معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی 58 درصدی فاز دوم آزاد راه تهران شمال خبر داد.

به گزارش برات نیوز، خیرالله خادمی درباره آخرین وضعیت آزاد راه تهران شمال اظهار کرد:

با توجه به افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت این  آزادراه در سال گذشته، امیدواریم فاز دوم آزادراه تهران شمال در دو مرحله به بهره‌برداری برسد.

این در حالی است که احداث آزاد راه تهران شمال به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور از 27 سال پیش برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

آزاد راه تهران شمال به طول 121 کیلومتر

بر اساس این گزارش، طول این آزاد راه که تهران را به شهر چالوس وصل می کند درحدود ۱۲۱ کیلومتر است .

 این آزادراه در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت‌های ایران قرار نداشت.

اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن شد.

 بر اساس سیاست دولت یازدهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت.

طی ۵ سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش‌ازآن قابل قبول‌تر بود.

تاکید مسوولان دولتی برای اجرایی شدن آزاد راه تهران شمال

در همین حال در پی افتتاح فاز نخست آزادراه تهران-شمال، بهره‌برداری از فاز دوم این محور در دستور کار دولت و مجری آن قرار گرفت .

همچنین در جلسات متعددی مقرر شد تا برای تسریع دسترسی مردم به فاز دوم آن، در دو مرحله آزادراه تهران-شمال ادامه پیدا کند.

به گونه‌ای که قرار بود تا بهار سال جاری باند غربی فاز دوم آزادراه ۲۲ کیلومتری تهران-شمال در کنار جاده چالوس به بهره‌برداری برسد.

نهایتا پس از آن، این فاز تکمیل شود.

افزایش نرخ تورم تورم و موانع و مشکلات احداث آزادراه تهران-شمال

اما حالا با نزدیک شدن به زمان این وعده دولت، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:

یکی از مشکلات اساسی در توسعه و پیشرفت فیزیکی این محور آزادراهی افزایش حدود دو برابری هزینه‌های ساخت طی سال گذشته بود.

 این افزایش قیمت ها به گونه‌ای بود که در تیر ماه سال گذشته حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت و بهره‌برداری باند غربی این آزاد راه پیش‌بینی شد.

افزایش هزینه اجرای آزاد راه تهران شمال به بیش از 3هزار و 400 میلیارد تومان

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد:

اما در حال حاضر هزینه اجرای آزاد راه تهران شمال طی سال گذشته و ناشی از تورم به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 تا کنون حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان به ساخت این محور آزادراهی تزریق شده است.

 حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از سهم دولت بوده است.

در آخرین بازدیدی که فاز دوم آزادراه تهران-شمال داشتیم، حدود ۵۸ درصد باند غربی آن پیشرفت فیزیکی داشته است.

اما مسئله افزایش هزینه‌ها کار را برای تکمیل و بهره‌برداری از این آزادراه ۲۲ کیلومتری سخت کرده است.

بیشتر بخوانید: تهران-شمال تا 3 سال دیگر هم تمام نمی‌شود

روزهای پایانی فاز دوم آزاد راه تهران شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فاز دوم آزادراه تهران-شمال یکی از پیچیده‌ترین محورهای آزادراهی در کشور است، ادامه داد:

بیش از ۲۰ کیلومتر از این محور تونل یا پل است.

تقریبا ۱.۵ کیلومتر از آن، جاده بدون ابنیه این چنینی است.

 میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه خوب برآورد شده است.

بیش از ۹۵ درصد تونل‌های آن آماده شده است .

تونل البرز نیز که برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

طولی حدود ۶.۵ کیلومتر دارد، آماده بهره‌برداری است.

بهره برداری بخشی از آزاد راه تهران شمال تا اوایل تابستان

به گفته خادمی، مقرر شد تا در مرحله نخست و تا اوایل تابستان تونل البرز و دسترسی دو طرف آن که حدود دو کیلومتر است به بهره برداری برسد.

در مرحله بعدی آن باند غربی منطقه دوم آزادراه تهران-شمال نیز پس از به بهره‌برداری برسد.

وی درباره افتتاح و بهره‌برداری از فاز دوم آزادراه تهران-شمال اظهار کرد:

مرحله دوم این آزادراه پس بهره‌برداری از تونل البرز با برگزاری جلسات و برآورد هزینه مشخص خواهد شد.

از پایان تونل البرز تا منطقه یک آزادراه که حدود ۱۴ کیلومتر است، در چه بازه زمانی تکمیل شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *