درحالی که روز گذشته دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که هیچ گونه افزایشی برای شوینده ها تایید نشده، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی از تصویب افزایش قیمت مواد شوینده ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آبان‌ماه خبر داده است.

به گزارش برات نیوز، درحالی که روز گذشته دبیر ستاد تنظیم بازار از عدم صدور مجوزافزایش قیمت برای تولیدکنندگان مواد شوینده خبر داد،رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی اعلام کرد افزایش قیمت در ابان ماه به تصویب رسیده است.

بختیار علم‌بیگی طی بیانیه‌ای در زمینه قیمت محصولات تولیدات داخلی اعلام‌کرد: افزایش قیمت‌های۲۰ تا ۲۵ درصدی در خردادماه و ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آبان‌ماه این محصولات به تایید رسید.

وی افزوده است: با توجه به شیوع بیماری کرونا از اواخر سال 98 و ابتدای سال 99  محصولات شوینده با افزایش قیمت چشمگیری روبرو شد .

شرایط سخت اقتصادی و مشکلات تولید کنندگان مواد شوینده

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی خاطر نشان کرد: از زمان شیوع بیماری با توجه به مشکلاتی از جمله افزایش قیمت ارز، تامین مواد اولیه از سوی پتروشیمی ها و مواردی از این قبیل هیچ گونه افزایشی درباره مواد شوینده اعمال نشد.

وی در ادامه بیانیه این صنف آورده است: اما امسال با توجه به شرایط سخت اقتصادی قیمت محصولات شوینده افزایش یافت اما این افزایش قیمت تکلیفی نبود.

براساس این بیانیه افزایش قیمت محصولات شوینده توسط واحد تولیدی درچارچوب ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و در سامانه ۱۲۴ ثبت می‌شود.

علم‌بیگی در این بیانیه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید، این انجمن درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به سازمان حمایت ارائه کرد.

وی درادامه افزود: پس از کارشناسی‌های جامع به عمل آمده توسط سازمان حمایت، افزایش قیمت‌های ۲۰ الی ۲۵ درصدی در خردادماه و ۳۰ تا ۴۰ درصدی در آبان‌ماه به تایید رسید.

عدم تخصیص ارز به صنعت شوینده و افزایش قیمت مواد شوینده

علم بیگی ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی، گفت: تخصیص نیافتن ارز به صنعت شوینده به مدت چهار ماه موجب افزایش قیمت مواد شوینده شود.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان برای جلوگیری از توقف خطوط تولید و کمبود ایجاد نشدن در سطح مصرف، اقدام به خرید مواد اولیه با ارز آزاد یا ترخیص مواد اولیه موجود در گمرک بوسیله «برات بدون تعهد» کنند کردند.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، با توجه به این شرایط ، قیمت مواد اولیه به شکل چشمگیری افزایش یافت .

این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: افزایش نرخ رسمی یورو در سامانه نیما در ۶ ماه گذشته به دو برابر و تغییرگروه‌بندی مواد اولیه مورد نیاز صنعت شوینده از گروه ۱-۲ به گروهای ۲-۲ و ۳-۲ (که به معنی محروم شدن این صنعت از ارز نیمایی ارزان قیمت پتروشیمی است)، از جمله این دلایل به حساب می آید.

طولانی شدن مدت تامین مواد اولیه وارداتی

علم بیگی دراین بیانیه توضیح داده است: ماه‌های گذشته تحریم‌های ظالمانه که سبب شده بانک مرکزی از سیاست ارزی مشخصی پیروی نکند.

 وی افزود:این عدم پیروی موجب سردرگمی تولیدکنندگان در خرید مواد اولیه شده و زمان سفارش و تأمین مواد اولیه وارداتی را تا هشت ماه طولانی کرده و افزایش قیمت مواد شوینده را به همراه داشت.

این مقام مسوول اظهار کرد:‌ ریسک انتقال پول در بسیاری موارد به دلیل تحریم‌ها موجب برگشت یا سوخت پول شده و در نتیجه پس از ماه‌ها سفارش خرید ملغی شده است.

رشد 85 درصدی قیمت lab در9 ماهه امسال

وی در این بیانیه، به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی بورسی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت LAB که جزء محصولات زیرمجموعه پتروشیمی است و از مکانیسم ۹۵ درصد قیمت جهانی در ارز نیما تبعیت می‌کند، در ۹ ماهه امسال رشد ۸۵ درصدی داشته است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده اضافه کرد: مواد اولیه پلیمری مانند پلی اتیلن (PE)، پلی اتیلن ترفتالات (PET) و پلی پروپیلن (PP) که براساس سیاست وزارت نفت و مدیریت صنایع پایین دستی پتروشیمی براساس ۹۵ درصد قیمت جهانی و با نرخ ارز نیمایی پتروشیمی محاسبه می­شود، به‌صورت هفتگی در بورس کالا اعلام شده و همواره افزایشی است.

وی گفت: علاوه بر آن، افزایش قیمت هفتگی، کاهش عرضه و در نتیجه رقابت بین خریداران را هم باید به این مشکل اضافه کرد و در نتیجه قیمت تمام شده ادوات بسته‌بندی به‌شدت افزایش می­یابد.

علم‌بیگی، انحصاری بودن تولید الکل چرب اتوکسیله در مجتمع پتروشیمی شازند را یادآور شد و تولید و تأمین ناکافی این محصول توسط آن پتروشیمی را سبب عدم توازن این ماده برای تولید محصولات شوینده و بهداشتی عنوان کرد.

افزایش 20 درصدی قیمت مواد اولیه

وی، همچنین به افزایش قیمت مواد اولیه داخلی غیربورسی و آثار تورم عمومی پرداخت و توضیح داد: افزایش عمومی قیمت مواد اولیه تولید داخل ناشی از تورم و آثار سوء تحریم‌های ظالمانه به گونه‌ای است که حتی در مورد سایر ترکیبات معدنی این افزایش بیش از ۲۰ درصد است.

این مقام صنفی می افزاید: به‌عنوان مثال قیمت هر مترمربع کارتن پودر شوینده کرافت از خردادماه تاکنون نزدیک به ۹۰ درصد افزایش داشته است.

وی ضمن اشاره به افزایش قیمت مواد شوینده یادآور شد: با توجه به موجودی کالاها در شبکه توزیع و عرضه، آخرین افزایش قیمت محصولات شوینده و بهدشتی در بعضی موارد با تاخیر یک تا دو ماهه در بازار محقق  و این موضوع گاهی اوقات با افزایش دوباره قیمت محصولات اشتباه گرفته می‌شود.

این درحالی است که عباس قبادی رییس ستاد تنظیم بازار روز گذشته در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: تولیدکنندگان مواد شوینده اجازه هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهند داشت و در صورت مشاهده افزایش قیمت برخوردهای قانونی و تعزیراتی لازم انجام خواهد شد.

رشد 2 درصدی تولید پودر شوینده از ابتدای سال جاری

با توجه به افزایش قیمت مواد شوینده از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه تولید پودر شوینده با رشد ۱.۹ درصدی به ۴۲۲ هزار و ۸۰۰ تن رسید.

مصرف سالیانه لوازم آرایشی، بهداشتی و شوینده در کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

ظرفیت تولیدکنندگان داخلی نیز چندین برابر مصرف است، با این حال بیش از ۲ میلیارد دلار (حدود هفت هزار میلیارد تومان) لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور قاچاق می‌شود.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *