افتتاح بلندترین تونل کشور تا پایان خرداد ماه جاری انجام می شود.

به گزارش برات نیوز، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به پیشرفت فیزیکی 58 درصدی ساخت یک باند از قطعه دوم آزادراه تهران- شمال  اعلام کرد:

بلندترین تونل کشور در منطقه دوم آزادراه شمال پایان بهار به افتتاح می‌رسد.

این در حالی است که که احداث آزاد راه تهران شمال به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور از 27 سال پیش برنامه ریزی شده و در حال اجرا است.

آزاد راه تهران شمال به طول 121 کیلومتر

بر اساس این گزارش، طول این آزاد راه که تهران را به شهر چالوس وصل می کند درحدود ۱۲۱ کیلومتر است .

 این آزادراه در سال‌های اولیه در اولویت پروژه‌های عمرانی دولت‌های ایران قرار نداشت.

اما در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه ۴ آن شد.

 بر اساس سیاست دولت یازدهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت.

در همین حال باید توجه داشت که طی ۵ سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش‌ازآن قابل قبول‌تر بود.

پیشرفت 58 درصدی ساخت یک باند از قطعه دوم آزاد راه تهران شمال

اما حالا باتوجه به پیشرفت 58 درصدی ساخت یک باند از قطعه دوم آزادراه تهران- شمال، قرار است تا پایان بهار جاری، افتتاح بلندترین تونل کشور انجام شود.

در همین راستا،خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین وضعیت قطعه دوم آزادراه تهران- شمال گفت:

منطقه دو آزادراه تهران- شمال از سخت‌ترین مناطق چهارگانه این آزادراه محسوب می‌شود.

وی ضمن اشاره به افتتاح بلندترین تونل کشور اعلام کرد:

از 22 کیلومتر مسیر 20.5 کیلومتر آن یا پل و یا تونل است که جاده باقیمانده هم ترانشه‌های بسیار سختی دارد.

خادمی خاطر نشان کرد:

قرار بر این بوده که در ابتدا یک باند از قطعه دوم آزادراه تهران- شمال ساخته شود.

ساخت آن هم به دلیل موضوع اعتبارات در دو مرحله ساخته می‌شود.  

بیشتر بخوانید: پیشرفت 58 درصدی فاز دوم تهران شمال

افتتاح بلندترین تونل کشور و بهره برداری مرحله اول ساخت تونل البرز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بلند‌ترین تونل کشور در قطعه دوم این آزادراه در حال ساخت است، گفت:

در مرحله اول ساخت، تونل البرز و راه‌های طرفین تونل البرز به طول دو کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

از 22 کیلومتر قطعه دوم فقط حدود 6.5 کیلومتر تونل البرز و  2 کیلومتر هم راه‌های طرفین این تونل است.

ساخت 8.5 کیلومتر تونل و راه‌های طرفین تا پایان بهار به اتمام می‌رسد.

 برای تحقق این هدف، کار باید به صورت سه شیفته انجام شود.

خادمی درباره مرحله دو ساخت این قطعه اظهارکرد:

دو ماه بعد از  ساخت تونل البرز،‌ یک باند از منطقه دو که مورد تعهد است باید تکمیل و به بهره برداری برسد.

  البته به این شرط که اعتبارات تامین شود.

این مقام مسوول ضمن اشاره به افتتاح بلندترین تونل کشور افزود:

برآورد انجام شده در اوایل سال 99 این بوده که یک باند از منطقه دو به همراه ساخت تونل البرز نزدیک به دو هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

افزایش هزینه های ساخت پل و مسیر دسترسی به جاده چالوس

وی ادامه داد: اما با توجه به افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم و از سوی دیگر افزایش حجم کار به دلیل ساخت پل و مسیر دسترسی از این منطقه به جاده فعلی چالوس هزینه‌ها افزایش یافت.

این مقام مسوول تصریح کرد:

برای اینکه دسترسی ایمنی برای مردم ایجاد کنیم از پل زنگوله یک پل به سمت جاده فعلی چالوس ساخته می‌شود.

 با توجه به این عوامل در برآورد جدید برای تمام یک باند از قطعه دو نیاز به دو هزار و 400 هزار میلیارد تومان اعتبارات داریم.  

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد:

در حال حاضر نزدیک به هزار و 350 میلیارد تومان تامین شده است.

 500 میلیارد سهم آن دولت و 800 میلیارد تومان هم سهم بنیاد مستضعفان بوده‌ است.

کسری دو هزار میلیارد تومانی پروژه آزاد راه تهران شمال

خادمی اظهار کرد: نزدیک به دو هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است که هزار میلیارد تومان آن باید از سوی دولت و هزار میلیارد تومان دیگر توسط بنیاد مستضعفان تامین و به پروژه تزریق شود.   

این مقام مسوول ضمن اشاره به افتتاح بلندترین تونل کشور تاکید کرد:

باید توجه داشته باشیم که در این فاصله کوتاه تخصیص این مبلغ از سوی دولت و بنیاد کار بسیار دشواری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره میزان پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار داشت:

در بازدید اخیر که چند روز گذشته انجام شد در حدود 80 جبهه کاری، پروژه در حال ساخت بود.

 پیشرفت فیزیکی نزدیک به 58 درصد است که البته با پیشرفت 90 درصد هم امکان بهره‌برداری وجود دارد.  

پیشرفت فیزیکی 90 درصدی ساخت تونل البرز

وی با بیان اینکه گره اصلی پروژه ساخت تونل البرز است، گفت:

تونل البرز و جاده‌های دسترسی آن به پیشرفت فیزیکی 90 درصد رسیده‌ است.

همانطور که گفته شد این تونل با جاده‌های طرفین به 8 کیلومتر می‌رسد و بلندترین تونل کشور محسوب می‌شود.

خادمی ضمن اشاره به رکورد شکنی در ساخت تونل‌های بلند و افتتاح بلندترین تونل کشور ادامه داد:

تا قبل از ساخت قطعه یک آزادراه تهران- شمال تونل به بلندی بیش از 3.2 کیلومتر نداشتیم.

تا اینکه در قطعه یک آزادراه تهران- شمال تونل تالون 5 کیلومتری ساخته شد.

به گفته وی، اما رکورد ساخت تونل در کشور با ساخت تونل البرز شکسته می‌شود.

این تونل تا پایان بهار به افتتاح می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گقت:

در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال در مسیر رفت و برگشت 37 کیلومتر تونل ساخته شود که همزمان با اجرای باند اول این قطعه، تونل‌های باند دیگر در حال ساخت است. 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *