تولید صنعتی آلمان در ماه آوریل و در اوج دوران بسته شدن کسب و کارها به دلیل کرونا ویروس، به شدت کاهش یافت، به طوری که که یک اقتصاددان این دوران را تاکنون “بدترین ماه” برای اقتصاد آلمان که محرک اصلی رشد اقتصادی منطقه یورو است، خوانده است. با برات نیوز همراه باشید.

به دنبال افت 8.9 درصدی در ماه مارس، تولید صنعتی در ماه آوریل نسبت به ماه قبل 17.9 درصد کاهش یافت. نهاد آماری مستقر در آلمان به نام Destatis روز دوشنبه اعلام کرد: در مقایسه با ماه مشابه سال 2019 ، تولید صنعتی 25.3 درصد کاهش یافته است و  این سقوط “بزرگترین کاهش از بازه زمانی ژانویه 1991 تا کنون بوده است.” شدیدترین افت تولید در صنعت خودرو مشاهده شد که نسبت به ماه گذشته 74.6 درصد کاهش داشته است.

آمار و ارقام اقتصاد آلمان در ماه گذشته

این اعداد و ارقام پس از داده های روز جمعه نشان می دهد که سفارشات کالاهای صنعتی آلمان در ماه آوریل 25.8٪ نسبت به ماه قبل کاهش یافته است که باز هم بدترین ارقام از زمان شروع ثبت رکورد اقتصادی آلمان از سال 1991 بوده است.

کارستن برزسکی، اقتصاددان ارشد منطقه یورو و رئیس کل اقتصاد جهانی در ING ، روز دوشنبه اظهار داشت: “یک کاهش شدید در تولید صنعتی نشان می دهد که آوریل 2020 بدترین ماه برای اقتصاد آلمان خواهد بود.”

وی افزود: “دو ماهی که کووید 19 بر فضای اقتصادی حاکم بود، تأثیر منفی بیشتری نسبت به کل بحران مالی در پی داشته است.” “داده های امروز همچنین نشان می دهد که چگونه یک اقتصاد باز مانند آلمان به شدت تحت فشار اقدامات داخلی در داخل و خارج از کشور قرار گرفته است.”

تعداد مرگ و میر کمتر ناشی از کرونا در آلمان

داده های آلمان در حالی ثبت شده است که این کشور همه گیر شدیدتری از بیماری نسبت به کشورهای همسایه خود در اروپای غربی دارد. آلمان 185750 مورد تائید شده از کرونا را در کشور خود ثبت کرده است (تعداد مشابهی با کشورهایی مانند فرانسه که حدود 191000 مورد گزارش کرده است) اما تعداد کشته شدگان بسیار کمتر است. براساس داده های جمع آوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، آلمان 8،685 مرگ در اثر کرونا را گزارش داده است ، در حالی که فرانسه 29158 مرگ کرونایی را ثبت کرده است.

دولت از 20 آوریل، به تدریج شروع به بازگشایی تدریجی کسب و کارها به صورت آزمایشی کرد و این اجازه را داد که خرده فروشان و نمایندگی های خودرو بتوانند دوباره بازگشایی شوند. تولید خودرو در انتهای ماه آوریل از سر گرفته شد و محدودیت های بیشتر در این زمینه از جمله بازگشایی مدارس در اوایل ماه می برداشته شد. اقدامات بعدی در جهت بازگشایی نیز در جریان است و احتمالا آلمان در 15 ژوئن ممنوعیت سفر به سایر کشورهای اروپایی را نیز خواهد برداشت.

چالش های پیش روی صنعت آلمان در این دوران

این در حالی است که اقتصاددانانی مانند برزسکی انتظار دارند که این اقدامات منجر به بازگشت جدی به فعالیت اقتصادی شود. او افزود: “دوره پس از بازگشت به فعالیت اقتصادی خیلی امیدوارانه به نظر نمی رسد و چالش های بیشتری را برای صنعت مهم اتومبیل سازی آلمان در پیش خواهد داشت.

وی گفت: به جز بحران مالی و نقش مهم کشورهای آسیایی در بهبود سریع صنایع آلمان، در حال حاضر هیچ منجی دیگری برای افزایش سریع تقاضای خارجی وجود ندارد. این بدان معناست که صنعت آلمان با یک سری اتفاقات نامطلوب مانند بحران سوخت و مشکلات ناشی از هنجارهای پذیرش در صنعت خودرو، کاهش سطح آب رودخانه ها، تنش های تجاری و همچنین چالش های ساختاری روبرو است و این زمان بازگشت به اقتصاد پویا را برای آلمان دشوار خواهد کرد.

کلوس رولرب، اقتصاد دان و رئیس موسسه نظرسنجی ifo می گوید: انتظار می رود که کاهش تولید صنعت آلمان طی سه ماه آینده هر چند با سرعت کمتر ادامه یابد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *