اپلیکیشن غذارسان DoorDash از جمله اپلیکیشنهایی بود که سعی داشت با بهترین شیوه، مخاطبان خود را پیدا کند. اما انتهای داستان جذب یکی از رستورانها، با ماجرایی نهچندان خوشایند مواجه شد. صاحب رستورانی در ایالات متحده متوجه شده بود که اپلیکیشن غذارسان DoorDash غذای رستوران او را ارزانتر از مبلغ حقیقی میفروشد؛ اما با این حال، برای هر سفارشی مبلغ کامل را به فروشنده میدهد. کنجکاوی این فروشنده، داستان عجیبی را رقم زد. برای برات نیوز جذابیت این داستان و آموزنده بودن آن به حدی بود که آن را با شما نیز به اشتراک بگذارد.
ماجرای اپلیکیشن غذارسان DoorDash از چه قرار بود؟
پیتزایی که او با قیمت ۲۴ دلار (۲۰ یورو) میفروخت، در اپلیکیشن غذارسان DoorDash با قیمت ۱۶ دلار به فروش میرسید و زمانی که خودش به صورت مخفیانه این پیتزا را سفارش داد، اپلیکیشن به رستوران مبلغ ۲۴ دلار پرداخت درحالی که از او تنها ۱۶ دلار دریافت کرده بود.
جالب اینجا بود که او درخواست ثبتنام رستورانش را در این اپلیکیشن نکرده بود و بعدها متوجه شد که این تخفیف عجیب، بخشی از یک آزمایش برای اندازهگیری میزان درخواستهای مشتریان است.
«رنجان روی»، مسئول استراتژی محتوا، درمورد رستوراندار گمنام که دوست او بود، متنی نوشت.
آقای «روی» میگفت اولین بار در مارس ۲۰۱۹، زمانی که دوستش شکایاتی درمورد ارسال غذا، با وجود ارسال نشدن غذاها دریافت میکرد، از این جریان باخبر شد. آن موقع بود که کشف کرد رستوران او در اپلیکیشن غذارسان DoorDash افزوده شده و متوجه شد قیمت یکی از پیتزاهای ویژهاش، کمتر از مبلغی است که در رستوران میفروشند.
صاحب رستوران چهکرد؟
با کشف این موضوع، صاحب این رستوران ۱۰ پیتزا سفارش داد و ۱۶۰ دلار پرداخت کرد و برای ارسال، آدرس خانه دوستش را وارد کرد. سپس اپلیکیشن غذارسان DoorDash به صاحب رستوران، ۲۴۰ دلار برای آن سفارش پرداخت کرد.
صاحب رستوران در سفارش بعدی که به نام دوست خود ثبت میکرد، دیگر هیچ کدام از مواد روی پیتزا را نریخت و با ارسال نان خالی، تلاش کرد تا «سود» خود از این قیمتگذاری اشتباه را به حداکثر برساند.
آقای «روی» نوشته بود:
بسیار کنجکاو بودم بدانم دستاندرکاران اپلیکیشن غذارسان DoorDash متوجه این موضوع میشوند یا خیر. اما متوجه نشدند!
مشکل اپلیکیشن غذارسان DoorDash کجا بود؟
صاحبان این اپلیکیشن به درخواست اخبار شبکه بی.بی.سی برای اظهارنظر در این زمینه، جوابی ندادند.
آقای «روی» گفت:
بعدها متوجه شدیم که تمام این اتفاقات، نتیجهی «آزمایش درخواست مشتریان» توسط این اپلیکیشن بود. آنها یک دوره آزمایشی دارند که در آن، آدرس سایت اصلی رستوران را حذف میکنند و هیچ دستمزدی هم دریافت نمیکنند تا بتوانند بهطور ایدهآلی با دادههای مثبتی درمورد سفارشات دریافتی، به رستوران بروند تا صاحب آن را متقاعد به ثبتنام در پلتفرم خود کنند.
پلتفرمهای ارسال مرسوله رابط مانند این اپلیکیشن، در حین ساخت ممکن است بهنظر الگوی اشتباهی داشته باشند؛ اما بهجای آزمودن، شکست خوردن و یاد گرفتن و توسعه طی زمان، برای غلبه بر بازار تنها راه را صرف هزینه بیشتر میدانند. چنین الگوی کسب و کاری، تنها باعث ضرر کردن و صرف هزینه بیمورد میشود.
یکی از غولهای سرمایهگذاری بهنام Softbank هزینه اپلیکیشن غذارسان DoorDash را تامین میکند و این هفته، آماری از ضرر بیسابقه نزدیک به 13 میلیارد دلار را در صفحه خود منتشر کرد.
طبق گزارشات، «ماسایوشی سان» مدیر اجرایی آنها، برای دفاع از ضرری که اتفاق افتاده بود، خود را با افراد بزرگی مقایسه کرده بود و طی تماس تلفنی با سرمایهگذاران گفته بود که «اغلب، آدمهای بزرگ بهدرستی درک نمیشوند.» البته بعدها، از چنین مقایسهای اظهار پشیمانی و معذرتخواهی کرد.
نظر شما درمورد چنین الگویی برای کسب و کار چیست؟ آیا اگر شما صاحب اپلیکیشن غذارسان DoorDash بودید، روند دیگری پیش میگرفتید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.