اختلاف قیمت میوه در بازار از جمله پرتقال در برخی از موارد با اختلاف 100 درصدی از قیمت خرید از کشاورز عرضه می شود.

به گزارش برات نیوز، مشاور نظام صنفی کشاورزی اعلام کرد:

دربرخی از موارد اختلاف قیمت میوه از زمین تا کف بازار به  حدود ۱۰۰ درصد می رسد.

وجود اختلاف قیمت میوه به ویژه قیمت پرتقال این روزها در باغ بسیار متفاوت از زمان عرضه در بازار است.

گاهی این اختلاف به 100 درصد هم می رسد.

به طوری که طی ماه های اخیر قیمت پرتقال درباغ 2 هزار تومان خریداری می شود و در زمان عرضه در بازار به قیمت 20 هزار تومان به فروش می رسد.

اختلاف قیمت میوه در باغ تا بازار

در بررسی های انجام شده به نظر می رسد که وجود دلالان و سوداگران در بازاراین میوه موجب چنین اختلاف فاحشی شده است.

مشاور نظام صنفی کشاورزی اظهار کرد:

 تعدد دلالان و شناسایی بازار در مقاطع مختلف منجر به گرانی میوه شده است.

دولت بایستی هرچه سریعتر در این بخش تعیین تکلیف کند.

وی خاطر نشان کرد:

چه دلیلی دارد باغداری که پرتقالش را بر روی درخت  ٢ تا ٣٠٠٠ تومان فروخته به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزار تومان برسد؟

محصولی که قیمت آن داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه ها کیلویی ۶ تا ٧٠٠٠ تومان  شده است.

ضرورت تعیین و تکلیف دولت در میان مصرف کنندگان و دلالان

خاکزاد با بیان اینکه بحث گرانی در بازار ارتباط مستقیمی با حضور دلالان و سوداگران مابین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارد، اظهار کرد:

دولت بایستی در میان دلالان و مصرف کنندگان تعیین و تکلیف کند.

یعنی یا ساماندهی بازار میوه را به تشکل ها و تولیدکنندگان مرتبط واگذار کنند.

خودش نقش نظارتی داشته باشد.

 یا اینکه مستقیما وارد عرصه شود و بازار را کنترل کند.

بیشتر بخوانید: گرانی میوه در بازار و ناتوانی مردم در خرید

زیرا دلیلی ندارد باغداری که محصول پرتقالش را بر روی درخت  ۲تا ٣٠٠٠تومان فروخته به دست مصرف کننده کیلویی ۲۰ هزارتومان برسد.

محصولی که داخل انبارهای سورتینگ و سردخانه ها  ۶ تا ٧٠٠٠ تومان شده است.

عدم تقسیم سود سورتینگ داران با کشاورزان

صاحبان سردخانه و سورتینگ داران به دنبال منافع جزیره های خودشان هستند.

 وظیفه خود را در تقسیم سود با کشاورز انجام نمی دهند.

مشاور نظام صنفی کشاورزی عنوان کرد:

با وجود اینکه تولیدکننده یکسال تمام برای کود، سم و آب هزینه پرداخت می کند و سختی زیادی می کشد ولی سود اصلی به جیب  سورتینگ داران می رود.

به گفته وی اخیرا نیز سود به دلالانی می رسد که بازار را شناسایی کرده و در مواقعی وارد بازار می شوند.

سود اصلی حاصل از فروش تولیدات کشاورزی در جیب سوداگران

خاکزاد با اشاره به اینکه از گرانی میوه در بازار آگاه هستیم ولی این پول به جیب تولیدکننده نمی رود، افزود:

متاسفانه سود اصلی حاصل از فروش محصولات کشاورزی به جیب عده ای سوداگرمی رود.

سود حاصل از فروش میوه ها به جای بازگشت به بخش کشاورزی و توسعه آن، در  بخش های دیگر سرمایه گذاری می شود.

خاکزاد تصریح کرد: اوج تولید میوه در آبان و آذر است.

بعد از آن بایستی کل تولیدات بخش کشاورزی از روی زمین جمع آوری شود.

کشاورزان همیشه بازنده فروش محصولات تولیدی

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان مازندران اعلام کرد:

بیشتر کشاورزان به دلیل اینکه یکسال هزینه کرده اند بدهکار بانک، بیمه و فروشگاه های سم یا کارگزاران نهاده ها هستند.

به همین دلیل مجبورند محصولاتشان را هرچه سریعتر بفروشند که بیشترین آسیب را هم می بینند.

وی ادامه داد : از آن طرف کشاورزانی هم که محصولاتشان را در انبار برای شب عید نگهداری می کنند.

هم با پایین ترین قیمت محصولاتشان را عرضه می کنند.

 سودی از فروش آن هم نمی برند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *