شرکت‌های بزرگ موسوم به گاوهای بازار بورس تا چه حد حق دارند روی مقاومت و قدرت خرید مصرف کننده، حساب کنند؟

به گزارش برات نیوز، دستکم یک دهه می شود که خیال شرکت‌های بزرگ موسوم به گاوهای بازار بورس از قدرت و ضریب مقاومت مصرف کننده در آمریکا راحت است.

سیاستمداران خرابکاری کنند یا نه، مهم نیست، رفاه نسبی گویا آنقدری هست که بر پیکره مصرف کننده خدشه‌ای وارد نشود.

بیشتر بخوانید: صعود بورس‌ های جهانی ادامه دارد

حتی اگر محرک‌های مالی در حال تصویب در مجلس عوام آمریکا راه به جایی نبرد، اقتصاددانان به آینده این کشور چندان بدبین نیستند و بر این باورند که اوضاع بدتر که نه حتی بهتر خواهد شد.

برخی اقتصاددانان اما معتقدند، میزان مصرف و نماد آن در سه ماهه اول سال میلادی جدید ضربه اساسی خواهد دید.

نفس‌های آخر انتخابات 2020

موج‌های بی جان در حد شایعه و خبر حول و حوش انتخابات دیگر به درد سرمایه داران آمریکایی نمی خورد، مردم تصمیم خود را گرفته‌اند و هرج و مرج ناشی از انتخابات آمریکا در بازار این کشور تقریبا آخرین دست و پاهای خود را می‌زند.

اما نکته مهم این است که انتخابات 2020 آمریکا در 4 دهه اخیر اولین انتخاباتی است که بدون حمایت دادگاه و نهاد قضایی صورت می‌گیرد و شاید بد نباشد که برخی بدبینان اقتصادی، از هم اکنون هرج و مرج داخل آمریکا را نیز در حساب و کتاب‌های بورسی خود لحاظ کنند.

در ادامه به طور مثال مواردی درباره عرضه کنندگان سهام در حوزه شبکه اینترنت اشاره می‌شود:

1- کمپانی اپل معتقد است که مهم میزان تقاضا است و نباید به ماجرای راست و دروغ بودن اطلاعات دامن بزنیم.

2- جیم استایر: فقط تنبیه جدی فیس بوک و کنترل آن در شبکه های اجتماعی می تواند میزان اطلاعات غلط و دروغ را در اینترنت کاهش دهد

3- Mr. Market: برای اصلاح جهان و اقتصاد ، شرایط عادی ممکن است به اندازه کافی خوب نباشد، باید یک کار اساسی کرد.

4- مرجع ناظر بازار در بخش امور مالی حقیقی در بیانیه خود موضوع مهم بررسی و حسابرسی ترامپ را بسیار معمولی ارزیابی می‌کند و بر این باور است که موضوع از ابتدا ساده و شفاف بوده است!

اطلاعات درست و بی نقص!

در همه این موارد شرکت‌های بزرگ نگران بازتاب خبر هستند، آیا اطلاعات همیشه درست و بی نقص است؟ آیا مصرف کننده در بمباران خبری همچنان مشتری وفادار یک کمپانی و یا یک برند خاص خواهد بود؟

اصولا یک شرکت بزرگ تا چه مرزی حق دارد روی قدرت مصرف کننده و تاب آوری او حساب کند؟

این روزها در بازار بورس آمریکا، شرکت‌های بزرگ دل به خلق روزافزون بازار گاوی و کمرنگ تر شدن تدریجی بازار خرسی بسته‌اند.

همواره در بازار موسوم به بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به ندرت صورت می‌گیرد.

عینک خوش بینی برای آینده بورس آمریکا

به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند.

عکس این ماجرا در بازار خرسی حاکم است و عرضه افزایش و تقاضا به شدت کاهش می‌یابد.

سوال مهم این است که کمپانی‌های بزرگ تا چه حد اجازه دارند وضعیت خرسی خود را با ویترین گاوی بچینند و فشار این تظاهر بورسی را بر دوش مصرف کننده یا سهامدار عام بیندازند؟

اقتصاد دانان بزرگ جهان دوست دارند با عینک خوش بینی خود برای آینده بورس آمریکا و البته همه جهان فضایی شفاف را آرزو داشته باشند که در آن بازار گاوی و بازار خرسی در رابطه علت و معلولی مشخصی تعریف و رویت شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *