بهگفته دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها نهادهای حاکمیتی و بخش خصوصی میتوانند در حوزه هوانوردی عمومی با تهیه یک ناوگان هوانوردی عمومی یا هواپیمای منطقهای از همه امکاناتی که در گواهینامه بهرهبرداری هوایی (AOC) شرکت ذکر شده است برای تامین نیازهای این حوزه استفاده کنند.
به گزارش برات نیوز ؛ رامین کاشف آذر اعلام کرد: حمل و نقل هوایی میتواند دسترسی به بازارها و بسترهای اقتصادی تولید جهانی را فراهم کرده و از این طریق به بهتر شدن وضعیت اقتصادی جهانی کمک کند. در حال حاضر کشورها در حال آمادهسازی بسترهای حمل و نقل هوایی و توسعه آنها هستند.
وی افزود: حمل و نقل هوایی در ایجاد انگیزه در سرمایهگذاران، بهبود فضای کسب و کار، تامین نیروی کار باکیفیت و بهره وری اقتصادی موثر است، توسعه شبکه پروازی در رونق هر منطقه تاثیر بهسزایی داشته و میتوانیم یک رابطه دو سویه (دیالکتیک) میان توسعه شبکه هواپیمایی و رونق و توسعه اقتصادی را شاهد باشیم.
کاشف آذر گفت: از 17 شاخص پایش توسعه کشورها، 15 شاخص مرتبط و تحت تاثیر حمل و نقل هوایی است، حمل و نقل هوایی یکی از بسترها و الزامات اصلی توسعه است و فرصت دسترسی را برای جوامع فراهم میکند.
کاشف آذر معتقد است با گذشت سالها، به دلیل افزایش تقاضا نسبتبه عرضه، در نظام بازار مدل کسب و کار شرکتهای هواپیمایی فعال کشور تغییری حاصل نشده و به صورت نقطه به نقطه است و مدل مرکز پیرامون شکل نگرفته است، این مدل در درازمدت سبب بروز مشکلاتی خواهد شد و شرکت فرودگاهها به عنوان بازیگر اصلی صنعت هوایی متحمل ضرر میشود.
بیشتر بخوانید: تولید هواپیما بوئینگ ۷۴۷ پس از ۵۰ سال متوقف میشود
دبیر کمیته هوانوردی عمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد تا زمانی که مدل کسب و کار شرکتهای هواپیمایی تغییر نکند، شرکتهای مرتبط با هوانوردی عمومی و هواپیمایی منطقه ای ایجاد نخواهند شد.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، بخش خصوصی نمیتواند نقطه شروع اصلاح اکوسیستم صنعت هوانوردی باشد چراکه سرمایهداران ترجیح میدهند تمرکز خود را بر هواپیماهای با ظرفیت بالا و در مسیرهای ویژه پرمسافر قرار داده و به دنبال راهاندازی ایرتاکسی و هواپیماهای منطقهای نیستند.
کاشف آذر همچنین گفت: شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشورمان در آستانه یک انتخاب استراتژیک مهم برای ورود به کسب و کار شرکتهای هواپیمایی قرار گرفته و برای اجرای این استراتژی باید از ظرفیت ویژه خود یعنی داشتن گواهینامه عملیات شرکت هواپیمایی به دلیل ظرفیت مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) استفاده کند.
وی در ادامه گفت: شرکتهای خصوصی با استفاده از پروانه بهرهبرداری (AOC) مرکز خدمات هوایی ایران (وارسی پرواز) قادر هستند بدون نیاز به طی کردن بروکراسیهای پیچیده و بدون نیاز به تامین ساختمان، نیروی انسانی و چندین ناوگان، فقط با یک ناوگان از امکانات فراهم شده استفاده کنند. در آینده پس از اینکه به فعالیت طیف متنوع و گسترده هواپیماهای ویژه این حوزه دسترسی پیدا کردیم، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصمیم میگیرد که این کسب و کارها را خودش ادامه دهد و یا به بخش خصوصی واگذار کند.