روسیه به عنوان یکی از کشورهای همسایه، بازار بسیار خوبی برای محصولات ایرانی است و کشور ما همواره در حال تلاش برای بهبود رویکردهای صادرات به روسیه است.

بازار بکر و بزرگ روسیه

به گزارش برات نیوز، روسیه به علت آب و هوای سرد و یخبندان‌های طولانی که دارد، قادر به تولید بسیاری محصولات کشاورزی و … نیست.

در عوض کشور ما با دارا بودن زمین‌های حاصلخیز، فرصت‌های بی‌شماری برای صادر کردن میوه‌، صیفی‌جات، خشکبار و … به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه فراهم کرده است.

از این رو واردات نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند.

 با وجود بازار بکر و بزرگ، ظرفیت مناسبی برای صادرات محسوب می‌شود.

همچنین با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ما بسیاری از کارشناسان معتقدند تقویت و افزایش روابط با کشورهای حوزه اوراسیا و روسیه می‌تواند به عنوان یک فرصت مناسب برای توسعه روابط استفاده شود.

اهمیت صادرات به روسیه

صادرات به روسیه هم موجب ارزآوری به کشور شده و هم سود زیادی نصیب کشاورزان و دیگر تولیدکنندگان داخلی خواهد کرد.  

روﺳﯿﻪ نهمین ﮐﺸﻮر ﭘﺮﺟﻤﻌﯿﺖ در ﺳﺎل ۲۰۲۱ ﺑﺎ ﺣﺪود ﺟﻤﻌﯿﺖ ۱۴۶ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻧﻔﺮ و دارای ۵ درﺻﺪ ﺧﺸﮑﯽ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ.

این کشور به دلیل قرار گرفتن در حاشیه‌‌ دریاچه‌ خزر و نزدیک بودن به ایران از نظر مسافت، ظرفیت مناسبی برای صادرات برخوردار است.

ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﭘﺮﻣﺼﺮف اﯾﻦ ﮐﺸﻮر وارداﺗﯽ ﺑﻮده و اﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﺧﺎص ﺑﺎزار روﺳﯿﻪ ﻣحسوب ﻣﯽﺷﻮد.

با این حال واردات کالاهای کشورهای دیگر به این کشور با موانعی نیز روبروست.

موانع صادرات به روسیه

تجار ایرانی نیز علاقه و تمایل زیادی برای صادر کردن محصولات خود به روسیه دارند.

اما پیچیدگی‌های خاص بازار روسیه، لزوم حضور فیزیکی، هزینه‌های بالا و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و موثق، مانع حضور موفق آن‌ها در روسیه می‌شود.

از دیگر چالش‌های صادرات به روسیه می‌توان تعرفه‌ها و عوارض گمرکی بالا، کمبود شرکت‌های توانمند صادراتی در محصولات کشاورزی، سخت‌گیری روسیه بر سر استانداردهای کالاهای ایرانی و … اشاره کرد.

به همین دلیل است که در سال‌های گذشته آمارهای تجاری نشان از کاهش صادرات محصولات ایرانی به روسیه داشتند.

با وجود تیره شدن روابط روسیه و ترکیه و تحریم‌ کالاهای این کشور انتظار رشد صادرات ایران به روسیه می‌رفت.

اما آمارها از کاهش ۳۹ درصدی صادرات به روسیه خبر می‌دهند.

موانع تعرفه‌ای و بانکی

مسعود دانشمند کارشناس و فعال اقتصادی اعتقاد دارد که کاهش صادرات به روسیه ناشی از کاهش ارزش محصولات صادراتی و نه کاهش میزان وزنی صادرات بوده است.

او در این باره افزود: «یکی از مشکلات بر سر راه صادرات محصولات ایرانی بالا بودن تعرفه‌های صادراتی به روسیه است، ضمن اینکه سیستم حمل و نقل کالا بین دو کشور نیز مطلوب نیست.

در حال حاضر سازمان توسعه تجارت سعی می‌کند که این مشکلات را برطرف کند.

بخش کوچکی از موانع موجود، موانع بانکی است. اما بزرگترین مشکل، موانع تعرفه ای است که دو کشور در صدد حل و فصل آنها هستند.

مسعود دانشمند گفت: «در کشور ما در حال رسیدن به یک درک مشترک از هم در حوزه تجارت هستند و تجار ایرانی نیز به تدریج در حال پیدا کردن استانداردهای روس‌ها در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی هستند تا کالاهای صادراتی ایران با استانداردهای روسیه و سلایق مردم این کشور تطبیق داده شود.»

جریان مهندسی شده برای کاهش صادرات به روسیه

 اوایل سال جاری نیز بررسی‌ها از یک جریان مهندسی شده برای کاهش صادرات به روسیه خبر داد.

یک بازرگان علل عدم موفقیت در صادرات به روسیه را به شکل صریحی بیان کرد.

محمد صالح نادعلیزاده، فعال بازرگان در مسکو از جملاتی مانند «روس‌های قابل اطمینان نیستند» و «وجود سیستم مافیایی در اقتصاد روسیه» سخن گفت که طی جلسات رسمی تجاری و مذاکره بارها آن را شنیده بود.

او اعتقاد دارد که علت این فضاسازی منفی ذهنی نسبت به روسیه  را باید در داخل کشور جستجو کرد.

این فعال بازرگان در مورد علل عام و علل خاص عدم موفقیت صادرات به روسیه توضیحاتی داد.

نادعلیزاده علل عام را مواردی چون ساختار اقتصادی وابسته به نفت ایران، دولت، صاحبان صنعت و تجارت و تیمی بودن این کار برشمرد.

همچنین او علل خاص را دید سنتی منفی نسبت به روسیه، هزینه‌بر و زمان‌بر بودن مقدمات حضور در بازار روسیه، و وجود بازارهای موقتی به عراق و افغانستان دانست.

 صادرات مصالح ساختمانی به عنوان یک تولید بومی

سید البرز حسینی، نماینده مجلس نیز بر لزوم مراودات تجاری با روسیه به لحاظ نقش سیاسی و اقتصادی این کشور و صادرات مصالح ساختمانی تاکید کرد.

او خاطر نشان کرد: « ایران و روسیه به دلیل موقعیت جغرافیایی غرابت دیرینه‌ای با یکدیگر دارند و از طرفی به دلیل وسعت سرزمینی بازار بسیار خوبی برای صادرات تولیدات مصالح ساختمانی است.»

مصالح ساختمانی یکی از تولیدات بومی کشور ماست که با توجه به آب و هوای روسیه می‌توان بازار خوبی در حوزه مصالح ساختمانی در این کشور داشت.

این نماینده بر کیفیت خوب محصولات تاکید می‌کند؛ محصولاتی که استانداردهای بین المللی می‌بایست در آن رعایت شده باشد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 

«محصولات کشاورزی نیز از دیگر محصولاتی است که به دلیل تنوع آب و هوایی در کشورمان به عنوان یک نقطه قوت شناخته می‌شود که با توجه به وسعت ارتباطات زمینی، حمل و نقل دریایی و ریلی ایران و روسیه؛ این کشور بازار هدف بسیار خوبی است و باید به آن توجه کنیم.»

صادرات محصولات گلخانه‌ای

همچنین محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در مجلس نیز در خصوص استفاده از ظرفیت محصولات کشاورزی به روسیه و اوراسیا گفت.

او گفت: «طی هفته‌های گذشته در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی نشستی به منظور بررسی ظرفیت‌های صادراتی به کشور روسیه با حضور سفیر ایران در این کشور و تعدادی از صادرکنندگان برگزار شد.»

او که عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است روی ظرفیت‌های کشور در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای و کشت فرازمینی در روسیه تاکید کرد.

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: «توسعه صادرات به روسیه می‌تواند ایران را از حیث وابستگی به صادرات و واردات اروپا بی‌نیاز کند.»

طرح ایجاد شرکت تجاری صادرات ایران به روسیه

در همین راستا طرح تشکیل ۷ هلدینگ یا شرکت تجاری آذر ماه امسال در نشست مشترک سفارت ایران و حضور تجار ایرانی مقیم روسیه بررسی شد.

هدف این پروژه افزایش سطح روابط و مناسبات تجاری و بازرگانی با روسیه است.

 در این نشست ضمن آسیب شناسی تجارت ایران با روسیه در مبدا، مسیر، مقصد و بازار روسیه، راه‌های رفع موانع و راهکار‌های گسترش تجارت بین دو کشور بررسی شد.

همچنین راهکارهایی مانند ایجاد کمیته با حضور تجار و رایزنان اقتصادی سفارت و اجرایی شدن هر چه زودتر طرح‌های هلدینگ نیز پیشنهاد شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *