1. خانه
  2. اقتصاد
  3. بانکداری
  4. نگاهی به ماموریت و خدمات بانک رفاه کارگران
بانکداریمنتخب سردبیر

نگاهی به ماموریت و خدمات بانک رفاه کارگران

بانک رفاه

یکی از بانک‌های غیردولتی ایران که دست راست ارائه خدمات مالی و بانکداری سازمان تامین اجتماعی است بانک رفاه است. این بانک به‌منظور سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی‌های طبقه کارگر و با سرمایه 40 میلیونی تامین شده از جانب سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است. در ادامه با تاریخچه این بانک و خدمات و … با شما خواهیم بود. با برات نیوز همراه باشید.

نگاه نزدیک به بانک رفاه کارگران

بانک رفاه دارای 1073 شعبه بوده و بیش از 10 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. این بانک در سال 92 بالغ بر 179 میلیارد ریال و در انتهای سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۹۸۵ هزار میلیارد ریال دارایی داشته است. بانک رفاه کارگران در کنار بانک ملت، بانک تجارت و بانک صادرات ایران در فهرستی تحت عنوان چهار بانک خصوصی سازی شده ایران، طبقه‌بندی می‌شوند. بانک رفاه با نزدیک به 6 دهه تجربه در ارائه خدمات بانکی، با بهره مندی  از 1073  شعبه فعال در سراسر کشور،  می‌کوشد از طریق ارائه  مطلوب انواع خدمات بانکی، رضایت عموم اقشار جامعه را تامین نماید. این بانک نیز یکی دیگر از بانک هایی است که نام آن در میان 100 شرکت برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی رتبه بندی شده است و به مدیران، سیاستگذاران و پژوهشگران اقتصادی کمک می‌کند تا درک بهتری از این ارگان ها در خصوص ساختار مالی و شفافیت‌ بنگاه‌های اقتصادی داشته باشند.

مدیر عامل اسماعیل الله گانی است و مدارک لیسانس مدیریت صنایع شیمیایی انگلستان ۱۳۶۱ ، فوق لیسانس نفت و پتروشیمی انگلستان ۱۳۶۳ و دکتری اقتصاد دانشگاه منچستر ۱۳۶۷ دارد. حوزه فعالیت این بانک در زمینه بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری اختصاصی، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت سرمایه‌گذاری، خدمات صرافی، انواع وام و وام‌های مسکن، سهام اختصاصی و اوراق بهادار، کارت‌های اعتباری است. این بانک تا سال 97 دارای سود خالص 3248 میلیارد ریال و مجموع دارایی 1111 میلیارد ریال است.

تاریخچه بانک رفاه کارگران

همانطور که گفتیم بانک رفاه بر رفع نیازمندی طبقه کارگر و بازنشسته تمرکز دارد و سال های پیش یعنی در سال 1338 طی تبصره ای در جهت سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران قدم برداشت تا تامین رفاه آنها را بر عهده بگیرد. به این ترتیب بانک رفاه کارگران در اجرای تبصره ماده ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۳۸ کشور و ماده ۳۸ سازمان بیمه‌های اجتماعی به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از وجوه بیمه کارگران با هدف کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندیهای طبقه کارگر در تاریخ مرداد 1339 تشکیل و به ثبت رسید و عملیات خود را از ششم فروردین ۱۳۴۰ با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و شعبه اصفهان آغاز کرد.
اما این بانک دولتی باقی نماند و در مهر ماه ۱۳۹۰ شورای پول و اعتبار اساسنامه جدید بانک را به تصویب رساند و در تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۱ با ثبت این سامانه در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، بانک رفاه رسماا خصوصی شد و سرمایه بانک از ۸۹۵ میلیارد ریال به ۴۰۰۰ میلیارد ریال به ثبت رسید.

اهداف و ماموریت ها

بانک رفاه می کوشد با تکیه بر پویاترین و دانشی ترین نیروی بانکی با ایجاد محیط کاری بالنده از تمامی ظرفیت‌های خود در جهت توسعه و تعالی بانک بهره گیرد و خدمات مطلوب بانکی، مبتنی بر فناوری روز و متناسب با نیاز مشتری در بازارهای داخلی و خارجی را ارائه دهد.

طبق سایت این بانک، ارزش‌های بانک رفاه کارگران، رویکرد نوین مشتری محوری، فرهنگ مبتنی بر نوآوری و تعالی، اخلاق مداری و رفتار مسئولانه، همراهی، هماهنگی و هم آفرینی است.

ماموریت بانک:

بانک رفاه به عنوان یک بنگاه مستقل اقتصادی با تاکید بر ارزشهای زیر، در تلاش است ضمن مشارکت موثر در توسعه همه انبه کشور، رضایت ذینفعان خود را تامین نماید:

  • پایبندی به ارزشها و اصول بانکداری اسلامی
  • دستیابی به بالاترین کیفیت و بهره وری در تمام فعالیتهای بانک
  • امانت داری و جلب اعتماد همه اقشار جامعه
  • حفظ کرامت انسانی و ارائه خدمات فراتر از انتظار به مشتریان در جهت تامین رضایت آنها
  • بهره گیری از تمامی ظرفیتها و بکارگیری اندیشه های توسعه ای در جهت رفاه جامعه
  • تاکید بر ایجاد بیشترین ارزش افزوده در راستای جلب رضایت سهامداران
  • ارتقای جایگاه بانک در سطح بین المللی با بکارگیری روشهای نوین بانکداری با تاکید بر بانکداری الکترونیکی
  • بهبود مستمر و اعتلای همه جانبه بانک در راستای ساختن آینده ای بهتر
  • استقبال از نورآوری و ایجاد فضای کاری بالنده و یادگیرنده با تکیه بر خرد جمعی
  • ارج نهادن به سرمایه انسانی بانک و ارتقای کیفیت زندگی کاری آنها
  • التزام به احترام ، عدالت، صداقت، پاسخگویی و اصل شایسته سالاری
  • انتخاب برترینها برای ارائه بهترین خدمات

خط مشی کیفیت بانک

پایبندی به اصول بانکداری بدون ربا، امانتداری و جلب اعتماد همه اقشار جامعه از جانب کارمندان، خط مشی کیفیت بانک تلقی شده است.  ارتقای جایگاه بانک به عنوان یک بنگاه مستقل اقتصادی در راستای تعالی مادی و معنوی کشور مورد تاکید است. تلاش بی وقفه در راستای بهبود مستمر و ارتقای کیفیت خدمات، اولین تعهد همه کارکنان بانک جهت تامین رضایت و خشنودی مشتریان است. ارج نهادن به مقام انسانی کارکنان به عنوان با ارزش‌ترین سرمایه بانک و الزام به اصل شایسته سالاری و ارتقای کیفیت زندگی آنان همواره مرد تاکید است.

بانک رفاه
پایبندی به اصول بانکداری بدون ربا، امانتداری و جلب اعتماد همه اقشار جامعه از جانب کارمندان، خط مشی کیفیت بانک تلقی شده است

منشور اخلاقی بانک رفاه

کارکنان بانک رفاه تلاش دارند، تا کلیه خدمات بانکی را با کیفیت مطلوب آنچنانکه شایسته مشتریان عزیز است ارائه نمایند، لذا خود را ملزم به رعایت نکات ذیل می دانند.

  • حفظ اسرار و اطلاعات محرمانه مشتری
  • شریک بودن در شادی و غم مشتری
  • توجه به نظافت ،پاکیزگی و آراستگی شعبه
  • برقراری ارتباط شایسته و صمیمانه با همکاران
  • رعایت عدالت و انصاف در ارائه خدمات به مشتری
  • رعایت ادب، نزاکت و تواضع در برخورد با مشتری
  • اشتیاق و همکاری در ارائه خدمات مشاوره ای به مشتری
  • تلقی نمودن ارائه خدمت به مشتری به عنوان فرصت انجام یک کار نیک
  • انجام دقیق ،سریع و صحیح کار و جلوگیری از تضییع وقت و حقوق مشتری
  • تعهد ،مسئولیت پذیری و مشارکت جمعی کارکنان در ارائه خدمت به مشتری
  • پیش قدم بودن در سلام و خوش آمد گویی به مشتری و استقبال و مشایعت وی

مسئولیت های اجتماعی

در راستای مسئولیت های اجتماعی، بانک رفاه همواره نقش موثر و فعالی دارد و در ارتقای جایگاه اجتماعی بانک نزد افکار عمومی جامعه بسیار موفق عمل نموده است . در این زمینه بانک کمک‌های موثری به جامعه کرده است که تعدادی از آنها طبق مستندات به شرح زیر است: کمک به مراکز پژوهشی و دانشگاهی، مساعدت با انجمن های خیریه و عام المنفعه و ارائه خدمات و امکانات بانک به اقشار مختلف جامعه اعم از فرهنگیان، پرستاران و … . این موارد تنها بخشی از توفیقات بانک در زمینه مسئولیت اجتماعی است و از دیگر موارد می توان به کمک مالی جهت آستانه حضرت معصومه (س)، اهداء البسه زمستانی به آسایشگاه خیریه کهریزک، حمایت مالی از بازیهای زنان مسلمان، کمک به انجمن حمایت از بیماران کلیوی، تالاسمی و سرطانی، تجلیل از خبرنگاران جانباز، تجلیل از هنرمندان صنایع دستی، حمایت از طرح پلاک دارکردن بیماران دیابتی، حمایت از برگزیدگان جشنواره کارآفرینی دانشگاه شریف، توزیع بسته های فرهنگی در مدارس، اهداء تجهیزات پزشکی و توانبخشی به آسایشگاه خیریه کهریزک، تجلیل از ائمه جماعات و . . . اشاره کرد.

حمایت از صنعت تولید و اشتغال نیز از دیگر مسئولیت‌های بانک رفاه است و در احداث طرح های توسعه ای مختلفی مانند زیرساخت فولاد و ذوب آهن، ساخت سیلوهای نگهداری گندم، احداث مجتمع های رفاهی و چند منظوره، احداث سردخانه 3000 تنی، طرح ملی کارخانه تولید کودهای شیمیایی کشاورزی، طرح افتتاح کارخانه خودرو سازی و … مشارکت داشته است. در زمینه ورزش و خصوصا حمایت از طرح ورزش کارگران نیز گام های موثری را برداشته است. حمایت مالی از اعزام از تیم های ملی کارگری در مسابقات جهانی کارگران در فرانسه در سال 2018 ؛ حمایت مالی از اعزام از تیم های ملی کارگری در مسابقات جهانی اسپانیا در سال 2019 و همچنین اعزام دو تیم کاراته و دومیدانی به این مسابقات و کسب مقام های نخست جهانی و بین المللی، حمایت از تیم ملی تیراندازی کسب سهمیه المپیک در کشور فنلاند در سال 2019 ، حمایت از تیم های ملی تیراندازی کسب سهمیه المپیک در کشور برزیل در سال 2019 از جمله طرح‌های مسئولیت اجتماعی بانک رفاه کارگران در زمینه ورزش است.

بیشتر بخوانید: معرفی بانک صادرات، بانکی با گسترده‌ترین شبکه شعب در ایران

فعالیت‌های بانک

فعالیت‌های بانک رفاه را به دو بخش عام و خاص می توان تقسیم نمود. فعالیتهای عام در برگیرنده کلیه خدمات مجاز قابل ارائه توسط بانکهای تجاری است، فعالیتهای خاص نیز شامل کلیه خدماتی است که بانک به طور ویژه به برخی از سازمانها و موسسات ارائه می نماید.

فعالیت‌های عام:

انجام کلیه عملیات بانکی ریالی و ارزی از قبیل؛

افتتاح و ارائه خدمات مربوط به حسابهای جاری، پس انداز، سپرده های کوتاه و بلند مدت ریالی و ارزی

اعطای تسهیلات اعم از ارزی و ریالی در بخشهای صنعت، کشاورزی، خدمات تجارت، مسکن، صادرات و واردات

صدور انواع ضمانت نامه های ارزی و ریالی

انجام انواع تامین های مالی و اعتباری داخلی و خارجی

اعطای کارت اعتباری ارزی

صندوق های اجاره ای هوشمند

انجام امور مربوط به کارگزاری بورس و ….

فعالیتهای خاص:

ارائه خدمات بانکی به سازمان تامین اجتماعی و جامعه تحت پوشش آن

اعطای تسهیلات و خدمات بانکی به بیش از یکصد موسسه تولیدی وابسته به سازمان تامین اجتماعی

ارائه خدمات بانکی به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، دانشگاههای علوم پزشکی، بیمارستانها، دانشجویان، اساتید علوم پزشکی، پزشکان، انستیتو پاستور، سازمان خدمات درمانی، هلال احمر، انتقال خون، سازمان بهزیستی و داروخانه ها

ارائه خدمات بانکی به وزارت کار و امور اجتماعی و سازمانهای تابعه

اعطای تسهیلات به صنعت چاپ و نشر کتاب و اهل قلم و هنر

به طور کلی موضوع فعالیت بانک شامل موارد زیر می شود:

  • جذب منابع
  • اعطای تسهیلات
  • سرمایه گذاری در زمینه های مختلف اقتصادی
  • تسهیل امور بازرگانی داخلی و خارجی

خدمات الکترونیک

خدمات الکترونیک بانک رفاه شامل موارد زیر است:

اینترنت بانک، اینترنت بانک (حقیقی-حقوقی)، سرویس های مالی الکترونیکی، پرداخت قبوض، پرداخت اقساط با کارت های شتابی، خرید شارژ تلفن همراه، پرداخت مستقیم قبوض همراه اول، پرداخت حق بیمه با کارت شتابی، سرویس های اطلاع رسانی، استعلام پرداخت قبوض، استعلام اصالت ضمانتنامه ها، شبا، مشاهده گواهی تمکن مالی، محاسبه سود سپرده ها و سود تسهیلات

بخش تجارت الکترونیک این سایت شامل مواردی چون خودپرداز (ATM)، پایانه های فروش (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی، پایانه های کارتخوان شعبه ای (PINPAD)، کارت های بانکی، بانکداری تلفن و تلفن همراه، موبایل بانک، رفاه پرداخت، تبلت بانک، همبانک رفاه، سامانه اطلاع رسانی پیام کوتاه (SOD)، رمز یکبار مصرف موبایلی (OTP)، اپلیکیشن موبایلی همراه کارت رفاه، رمز دوم پویا (یکبار مصرف) کارت، دستیار دیجیتال است.

بانک رفاه
تصویری از کمپین تبلیغاتی بانکداری الکترونیک بانک رفاه

بخش سامانه های الکترونیکی این بانک نیز شامل این موارد است: خدمات اینترنتی رفاه کارت (CIS)، سامانه سحاب، سامانه ساتنا، سامانه سمیم، سامانه معین، باشگاه مشتریان، سامانه پیوند، سامانه پایا، سامانه نوبت دهی تحویل سکه، سامانه نظام پیشنهادها، سایر خدمات الکترونیک، گواهی دیجیتال، پرداخت شناسه دار، برداشت وجه بدون کارت، کمک به سازمان های خیریه.

واحدهای خدمات ویژه مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی

بانک رفاه به منظور تأمین هر چه بیشتر رفاه مستمری‌بگیران محترم سازمان تأمین اجتماعی جهت دریافت حقوق و مستمری‌ خود، پس از اجرای موفق طرح نوبت بندی پرداخت مستمری‌ بر اساس حروف الفباء، طرح جامع و رهگشای ایجاد واحد‌های خدمات ویژه به منظور ارائه انحصاری خدمت به جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را از شهریور ماه 85 به مرحله اجرا درآورده است.

شرکت های تابعه

از جمله شرکت های تابعه بانک رفاه می توان موارد زیر را نام برد:

  • شرکت صرافی رفاه
  • شرکت کارگزاری رفاه
  • شرکت ساختمانی توسعه رفاه پردیس
  • شرکت توسعه فناوری رفاه پردیس
  • شرکت توسعه سرمایه رفاه
  • شرکت کارگزاری بیمه رفاه فرازان
  • بازرگانی رفاه صنعت پردیس
  • شرکت داده پردازی ایران
  • شرکت پتروشیمی امیرکبیر
  • شرکت خدماتی پشتیبانی رفاه پردیس
  • مدیریت پروژه های ساختمانی
  • شرکت آینده سازان رفاه پردیس

آدرس ساختمانهای مرکزی :

ساختمان شماره 1

تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ونک، پلاک 2584  –  تلفن : 70- 88654141 –  کدپستی:  1435694831

ساختمان شماره 2 :

تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان حجت الاسلام – شماره 186  –  تلفن : 82188200 – کدپستی : 1991756783

ساختمان شماره 3

تهران، بلوار کشاورز، روبروی بیمارستان پارس  –  تلفن : 41373000

ساختمان شماره 4

تهران، خیابان انقلاب، روبروی خیابان لاله زار، کوچه کریمی، پلاک 9  –  تلفن : 2-88831321 – کد پستی : 1581833413

ساختمان شماره 5

تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیراز شمالی، خیابان حکیم اعظم، پلاک 17

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست