در حالی‌که ویروس کرونا مردم دنیا را خانه‌نشین کرده، شاهد افزایش فروش بازی های ویدیویی هستیم. اما از طرفی، ساخت بازی‌های جدید با مشکل رو‌به‌رو شده است.

استودیوهای بازی‌سازی زیادی در سراسر دنیا حضور دارند که با وجود صدها کارمند، قبل از شیوع ویروس کرونا به‌راحتی به‌صورت دورکاری مشغول به کار بودند. صدها هزار نفر از سازندگان بازی از طریق دورکاری، پروژه‌های خود را به‌موقع تحویل می‌دادند و بازی‌های موفقی را روانه بازار می‌کردند.

به‌ نظر می‌رسید که با شیوع ویروس کرونا، صنعت بازی‌های ویدیویی و افرادی که در آن دخیل هستند؛ به‌راحتی بتوانند به کارشان ادامه دهند. اما پس از گذشت چند هفته از دوران قرطینه، مشکلات مختلفی از راه رسیدند. برخی از کارمندان، فرزندانی دارند که حالا در کنار شغل‌شان باید از آن‌ها مراقبت کنند. همچنین عده‌ای به‌دلیل تجمع اعضای خانواده در منزل، زمان محدودی برای کار دارند و برخی‌ دیگر، در ساعت‌های غیرمعمول می‌توانند به فعالیت بپردازند. تمام این مشکلات، دست‌به‌دست هم داده تا از بهره‌وری اعضای تیم کاسته شود.

با این حال از نظر فروش، شرکت‌ها و ناشرین بازی‌ها، حال‌ و روز خوبی را تجربه می‌کنند. در ادامه با برات نیوز همراه باشید.

خبر خوب برای صنعت بازی: افزایش فروش بازی های ویدیویی

به نظر می‌رسد که صنعت بازی‌های ویدیویی، یکی از بهترین کسب و کارها برای این شرایط قرنطینه محسوب می‌شود؛ شرایطی که از مردم خواسته شده تا در خانه‌های خود بمانند. مردمی که دیگر از شدت کار، خسته نیستند و حوصله‌شان سر رفته؛ حالا بیش از پیش به‌دنبال سرگرم‌شدن با بازی‌ها هستند.

بازی‌هایی که زمان عرضه آن‌ها دقیقا با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دنیا مصادف شد، از جمله برنده‌های این صنعت بودند. مانند بازی‌ Doom Eternal که به پرفروش‌ترین بازی مجموعه خود تبدیل شد یا بازی Animal Crossing که توانست رکوردهای فروش را جا‌به‌جا کند. حتی پلتفرم‌های استریم و ورزش‌های الکترونیکی مرتبط با بازی‌های ویدیویی هم از این شرایط سود خوبی به‌جیب زده‌اند. مثلا پلتفرم توییچ توانست برای اولین بار، رکورد ۳ میلیارد بیننده را به‌دست بیاورد.

گسترش استفاده از بازی های ویدویی در دوران ویروس کرونا

طبق نظر تحلیل‌گران گروه NPD، مردم حالا جای کارهایی که در روزهای عادی انجام می‌دادند را با بازی‌های ویدیویی پر کرده‌اند. بازی‌هایی که در این زمان منتشر می‌شوند، به‌راحتی می‌توانند رکورد بشکنند و سود خوبی به ناشر و سازنده برسانند.

از طرف دیگر، بسیاری از مردم دنیا که دنبال کنسول‌های بازی و کامپیوترهای گیمینگ نیستند؛ حداقل از طریق موبایل خود به‌سمت بازی‌های موبایلی رفته‌اند. در طول تعطیلات کرونایی، شاهد رشد چشمگیر دانلود و افزایش فروش خرید‌های درون برنامه‌ای بازی‌های موبایلی در گوگل‌پلی و پلی‌استور هستیم.

خبر بد برای باز های ویدیویی: تاخیر در ساخت و انتشار بازی های مورد انتظار

با اینکه درحال حاضر شرایط اقتصادی دنیای بازی‌های ویدیویی خوب است و شاهد افزایش فروش بازی های کامپیوتری هستیم، اما از طرفی دیگر ساخت و توسعه بازی‌ها به‌شدت کند شده است. بسیاری از استودیوهای ساخت بازی‌، بسته شده‌اند. همچنین افرادی که پیش از این، به‌راحتی دورکاری می‌کردند؛ حالا با جمع ‌شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر یا مخصوصا تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها، قدرت کار و بهره‌وری خود را از دست داده‌اند.

سوال این است که اگر شرایط کنونی، هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد؛ آیا صنعت بازی‌ها هم مانند دیگر صنایع، به یک باتلاق تبدیل خواهد شد؟

بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا، انتشار بازی های خود را عقب انداخته‌اند؛ بازی‌های بسیار مورد انتظاری که خبر تاخیر آن‌ها، دل خوشی برای میلیون‌ها گیمر و طرفدار بازی‌های ویدیویی باقی نگذاشت. از جمله آن‌ها می‌توان به The Last of Us: Part II اشاره کرد که قرار بود ماه دیگر منتشر شود، اما حالا حتی تاریخ انتشار بعدی آن توسط سونی (Sony) مشخص نشده است. مایکروسافت (Microsoft) هم انتشار بازی آخر زمانی Wasteland 3، را به پنج ماه بعد موکول کرد. شرکت‌های دیگری مثل یوبیسافت (Ubisoft) که بازی‌های فوق‌العاده مورد انتظاری مثل Far Cry و Assassin’s Creed را در دست ساخت دارند؛ با بیش از ۱۷ هزار کارمند و ۵۵ استودیوی بازی‌سازی در سراسر دنیا، در حال حاضر با کاهش روند کار روبه‌رو هستند.

از طرف دیگر، کنسل‌شدن رویدادهای بزرگ این صنعت نظیر E3 و Gamescom شرایط را سخت‌تر کرده است. این رویدادهای بسیار بزرگ با میلیون‌ها نفر بازدیدکننده، میزبان معرفی بزرگ‌ترین بازی‌های روز دنیا و کنسول‌های جدید شرکت‌های مایکروسافت و سونی بودند.

نگرانی‌های عرضه کنسول‌های جدید

اما مسئله‌ جدی‌تر و حتی مهم‌تر از تاخیر انتشار بازی‌ها، شرایط اقتصادی حاکم بر دنیا است که باعث‌شده عرضه کنسول‌های جدید شرکت سونی و مایکروسافت در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. این دو شرکت در برنامه‌های بلندمدت خود، قصد داشتند که پس از هشت سال، کنسول‌های نسل بعدی پلی‌استیشن و اکس‌باکس را در تعطیلات پایان سال میلادی عرضه کنند.

حالا مسئله اقصادی، تعطیلی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، کندی روند ساخت بازی‌ها و تاخیر در انتشار آن‌ها، همگی دست‌ب‌ دست هم داده تا اگر وضعیت ویروس کرونا بهتر نشود؛ صنعت بازی های ویدیویی هم به مشکلات بزرگی دچار شود. اما در حال حاضر از نظر فروش، ناشرین و سازنده‌های بازی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند.

منبع: The NewYork Times

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *