به گفته نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پایه قیمت گذاری خودرو در ایران باید اصلاح شود.

به گزارش برات‌نیوز، علی جدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگویی از پایه و اساس غلط قیمت گذاری خودرو در ایران سخن گفت.

وی در این زمینه می‌گوید:

اگر می‌خواهیم در کشور مشکل حل شود باید یک سری ضوابط بر اساس منافع همه از جمله مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین شود و بر اساس آن پیش رفت.

 نباید نگاه‌مان صرفا بر اساس راضی کردن افکار عمومی باشد.

 چرا که در این صورت مدام در باتلاق کارهای غیرکارشناسی فرو می‌رویم و مشکلات هرگز حل نمی‌شود.

وی از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو انتقاد کرد و افزود:

ما با اساس و نحوه قیمت‌گذاری مشکل داریم.

اگر ضابطه‌ها اصلاح نشود شرایط به همین گونه می‌ماند.

 اینکه به صورت موردی با افزایش قیمت موافقت یا مخالفت کنیم مشکلی از مردم حل نمی‌کند.

 بنابراین باید پایه قیمت‌گذاری را اصلاح کنیم، در این صورت مسائل خود به خود حل خواهد شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن همچنین گفت:

به هرحال در قانون یک وظیفه برای شورای رقابت تعیین شده است.

 اگر اشکال قانونی وجود داشته باشد باید آن را حل کنیم.

اما اینکه با هر تصمیم مخالفت یا موافقت کنیم راهگشا نیست.

 پیگیر هستیم که اساس کار تغییر کند تا خودروساز و مصرف‌کننده ضرر نکنند.

اصلاح قیمت گذاری خودرو امری ضروری است.

قیمت تمام شده در قیمت گذاری خودرو تاثیری ندارد

علی جدی از قیمت گذاری خودرو بر اساس تورم سالیانه خبر داد.

به عقیده او، در حال حاضر بر اساس قیمت‌هایی که در گذشته بوده و با احتساب تورم سالیانه و موارد دیگر قیمت‌ گذاری خودرو انجام می‌شود.

در حقیقت از کلام او اینگونه منعقد می‌شود که قیمت تمام شده تاثیری بر قیمت گذاری خودرو ندارد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه می‌افزاید:

قیمت‌ گذاری خودرو باید بر اساس قیمت‌ گذاری کالای تولید داخل و با ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها انجام شود.

اما چون ضابطه‌ای وجود ندارد همه ناراضی هستند.

 فقط تعدادی که نام‌شان در قرعه کشی درمی‌‌آید یک نفعی می‌برند و بقیه همه ناراضی هستند.

 بنابراین این روند آسیب‌زا است.

 باید روند بگونه‌ای باشد که مردم و خودروسازان دیده شود.

او در ادامه گفت:

 ما قیمت تمام شده را نداریم که بتوانیم قضاوت کنیم که قیمت شورای رقابت  درست است یا خیر.

 نظرات دیگر هم که داده می‌شود صرفا نظرات پوپولیستی هستند، فقط می‌گویند ما مخالف هستیم.

 اما مشخص نیست با چه چیزی مخالف هستند، مگر قیمت تمام شده را دارند که مخالف هستند؟

شاید قیمت تمام شده بیشتر باشد.

 تنها یک نظر پوپولیستی می‌دهند و مشخص نیست چه کسی جواب تراز منفی 8 هزار میلیارد تومانی خودروساز را می‌دهد.

 اینکه تاکنون مشکل خودرو حل نشده به خاطر همین رفتارهای پوپولیستی است.

جدی در پایان گفت:

 اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید یک سری ضوابط بر اساس منافع همه از جمله مصرف‌کننده و تولیدکننده تعیین شود و بر اساس آن پیش رفت.

 نباید نگاه‌مان صرفا بر اساس راضی کردن افکار عمومی باشد.

 چراکه در این صورت مدام در باتلاق کارهای غیرکارشناسی فرو می‌رویم و مشکلات هرگز حل نمی‌شود.

دفاع شورای رقابت در برابر قیمت‌گذاری دستوری

سال گذشته، بار دیگر شورای رقابت به حوزه قیمت گذاری خودرو وارد شد.

در آن زمان این شورا اعلام کرد که شرایط بی‌ثبات اقتصادی کشور سبب می‌شود تا قیمت گذاری خودرو از رویه سالانه خارج شده و به صورت سه ماهه تعیین شود.

با ازسرگیری این نحوه قیمت‌گذاری تا پایان سال 99، حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد به قیمت محصولات داخلی اضافه شد.

با وجود این، رضا شیوا، رییس شورای رقابت در سال 1400 اعلام کرد که قیمت ‌گذاری خودرو امسال نیز توسط شورای رقابت انجام می‌شود.

اما به گفته او این قیمت گذاری نسبت به سال گذشته متفاوت بوده و به صورت تعیین قیمت ۶ماه تغییر می‌کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از خودروسازان خود را برای خروج شورای رقابت از قیمت گذاری در سال جدید آماده می‌کردند.

با تمامی این اوصاف، طبق بررسی صورت‌های مالی خودروسازان که به سازمان بورس ارائه شده، قیمت ‌گذاری سه‌ماهه خودرو، نقدینگی مناسبی را برای شرکت‌های خودروساز به ارمغان آورد.

همین موضوع سبب شد تا این شرکت‌ها به تولید بیشتر و عرضه مناسب به بازار روی آورند.

همچنین این اتفاق سبب شد تا حدود زیادی حباب قیمتی بازار تخلیه شود.

بد نیست متذکر شویم که در اواخر سال گذشته، رئیس سازمان بورس به نحوه قیمت گذاری دستوری شورای رقابت انتقاد کرده بود.

رئیس شورای رقابت با اشاره به اصلاح قیمت گذاری خودرو گفته بود:

رئیس سازمان بورس می‌گوید فروش خودرو به‌صورت قرعه کشی مضحک است و قیمت‌ گذاری دستوری اصلا قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: ارزهای دیجیتال به معاملات خودرو راه یافتند

واقعا نمی‌دانم ایشان براساس کدام استدلال این موضوعات را مطرح کرده‌اند.

او در ادامه گفته بود:

 در بازار انحصاری باید رگولاتورها ورود پیدا کرده و مانع اقدامات انحصارگرایانه در بازار شوند.

اگر رگولاتورها به بازار انحصاری ورود پیدا نکنند، شرکت‌ها از شرایط انحصاری بازار استفاده کرده و قیمت‌های غیرمنطقی و غیرمنصفانه‌ای را برای محصولات خود تعیین می‌کنند.

قیمت‌گذاری دستوری‌ست چون واردات خودرو آزاد نیست

رضا شیوا در ادامه سخنان خود اظهار کرده بود:

تعیین دستورالعمل قیمت‌ گذاری خودرو توسط شورای رقابت عاملی شد تا به مصرف‌کننده‌ها در خرید خودرو اجحاف نشود.

در شرایطی که واردات خودرو آزاد بود و دستورالعمل قیمت‌ گذاری خودرو وجود نداشت.

خودروسازان در قالب طرح‌های ویژه در تلاش برای فروش محصولات خود بودند اما از آن طرف مردم چندان تمایلی به خرید نداشتند.

رئیس سازمان بورس می‌گوید چرا قیمت‌های خودرو متناسب با هزینه‌های تمام شده آن تعیین نمی‌شود.

 ما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصولات را در فرمول قیمت‌گذاری لحاظ نمی‌کنیم.

 زیرا باید تولیدکننده خود جوابگوی هزینه‌های سربار و هزینه‌های ناکارآمدی اش باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *