مسوولان وزارت راه و شهرسازی از احتمال ورود یک شرکت چینی برای تامین مالی اجرای قطعه سوم آزادراه تهران – شمال خبر می دهند.

به گزارش برات نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی از احتمال ورود یک شرکت چینی برای تامین مالی ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال خبر داده است.

این در حالی است که پس از انعقاد قرارداد 25 ساله مین ایران و چین ، حضور چینی ها در برخی از پروژه های بزرگ کشور بیشتردیده می شود.

متسفانه احداث آزاد راه تهران شمال از 27 سال پیش برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور است.

آزاد راه تهران شمال به طول 121 کیلومتر

بر اساس این گزارش، طول این آزاد راه که تهران را به شهر چالوس وصل می کند درحدود ۱۲۱ کیلومتر است .

 این آزادراه در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت‌های ایران قرار نداشت.

اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت.

 منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن شد.

 بر اساس سیاست دولت یازدهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، در راستای اهداف توسعه ای دو کشور، یک باند از قطعه دوم آزادراه تهران- شمال تا سه ماه دیگر به‌ بهره برداری می‌رسد.  

اما در حال حاضر اجرای قطعه سوم آزادراه تهران شمال به دلیل مشکلات تامین مالی انجام نشده است .

طبق گفته وزارت راه و شهرسازی در صورت تامین مالی انجام خواهد شد.

افتتاح بلند ترین تونل کشور در آزاد راه تهران شمال

همچنین در این مسیر بلندترین تونل کشور به طول 8.5 کیلومتر با مسیرهای دو طرف، به افتتاح می‌رسد.

در این گزارش آمده است که قطعه اول این آزادراه هم به طول 32 کیلومتر اسفند ماه سال 98 افتتاح شد.

البته زیر بار ترافیک رفت.

قطعه چهارم آزادراه شمال هم به طول 20 کیلومترحدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس در روزهای پایانی دولت دهم؛ افتتاح شد.

در همین حال، تنها قطعه‌ای که هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته اجرای قطعه سوم این آزادراه است.

این قطعه به طول احتمالا 47 کیلومتر در حد فاصل پل زنگوله – سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد قرار دارد.

بیشتر بخوانید: پیشرفت 58 درصدی فاز دوم تهران شمال

اجرای قطعه سوم آزادراه تهران شمال نیازمند منابع مالی سنگین

پیش از این قرار بود که با ساخت قطعه دوم، ترافیک به سمت جاده فعلی چالوس هدایت شود.

اما گویا تصمیمات جدیدی برای تکمیل آزادراه تهران- شمال گرفته شده‌ است. 

در همین راستا، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین تصمیمات برای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال اظهار کرد:

ساخت قطعه سوم آزادراه تهران- شمال نیازمند منابع مالی بسیار سنگینی است.

توافق با شرکت چینی و اجرای سریع قطعه سوم آزادراه تهران شمال

خیرالله خادمی با بیان اینکه برای ساخت قطعه سوم از منابع خارجی استفاده خواهد شد، گفت:

برای تامین مالی اجرای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال با 5 شرکت چینی وارد مذاکره شدیم.

 مذاکره با یکی از این شرکت‌ها بسیار جدی است.

دور جدیدی از مذاکرات فشرده با این شرکت در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:

اگر با این شرکت چینی برای تامین مالی سهم دولت به توافق برسیم، طرح اجرایی این قطعه را هم به سرعت آماده می‌کنیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *