بانک و بیمهمنتخب سردبیر

معرفی بانک سپه ، اولین و قدیمی‌ترین بانک ایران

بانک سپه

بانک سپه اولین و قدیمی‌ترین بانک ایران است که کاملا دولتی بوده و سهام آن به طور کامل در اختیار دولت است. این بانک در عرصه بین المللی نیز با ایجاد واحدهای بانکی در کشورهایی چون آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین بانک بین المللی سپه انگلستان ، در ارائه خدمات بانکی از جایگاه ارزنده ای برخوردار است. در ادامه در مورد تاریخچه این بانک، انواع خدمات، مدیران و غیره صحبت خواهیم کرد. با برات نیوز همراه باشید.

بانک سپه در یک نگاه

بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت ‌ماه سال ۱۳۰۴ با سرمایه سه میلیون و ۸۸۳ هزار و ۹۵۰ ریال در محلی محدود (چند باب مغازه) تأسیس شد و در ۲۴ اسفند همان سال اولین شعبه بانک سپه در شهر رشت افتتاح شد. هم‌اکنون محمدکاظم چقازردی مدیرعامل این بانک است. بانک سپه دارای 1800 شعبه در سراسر کشور است و ۳,۰۷۷ دستگاه خودپرداز دارد. از جمله محصولات این بانک می‌توان به بانکداری خرد، شرکتی و بانکداری سرمایه گذاری اشاره کرد.

سود خالص بانک سپه در سال 2006 به میزان 4960 میلیارد ریال و مجموع دارایی این سازما در همان سال 155000 میلیارد ریال است. طبق آماری که در سال 1398 منتشر شده تعداد کارمندان این بانک 18277 نفر و سایت این بانک به این آدرس در دسترس است. اکنون بانک سپه به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای مالی و اقتصادی کشور با حدود ۱۸۰۰ شعبه و با بیش از 95 سال (نزدیک به یک قرن) تجربه توانسته با جذب سرمایه‌ های سرگردان جامعه و سوق دادن آن به سمت فعالیت ‌های مولد اقتصادی در جهت تحقق اهداف اقتصادی کلان کشور مشارکتی موثر و مطلوب داشته باشد.

تاریخچه تاسیس بانک

طرح و فکر اولیه تاسیس اولین بانک ایرانی با مدیریت و سرمایه ایرانی ده سال قبل از تاسیس بانک شاهی به وجود آمد و تاریخ آن به قبل از انقلاب مشروطه برمی‌گردد. در این زمان  حاج محمد حسین  که از صرافان بزرگ بود، پیشنهاد تاسیس بانکی با سرمایه مشترک دولت ایران و مردم را به ناصرالدین شاه ارائه داد، اما طرح مورد موافقت قرار نگرفت. پس از استقرار مشروطیت، نمایندگان اولین دوره مجلس، تاسیس بانک ملی را خواستار شدند، اما سرمایه لازم فراهم نیامد.

سرانجام در ماه‌های نخست سال ۱۳۰۴ خورشیدی، که هنوز تاثیر بخش‌های بازرگانی و عوامل اقتصادی در حیات سیاسی کشور نمودی نداشت و آرامش در سراسر کشور و فعالیت‌های عمومی در شئون مختلف اجتماعی محسوس نشده بود، نخستین بانک ایرانی با نام «بانک پهلوی قشون»، از محل وجوه بازنشستگی نظامیان و برای سامان دادن به امور مالی ارتش، با سرمایه 3 میلیون ریال در جایی محدود «چند باب مغازه» تأسیس گردید. مأمورین اجرای این فرمان با تشکیل شورایی از افراد مطلع موفق شدند در چند مغازه واقع در خیابان سپه تهران نخستین بانک با سرمایه ایرانی را موسوم به بانک پهلوی قشون افتتاح کنند. در سال های نخست این بانک تنها امور مالی نظامیان ارتش ایران را انجام می داد، اما پس از گذشت یک سال فعالیت خود را گسترش داد و تبدیل به بانک کشوری شد.

به این ترتیب مشهد، همدان، تبریز و قزوین دیگر شهرهایی بودند که به ترتیب در سال‌های 1306، 1307 و 1308 خورشیدی میزبان اولین شعبه‌های بانک سپه در شهر خود شدند. در سال ۱۳۰۵، اساسنامه تازه بانک با نام «اساسنامه بانک پهلوی ایران» تهیه گردید که در آن، هدف این بانک، رفع احتیاجات ایران در امور تجاری و اقتصادی ذکر شده بود در حالی که در اساسنامه سال ۱۳۰۴، هدف از تشکیل بانک، بهبود شرایط و رفع احتیاجات ارتشی‌ها بود. پس از این اساسنامه که حالت بانک را به شکل کلی تغییر داد، بانک سپه در طول دهه‌ها فعالیت خود، به شکل پیوسته گسترش یافت و هم‌اکنون در جهان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی شناخته می‌شود.

کار ساخت ساختمان مرکزی بانک نیز که در خیابان سپه (امام خمینی فعلی) تهران قرار دارد، در تابستان 1307 به اتمام رسید و افتتاح شد. نکته جالب از فعالیت‌های بانک سپه این است که در همان سال‌ها برای امنیت بیشتر بخش حمل و نقل و ترابری، چندین دستگاه کامیون و اتومبیل خریداری شد و سازمان نام آنها را اتوبانک گذاشت تا کار حمل و نقل پست تهران، کرمانشاه و همدان را انجام دهند.

bank-sepah
ساختمان بانک سپه

فرایند تغییر نام بانک

در پانزدهم دی سال ۱۳۱۶ خورشیدی، نام این بانک، به بانک سپه تغییر کرد و در سال ۱۳۲۱، دوباره بانک سپه تغییر نام داد و بانک تعاونی سپه نام گرفت؛ سپس در دی ماه سال ۱۳۳۴، بانک تعاونی سپه به شرکت سهامی با سرمایه ۳۷۰ میلیون ریال تبدیل گشت و اجازه انجام معاملات ارزی را دریافت کرد. در شهریور سال ۱۳۲۵ تیمسار سپهبد آق اولی برای مدیریت بانک سپه انتخاب شد و در اساسنامه تازه بانک که شامل ۶ فصل و ۳۸ ماده بود، نام بانک دوباره به بانک سپه تغییر یافت. در اساسنامه جدید این سازمان پس از انقلاب، هدف بانک ارائه خدمات بانکی در سراسر ایران و تسهیل امور بازرگانی داخلی و خارجی ذکر شد.

 از دهه چهل تا پیش از انقلاب این بانک به پیشرفت های خود ادامه داد و تعداد شعبات خود را به 450 شعبه در سراسر ایران رساند که این رقم در سال 1340 تنها 51 شعبه بود. گفته می‌شود که این بانک مجموع معاملات خود را نیز در آن سال‌ به مبلغی حدود 4 میلیارد ریال رسانده که رقم بزرگی محسوب می‌شود. در سال ۱۳۵۱، سپرده‌های بانک نیز به مبلغی معادل ۷/۹ میلیارد ریال رسیده بود. با تلاش دولت ایران قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و درآمد حاصل از فروش آن به رونق اقتصاد ایران کمک کرد. از سال ۱۳۵۱ به بعد، با افزایش قیمت نفت و درآمد حاصله از فروش آن، و رونق ظاهری اقتصاد ایران، بانک سپه در صحنه رقابت بانک‌ها، برای به دست آوردن سود و بازدهی بیشتر به فعالیت پرداخت تا پس از انقلاب که این بانک در اختیار دولت جدید قرار گرفت.

در این زمان بانک های دیگری نیز در ایران فعالیت می‌کردند و این بانک که از ارتش جدا شده بود به عنوان یک نهاد مستقل زیر نظر شورای عالی و مجمع عمومی بانک‌های ایران به فعالیت خود ادامه داد. در سال ۱۳۹۷ گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سهام این بانک باید در اختیار کارکنان ارتش ایران باشد، منتشر شد و از مالکیت دولت بر بانک انتقاد شد.

برای آشنایی با بانک ملی ایران این مقاله را بخوانید

زیر مجموعه ها و شماره شناسه

براساس اطلاعیه بانک مرکزی ایران در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه ادغام شدند. ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه انتقادهای فراوانی به همراه داشته‌است و برخی با اشاره به مشکلات آن بانک‌ها اعلام کردند که چرا باید چنین بانک‌هایی در بانک سپه، که یک بانک دولتی ملی است، ادغام شوند.

شناسه ملی بانک سپه شماره  10862064732 است. این شناسه در پایگاه اطلاع رسانی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور (وابسته به قوه قضائیه – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور) به نشانی اینترنتی www.ilenc.ir ثبت شده است. شناسه اقتصادی بانک سپه نیز شماره 3519-1164-4111 بوده و قانونی بودن فعالیت‌های بانک را نشان می‌دهد.

موزه بانک سپه

بد نیست بدانید که بانک سپه نیز مانند بانک ملی دارای یک موزه اختصاصی سکه است که غنی ترین و ارزشمندترین موزه‌های سکه در خاورمیانه محسوب می شود که در سال ۱۳۴۲، به منظور حفظ میراث فرهنگی و تاریخی کشور، توسط تیمسار آق اولی مدیرعامل وقت بانک سپه تأسیس گردید و با همکاری خانم ملک‌زاده بیانی، کارشناس سکه، با مطالعات دقیق علمی طی سنوات تنظیم و گردآوری شد.

در این موزه سکه های مختلف از ادوار تاریخی مختلف ایران را مشاهده خواهید کرد. پس اگر تاکنون سری به این موزه نزدید به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از این موزه دیدن کنید. سکه های مجموعه این موزه ادوار مختلف تاریخ ایران، از قدیمی ‌ترین دوران تا به امروز را در بر می‌گیرد. وجود مسکوکات، خود گویای واقعیت‌های بیشماری از گذشته ‌است، که نه تنها وقایع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین خط، ظرافت هنری، نمایش طرح لباس، تزیینات سلاطین و مراسم مذهبی را به نمایش می‌گذارد، بلکه خود به بیان آن نیز می ‌پردازد.

چشم انداز و بیانیه ماموریت بانک

چشم انداز کلی بانک سپه در افق برنامه راهبردی (سال 1400) این است: »انتخاب اول مشتریان باشیم»

بیانیه ماموریت این سازمان نیز طبق سایت رسمی بانک به این شرح است:

بانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی تلاش می‌کند تا با تکیه بر دانش و تجربه بانکی گسترده در ورود به عرصه‌های نوین بانکی در حوزه‌های مختلف اقتصادی و زیربنایی در ایران و بازارهای بین المللی در اعتلای نظام اقتصادی کشور فعالانه مشارکت کند. بانک سپه، رشد و تعالی خود را در بیشینه‌ سازی منافع مشتریان و بانک، پیشرو بودن در ارائه محصولات و خدمات متنوع و نوین، مدیریت بهینه تجهیز و تخصیص منابع به پشتوانه توسعه سرمایه انسانی و نهادینه سازی رویکردهای نوین مدیریت علمی و حرفه‌ای در بانک می داند. این بانک با پایبندی به اصول بانکداری بدون ربا، اصول حرفه‌ای مشتری مداری و اطمینان در اجرای اصول امنیت اطلاعات در امور بانکی و حمایت از ارتقاء سطح رفاه جامعه، درصدد ایجاد تصویری مثبت و مطلوب در اذهان عمومی است.

 ارزش های بنیادین

  • نوآوری و رقابت پذیری
  • پایبندی به اخلاق حرفه ای و مشتری مداری
  • ایفای مسئولیت های اجتماعی
  • نقش آفرینی در اقتصاد ملی و بین المللی
  • همسویی با سیاست های کلان دولت

 اهداف کلان بانک سپه

  • افزایش و حفظ سهم بازار
  • افزایش و پایدارسازی سود
  • ارتقاء و تثبیت جایگاه برند
  • توانمندسازی و سرآمدی سرمایه انسانی

استراتژی های کلان بانک سپه

  • مدیریت بهینه دارایی ها و بدهی ها؛
  • استقرار نظام بازاریابی حرفه ای؛
  • توسعه خدمات و محصولات بانکی؛
  • اصلاح ساختار و فرایندهای سازمانی؛
  • توسعه بانکداری الکترونیک؛
  • توسعه سرمایه انسانی؛
  • توسعه بانکداری بین الملل.

خدمات و فعالیت‌ها

از فعالیت‌های مهم بانک سپه در عرصه بین‌المللی می‌توان به خدماتی از قبیل افتتاح انواع حساب‌های سپرده، انجام امور حوالجات ارزی، گشایش اعتبار اسنادی، ابلاغ اعتبارات اسنادی، پوشش اعتبارات اسنادی، تأیید اعتبارات اسنادی، صدور ضمانت‌نامه ارزی و… اشاره کرد.

  1. خدمات بانک سپه نیز شامل موارد زیر است:

    خدمات ریالی بانک سپه شامل

  2. عقود مبادله ای
  3. فروش اقساطی
  4. سلف
  5. جعاله
  6. اجاره به شرط تملیک
  7. مرابحه
  8. خرید دین
  9. اعتبار در حساب جاری
  10. عقود مشارکتی
  11. مشارکت مدنی
  12. مضاربه
  13. عقود تعهدی
  14. گشایش اعتبار اسنادی
  15. ضمانت نامه‌های ریالی

خدمات ارزی بانک سپه

شامل

  • انواع تسهیلات ارزی
  • تسهیلات اعتباری خارجی میان مدت
  •  تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی
  • تسهیلات ارزی از محل منابع داخلی
  • تسهیلات اعتباری خارجی کوتاه مدت
  • تسهیلات کوتاه مدت بانک توسعه اسلامی
  • خرید و فروش ارز
  • خدمات الکترونیک بانک سپه
  • خدمات مبتنی بر کارت
  • دستگاه عابربانک (ATM)
  • پایانه فروش (POS)
  • پایانه شعب
  • کارت عابربانک سپه
  • کارت عابربانک عکسدار
  • کارت هدیه
  • بن کارت
  • سفر کارت
  • کارت رالی کیش سپه
  • کارت خرید سپه
  • کارت اعتباری مرابحه
  • کارت اقساط تسهیلات
  • خرید شارژ تلفن همراه
  • راهنمای رفع خطای خرید شارژ
  • خدمات بانکداری شرکتی بانک سپه
  • خدمات بانکداری باز بانک سپه

 بانک سپه از طریق ارائه خدمات بانکداری باز با توسعه API (Application Programming Interface)ها و به اشتراک‌گذاری آنها از طریق یک پلتفرم واحد به دنبال بهبود تجربه بانکی مشتریان خود بوده و با استفاده از شبکه های مختلف به جای تمرکزگرایی، به مشتریان کمک می‌‌کند تا بتوانند اطلاعات مالی خود را به شکلی کاملاً امن و مطمئن، با دیگر سازمان‌ها به اشتراک بگذارند. بانکداری باز یا Open Banking به معنای ایجاد دسترسی آزاد به داده‌های موجود در سیستم‌های بانک با رعایت اصول و ضوابط مشخص برای شرکت‌های ثالث است تا خدمات و سرویس‌های جدید با ارزش افزوده بیشتر به مشتریان ارائه شود.

  • خدمات بازار سرمایه و سود سهام
  • ثبت نام در سامانه سجام
  • خدمات بورس کالا
  • خرید و فروش اینترنتی سهام
  • ثبت نام معاملات بر خط (آنلاین) سهام از طریق شعب منتخب
  • پرداخت سود سهام شرکتهای بورسی و فرابورسی
تصویری از اپلیکیشن گوشی های همراه بانک سپه
تصویری از اپلیکیشن همراه بانک سپه مختص گوشی های همراه

سایر خدمات بانک سپه

  • سررسید هوشمند سپه (بانک سپه در راستای تکمیل سبد محصولات مختلف خود، برنامه سررسید (تقویم) دیجیتالی اختصاصی خود را با نام «سررسید هوشمند سپه» به همراه امکانات منحصر به فرد تهیه و در دسترس هموطنان گذاشته است. ارائه این سررسید دیجیتالی، گامی جدی برای صرفه جویی در مصرف کاغذ محسوب می شود و با توجه به علاقه و تمایل افراد به ویژه نسل جوان در استفاده از ابرازهای دیجیتال و الکترونیک، همچنین به دلیل عدم چاپ سر رسید از سال 1397 توسط بانک سپه و اهدای هزینه آن به زلزله زدگان کرمانشاه، بانک سپه در جدیدترین اقدام خود «سررسید هوشمند سپه» را آماده کرده و در اختیار عموم مردم قرار داده است.این برنامه بر روی گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های قابل حمل مانند تبلت با سیستم عامل اندروید نصب می شود و کاربران با نصب این اپلیکیشن از امکانات ویژه موجود در آن بهره مند خواهند شد:

 نمایش اطلاعات تقویم شمسی، قمری و میلادی

 نمایش وقایع و مناسبتهای روز

نمایش تقویم به صورت روزانه و ماهانه

تبدیل انواع تاریخ های شمسی، قمری و میلادی به یکدیگر

 قبله نما و قطب نما (در صورت وجود امکانات سخت افزاری مدل گوشی)

 قابلیت پخش اذان (سیستم اذان گو)

امکان ثبت یادداشت

ثبت و یادآوری (مدیریت) وقایع و رخدادها مانند: سالروز تولد، تاریخ و ساعت جلسات، کارهای روزانه و…

نمایش اوقات شرعی (طلوع و غروب خورشید)

  • سامانه های بانکی صندوق امانات اجاره ای (صندوق های اجاره ای صندوق هایی هستند که مشتریان می توانند برای نگهداری اشیای قیمتی خود آنها را از بانک اجاره نمایند. بدین منظور دارا بودن یکی از انواع حسابهای جاری و یا پس انداز در یکی از شعب بانک سپه و تأیید و شناسایی مشتری توسط مسئولین شعبه الزامی است. پس از تکمیل فرم درخواست توسط مشتری و امضاء شرایط عمومی و قرارداد و نیز پرداخت ودیعه، کارت عضویت صندوق توسط بانک صادر و به مشتری ارائه می شود.)

بیشتر بخوانید: با اعتبار اسنادی و انواع آن آشنا شوید

معرفی مدیر بانک سپه

محمدکاظم چقازردی، بانکدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است، که در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره بانک سپه فعالیت می‌نماید. وی پیش از این قائم‌مقام مدیرعامل بانک سپه بود و در پی انتصاب کامل تقوی‌نژاد؛ مدیرعامل پیشین این بانک به ریاست سازمان امور مالیاتی ایران، از سوی وزیر امور اقتصاد و دارایی بعنوان مدیرعامل بانک سپه منصوب شد.

تلفن : 2-88647001 – 021

نمابر : 88647028

پست الکترونیک  [email protected]

کدپستی: 1519662840

نشانی : تهران، بالاتر از میدان آرژانتین، ابتدای بزرگراه آفریقا، خیابان نوروز، ساختمان نگین سپه، طبقه 14

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید