ورود استارتاپ ها به بورس ماجرای جدیدی نیست. سرانجام پس از چند ماه مذاکره و مدت ها تلاش از سوی اتاق بازرگانی با تسهیلگری وزارت اقتصاد و سازمان بورس، یکی از استارتاپ‌ های پیشرو کشور در فرابورس پذیرفته شد.

به گزارش برات نیوز، امسال شاهد نقش بستن نام یکی از استارتاپ های پیشروی کشور بر تابلوی فرابورس برای اولین بار هستیم.

تپسی نخستین شرکت از چهار استارتاپی است که برای ورودشان به بورس تلاش شده و به زودی نماد آن در تابلوی فرابورس قرار می‌گیرد.

پیگیری ورود استارتاپ ها به بورس از جانب رئیس جمهور

رونق بازارهای مالی در بورس در ابتدای سال موجب شد که بسیاری از کسب و کارهای آنلاین به فکر حضور در این پلتفرم بیفتند. حتی جلساتی نیز پیرو همین موضوع با وزیر اقتصاد برگزار شد که ماحصل آن رضایت‌بخش بود که خبر از حضور بدون مشکل استارتاپ‌ها به بورس می‌داد.

چندی پیش رئیس جمهور در یکی از جلسات ستاد اقتصادی دولت،  لزوم استفاده از فرصت دوره کرونا برای توسعه دولت الکترونیک را ضروری خواند.

ایشان دستگاه های ذیربط با مسئول و موظف کرد تا موانع ورود به بورس را از سر راه استارتاپ ها و مشاغل مجازی بردارند. دستگاه ها نیز قول دادند در خصوص رونق و افزایش اشتغال و ورود آنها به بورس برنامه ریزی کنند.

رئیس جمهور از وزیر اقتصاد خواست تسهیل شرایط ورود شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس را پیگیری کرده و حتی الامکان یک بازار اختصاصی به منظور پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شود.

تپسی، اولین استارتاپ بورسی

طی چند ماه گذشته خبرهای زیادی از مذاکرات چند استارتاپ کافه‌بازار، دیجی‌کالا، شیپور و تپسی به ورود به بورس شنیده می‌شد و حتی شرکت‌های دیگری از جمله داتین و پرداخت الکترونیک پاسارگاد، آسیاتک، رایتل، ایرانسل (بخشی از سهام)  و شاتل نیز از برنامه‌های خود برای ورود به فرابورس گفته‌اند. اما این اتفاق به دلایل نامعلوم رخ نداد.

اما اکنون به نظر می رسد این تلاش ها به بار نشسته و ورود اولین استارتاپ ها به فرابورس ممکن شده است. تپسی نخستین شرکت از چهار استارتاپ فناوری است که مجوز حضور در فرابورس را دریافت می‌کند. به جز تپسی، شرکت‌های دیجی‌کالا، کافه‌بازار و شیپور هم در صف ورود به فرابورس هستند.

رییس اتاق بازرگانی تهران، عصر چهارشنبه خبر داد که با پیگیری‌های اتاق تهران و همکاری وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکسی اینترنتی تپسی به عنوان اولین استارتاپ فناوری ایران وارد فرابورس شد.

مسعود خوانساری در توییتر خود اعلام کرد: «پس از چند ماه مذاکره از سوی اتاق بازرگانی با تسهیلگری وزارت اقتصاد و سازمان بورس، یکی از استارتاپ ‌های پیشرو کشور در فرابورس پذیرفته شد. تپسی نخستین شرکت از چهار استارتاپی است که برای ورودشان به بورس تلاش شده و به زودی نماد آن در تابلوی فرابورس قرار می‌گیرد.»

استارتاپ ها در بورس
توئیت مسعود خوانساری

مسیر جدید برای اکوسیستم استارتاپی

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات در توییت خود به مدیران تپسی تبریک گفت و با اشاره به قرار گرفتن نماد تپسی روی تابلوهای فرابورس، گفت: «احتمالا ورود تپسی به بورس یک مسیر جدیدی برای کل “اکوسیستم استارتاپی” خواهد بود، این جمله برای همه پیشروها درست است که نه فقط برای خود تپسی، بلکه برای جامعه خود ظرفیت‌های جدید خلق می‌کنند؛ این بار ظرفیت ورود استارتاپ‌ها به بازار بورس».

او در پست اینستاگرامی خود به همراهی ویژه وزیر ارتباطات، وزیر اقتصاد، معاون علمی ریاست جمهوری و رئیس صندوق نوآوری برای ورود اولین استارتاپ به بازار بورس اشاره و از آن‌ها تشکر کرد.

میلاد منشی‌پور، بنیان‌گذار و مدیرعامل تپسی هم اردیبهشت ما سال جاری در مورد دلایل اقدام این شرکت برای ورود به فرابورس به تجارت نیوز گفته‌بود: «استارتاپ‌ها، چاره‌ای جز حضور در بورس ندارند و برای رشد بیشتر، یا باید سرمایه‌گذار جذب کنند یا وارد بورس شوند.

 وقتی شرکت‌های اینترنت محور دنیا را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این شرکت‌ها یا یک سرمایه‌گذار خارجی دارند که بخشی از سهام آنها را خریداری کرده یا وارد بورس شده‌اند.:»

او تاکید کرد که تپسی فعالیت خود را از زمستان در بورس آغاز می کند و نماد تپسی روی تابلو دوم فرابورس که مناسب استارتاپ های کوچک و متوسط است قرار می گیرد.

نقش استارتاپ ها در بورس

وزیر ارتباطات نیز در خصوص این مسئله صحبت کرد و نقش استارتاپ ها در بورس در مرتفع کردن مشکلات اقتصادی را مهم ارزیابی کرد. او در این باره گفت: در بازار بورس دو مدل شرکت داریم. یکی شرکت‌های حوزه تلکام که مشکل خاصی برای حضور در بورس ندارند، مانند شرکت ملی مخابرات و همراه اول که در حال حاضر در بورس فعال هستند.

شرکت‌هایی مانند آسیاتک و شاتل نیز در حال تلاش برای ورود به بازار بورس هستند، در حوزه فناوری اطلاعات شرکت‌های استارتاپی مانند اسنپ و تپسی که بزرگ شده‌اند و اکنون پیشران این حوزه هستند برای حضور در بورس علاقه‌مند هستند چرا که این کار شفافیت نظام ارزش‌گذاری و تامین منابع مالی آن‌ها را مشخص می‌کند.

 اما از آن‌جا که مشکلاتی در شناسایی ارزش دارایی‌های آن‌ها وجود دارد، ورودشان به بورس با تاخیر همراه شده است. پرونده‌های آن‌ها آماده و حمایت خوبی نیز صورت گرفته است.»

بیشتر بخوانید: استارتاپ های بیمه ای نیازمند نگاه ویژه

کرونا و فرصت های جدید 

شیوع کرونا موجب شد که فرصت های برای رونق صنعت تجارت الکترونیک در کشور گسترده شود. علاوه بر آموزش های مجازی دانش آموزان، فرصت هایی در زمینه استارتاپ های بیمه ای، بورس، مالیات و … نیز فراهم آمد.

این شرکت ها برای بزرگتر شدن و جذب سرمایه لازم برای توسعه بازار هدف خود، نیازمند حضور در مکان هایی مانند بورس هستند.

اتصال این بخش ها به بدنه صنعت می تواند پیشرفت های قابل توجهی را برای اقتصاد کشور طی سال های آینده به ارمغان آورد و الگوی خرید و فرهنگ تجارت آنلاین را نیز دگرگون کند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *