پس از چند هفته کمبود روغن در بازار و افزایش قیمت آن به دلخواه فروشندگان، ستاد تنظیم بازار تصمیم به صدور مجوز افزایش قیمت روغن گرفت.

به گزارش برات نیوز، ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است با توجه به افزایش قیمت روغن خام و سایر هزینه‌ها از جمله ملزومات بسته‌بندی و ورق، حداکثر افزایش قیمت مصرف‌کننده انواع روغن در بسته‌بندی پت را ۱۰ درصد و سایر انواع بسته‌بندی‌ها را ۱۳ درصد اعلام کرد.

افزایش قیمت ها برای انواع روغن

در یکصد و سیزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار با توجه به افزایش قیمت جهانی انواع روغن که مورد تایید کمیته ارزی قرار دارد تغییرات قیمت جهانی بر نهاده‌ها، روغن خام و محصولات نهایی محاسبه و تعیین شد.

بر همین اساس افزایش قیمت روغن خام به اینگونه که، قیمت هر کیلوگرم روغن خام سویا و پالم در مبادی ورودی پنج هزار ۵۰۰ تومان و قیمت هر کیلوگرم روغن خام آفتاب و کلزا در مبادی ورودی نیز ۶ هزار تومان تعیین شد.

در این ستاد مقرر شد قیمت احجام و بسته بندی های مختلف روغن توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری شود.

کنترل عرضه روغن نباتی در بازار

همچنین مقرر شد سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان ضمن اهتمام هرچه بیشتر در خصوص رعایت قیمت‌های مصوب، نسبت به کنترل اسناد و مدارک مربوط به ورود و خروج روغن نباتی از کارخانجات تولیدی و انبارهای مستقر در استان، نحوه توزیع آن و ممانعت از فروش به عوامل واسطه با هدف بازارسازی و افزایش قیمت‌اقدام و با تخلفات احتمالی برخورد قانونی کنند.

در روزهای گذشته اعلام شد که هم اکنون ۴۰۰ هزار تن روغن خام موجودی بازرگانی دولتی است و ۳۰۰ هزار تن نیز در مسیر واردات قرار دارد و بخش خصوصی نیز دارای موجودی مطلوبی از این محصول است.

گفتنی است مصرف روغن خام کشور ماهانه ۱۰۰ هزار تن است و برای تعادل بخشی به بازار، واردات و تولید افزایش یافته و روند توزیع این محصول نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است.

 یک میلیارد و نیم دلار برای روغن خام تا پایان سال 

همچنین به دلیل وابسته بودن تولید روغن خوراکی به واردات مواد اولیه آن، در سال جاری برنامه اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز برای روغن خام وجود دارد که باید ۱.۹ میلیون تن واردات روغن خام انجام شود تا بازار این محصول تنظیم شود.

بخشی از روغن مورد نیاز از محل دانه‌های روغنی وارداتی و تولید داخل تامین می‌شود و از حدود سه میلیون تن دانه روغنی وارداتی، ۱۸ درصد تبدیل به روغن خام شده که می تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند.

تصویب قیمت فروش شیر خام درب دامداری ۴۵۰۰ تومان

همچنین در راستای موج افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها، ستاد تنظیم بازار قیمت فروش شیر خام (با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) را مبلغ ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب کرد.

ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که با توجه به درخواست تشکل ها و انجمن های مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهادها و سایر هزینه‌های تولید، کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و قیمت فروش شیر خام (با مشخصات 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) مبلغ ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب گردید.

همچنین در این ستاد مصوب شد که به ازای هر 0.1 درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۶۰ تومان متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چربی به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسر شود.

افزایش قیمت 10 محصول لبنی

با توجه به سهم اثر شیر خام در تولید محصولات لبنی، قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی (شیر، ماست و پنیر) نیز توسط کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین گردید.

بر این اساس قیمت شیر بطری یک لیتری کم چرب 1.5 درصد 71 هزار ریال، شیر بطری یک لیتری نیم چرب 2 درصد 75 هزار ریال، شیر بطری یک لیتری پر چرب 3 درصد 85 هزار ریال و شیر بطری یک لیتری کامل 3.2 درصد 86 هزار ریال تعیین گردید.

همچنین قیمت شیر نایلونی 900 گرمی کم چرب 1.5 درصد 54 هزار ریال و پنیر یواف 400 گرمی 145 هزار ریال تعیین شد.

قیمت ماست 900 گرمی کم چرب 1.5 درصد 80 هزار ریال و قیمت ماست 900 گرمی پر چرب 3 درصد نیز 97 هزار ریال مصوب شد.

در این کمیته همچنین قیمت ماست دبه ای 2500 گرمی کم چرب 1.5 درصد و پرچرب 3 درصد به ترتیب 210 هزار ریال و 240 هزار ریال به تصویب رسید.

گفتنی است که قیمت سایر احجام این اقلام پس از پیشنهاد انجمن مربوطه و محاسبه سازمان حمایت تعیین و ملاک عمل خواهد بود.

افزایش قیمت ها و ناتوانی مردم در خرید

این درحالی است که این روزها مردم با بیکاری، کم درآمدی و گرانی‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و مسوولان نیز پی در پی مجوز افزایش قیمت ها را صادر می کنند .

اما باید توجه داشت این مردم اند که زیر بار فشار این گرانی‌ها و افزایش قیمت ها روز به روز نابود می‌شوند.

اگرچه تصمیمات مسوولان برای افزایش قیمت و گرانی هرکالا و یا محصول تولیدی شاید به مصلحت تولید کننده باشد اما فشار اصلی را متوجه مصرف کنندگان می سازد.

دولت باید از منابع دیگری هزینه افزایش قیمت ها را برای تولید کنندگان تامین کند تا مردم تاوان مشکلات تولید کنندگان را نپردازند.

اینجا فقط این پرسش مطرح است که ستاد تنظیم بازار و مسوولان دولتی درخواست تمامی تولید کنندگان و انجمن ها و تشکل ها را برای افزایش قیمت ها بلافاصله استجابت می کنند اما چرا واقعا به فکر مصرف کننده نهایی نیستند که باید هزینه این همه گرانی و افزایش قیمت را با کدام درآمد تامین کند.

سلسله داستان افزایش قیمت ها روز به روز ادامه دارد و آنچه که مسلم است ناتوانی مردم و خانوارها به عنوان مصرف کننده نهایی است .

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *