اهمیت SSD برای پلی استیشن 5 چیست ؟ وجود حافظه SSD درون کنسول نسل بعدی شرکت سونی، یعنی کنسول پلی استیشن 5، میتواند تفاوت شگفت انگیزی را در اجرای بازیها و موارد دیگر به مخاطبان و بازیبازان نمایش دهد. با این حال، اگر هنوز نمیدانید که SSD دقیقا چگونه قصد انجام این کار را دارد و برای اثبات جملهی قبلی، دلیل و مدرک میخواهید، این مطلب را از دست ندهید و با برات نیوز در ادامه همراه باشید.
اگر اخبار کنسولهای نسل بعدی را در ماههای گذشته دنبال کرده باشید، حتما میدانید که دو شرکت سونی و مایکروسافت به عنوان عرضه کنندگان و تولید کنندگان کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، قرار است از درایو SSD درون کنسولهای خود استفاده نمایند و به نوعی عصر هارد دیسکها یا همان HDD را به صورت کلی به پایان برسانند. درایو هارد دیسک یا HDD، چندین سال است که به انتخاب اولیه هر فرد برای ذخیره اطلاعات و دادهها تبدیل شده است. با این که این درایوها به شدت قابل دسترسی، ارزان قیمت و کارآمد هستند، اما سرعت خوب و راضی کنندهای در این دوره و زمانه ندارند و نمیتوانند تمام نیازهای یک کاربر به روز و وابسته به تکنولوژی را برآورده نمایند. به همین دلیل است که سونی و مایکروسافت تصمیم گرفتند در کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از درایو SSD شخصی سازی شده استفاده نمایند تا تجربه بازیهای ویدیویی و به صورت کلی، گیمینگ را برای کاربران خود راحتتر و سریعتر نمایند. حال، به دلیل این که سونی با پلی استیشن 5، تاکید بیشتری برروی SSD داشته و از قابلیتها و شخصی سازی این درایو مخصوص، بیشتر سخن گفته، ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به اهمیت وجود SSD درون کنسول نسل نهمی شرکت سونی بگوییم. اما در نظر داشته باشید که بسیاری از مواردی که در این مطلب ذکر میکنیم، برای SSD دو کنسول سونی و مایکروسافت یکسان خواهند بود و تفاوتی را نخواهند داشت.

اما پیش از این که به سراغ اصل مطلب برویم و 5 دلیل برای اهمیت وجود درایو SSD درون کنسول پلی استیشن 5 را بگوییم، بد نیست کمی در مورد فلسفه SSD و انواع آن صحبت کنیم. نسلهای اولیه SSD یا Soild State Drive، درایوهایی بودند که به مانند HDD، با کابل درون کیس (SATA) متصل میشدند و دیگر در آنها خبری از یک دیسک چرخنده و البته یک بازوی مکانیکی برای پیدا کردن اطلاعات نبود، بلکه درون SSD، مدارهای مجتمع و کنترلر کنندههای سریعی قرار داشت. این نسل از SSD که سالها از زمان ساخت اولین نمونه آن میگذرد، هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد و قطعا سرعت بالاتری نسبت به HDD دارد اما این سرعت بالاتر، آن چنان چشمگیر نیست. به عنوان مثال، یک SSD میتواند سرعتی 2 برابری یا بیشتر را نسبت به سرعت یک HDD در خواندن و نوشتن اطلاعات ارائه دهد که در نوع خود، اصلا بد نیست اما زمانی که به جدیدترین نسل از حافظههای ذخیره ساز میرسیم، همه چیز کُند جلوه میکند. در سالهای اخیر، یک نوع حافظه ذخیره سازی کاملا جدید با نام M,2 NVMe به دنیای فناوری معرفی شده که نسبت به حافظهها و درایوهای قبلی، سرعت بی نظیر و شگفت انگیزی دارد و دیگر با کابل متصل نمیشود، بلکه به صورت مستقیم به مین بورد (Main Board) متصل است.

درون کنسول پلی استیشن 5 نیز از چنین درایوهای نسل جدیدی به صورت شخصی سازی شده استفاده میشود که به گفته سونی، سرعت آن حتی از سرعت بهترین درایوهایی که هماکنون در بازار PC قرار دارند، بیشتر است! حال، بیایید به سراغ اصل مطلب برویم و به 5 دلیلی که باعث میشوند درایو SSD نسل جدید موجود در پلی استیشن 5، ساختار شکن، شگفت انگیز و با اهمیت باشد را با هم مرور کنیم. ما تا به حال دو بار درایو SSD کنسول پلی استیشن 5 را حین اجرای بک بازی ویدیویی یا یک دموی فنی دیدهایم. برای اولین بار، از SSD کنسول برای اجرای بازی Spider-Man استفاده شد سرعت بالای لودینگها (صفحات بارگذاری) و جست و جوی فوق سریع در شهر را مشاهده کردیم و در دومین بار، دموی فنی موتور آنریل 5 (Unreal Engine 5) با آن جلوههای بصری خیره کننده خود، نظر ما را به خود جلب کرد. البته اگر نمایشهای بی نظیر مراسم 11 ژوئن سونی را به میان نیاوریم (نمایش بی نظیر بازی Ratchet and Clanck Rift Apart). بیایید ببینیم که SSD نسل جدید کنسول پلی استیشن 5، دقیقا چه کارهایی میتواند انجام دهد؟
کاهش زمان بارگذاری بازیها
در ماههای گذشته و زمانی که وجود درایو SSD به طور رسمی در کنسولهای نسل بعدی تایید شد، همه، از جمله سونی و مایکروسافت و رسانههای گیمینگ و سخت افزاری، در مورد کاهش شدید زمان بارگذاری یا از بین رفتن صفحات بارگذاری به صورت کلی صحبت کردند. این تبلیغ و وعده با این که بسیار خوب و راضی کننده به نظر میرسد، اما تمام کاری که SSD میتواند انجام دهد را توصیف نمیکند. با این حال، بیایید در ابتدا در مورد همین موضوع، یعنی کاهش شدید زمان بارگذاری بازیهای ویدیویی صحبت کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. از آن جایی که SSD برخلاف درایوهای مکانیکی یا HDD، از یک دیسک و یک بازوی مکانیکی برای خواندن اطلاعات ذخیره شده استفاده نمیکند و همه چیز برروی مدارهای مجتمع ذخیره میشود، سرعت بسیار بالاتری نسبت به نسل قدیمی دارد. این سرعت بالاتر سبب میشود تا یک بازی بزرگ و حجیم (به عنوان مثال، بازی Read Dead Redemption 2)، در عرض چند ثانیه به صورت کامل روی درایو SSD نصب شود و پس از اجرا، دیگر شاهد صفحات بارگذاری طولانی مدت و آزار دهنده نباشیم و حتی ممکن است دیگر به کلی آنها را فراموش کنیم! در نسل هشتم، قطعا زمانی که عنوانی مانند Metro Exodus یا Red Dead Redemption 2 را برروی کنسول پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان خود اجرا میکنید، حداقل باید دقایقی را به صفحات بارگذاری و انعکاس تصویر خود برروی صفحه نمایشگر خیره شوید که واقعا آزار دهنده است. با این حال، با استفاده از یک درایو SSD میتوان همان عناوین را در عرض چند ثانیه به صورت کامل به اجرا درآورد و از تجربه آنها لذت برد.

حدود یک سال قبل، سونی در یک رویداد خصوصی، بازی Spider-Man را روی پلی استیشن ۴ پرو و کیت نهایی نشدهی پلی استیشن ۵ اجرا کرد و آنها را کنار یکدیگر قرار داد. در تست یا آزمایش اول که تصویر آن را در بالاتر مشاهده میکنید، نشان داده شد که مدت زمان بارگذاری بازی روی پلی استیشن ۴ پرو، بیش از ۸ ثانیه طول کشید اما همان صحنه روی کیت پلی استیشن ۵، در کمتر از ۱ ثانیه (۸ صدم ثانیه) بارگذاری شد که یکی از مزایای SSD و البته پردازندههای سریع تر کنسول نسل بعدی سونی را نشان میدهد
جزئیات منحصر به فرد=محیطها و مراحل متنوعتر
قطعا تا به حال شده که در یک بازی ویدیویی، محو دنیای زیبا و تاثیر گذار آن شوید و با خود بگویید که سازندگان، چگونه یک چنین محیط پر جزئیات و زندهای را خلق کردهاند. یکی از بزرگترین پاسخها به این سوال، جزئیات موجود در محیط است که به آنها Asset گفته میشود. Asset در واقع هر جزء کوچکی است که به تنهایی معنی و مفهوم خاصی ندارد اما زمانی که با دیگر اجزا ترکیب میشود، یک شیء و در نهایت، یک دنیای فوقالعاده را به وجود میآورد. نکته مهم در مورد یک رایانه یا کنسول بازی، این است که سخت افزار این کنسول، باید این Assetها و جزئیات را پردازش کند و در اولین مرحله از پردازش این جزئیات، در واقع درایو ذخیره ساز قرار میگیرد. هر چه درایو ذخیره ساز سریعتر باشد، Assetهای با کیفیتتر و متنوعتری را در دنیای یک بازی ویدیویی شاهد خواهیم بود. یکی از چالشهای سازندگان و توسعه دهندگان بازیها در نسل هشتم کنسولها، این بود که آنها مجبور بودند از Assetهای تکراری و نه چندان با کیفیت استفاده نمایند تا محدودیتهای هارد درایو و البته مموری (حافظه) محدودتر کنسولها، برایشان مشکل ساز نشود. این موضوع در عناوین جهان آزاد (Open World) بیشتر به چشم میآمد؛ جایی که سازندگان برای طراحی جزئیات در دنیای بازی (مانند بافت جادهها، اشیاء موجود در محیط و NPCها)، از Asset های مشابه استفاده نمایند. این مشکل همیشه در پروسه ساخت بازیهای ویدیویی وجود داشته و حتی در نسلهای گذشته، بدتر هم بوده است. به عنوان مثال، در نسل هفتم کنسولها، سازندگان بازی Rage که برای ساخت بازی خود از موتور id Tech 5 استفاده کرده بودند، برای تکراری نشدن بافتها و همچنین ارائه آنها با کیفیت مطلوب در دنیای بازی خود، از تکنیک مگا تکسچر (Megatexture) استفاده کردند.

حال، در نسل نهم، ترکیب ظرفیت حافظه بالا و درایو ذخیره ساز فوقالعاده سریع، این امکان را به سازندگان میدهد تا Asset ها بدون محدودیت و مشکل، با سرعت از مموری کنسول خارج شده یا به آن وارد شوند و جالب است بدانید که این عملیات که در گذشته مدت قابل توجهی طول میکشید، حالا در زمان 16 میلی ثانیه از یک فریم به طول میانجامد که به نوعی نا چیز است! دیگر مانند گذشته، Assetها برای فرستاده شدن برای پردازش، نیاز به تکثیر و ذخیره چند باره ندارند و به عنوان مثال، بافتها و مشها، میتوانند خیلی سریع و در همان لحظهی نیاز، برای پردازش فرستاده شوند. به بیان سادهتر، وجود درایو SSD پر سرعت، سبب میشود تا دنیای موجود در بازیهای ویدیویی، نه تنها پر جزئیاتتر شوند، بلکه به شدت متنوعتر جلوه کنند.
تجربهی راحت با سیستم عامل
همه ما این موضوع را میدانیم که کنسولها برای ارائه یک تجربه همه جانبه و مشابه با رایانههای شخصی طراحی نشدهاند و نباید خارج از بازیهای ویدیویی، خیلی روی آنها و سیستم عاملشان حساب کنیم. با این که سیستم عامل دو کنسول نسل هشتمی پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به مراتب نسبت به گذشته پیشرفت کرده بود و امکانات بسیاری را به کاربران و بازیبازان ارائه میداد، اما این سیستمهای عامل در انتها طراحی شده بودند تا یک کنسول بازی را راه اندازی کنند؛ نه یک رایانه شخصی.

با در نظر گرفتن تمامی این تفاسیر، درایو SSD باز هم میتواند یک قدم رو به جلوی مهم برای سیستم عامل کنسول پلی استیشن 5 در نظر گرفته شود. شاید تا به حال پیش آمده که در هنگامی که یک بازی اجرا شده، بخواهید به سراغ مرورگر یا دیگر بخشهای کنسول خود بروید. قطعا در این زمان، هارد درایو کنسول به شدت در حال کار برروی بازی اجراه شده است و نمیتواند به سرعت به نیازهای دیگر شما پاسخ بدهد. اما با وجود یک SSD پر سرعت، شما میتوانید در لحظه چندین کار را با هم انجام دهید و لذت ببرید. کنسولها از نسل هشتم، کم کم در حال تبدیل شدن به یک ابزار سرگرمی همه جانبه هستند و بسیاری از افراد نه تنها با کنسول خانگی خود بازیهای ویدیویی را تجربه میکنند، بلکه با آن وب گردی میکنند یا با استفاده از برنامههای نتفلیکس (Netflix) یا Amazon Prime، به تماشای فیلم یا سریالهای تلویزیونی مورد علاقه خود مشغول میشوند. با وجود یک SSD پر سرعت و البته مموری بیشتر در کنسول پلی استیشن 5، تمام این کارها در لحظه امکان پذیر است و هیچ تاخیری را برایتان به همراه نمیآورد؛ البته تا زمانی که سرعت اینترنت شما مطلوب باشد و پاسخ نیازهایتان را بدهد.
اجرا کردن چند بازی به صورت همزمان
تا به حال در کنسولهای خانگی، این اتفاق رخ نداده که بتوانیم چند بازی ویدیویی را به صورت همزمان اجرا کنیم و هر زمان که بخواهیم، وارد هر کدام از آنها شویم و گیمپلی را از همان جایی که رها کرده بودیم، ادامه دهیم. این ناتوانی در اجرای همزمان چند بازی، به این دلیل بود که هارد درایو و مموری نمیتوانستند در لحظه، تمام منابع خود را صرف یک بازی کاملا جدید کنند. با این حال، خوشحال هستیم که اعلام کنیم این قابلیت مفید و فوقالعاده، سرانجام در نسل نهم کنسولها، پدیدار میشود. در ماههای گذشته، مایکروسافت به صورت رسمی خبر از وجود قابلیت Quick Resume برای کنسول ایکس باکس سری ایکس داد اما این قابلیت هنوز برای کنسول پلی استیشن 5، تایید نشده است. با این حال، طبق شایعات و گزارشهای منتشر شده، به احتمال زیاد میتوانیم چنین کاری را روی کنسول نسل نهمی سونی انجام دهیم.

قابلیت Quick Resume کنسول پلی استیشن 5 که تا کنون به صورت یک شایعه باقی مانده، برروی سرعت بالای ورودی و خروجی کنسول که به خاطر درایو SSD سریع فراهم شده، حساب میکند و بازیبازان را قادر میسازد که بدون معطلی برای اجرای یک بازی، به سراغ گیمپلی عنوان دیگر بروند. با این حال، اگر پا را فراتر بگذاریم چه اتفاقی رخ میدهد؟ بسیاری از بازیها در دوره و زمانه کنونی، وابسته به زمان و ساعت در دنیای واقعی هستند و چه میشود اگر ترکیب قابلیت Quick Resume با دیگر دستگاهها و پلتفرمها (مثل پلتفرمها و اپلیکیشنهای موبایلی)، به یک اتفاق انقلابی منجر شود؟ مثلا فرض کنید که تغییر ساعت و زمان شبانه روز، برروی گیمپلی و بازی تاثیر بگذارد و زمانی که بازی متوقف شده را ادامه میدهید، این تاثیرات را درون بازی مشاهده کنید. تستها و آزمایشهای انجام شده برای کنسول ایکس باکس سری ایکس، به ما ثابت کردهاند که میتوان چند بازی روی کنسول اجرا کرد و برای ورود دوباره و ادامه دادن هر کدام، مدت زمان ناچیزی (حداکثر 5 ثانیه) را منتظر ماند. با این که هنوز Quick Resume برای کنسول پلی استیشن 5 تایید نشده، اما احتمال وجود این قابلیت برای کنسول بسیار زیاد است.
از بین رفتن پدیدهی Pop in
یکی از مشکلاتی که شاید تمام بازیهای ویدیویی از آن رنج میبرند، پدیدهای به نام Pop in است. این پدیده گرافیکی و فنی، شاید آن چنان به چشم مردم نیاید اما قطعا باعث میشود تا محیطها و دنیاهای مختلف درون بازیهای ویدیویی، جزئیات خود را در فاصله از دست بدهند. به عنوان مثال، قطعا تا به حال پیش آمده که در هنگام تجربه یک بازی، اشیاء یا جزئیاتی در دوردست، به شکل ناگهانی پدیدار شوند و هر چه فاصله شما نسبت به آنها کمتر میشود، سطح جزئیات آنها بالا و بالاتر میرود. این در حالی است که اگر شروع به دور شدن از آنها کنید، سطح جزئیات آن ها رفته رفته کاهش مییابد و این روند تا جایی دنبال میشود که از آن شیء یا آیتم، تنها یک نقطه مشاهده میکنید یا به هیچ عنوان آن را مشاهده نمیکنید. به عنوان یک مثال مناسب، بازی Star Wars Jedi: Fallen Order را در نظر بگیرید که روی کنسول پلی استیشن 4، این مشکل را به وفور در آن مشاهده میکردیم. اشیاء در فاصله نزدیک، کیفیت بسیار خوبی داشتند و راضی کننده بودند اما کمی که از آنها دور میشدیم، کیفیت آنها به شدت پایین میآمد و حتی به طور کلی غیب میشدند.

حال، با وجود یک درایو SSD سریع و البته پردازندههای مرکزی و گرافیکی قدرتمندتر، دیگر باید با پدیدهای به نام Pop in خداحافظی کنیم. حالا دورنمایی که میتوانیم با سخت افزار کنسول پلی استیشن 5 مشاهده نماییم، تا جایی پیش میرود که دیگر شاهد پدیدار شدن ناگهانی اشیاء و آیتمها نیستیم و همه چیز به صورت یکپارچه درون یک مرحله یا یک محیط بزرگ، به نمایش درمیآید. علاوه بر این، در هفتههای گذشته و با معرفی موتور آنریل 5، سازندهها یک سیستم جدید به نام Nanite معرفی کردند که یک جهش اساسی در بحث LOD و سطح جزئیات یک محیط محسوب میشود. با این سیستم که درون موتور آنریل 5 قرار دارد، سازندگان میتوانند با استفاده از SSD پر سرعت، Assetها را آن قدر ریز و جزئی کنند که در واقع پدیدار شدن آنها به چشم یک انسان نمیآید و همه چیز در سطح مایکرو یا فوق ریز پردازش میشود. تمام این موارد باعث میشود تا در نسل آینده، دنیاهای بسیار زیباتر و همه جانبهتری را درون بازیهای ویدیویی مشاهده کنیم.
حجم بازیها ممکن است کاهش یابد
یکی از مشکلات بزرگی که بازیبازان و کاربران در نسل هشتم کنسولها با آن دست و پنجه نرم میکردند، میزان حجم بازیهای ویدیویی بود. در اواخر این نسل، حجم بازیها تا جایی پیش رفت که حتی کسانی که کنسولهایی با حافظه و هارد 1 ترابایتی داشتند، از کمبود فضا گله میکردند؛ حال، فرض کنید کسانی که همچنان کنسول قدیمی خود با هارد 500 گیگابایت را نگه داشته بودند، چه حالی داشتند! به عنوان مثال، در اواخر این نسل مشاهده کردیم که بازی Red Dead Redemption 2 با حجمی باورنکردنی و روی دو دیسک عرضه شد. این بازی بیش از 100 گیگابایت فضای مورد نیاز برای نصب کامل روی هارد درایو کنسول پلی استیشن 4 طلب میکند. به این فهرست، میتوانیم بازِیهای The Last of Us Part 2 یا Call of Duty Modern Warfare را نیز اضافه نماییم. اما شاید یکی از سوالهای اصلی شما این باشد که چرا حجم این عناوین، تا این حد بالا است؟ یکی از اصلیترین دلایلی که میتوانیم برای میزان حجم بالای این عناوین پر طرفدار بیارویم، این است که سازندگان و توسعه دهندگان، مجبور هستند دادهها و Assetهای مربوط به بازی را به صورت تکراری روی هارد درایو ذخیره نمایند. به عنوان مثال، فرض کنید که دادهی X، به تعداد 20 بار روی هارد درایو به صورت مشابه ذخیره میشود. دلیل این امر این است که هارد درایو کند کنسولی مانند پلی استیشن 4، برای پیدا کردن آن دادهی به خصوص، مشکلی نداشته باشد و آن قدر از آن داده روی هارد کپی شده که پیدا کردن آن راحت باشد. همین باعث میشود تا میزان حجم بازیها به شکل نگران کنندهای بالاتر برود.

حال، با وجود یک درایو ذخیره ساز سریع، مانند SSD پر سرعت کنسول پلی استیشن 5، دیگر شاهد چنین چیزی نخواهیم بود. از آن جایی که سرعت خواندن و پیدا کردن اطلاعات، دیگر مشکل ساز نخواهد بود، بازیهای پلی استیشن 5 تنها به یک نمونه از آن دادهی مورد نظر، نیاز خواهند داشت و نیازی به کپی کردن چند باره آن نیست. به عنوان مثال، سازندگان در بازی Spider-Man، مجبور شدند برای آشغالهایی که مردم شهر در جلوی خانه قرار میدهند، صدها بار Asset تکراری را ذخیره نمایند و این باعث میشد حدود 2 گیگابایت از مموری کنسول صرف شود. اما با درایو SSD سریع، دیگر نیاز به تکرار کردن چند بارهی دادهها نیست. البته این نکته را در نظر بگیرید که این تا جایی پیش میرود که به بازیهای بزرگتر در انتهای نسل نهم برسیم. آن بازیها ممکن است از Assetها و دادههای حجیمی استفاده کنند که حتی میزان حجم بازیها را بیش از پیش سازند. اما تا آن زمان باید منتظر بمانیم و روی زمان حال تمرکز کنیم.
نتیجه گیری
با اشاره به تمام این عوامل و موارد، میتوانیم بگوییم که SSD پر سرعت موجود در کنسولهای نسل آینده، مخصوصا کنسول پلی استیشن 5، میتوانند به اندازه تمامی ارتقاهای دیگر نسبت به نسل گذشته، یا حتی بیشتر از آنها، مهم و انقلابی باشند و تغییر و تحولات بسیاری را دنیای بازیها و ساختار آنها به وجود بیاورند. کاهش زمان بارگذاری بازیها، جزئیات متنوعتر و دنیاهای منحصر به فرد، تجربه راحت با سیستم عامل، از بین رفتن پدیدهی Pop in، اجرا کردن چند بازی به صورت همزمان و کاهش یافتن احتمالی حجم بازیها، تنها نمونههایی از تاثیر درایو SSD درون کنسول پلی استیشن 5 است و همین موارد کافی هستند تا به اهمیت آن در کنسول نسل نهمی شرکت سونی، پی ببریم.
نظر شما در مورد دلایلی که برای اهمیت وجود درایو SSD درون کنسول پلی استیشن 5 آوردیم، چیست؟ وجود SSD در نسل بعدی، تا چه حد میتواند انقلابی باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.