1. خانه
  2. خودرو
  3. اخبار خودرو
  4. اما و اگرهای تولید خودروی مشترک میان ایران و روسیه
اخبار خودرومنتخب سردبیر

اما و اگرهای تولید خودروی مشترک میان ایران و روسیه

خودروی مشترک

موضوع ساخت خودروی مشترک ایران و روسیه در حالی مطرح شده که براساس ارائه گزارش های آماری، صنعت خودروی روسیه رو به نابودی است.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که به دنبال حمله روسیه به اوکراین بسیاری از صنایع مختلف این کشور از سوی کشورهای اروپایی و آمریکایی تحریم شد.

از اینرو صنعت خودرو روسیه پس از تحریم رو به نابودی است و خودروسازان روسی به ناچار محصولات خود را بدون ABS، ایربگ و کولر به بازار عرضه می‌کنند.

اعمال تحریم‌ها و نابودی صنعت خودرو در روسیه

در همین راستا لادا، بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی روسیه به تازگی محصول جدیدی را با نام کلاسیک رونمایی کرد که از تجهیزات بسیار کمی بهره می‌برد.

همچنین براساس آمارهای ارائه شده، شرکت خودروسازی لادا قصد دارد مدل‌های مشابه از سایر محصولات خود مانند نیوا که ۴۵ سال از عمر آن می‌گذرد را نیز تولید و به بازار عرضه کند.

وضعیت نامناسب خودروسازی در روسیه از یک طرف و اینکه مشتریان خودروهای صفر کیلومتر پس از تحریم‌ها با مشکل مواجه شده اند از طرفی دیگر مشکلاتی را دراین خصوص ایجاد کرده است.

درهمین حال، مالکان خودروهای روسی نیز با مشکلات بسیاری مواجه شده اند زیرا واردات قطعات خودروها به روسیه سخت‌تر شده و به همین دلیل هزینه تعمیرات خودروها نیز افزایش پیدا کرده است.

انجام توافق ابتدایی بر سر ساخت خودروی مشترک ایران و روسیه

اما حالا با توجه به مشکلات صنعت خودروسازی روسیه، ایران از ساخت خودروی مشترک میان دو کشور ایران و روسیه خبر داده و اعلام کرده است که با انجام برنامه ریزی‌های لازم این خودرو تولید خواهد شد.

درهمین راستا، چند روز پیش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران از مذاکره با روسیه برای تولید مشترک خودروی ایرانی و روسی در کشورمان خبر داده و گفته است: چند سال قبل در جریان دیدارهای مشترک قطعه سازان ایران و ترکیه، برای نخستین طرح تولید یک خودرو مشترک با محوریت این دو کشور و روسیه مطرح شد که ما نیز از آن استقبال کردیم. طرحی که توافق ابتدایی بر سر آن در جریان سفر اخیر رئیس سازمان توسعه تجارت به روسیه نهایی شد.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرده که موضوع ساخت این خودرو فعلا در سطح توافق اولیه است و باید در آینده گام‌های نهایی‌تر برای آن برداشته شود.

لزوم تقسیم کار تامین قطعات و تجهیزات خودروی مشترک

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره جزییات این مدل پیشنهادی توضیح داد: بر اساس طرح اولیه، با توجه به ظرفیتی که در میان قطعه سازان سه کشور وجود دارد، طرح این طور پیگیری خواهد شد که مسئولیت تامین قطعات و تجهیزات این خودرو میان سه کشور تقسیم شود. برای مثال قطعه سازان ایرانی موتور خودرو را تامین کنند، قطعه سازان ترکیه قطعات داخلی را تامین کنند و روس‌ها نیز بدنه را بسازند. البته این‌ها در حد مثال است و تا طرح به گام نهایی نرسد، نمی‌توان این تقسیم بندی را به طور کامل تشریح کرد.

نجفی منش درباره ابعاد اجرایی این برنامه نیز توضیح داده است: بناست که خط تولید این خودرو در هر سه کشور فعال شود. اگر برای مثال توافق برای تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال باشد و بنا شود که هر کشور ۱۰۰ هزار دستگاه از آن را تولید کند، قطعه سازان به اندازه کل نیاز خط تولید فعالیت خواهند کرد. برای مثال قطعه ساز ایرانی برای ۳۰۰ هزار دستگاه لنت می‌سازد و آن را به دو کشور دیگر ارسال می‌کند و در مقابل قطعات توافق شده را از طرف خارجی دریافت می‌کند.

حال با توجه به انجام مذاکرات مبنی بر ساخت خودروی مشترک میان ایران و روسیه، نکته قابل تامل اینجاست که با توجه به تحریم های اعمال شده در صنعت خودرو در روسیه و افت کیفیت خودروهای روسی، ساخت مشترک خودروی ایرانی با روسی امری منطقی و قابل قبول است.

اوضاع نامناسب صنایع روسیه و مشکلات حوزه خودرو

دراین میان کارشناسان و فعالان در حوزه خودرو نیز معتقدند که صنعت خودروسازی کشور روسیه حرفی برای زدن ندارد و سال هاست که در معرض تعطیلی قرار گرفته است.

درهمین راستا، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفته است که به نظر می‌رسد شرکت رنو از طریق خط تولید خود در روسیه به نام لوگان برخی از محصولات، مثل ال۹۰ را در ایران تولید و به بازار عرضه کند.

او افزوده است: خودروسازی این کشور سال‌هاست که تعطیل شده است و بدون کمک کشورهای غربی حرفی برای گفتن ندارد. این صنعت محدود به مونتاژ خودروهای برندهای دیگر است و تکنولوژی خاصی ندارد. البته این عقب‌ماندگی در حوزه تکنولوژی مربوط به همه حوزه‌های صنعت روسیه است.

زاوه توضیح داده است: قیمت تمام خودروها در ایران به صورت سرکوب‌شده اعلام می‌شود. پس پیش‌بینی می‌شود قیمت خودروهای مشترک ایران و روسیه به همین شکل اعلام شود. اما نکته‌ قابل توجه این است که به نظر نمی‌رسد این خودروها مورد استقبال مردم قرار گیرد.

پس از انتشار خبر ساخت خودروی مشترک ایران و روسیه اغلب کارشناسان این پرسش را مطرح کردند که آیا در ساخت این خودروی مشترک آیا پلتفرم مشترکی هم میان دو کشور تولید می شود و آیا وضعیت کیفی خودروها و قیمت آن ها بهبود می یابد.

خودروی مشترک

لزوم استفاده از ظرفیت روسیه در حوزه ساخت قطعات خودرو

درهمین حال برخی دیگر از کارشناسان و فعالان حوزه خودرو براین باورند که ایران باید از ظرفیت‌های بازار روسیه در حوزه ساخت قطعات خودرو استفاده کند.

درهمین راستا، یک کارشناس صنعت خودرو اظهار کرده است: صنعت ایران با محصولات رنو و پژو قطعات مشابه‌ای دارد و می‌توان همین قطعات را متناسب با شرایط بازار روسیه تولید و صادرات کرد از این‌رو روسیه پتانسیل خوبی برای رشد کمی تولید و صادرات قطعه خواهد بود.

مرتضی مصطفوی درباره مذاکره با روسیه برای تولید مشترک خودروی ایرانی و روسی در کشورمان بیان کرده است: نکته حائز اهمیت اینکه ساختار یک شرکت بزرگ خودروسازی در روسیه بسیار شبیه به ساختار ایران‌خودرو است و طبق آخرین اطلاعات، این شرکت‌هم مانند ایران‌خودرو زیان‌ده و نیروی مازاد دارد.

همکاری با شرکت های صاحب تکنولوژی چینی بهتر از همکاری با روسیه

مصطفوی تاکید کرده است: معتقدم اگر قصد توسعه داریم و می‌خواهیم به سمت بهبود کیفیت حرکت کنیم می‌توانیم در همین شرایط فعلی با شرکت‌های قوی چینی وارد همکاری شویم. درست است که در گذشته برندهای ضعیفی از چین وارد ایران شده اما امروز محصولات با کیفیت در صنعت خودرو در چین در حال تولید هستند و شرکت‌های بزرگ خودروسازی در چین فعال شده‌اند و اگر در گذشته تولیدات ضعیف از چین وارد بازار خودروی ایران شده به دلایل مختلف این برندها انتخاب خودمان بوده است.

وی افزوده است: امروز اینکه بتوانیم با شرکت‌های صاحب تکونولوژی و قوی چین وارد همکاری‌های مانند تولید مشترک شویم بسیار بهتر از همکاری با روسیه است.

این کارشناس گفته است: اما اگر به دنبال رشد کمی قطعات در صنعت خودرو کشورمان هستیم و به لحاظ کمی یعنی افزایش تعداد و میزان صادرات روسیه گزینه خوبی است چراکه در حال حاضر بسیاری از برندهای اروپایی، روسیه را ترک کردند و برند رنو که حدود 60 درصد آتوواز را دارد، روسیه را ترک کرده بنابراین این فرصت خوبی برای بخش قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی‌ها کشورمان است. صنعت ایران با محصولات رنو و پژو قطعات مشابه‌ای دارد و می‌توان همین قطعات را متناسب با شرایط بازار روسیه تولید و صادرات کرد از این‌رو روسیه پتانسیل خوبی برای رشد کمی تولید و صادرات قطعه خواهد بود.

حال با توجه به مشکلات موجود در صنعت خودروسازی روسیه و تحریم های موجود امید است که این دو کشور در راه ساخت یک خودروی مشترک موفق و سربلند شوند.

 

 

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار × 3 =

فهرست