برای روشن شدن ابهامات آگهی دهندگان مسکن و خودرو  در رابطه با احراز هویت سامانه امتا این سامانه اقدام به انتشار ابلاغیه برای کاربران کرد.

به گزارش برات نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در راستای انتشار ابلاغیه اخیر معاونت دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در رابطه با اجباری شدن احراز هویت آگهی‌دهندگان سکوهای آگهی خودرو و از ابتدای مهرماه سال جاری، برخی کسب‌‌وکارها و تشکل‌های صنفی مربوطه نسبت به این تصمیم واکنش‌هایی مطرح کردند.

درحال‌حاضر نیز مسئولان سامانه اِمتا ضمن تشریح نحوه کارکرد این سامانه، به برخی موارد مهم آن پاسخ داده‌اند.

 امتا به‌صورت API به کسب‌وکارها ارائه می شود

گفتنی است سامانه امتا به صورت API در اختیار کسب‌وکارها قرار خواهد گرفت.

مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، ثبت‌نام غیرحضوری کاربر است.

در این فرایند اطلاعات مهم هویتی کاربر دریافت خواهد شد، لذا کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی ذیل شورای عالی فضای مجازی، با شرط صیانت از داده‌های کاربران، مجوز راه‌اندازی این سامانه را صادر کرده است.

از اصلی‌ترین اهداف تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی، همین صیانت از داده‌هاست؛ به همین دلیل فرایند شناسایی و ثبت‌نام و احراز هویت کاربران باید در بستر همین سامانه انجام شود.

این سامانه از روش ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account) الگوبرداری شده است.

فرآیند احراز هویت سامانه امتا کوتاه است

فرایند احراز هویت سامانه امتا ساده و کوتاه است، این موضوع درحقیقت نقطه قوتی برای این سامانه محسوب می‌شود

فرایند احراز هویت سامانه امتا به این صورت است که کاربر فقط یک‌بار شناسایی شده و در دفعات بعدی تنها با استفاده از نام کاربری که همان شماره موبایل کاربر است و همچنین با استفاده از رمز یکتای خود احراز هویت خواهد شد.

از آنجایی‌که چندین هزار کسب ‌و کار وجود دارد، طی کردن فرایند احراز هویت برای هر کدام از آن‌ها توسط کاربران، فرایندی طولانی‌ و زمانبر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: احراز هویت آگهی‌دهندگان مسکن و خودرو

همچنین حجم ترافیکی و بار مالی پیامکی زیادی را به سامانه مربوطه و کسب‌ و کارها تحمیل‌ خواهد شد و تجربه کاربری نامناسبی ایجاد می‌کند.

بادرنظر گرفتن این موضوع که شیوه مذکور تاکنون عملیاتی نشده، بنابراین تبعات منفی آن آگاهانه یا ناآگاهانه در نظر گرفته نشده است.

درحال حاضر فرآیند شناسایی بیش از هشت میلیون کاربر در سامانه اِمتا طی شده و این کاربران تنها با وارد کردن شماره موبایل و رمز عبور خود برای کسب‌ و کارها احراز هویت‌ می‌شوند.

 اِمتا موفق در  طرح فروش فوق‌‌العاده خودرو

از دیگر نقاط قوت سامانه اِمتا، تجربه بسیار موفق این سامانه در احراز متقاضیان طرح فروش فوق ‌العاده خودرو است.

طی این فرایند در مدت ۱۰ روز، بیش از هفت میلیون کاربر شناسایی و احراز هویت شدند.

در حقیقت احراز هویت سامانه امتا بیش از یک میلیون کاربر در یک روز با حجم بالای ترافیکی و استعلام همزمان از سه دستگاه مختلف و هدایت کاربران به سامانه‌های دو خودروساز رکورد کم‌نظیری برای این سامانه رقم زد.

گفتنی‌ست که کمیته خودرو در این طرح، لزوم احراز کارت بانکی متعلق به خود را برای متقاضیان از طریق سامانه اِمتا قرار داده بود، در آن زمان این وب‌ سرویس از سوی ارائه ‎‌دهنده به ‌روز و کامل نشده بود بود،  لذا برخی کاربران را با مشکل مواجه کرد.

در همین زمینه برخی اظهارات مبنی‌بر عدم شناسایی سیم‌ کارت‌های اعتباری از سوی سامانه اِمتا را نیز می‌توان نادرست برشمرد.

تطابق شماره موبایل کاربران با کد ملی آن‌ها از طریق سرویس شاهکار(یکی از ابزارهای شناسایی و احراز هویت سامانه امتا ) بوده که با بررسی آن تمامی سیم‌ کارت‌های کشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش‌ می‌دهد.

تغییر مسیر کاربران به سمت شبکه‌های اجتماعی خارجی

طبق بررسی‌های صورت گرفته با توجه به ساختار، ویژگی‌ها و کارکردهای سکوهای آگهی، هیچ‌کدام از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی قابلیت‌های کاربردی در این زمینه نداشته و از سوی دیگر فقط کاربرانی ریزش‌ داشته‌اند که به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه در این بسترها فعالیت‌ دارند.

ازجمله دلایلی که کاربران به سمت شبکه‌های اجتماعی خارجی کشیده می‌شوند استعلام قیمت برخی کالاهاست که از سکوهای آگهی حذف شده‌اند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز معتقد است که این قیمت‌ها نباید حذف شوند و درصورتی که این سکوها دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته عالی نظارت بر کسب ‌و کارهای مجازی در شهریورماه سال گذشته که یکی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهی‌‌دهندگان است را رعایت‌ می‌کردند، قیمت ‎‌های خودرو و مسکن از این سکوها حذف نمی‌شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *