بانک ایران زمین به عنوان هفدهمین بانک خصوصی کشور در سال 89 با انجام پذیره نویسی پا به عرصه بانکداری کشور پا گذاشت. با برات نیوز همراه باشید تا در مورد این بانک خصوصی بیشتر بدانید.

آمار و ارقام بانک ایران زمین در یک نگاه

سهام این بانک در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت و بنیاد شهید و امور ایثارگران است. شعبه مرکزی بانک ایران زمین در شهر تهران قرار دارد. این بانک هم‌اکنون مالک شبکه‌ای از ۳۳۱ شعبه در ایران است. این بانک با سرمایه اولیه ۲هزار میلیارد ریال، فعالیت خود را آغاز کرده است.  ۷۵ /۵۱ درصد سرمایه توسط موسسان به صورت نقد و ۲۵ /۴۸ درصد الباقی از طریق پذیره نویسی عمومی تامین شده است.

سهام بانک در تاریخ آخرین روزهای اسفند 89 در فرابورس ایران پذیرفته شد و از تاریخ 5 مهر 1390 در فهرست تابلوی قیمت های بورس قرار گرفت. مؤسسان بانک ایران زمین را گروهی از افراد متخصص و خوشنام از اقشار مختلف جامعه شامل فعالان بخش های مختلف اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی، فرهنگیان وتعاونگران، جامعه پزشکی، جامعه مهندسی، متخصصان امور بانکی و دانشگاهیان تشکیل می دهند. سهام این بانک در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت با پنج درصد و صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان شرکت ملی نفت با ۴.۸۸ درصد است. برخی دیگر از سهامداران بانک ایران‌زمین نیز به شرح زیر است: شرکت سرمایه‌گذاری سعدی، ۳.۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، ۳.۴۸ درصد، شرکت مدیران اقتصاد، ۳.۰۴ درصد.

محل فعالیت این بانک تهران، مراکز استان ها و سایر شهرهای بزرگ کشوراست. ایران زمین از جمله بانک های خصوصی نوظهور است که طی چند سال اخیر به شبکه بانکی اضافه شده است اما روند کندی را در توسعه فعالیت خود داشته است به گونه ای که شعبه های آن در سطح کشور به 331 رسیده است. همچنین تعداد کارمندان این بانک تا سال 1391 نیز 1988 نفر بوده است. نیروی انسانی بانک ایران زمین ترجیحا از قشر جوان و تحصیل کرده در رشته های مرتبط انتخاب شدند و با جذب مدیران موفق و دارای تخصص های ویژه و تجربه طولانی در صنعت بانکداری تلاش خواهد شد تا با ترکیب ظرفیت ها و انگیزه های جوانی با تخصص و تجربه مدیران موفق، خدمات و محصولات به بهترین شکل ممکن به مشتریان عرضه شود. تعداد پرسنل بانک تا ۳۰۰۰ نفر پیش بینی شده است.

بانک ایران زمین در صدد است تا با تدوین برنامه های مناسب، استفاده از تمامی ابزارها، فناوری های نوین بانکی، ارایه خدمات مطلوب و کارآمد را به مشتریان خود بیش از گذشته فراهم نماید. طبعا بهره مندی از این موارد مستلزم طراحی خدمات نوین به منظور افزایش بهره وری بانک است. در مورد آرم این بانک نیز، آرم بانک ایران زمین طبق گفته سایتش در برگیرنده هلال “الله” از آرم جمهوری اسلامی است که کلمه مبارک “الله” نام ایران زمین را نشان می دهد و با دو رنگ بنفش و ارغوانی آراسته گردیده است که رنگ بنفش آن نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف هایی از این رنگ، اثری آرام کننده به روح و روان دارد .رنگ ارغوانی آن نیز رنگ صداقت، معنویت و بزرگ منشی است و به علت قدرت بیشتر نور قرمز در تحریک سلول های بینایی نسبت به آبی، این نور بیشتر به قرمز شباهت دارد.

بانک ایران زمین
بانک ایران زمین در صدد است تا با تدوین برنامه های مناسب، استفاده از تمامی ابزارها، فناوری های نوین بانکی، ارایه خدمات مطلوب و کارآمد را به مشتریان خود بیش از گذشته فراهم نماید.

تاریخچه

بانک ایران زمین در واقع همان مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین است که توسط جمعی از پزشکان و مهندسین در سال ۱۳۷۷ در استان خراسان تأسیس شده بود و با گستردگی 400 شعبه در سراسر ایران فعالیت می کرد. داستان تبدیل شدن این موسسه به بانک ایران زمین نیز در نوع خود جالب است. در سال 89 موسسه مولی الموحدین مسئول پرداخت و سازماندهی تعاونی بهمن ایثار شد که تعاونی ای بدون مجوز بود و مشکلاتی را به دلیل اختلاس مدیران و تخصص کم آنها با بازار پول و سرمایه ایجاد کرده بود و همین امر موجب شده که مردم زیادی که در این تعاونی حساب داشتند هر روز جلوی در شعب آن تجمعات غیر قانونی و اغتشاش کنند. موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین مسئولیت و کفالت این تعاونی را بر عهده گرفت و از محل منابع نقدی خود بدون حمایت ارگانهای دولتی نسبت به تأمین وجوه سپرده گذاران و برگشت سپرده‌های مردم از طریق ۱۶۰ شعبه که مبلغ چهار هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بود اقدام نمود. این امر موجب شد که بانک مرکزی موافقت کند این موسسه به بانک تبدیل شود.

با موافقت بانک مرکزی، این بانک در اسفند 89 تبدیل به بانک شد و نام آن به ایران زمین تغییر پیدا کرد. این بانک پذیره نویسی خود را در سال 89 انجام داد و سرمایه اولیه تاسیسش در آن زمان 200 میلیارد تومان بود که هم‌اکنون سرمایه این بانک به چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافته ‌است. سهام بانک در تاریخ 25 اسفند 89 در فرابورس ایران پذیرفته شد و در تاریخ 1389/11/24 پذیره نویسی عمومی سهام بانک ایران زمین از طریق کلیه شعب بانک ملت در سراسر کشور و بازار فرابورس ایران انجام شد. از تاریخ 5 مهر 90 درفهرست تابلوی قیمت های بورس قرار گرفت.بانک ایران زمین پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از تاریخ 25 خرداد 90 به عنوان سی و پنجمین نماد معاملاتی درفهرست نرخ های بازار دوم فرابورس ایران درج گردید و در تاریخ 5 مهر 1390 معاملات بانک در نماد وزمین آغاز شد. بانک ایران زمین هنوز نتوانسته جای خود را در میان بانک های خصوص فعال کشور باز کند هر چند که فقط نزدیک یک دهه است که به شکل جدی کار تاسیس شعبه را آغاز کرده است. بانک ایران زمین برای جذب سپرده مشتریان نرخ سودهای متنوعی را در ابتدای کار خود در نظر گرفته بود برای مثال نرخ سود سپرده های کوتاه مدت در این بانک به طور روزانه 7 درصد تعیین شده بود.

مدیران

از سوي هيات مديره بانك ايران زمين و با تأييد بانك مركزي ج.ا.ا،عبدالمجيد پورسعيد به عنوان مديرعامل بانك ايران زمين انتخاب شد. پورسعيد از سابقه سي ساله در صنعت بانكداري كشور برخوردار است. وي قبلا به عنوان مديرعامل و عضو هيات مديره شركت تجارت الكترونيك پارسيان، مديرعامل و عضو هيات مديره شركت داده پردازي بانك پارسيان، معاون مديرعامل بانك پارسيان در امور طرح و برنامه و همچنين مديرعامل و عضو هيات مديره شركت بهسازان ملت مشغول به فعاليت بوده است. براساس مصوبه مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده و با تاييد بانك مركزي علي آعبداله به عنوان رياست هيات مديره، دكتر سيد محسن فاضليان به عنوان نايب رئيس در این بانک فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون مجید شایسته، عبدالمجید پورسعید، علی عبداله، مجتبی شیروانی، هادی قدیمی، سعید قربانی، حجت اله قاسمی صیقل سرایی اعضای هیئت‌مدیره بانک ایران زمین را تشکیل می‌دهند. از دیگر مدیران واحدهای مختلف این بانک می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • آقای علی فتاحی

مدیریت امور سرمایه انسانی و آموزش

  • آقای عباس اصلانی فر

مدیریت اموربازرسی

  • آقای محمد حسینی کناروئی

مدیریت امورشعب استان ها

  • آقای حسین درویش ها

مدیریت امور اعتبارات

  • آقای اصغر باباپور

مدیریت امور بانکداری مدرن

  • آقای حسن صیحانی پرشکوه

مدیریت امور مهندسی نرم افزار

  • آقای علیرضا لشگری پور

مدیریت امور سازمان و توسعه سیستم ها

  • آقای عباس فارسی

مدیریت امور سرمایه گذاری ها و شرکت ها

  • آقای سید فرید جهان بخش مشهدی

مدیریت امور تحقیق و توسعه بازار

  • آقای عباس عبدلیان

مدیریت امور پشتیبانی و مهندسی

  • آقای سامان نبوتی

مدیریت امور برنامه ریزی

  • آقای مسلم خاکبیز

مدیریت امور مهندسی زیرساخت

بیشتر بخوانید: معرفی بانک پارسیان

فلسفه فعالیت بانک

بانک ایران زمین، پدیده ای از کارآفرینی در بخش های مختلف اقتصادی خواهد بود. این بانک در پی آن است تا با ارائه خدمات با کیفیت و تأکید بر مشتری مداری، بانکی پیشرو در اقتصاد آینده ایران باشد. این بانک بر آن است که با رعایت کامل قوانین و مقررات پولی و مالی کشور، تجربیات برتر بین المللی را به کار بندد و خدمات خود را در بالاترین استانداردهای کیفی ارائه نماید و با استفاده از نوآوری ها و فن آوری های روز دنیا به لحاظ عملیات و کارآیی، پیشرو بانکهای خصوصی کشور باشد و راهکارهای بانکی و مالی کامل را به همه مشتریان ارزشمند «ایران زمین» ارائه کند.

ویژگی متمایز «بانک ایران زمین» رویکرد دانش محوری خواهد بود که فراتر از قلمرو سنتی بانکداری است و کمک میکند تا بانک ،ضمن حفظ حقوق صاحبان سهام و سپرده گذاران، نسبت به تحولات محیطی، به بهترین نحو و هوشمندانه عمل کند و بهترین ساختاربندی را درباره محصولات و خدمات خود ارائه دهد. این بانک در مورد فلسفه فعالیت خود اینطور شرح می‌دهد: ما در« بانک ایران زمین» متعهدیم که به رشد پایدار اقتصاد ایران حساس باشیم و از بانکداری مسئولانه در ایران پشتیبانی کنیم. ما  متعهدیم تا ادب، تواضع، فروتنی و نوآوری را سرلوحه فعالیت خود قرار دهیم و سرمایه بان امین مردم ایران زمین باشیم.

چشم انداز آینده

بانک ایران زمین، سرآمد و بر جسته شدن در صنعت بانکداری، پیشتازی در ارائه خدمات و محصولات متنوع مورد نیاز مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان (تعمیق در روش های اسلامی در فردای بانکداری)، ورود به بازار و توسعه کسب وکار برای گسترش فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق ایجاد پیوند مستمر و پایدار با ذینفعان (مشتریان، سهامداران، کارکنان) و تقویت بنیه مالی و رشد واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی با تکیه بر بانکداری اسلامی را در چشم انداز آینده خود تحقق پذیر می داند.

بانک ایران زمین
وسعه فرهنگ کسب و کار خصوصی، بسط و گسترش بازار هدف و افزایش روزمره فعالیتهای تجاری، تولیدی و خدماتی، از طریق انجام فعالیتهای اعتباری و اعطای تسهیلات از اهداف بانک است

اهداف بانک

از جمله اهداف بانک طبق گفته سایت این بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توسعه فرهنگ کسب و کار خصوصی، بسط و گسترش بازار هدف و افزایش روزمره فعالیتهای تجاری، تولیدی و خدماتی، از طریق انجام فعالیتهای اعتباری و اعطای تسهیلات. تجهیز منابع و هدایت آنها به جانب فعالیتهای مولد در بخشهای مختلف بازرگانی، تولیدی و خدماتی و مسکن و ساختمان. ارائه خدمات پولی کارآمد به دارندگان منابع مالی ، کارآفرینان و متقاضیان ذیصلاح (واجد شرایط). توسعه، عرضه و خلق ابزارهای نوین بانکی و شناسایی و اجرای شیوه های جدید تجهیز و تخصیص منابع. بهره برداری و استفاده بهینه از فرصتهای محیطی، جهت حفظ و افزایش سرمایه های مشتریان و سهامداران. فراهم آوردن سود بالاتر برای سپرده گذاران و سهامداران. کسب اعتبار و حسن شهرت برای بانک در کلیه فعالیتها و ایجاد زمینه های لازم جهت رشد کمی و کیفی بانک. سبقت از رقبا در بازار پول و سرمایه از طریق شناسایی فرصتها و تهدیدها و بهره برداری مناسب و بهینه فرصتها. جلب اعتماد مردم و رضایتمندی مشتریان.

خدمات

موسسین بانک ایران زمین ضمن برنامه ریزی منسجم امید دارند در پهنه این سرزمین نسبت به ارائه خدمات بیمه، کارگزاری، لیزینگ، صرافی و سرمایه گذاری و سایر خدمات مکمل خدمات بانکداری به نحو مطلوب اقدام نمایند. مشتریان بانک ایران زمین در مرحله نخست، عموم کارآفرینان و مردم کشور، مستقر در مراکز استان ها و سپس شهرهای بزرگ خواهند بود. در مراحل بعد، با توسعه شبکه خدمات، کل مردم ایران از خدمات بانک ایران زمین بهره مند خواهند شد. تامین مالی پروژه ها و طرح های اقتصادی کشور، بخش زیادی از پر تفوی تسهیلات اعطایی بانک را تشکیل خواهد داد. در همین راستا خدمات بانک ایران زمین به این مشتریان شامل موارد زیر است:

انواع سپرده بانکی

  • سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • سپرده سرمایه گذاری بلند مدت
  • سپرده قرض الحسنه جاری
  • شرایط افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • شرایط افتتاح حساب سپرده سرمایه گذاری بلند مدت
  • شرایط سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مشتری

خدمات ارزی

  • معرفی خدمات ارزی
  • صدور کارت اعتباری بین المللی
  • سپرده های ارزی
  • نرخ روز ارز
  • صدور کارت اعتباری بین المللی

خدمات ریالی

  • آئین نامه ایجاد و واگذاری صندوق امانات
  • سپرده های بانکی
  • کارت های بانکی
  • خدمات چک
  • استعلام ضمانت نامه ها
  • انواع تسهیلات و تعهدات ریالی
کارت هدیه
کارت هدیه بانک ایران زمین

بانکداری الکترونیک

  • اعلام مانده حساب‌ها
  • صورت حساب ها
  • پرداخت های مرتب فصلی یا ماهانه
  • انتقال های بین بانکی
  • سفارش دسته چک
بانک ایران زمین
تدابیر مجازی و الکترونیک بانک ایران زمین در زمینه صدور کارت هدیه مجازی در دوران کرونا

بانکداری بین المللی

  • سپرده گیری ارزی و اعطای تسهیلات ارزی
  • خدمات و معاملات ارزی
  • انواع ضمانت نامه های ارزی

بانکداری اختصاصی

  • خدمات مدیریت ثروت
  • خدمات تولید
  • مشاوره های مالی

خدمات مالی غیر بانکی

  • بانک با اخذ مجوزهای لازم در آینده
  • انواع خدمات غیر بانکی شامل محصولات بیمه ای
  • خدمات کارگزاری و معامله‌گری
  • تاسیس انواع صندوق های سرمایه گذاری
  • مشاور سرمایه‌گذاری

شرکت های وابسته

از جمله شرکت های وابسته به بانک ایران زمین می توان موارد زیر را نام برد.

  • صرافی ایران زمین
  • بیمه آرمان

شرکت بیمه آرمان (سهامی عام) به موجب قانون تاسیس بیمه گری و با مجوز شماره ۴۱۹۸۰۱ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایـران در تاریخ ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیر تجاری، به ثبت رسید و پروانه فعالیت بیمه گری در انواع رشته های بیمه ای را تحت شماره ۴۳۵۴۱/۹۰ مورخ 18 بهمن 1390 از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد.

سرمایه اولیه شرکت در زمان تأسیس ۶۰۰ میلیارد ریال بود که با مشارکت شرکت ها و بنگاه های مالی، اقتصادی و خدماتی در اداره ثبت شرکت ها در تهران به ثبت رسید. هیأت مدیره شرکت به منظور حضور قدرتمند در بازار بیمه و سرمایه کشور، افزایش سرمایه شرکت را تا مبلغ ۲۶۴۰ میلیارد ریال در تاریخ ۱۳۹۱/۰۳/۰۹ تصویب کرد و به دنبال آن مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ ۱۳۹۲/۰۴/۰۲ تشکیل شد و با توجه به اخذ مجوز افزایش سرمایه از بیمه مرکزی ج.ا.ا و سازمان بورس اوراق بهادار، سهامداران با افزایش سرمایه شرکت موافقت کردند و در۱۳۹۳/۰۵/۲۰ اولین مرحله افزایش سرمایه انجام پذیرفت و سرمایه شرکت به مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسید.

  • صندوق بانک ایران زمین

. موضوع فعالیت صندوق بر طبق بند٤ این اساسنامه، سرمایه گذاری در سپرده های بانکی و کلیه اوراق بهاداری است که مجوز آنها توسط دولت یا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سبا صادر شده باشد که خصوصیات آنها در امیدنامه ذکر شده است . در این اساسنامه موضوعاتی همچون واحدهای سرمایه گذاری عادی و ممتاز ، سرمایه گذاری موسسان ، حداقل و حداکثر مشارکت در صندوق ،حسابهای بانکی ، مجامع ، وظایف و مسئولیت های ارکان صندوق (مدیر ، متولی ، ضامن ، حسابرس )، تشریفات معاملات اوراق بهادار و …. به تفصيل بیان گردیده است.

  • صندوق سرمایه‌گذاری بانک ایران زمین

مجوز پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری ملت ایران زمین در تاریخ 22/12/90 از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. موسس و مدیر این صندوق، شرکت تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص)، موسس و ضامن نقدشوندگی و مدیر ثبت صندوق، بانک ایران زمین (سهامی خاص)، ضامن سودآوری، بانک ملت (سهامی خاص)، متولی صندوق، مشاور سرمایه گذاری نیکی گستر، حسابرس صندوق، موسسه حسابرسی آروین ارقام پارس خواهدبود. بر این اساس، صندوق سرمایه گذاری ملت ایران زمین، در اجرای ماده 28 و بند 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ماه 1384 و ماده 2 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب آذر ماه 88، با مجوز این سازمان تحت شماره 29484 نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است.

صندوق سرمایه گذاری بانک ایران زمین
مجوز پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری ملت ایران زمین در تاریخ 22/12/90 از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

نشانی و اطلاعات

آدرس: تهران، بلوار میرداماد، نبش خیابان شمس تبریزی شمالی، پلاک 187

مرکز ارتباط با مشتریان: 24809 – 021

02126401569

[email protected]

ارتباط با واحدهای سازمان

روابط عمومی

تلفن :    021-26401556 ، 021-26401531

اداره مرکزی

تلفن :    021-26401560-68 ، 021-26401570-77

امور سهام

تلفن :    021-26401571-73/02126401560-68

ارتباط مستقیم با مدیر عامل

رایانامه : [email protected]

صدای مشتری

تلفن :   021-24809

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *