بیش از هفت سال از فعالیت سایت دیوار می‌گذرد و هر روز بر مخاطبان کالای دست دوم و سفارش دهندگان این سایت افزوده می‌شود. به گزارش برات نیوز، سایت دیوار، بازار خرید و فروشی است که یک پا در دنیای آنلاین دارد وشبیه به یک شنبه بازار سنتی است که در تمام شهرهای کشور بیش از ۳۵ میلیون کاربر را به خود جذب کرده است. بنا به گزارش این سایت در سال ۹۸  آگهی ‌های سایت دیوار بیش از ۱۴۳ میلیون بوده است.

این سایت بازرگانی، هر سال با انتشار گزارشی کامل و با اعداد و ارقام مشخص، یک سال فعالیت خود را معرفی می‌کند. در بخشی از این گزارش به تعداد آگهی ‌های سایت دیوار اشاره شده است.

بر اساس گزارش منتشر شده دیوار، از میان ۱۴۳ میلیون درخواست آگهی در سال گذشته، ۹۸ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۵۱۴ آگهی تایید و منتشر شده است.

در واقع در هر ۲۴ ساعت شبانه روز به طور میانگین بیشتر از ۲۷۰ هزار آگهی روی سایت دیوار قرار گرفته و به تعداد آگهی ‌های سایت دیوار اضافه شده است.

البته در برهه‌های مختلف سال حجم درخواست‌ها متفاوت است. بهمن پرآگهی‌ترین ماه بود و در روز ۱۴ بهمن‌ماه ۳۷۵٫۵۵۲ آگهی در دیوار منتشر شد که شلوغ‌ترین روز کاری تیم نظارت در سال ۹۸ بود.

تعداد آگهی‌های سایت دیوار در سال ۹۷ نیز حدودا ۷۲ میلیون آگهی بوده که بر این اساس می‌توان گفت آمار سال ۹۸ نسبت به سال قبل‌تر ۳۷ درصد رشد داشته است.

املاک، وسیله نقلیه و وسایل خانه؛ محبوب‌ترین دسته‌های دیوار

دسته‌ املاک، وسایل نقلیه و وسایل مربوط به خانه خوش‌اقبال‌ترین آگهی‌های سایت دیوار بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸ بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار آگهی مسکن بر روی این سایت منتشر شده است که شامل خرید، فروش و اجاره خانه، آپارتمان و ویلا در سراسر کشور می‌شود.

در شهرهایی که بازار املاک حرف اول را در کسب و کارهای اقتصادی می‌زند یا جمعیت بیشتری در آن وجود دارد، تکیه کاربران فعال اقتصادی به این دسته آگهی هم بیشتر بوده است. برای مثال در تهران و مشهد درصد بسیاری از کاربران وقت خود را صرف انتشار آگهی‌های املاک می‌کنند.

از سوی دیگر دسته «وسایل نقلیه» با اختلاف ۴۰۰ هزار آگهی، در جایگاه دوم دسته‌های محبوب (پرآگهی‌ترین دسته‌ها) نشسته است.

در سالی که گذشت کاربران دیوار ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی خودرو روی سایت منتشر کردند. از این تعداد نزدیک به ۵۹ درصد مربوط به خودروهای سواری بوده است؛ عددی که نشان از امکان نقدشوندگی سریع خودرو در این پلتفرم خرید و فروش آنلاین دارد. به همین دلیل در سال ۹۸ این سایت ۱۹.۳ درصد معاملات بازار خودروی تهران را پوشش داده است.

حوزه املاک و خودرو در چند سال اخیر بازار وسوسه‌انگیزی برای تجمع دلالان و انحصارگران بوده است. دیوار برای بریدن پای این افراد از این بازار راه‌های مختلفی در این یک سال امتحان کرد. برای مثال دیگر ثبت آگهی بدون احراز هویت و ثبت کد ملی غیر ممکن شد. همچنین هر خط موبایل می‌تواند ماهانه بسته به دسته آگهی تعداد محدودی آگهی منتشر کند.

از طرف دیگر امکان ثبت کارشناسی خودرو در محل کارنامه به فهرست خدمات دیوار اضافه شد تا نارضایتی از مبادله بین مشتریان کاهش یابد. این پلتفرم با اتصال به سامانه شاهکار از انتشار آگهی‌های مشابه و تکراری هم جلوگیری می‌کند تا مبادلات غیرواقعی در آن به کمترین میزان خود برسد.

بیشتر بخوانید: شرایط جدید ای ‌نماد برای فروشگاه‌های اینترنتی

سومین دسته پرآگهی دیوار «وسایل مربوط به خانه» است که استقبال وسیعی داشته است. در این دسته از آگهی‌های سایت دیوار هم ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار آگهی منتشر شده که فاصله زیادی با تعداد آگهی‌های وسیله نقلیه ندارد.

با کاهش واردات وسایل مربوط به خانه، مبادلات این وسایل در دیوار می‌تواند توصیفی از شرایط اقتصادی در یک سال گذشته باشد. طوری که در سال ۱۳۹۸ میزان فروش این وسایل ۱۴۳ درصد نسبت به یک سال قبل‌تر افزایش داشته است.

آگهی‌های وسایل الکترونیکی و ممانعت از خروج ارز

تعداد آگهی‌ دسته‌های دیگر هم کم از این سه دسته بالا نداشته‌اند. برای مثال حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار آگهی در دسته وسایل الکترونیکی منتشر و ۸۹۰ هزار قطعه از طریق دیوار فروخته شده است. این تعداد یعنی دیوار با مبادله کالا بین افراد از خروج حجم بالایی ارز جلوگیری کرده و باعث چرخش دوباره این محصولات در مرحله مصرف شده است.

وسایل خانگی و الکترونیکی که معمولا از ابزارهای آلومینیومی و فلزی ساخته شده‌اند. این وسایل در صورت انتقال به لندفیل‌ها تبدیل به زباله‌های خطرناکی می‌شوند که تا سال‌ها سیستم ایمنی و عصبی بدن شهروندان را تحت الشعاع قرار دهند. فروش دست دوم این وسایل در دیوار در کنار فواید اقتصادی، قدم بلندی هم برای محافظت از محیط زیست بوده است.

با توجه به رشد تعداد آگهی‌های سایت دیوار در سال ۱۳۹۸ می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ارزش صنعت کالای دست دوم در سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده است. بازاری که با به گردش درآمدن کالای دست دوم از یک طرف مانع خروج ارز از کشور شده و از طرف دیگر مزیت‌های اجتماعی و محیط زیستی بزرگی به دنبال داشته است.

فرصت شغلی برای ۵۰۰ هزار نفر

دیوار به طور مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال حدود ۵۰۰ هزار نفر را فراهم کرده است. از یک سو تعداد افرادی که مستقیما در این شرکت فعال هستند سال گذشته با ۱۲۷ درصد افزایش به نزدیک ۸۰۰ نفر رسیده است. از طرف دیگر در این پلتفرم ۴۴۷ هزار کسب‌وکار فعال مشغول فعالیت هستند.

این رقم به اندازه تعداد کارمندان وزارت بهداشت کشور بوده که سالانه دولت باید میلیاردها تومان صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری آن کند. تعداد این کارآفرینان در دیوار سال گذشته نسبت به سال ۹۷ حدودا شش درصد بیشتر شده‌ است. در سال ۹۸ نزدیک به ۳۱ میلیون آگهی از سوی کسب و کارهای مختلف اقتصادی بر روی سایت دیوار انتشار یافت که برابر با یک سوم کل آگهی‌های این مجموعه می‌شود.

نسبت افرادی که در دیوار مشغول کسب و کاری هستند و به طور میانگین ماهی حداقل دو آگهی منتشر می‌کنند، در شهرهای مختلف متفاوت است. تعداد این افراد به ترتیب در تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. برای اینکه تصویری از تاثیرگذاری دیوار بر فضای اشتغال کشور داشته باشید کافی است بدانید که به گفته انجمن سوپرمارکت های زنجیره ای دریانی نزدیک به ۱۰۰ هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی فرصتی که دیوار برای فعالیت اقتصادی افراد فراهم کرده، بیشتر از کل تعداد سوپرمارکت‌های کشور است.

«استخدام و کاریابی»، پربازدیدترین دسته آگهی دیوار

با اینکه تعداد آگهی‌های سایت دیوار که مربوط به «استخدام و کاریابی» هستند در مقایسه با آگهی‌های دیگر کمتر است اما میانگین بازدید از این دسته بیشتر از هر شاخه دیگر بوده. به طور میانگین هر آگهی استخدامی که در دیوار منتشر شده هزار و ۳۱۷ بار از سوی کاربران دیوار دیده شده است. این موضوع تا حدودی آیینه نرخ بیکاری و شرایط اشتغال در سال گذشته کشور است که بنابر گزارش‌ها در سال ۱۳۹۸ به ۱۰ درصد می‌رسد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *