با توجه به اینکه کارشناسان معتقدند اسقاط خودروها و نوسازی آن ها در شهرها، موجب کسب درآمد زیاد و کاهش آلودگی هوامی شود اما اجرای این طرح مدت هاست دیگر عملی نمی شود و از رونق افتاده است .

به گزارش برات نیوز، در حالی که درگذشته اسقاط خودرو مزایای بسیاری داشت و مورد توجه بود اما مدتی است که دیگر خودروها اسقاط نمی شوند و خودروهای فرسوده با چهره ای زشت و رنگ پریده رخنمایی می کنند .

بر اساس ضوابط،اگر خودرویی در مراحل انجام معاینه فنی ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاینه فنی نشده و باید به مراکز اسقاط مراجعه کند.

پیش از این بحث اسقاط خودرو رونق زیادی داشت، چرا که این کار مزایای زیادی داشت و همچنین کمک زیادی به تولید خودروهای جدید می کرد اما هم اکنون مدت زمان زیادی است که دیگر خودروها اسقاط نمی شوند .

اسقاط خودروها و بی نیازی از حضور مستمر در تعمیرگاه ها

مشکلات زیادی در مورد اتومبیل‌های قدیمی وجود دارد که تلاش برای ادامه کار آن‌ها به سرعت ناکارآمد می‌شود که در این صورت، باید اسقاط خودرو را در نظر بگیرید. اکثر اتومبیل‌هایی که اسقاط می‌شوند از قطعات با کیفیت بالا سلب می‌شوند و سپس فلز بازیافت می‌شود. اسقاط ماشین شما مزایای زیادی دارد، علاوه بر این دیگر مجبور نیستید ماشین را تعمیر کنید و به طور مستمر در تعمیرگاه ها باشید.

وقتی ماشین را اسقاط می‌کنید، بیشتر مکان‌ها پول نقد شما را از قبل پرداخت می‌کنند. این یکی از سریعترین چرخش‌های پول برای املاک موجود در آن است. در اینجا دیگر لازم نیست نگران تجارت خودرو باشید.

قطعات زیادی در اتومبیل ​وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار گیرد. به سادگی ارسال اتومبیل به محل تخلیه منظم باعث هدر رفتن همه این موارد می‌شود. از طرف دیگر، اگر ماشین را قراضه کنید، تمام آن قطعات قابل استفاده مجدد خواهند بود. این امر باعث می‌شود که مواد شیمیایی سالم و خطرناک از محیط زباله دور شوند.

نوسازی خودروها ، کاهش آلودگی و زیبا سازی شهر

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، یک ماشین قدیمی فضای زیادی را اشغال می‌کند. اگر خودرو در شرایط عملکردی نباشد، به معنای واقعی کلمه فضا را اشغال می‌کند و هیچ کارایی مفیدی ندارد. حذف آن تکه‌های آشغال از محل زندگی یا حیاط شما فضای زیادی را آزاد می‌کند. این فضا را می‌توان برای یک ماشین جدید و ذخیره سازی دیگر خودروها استفاده کرد، یا به راحتی به عنوان فضای باز در دسترس قرار داد.

نگاه کردن به اتومبیل‌های قدیمی و بی رمق جالب نیست. اگر از دیدن یک ماشین قدیمی و غیر جذاب لذت نمی‌برید، اسقاط آن راهی سریع برای خلاص شدن از چشم است. به جای نگرانی در مورد رفع آن یا آزار همسایگان، می‌توانید به شخص دیگری اجازه دهید از آن مراقبت کند.

حال نکته ای که وجود دارد، بسیاری از اتومبیل‌های قراضه در داخل شهر یافت می‌شوند که به کمک اسقاط آنها می توان به کسب درآمد زیاد و کاهش آلودگی هوا رسید. 

در حال حاضر نیز مشخص است زمانی که یک خودرو فرسوده است، این فرسودگی ضرر‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد آلودگی هوا و دود است. ضمن اینکه این فرسودگی برای خود مالک خودرو نیز می‌تواند خطرآفرین باشد؛ چراکه وقتی خانواده یا مسافر را سوار می‌کند، ممکن است به طور مثال ترمز خودرو عمل نکرده و منجر به حوادث هم برای خودرو و هم برای سایرین شود.

موارد بسیاری داشته‌ایم که مثلا یک تریلی فرسوده نتواسته به موقع ترمز کرده و در برخورد با یک اتوبوس منجر به فوت و آسیب همه مسافران اتوبوس شده است. در مورد خودرو‌های سواری نیز این وضعیت صادق است که علاوه بر خسارت به خود، برای اطرافیان نیز خطرآفرین هستند.

سن اسقاط درگذشته 25 سال بود

محمدحسین گودرزی رئیس کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت کشور گفت:  مراکز اسقاط کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند. علی رغم اینکه وارد فصل سرد سال شده ایم و به دنبال آن آلودگی هوا افزایش خواهد یافت بنابراین انتظار می رود دولت از هم اکنون به فکر اسقاط خودرو ها باشد. 

او بیان کرد: با توجه به صعود قیمت ها در بازار، مقداری خودروها را برای اسقاط کمتر می آورند و به دنبال آن شاهد کشتارهای زیاد در جاده ها هستیم. 

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور که ناظر عالی مراکز اسقاط هستند، نه تنها قدمی برای این کار بر نمی دارند بلکه با یک تعهد نامه قانونی از انجام این کار جلوگیری می کنند. در گذشته برای مشخص کردن سن اسقاط جدولی داشتیم اما دیوان عدالت اداری این جدول را به دلیل داشتن یک شکایت لغو کرد.

او تشریح کرد: اکنون محیط زیست طرحی را پیشنهاد داده است که بر مبنای آن اگر خودرویی در مراحل انجام معاینه فنی ۲ تا سه مورد را رد کند، شامل معاینه فنی نشده و باید به مراکز اسقاط مراجعه کند. در گذشته سن اسقاط ۲۵ سال بود، اما اکنون این طرح لغو شده است.  

ضرورت اسقاط 30 درصدی خودروهای در سطح شهر درهرسال

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: هم اکنون ۲۴ میلیون خودرو در سطح کشور داریم. سالانه باید ۳۰ درصد از خودرو‌های سطح شهر، اسقاط شوند یعنی اگر در سال  یک میلیون و ۲۰۰ خودرو تولید و تحویل مشتری داده می شود، باید حدود ۳۶۰ هزار خودرو اسقاط شوند.

اسقاط تنها 8 هزار خودرو در سال گذشته

احمدی تشریح کرد: این موضوع در حالی است که در سال گذشته فقط ۸ هزار خودرو اسقاط شدند یعنی ۳ درصد از خودرو‌های تولید شده که این رویه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، قانون ۳۰ درصدی اسقاط خودرو از سال ۸۸ در کشور تصویب شد، اما از همان زمان خودروسازان داخلی زیر بار این قانون نرفتند و هیچ یک از آنها، این میزان را اسقاط نکردند.

او تشریح کرد: دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور به هیچ وجه با اتحادیه و قانون اسقاط خودرو همکاری نمی‌کنند ضمن این که این دو شرکت از طرح‌های پیشنهادی جهت فروش خودرو‌ها نیز استقبال نکردند.

به گفته دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور، از سوی اتحادیه اسقاط خودرو به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پیشنهاد داده شد که در طرح‌های پیش فروش محصولات خود، امتیاز خرید خودرو را به افرادی بدهند که در سطح شهر از خودرو‌های فرسوده استفاده می‌کنند. در صورتی که خودروسازان با این پیشنهاد موافقت می‌کردند، هم اکنون شاهد فعالیت خودرو‌های فرسوده در کشور نبودیم و از بروز بسیاری دیگر از مشکلات جلوگیری می‌شد.

 افزایش تعداد اسقاط خودروهای فرسوده در سال 99

احمدی بیان کرد: تا پیش از تصویب قانون معاینه فنی خودروها، برای اسقاط خودرو محدودیت زمان وجود داشت یعنی خودرو‌ها پس از گذشت چند سال مشخص از تولید، باید به مراکز اسقاط و بازیافت خودرو مراجعه می‌کردند، اما با احداث مراکز معاینه فنی، خودرو‌ها تا زمانی که از نظر کارشناسان این مراکز، بتوانند چک‌های مورد نظر را به خوبی رد کنند، هیچ مشکلی نداشته و اجازه فعالیت در سطح شهر را دارند.

وی ادامه داده است : با پیگیری‌هایی که از سوی اتحادیه صورت گرفته و تعداد خودرو‌هایی که در سال ۹۹ تا اینجای کار اسقاط شده اند، پیش بینی می‌شود تعداد خودرو‌های اسقاطی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شود، اما باز هم تفاوت زیادی با برنامه ریزی‌ها دارد.

دریافت هزینه های بالای تبدیل خودروهای شخصی به گازسوز

درحالی که زمزمه های افزایش نجومی قیمت خودروهای شخصی گاز سوز دربازار به گوش می رسد سرپرست مدیریت طرح CNG  کشور دریافت هزینه‌های بالا برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های شخصی در کارگاه‌ها دلیل این افزایش قیمت است .

 محمد حسین باقری سرپرست مدیریت طرح CNG کشور درباره دریافت مبالغ بالا در کارگاه‌های تبدیل CNG برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی گفت:در حال حاضر طبق مصوبه دولت امکان تبدیل خودرو‌های عمومی و مسافربر‌های شخصی به CNG وجود دارد.

او ادامه داد:به طور معمول ما دو دسته خودرو داریم که دسته اول شامل خودرو‌های عمومی، تاکسی ها و وانت بار‌ها و دسته دوم شامل خودرو‌های خودرو‌های اینترنتی و آژانس ها می‌شود،به طور کلی خودرو‌های شخصی شامل این دو گروه نمی‌شوند و دوگانه سوز کردن آنها ارتباطی به ما ندارد.

عدم صدور مجوزی برای دو گانه سوز کردن خودروهای شخص

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور گفت:ما هنوز مجوزی برای دوگانه سوز کردن خودرو‌های شخصی نداریم و ممکن است شخصی برای دوگانه کردن خودروی خود به یکی از کار‌گاه‌های مجاز مراجعه کند که در این صورت هزینه بالایی از او برای دوگانه سوز کردن دریافت می شود.

باقری تصریح کرد:طبق مصوبه دولت مجوز تبدیل خودرو‌های مسافربر شخصی و عمومی صادر شده،اما برای خودرو‌های عمومی چیزی به ما ابلاغ نشده است،اگر خودرویی زیر نظر آژانس یا تاکسی‌های اینترنتی باشد می‌تواند به مراجعه به کارگاه‌های مجاز مراجعه کند.

 گازسوز شدن رایگان حدود یک میلیون و 460 هزار خودرو

او با اشاره به اینکه هزینه دوگانه سوز کردن هر خودرو ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، گفت:در طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی و مسافربر‌های شخصی حدود  یک میلیون و ۴۶۴ هزار خودرو به صورت رایگان گاز سوز می شوند.

سرپرست مدیریت طرح CNG کشور بیان کرد:از زمان شروع طرح تا به امروز ۳۷ هزار ۶۰۰ خودرو دوگانه سوز شده است و حدود ۲۰ هزار خودرو در صف تبدیل و ۱۳ هزار خودروی دیگر هم در حال نوبت گرفتن برای انجام فرآیند تبدیل دوگانه سوز هستند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *