ها نگاهی منفی دارند و خودشان را از آن‌ها دور می‌بینند.

– البته امروز فقط سلبریتی‌ها نیستند، بلاگرها هم وارد عرصه تبلیغات شده‌اند. بعضا می‌شنویم برای یک استوری چند میلیون تومان دریافت می‌کنند.

– فلان شرکت یک تیزر را مخصوص فضای مجازی می‌سازد و چون معذوریت‌های تلویزیون را ندارد خانمی که در آن حضور پیدا می‌کند پوشش و حجاب بازتری دارد. برای استوری‌های تبلیغاتی از ۱۵میلیون تا ۲۰۰میلیون تومان دریافت می‌کنند.

آگهی‌ های بازرگانی نیز مافیا دارند!

آبشاری همچنین معتقد است که در دنیای آگهی‌ های بازرگانی نیز مافیایی وجود دارد که کار فعالان این حوزه را با مشکل روبه‌رو کرده است : چند خانم و آقا در تبلیغات هستند که هنرور معرفی می‌کنند.

این‌ها از خدا می‌خواهند ما به خاطر مشکلات مالی بازی نکنیم تا آن‌ها آدم جدید بیاورند. یکی را پیدا می‌کنند و با او شرط می‌کنند که تا پنج کار اول باید رایگان همکاری کند.

دستمزد نجومی سلبریتی‌ها منطقی نیست

آبشاری در ادامه سخنان خود می‌گوید: من هجده سال است که در این کارم. به همراه همکارانم بارها سعی کردیم شرایط مالی را بهبود دهیم، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم.

– سلبریتی‌ها امروز از حدود ۳۰۰میلیون تومان تا چندین میلیارد تومان دستمزد دریافت می‌کنند.

– دونفر از سلبریتی‌ها که برادرند به جز مبلغ قرارداد، درصدی از فروش سالانه آن محصول را هم دریافت می‌کردند.

از تمسخر بازیگران تیزرهای تبلیغاتی تا بازی خودشان در آگهی ‌های بازرگانی

آبشاری در گلایه‌ای از سلبریتی‌ها اینطور می‌گوید: چندی پیش آقای مهراب قاسم‌خانی بازیگران تیزرهای تبلیغاتی را مسخره کرده بود اما همسر خودش برای یک نوشابه آگهی بازی کرد.

پس نباید همکاران من که با مقدار زیادی محدودیت کار می‌کنند را مسخره کنند.

– شخصا  هیچ مشکلی ندارم اما از این ناراحتم که چرا وقتی ما چندین سال است که درحال کار هستیم و امروز کمی هم شناخته شده‌ایم، باید رقمی زیر یک میلیون بگیریم ولی سلبریتی‌ها چندصد میلیون یا بعضا چند میلیارد تومان بگیرند.

– برخی  سلبریتی‌هایی که حاضر نیستند در تلویزیون کار کنند و انواع عکس‌های آن‌چنانی را در صفحات خودشان می‌گذارند در تیزرها حاضر می‌شوند.

جالب است بعضی از تهیه‌کنندگان را از کافه انتخاب می‌کنند، دو روز بعد هم طرف کشف حجاب می‌کند و به ترکیه می‌رود.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *