به دنبال انعقاد سند همکاری ایران و چین، اظهار نگرانی خودروسازان داخلی نسبت به ورود چینی ها به عرصه خودرو سازی در کشور کاملا محسوس شده است .

به گزارش برات نیوز، با توجه به اعمال تحریم ها، خودروسازان داخلی تمام تلاش خود را برای تامین نیاز بازار خودرو کشور انجام دادند .

هرچند که خودروسازان داخلی در کنترل وضعیت بازارخودرو موفق عمل نکردند اما وجود تحریم ها عاملی برای پیشرفت آن ها در حوزه تولید خودروی داخلی شده بود.

رشد 34 درصدی تولید خودرو سازان داخلی طی یکسال گذشته

اما حالا با امضای سند همکاری ایران و چین و با توجه به موفقیت کشور چین در صنعت خودروسازی، نگرانی های خودروسازان داخلی بیشتر می شود.

حتی به نظر می رسد که این خودروسازان احساس خطر کرده اند.

بر اساس آماراعلام شده از میزان تولید بزرگ ترین خودرو سازان ایرانی شاهد رشد 34 درصدی آن ها نسبت به اواخر سال 98 بوده ایم.

این آمار به این معنی است که خودروسازان داخلی سعی خود را برای رشدصنعت خودرو سازی در کشور کرده اند .

اجرای طرح های فروش فوق العاده و پیش فروش خودروسازان داخلی از جمله اقداماتی بود که مسوولان تصمیم به اجرای آن گرفتند تا بتوانند میزان عرضه و تقاضا را متعادل کنند .

تلاش مسوولان برای برقراری تعادل در عرضه و تقاضا در بازار خودرو

همچنین مسوولان در نظر داشتند تا با برقراری تعادل در بازار از افزایش چشمگیر قیمت خودرو در بازار جلوگیری کنند.

از طرفی کاهش قیمت دلار و ریزش قیمت خودرو در بازار موجب شد تا خریداران تصمیم به انتظار برای کاهش قیمت خودرو داشته باشند.

به نوعی بازار دچار رکود شود.

بیشتر بخوانید: بازار آرام خودرو در نیمه فروردین‌ماه

 بر اساس آمار ارائه شده، تولید بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با ۹ ماه مشابه سال گذشته ۳۴ درصد رشد کرده است.

اما نکته قابل تامل این است که با توجه به رشد کمی خودروسازان داخلی، خریداران از کیفیت تولیدات داخلی رضایت ندارند.

در بسیاری از موارد آن ها از خرید خودروی ایرانی اظهار پشیمانی می کنند.

ادامه فعالیت خودروسازان داخلی آری یا خیر ؟

حال با توجه به عدم رضایتمندی خریداران از تولیدات داخلی و ورود خودروسازان داخلی این بحث مطرح می شود که ادامه کار تولید برای خودروسازان داخلی توجیه منطقی دارد یا خیر ؟

در همین حال امیرحسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو در مورد چشم‌انداز صنعت خودرو در سال پیش رو اظهار کرد:

سال 1400 سال بسیار مبهمی برای صنعت خودرو است، می‌تواند سال سقوط یا پرواز باشد.

وی با تاکید بر خطر توقف کار خودروسازان تصریح کرد:

با توجه به اینکه از نظر اقتصادی به شدت وضعیت نامناسب و چالش‌هایی هم پیش رو است، این شرایط می‌تواند به توقف‌های گسترده بیانجامد.

مشکلات اقتصادی خودروسازان داخلی و خطر تعطیلی تولید درکشور

این کارشناس اظهار کرد:  رقم بدهی و زیان انباشته به وضعیت بی‌سابقه و غیرقابل جبرانی رسیده است.

اگر قرار باشد به همین منوال قیمت‌گذاری هم ادامه دهیم، کار تمام است.

کاکایی خاطر نشان کرد: از طرفی صنعت خودرو در سال 1399 کارهای بزرگی در راستای توسعه فناوری و داخلی‌سازی انجام داده است.

تیراژ را هم افزایش دادند اما متاسفانه از نظر اقتصادی نتایج فاجعه‌آمیز بود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو اظهار کرد:

سرنوشت صنعت خودروسازی به این موضوع وابسته است که آیا امسال سیاست‌گذاران ما اجازه آزادسازی قیمت‌ها را می‌دهند یا خیر؟

در همین حال باید توجه داشت که در سال 1400 موضوع برگزاری انتخابات و تغییر دولت بسیار حائز اهمیت است.

تغییر و تحولات ناشی از تعیین نتیجه این انتخابات بر تمامی حوزه ها از جمله صنعت خودرو تاثیرگذار خواهد بود.

انتظار خودروسازان داخلی تا تعیین تکلیف رخدادهای سیاسی در 1400

از طرفی موضوع برجام و انعقاد سند همکاری ایران و چین نیز از جمله رخدادهای سیاسی است که حوزه خودروسازی متاثر از آن خواهد بود.

در همین راستا تمامی حوزه های اقتصادی کشور در انتظار تعیین تکلیف دولت جدید و مشخص شدن وضعیت برجام درسال 1400 هستند تا برنامه ریزی های خود را بر اساس سیاست های اجرایی متمرکز کنند.

این در حالی است که خودروسازان داخلی علاوه بر انتظار برای تعیین تکلیف این موضوعات نسبت به ورود چینی ها به حوزه خودروسازی در کشور نیز نگران شده اند.

آنها بر این باورند که با ورود چینی ها قطعه سازان داخلی تعطیل می شوند.

زحمات قطعه‌سازان داخلی در یک قدمی نابودی

در همین زمینه، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو ضمن اظهار نگرانی از سرنوشت قطعه سازان در صورت ورود چینی‌ها گفت:

تیراژ‌های خودروسازی‌های داخلی بالا نیستند در نتیجه چینی‌ها به راحتی می‌توانند قطعه‌سازان ایرانی را از دور رقابت خارج کنند.

وی خاطر نشان کرد: تیراژ سال گذشته 20 درصد افزایش پیدا کرد.

 قطعه‌سازان برای این وضعیت زحمت بسیاری کشیده‌اند.

اما وقتی چینی‌ها وارد شوند عملا باید در بیشتر این قطعه‌سازی‌ها بسته شود.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: بنابراین اثرات تحریم‌ها بستگی به تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران دارند.

کاکایی اظهار کرد: اگر مثل سال‌های قبل بعد از رفع تحریم‌ها بازار پر از خودروهای چینی و غربی شود با ارزان شدن دلار امکان رقابت به شدت کم می‌شود.

تمام زحمات این سال می‌تواند بر باد رود.

جهش صنعت خودرو درگرو حمایت مسوولان برای انتقال فناوری

وی ضمن اشاره به اظهار نگرانی خودروسازان داخلی ادامه داد:

اما اگر سیاست‌مداران به جای واردات محصولات نهایی به انتقال فناوری کمک کنند می‌تواند موجب جهش ما شود.

در همین حال با توجه به پیش بینی ها و بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها امکان فعالیت مجدد خودروسازان خارجی در بازار ایران نیز وجود دارد.

این در حالی است که خودروسازان ایرانی هرچند توانسته اند در دوره سه سال تحریم ها، به واسطه محصولات داخلی سرپا بمانند.

اما نیاز به مشارکت‌های خارجی همچنان در این صنعت احساس می‌شود.

روزنه های امید برای بازگشت خودروسازان خارجی به ایران

به طوری که دوری از شرکای خارجی، خالی از دردسر برای خودروسازی کشور نبوده است.

همچنین این صنعت هنوز هم برای توسعه و بهبود کمی و کیفی محصولات به کمک خارجی‌ها نیاز دارد.

خودروسازان خارجی از سر ناچاری و برای در امان ماندن از خشم آمریکایی‌ها، ایران را ترک کردند و حالا نیز منتظرند تحریم‌ها لغو شود و برگردند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو درخصوص لغو تحریم ها و وضعیت تولید خودرو در کشور اظهار کرد:

امیدوارم تحریم‌ها برداشته شود اما در عین حال سیاست‌مداران روش‌هایی را به کار ببرند که تولید تقویت شود.

وی افزود: این موضوع لزوما با رفاه مصرف‌کننده در تضاد نیست.

سرمایه‌گذاری‌هایی هم که در این صنایع انجام شده از جیب همین مردم است.

اگر بهره‌وری نداشته باشد صنایع و اقتصاد ضربه می‌خورد، ارزش ریال افت می‌کند و دوباره در دور تورمی می‌افتیم.

عدم همیاری چینی‌ها به توسعه تولید داخلی خودرو در کشور

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوالی در مورد امکان همکاری‌های صنعتی با چین در حوزه خودرو گفت:

تجربه ما چنین همکاری را نشان نمی‌دهد؛

چینی‌ها برای توسعه تولید داخلی ما کمک نمی‌کنند، شاید برای مونتاژ بهتر کمک کنند.

وی درادامه گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد که چینی‌ها از نظر تولید به شدت تمامیت‌خواه هستند.

اظهار نگرانی خودروسازان داخلی و خطر تعطیلی آن ها در سال جدید

کاکایی خاطر نشان کرد: حدود 30 درصد تورم تحمیلی دولت به خودروسازان است.

هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، دستمزد و از این دست دست کم 30 درصد افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: لذا اگر سیاست‌مداران درست عمل نکنند این صنعت متوقف می‌شود.

تاکید می‌کنم که این موضوع به شدت به تصمیم‌ سیاست‌مداران وابسته‌ است نه مدیران صنعتی.

چراکه مدیران صنعتی کاری بیش از این نمی‌توانند انجام دهند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *