بانک و بیمه

نگاهی به فعالیت‌های بانک شهر در حوزه بانکداری کشور

بانک شهر

اگر گذرتان به میدان فردوسی تهران خورده باشد، احتمالا ساختمان مرکزی بانک بزرگی که رویش یک لوگوی قرمز به نام بانک شهر خورده است را دیده‌اید. این بانک روز قبل از 22 بهمن سال 88 افتتاح شد و همانطور که از نام آن مشخص است تاسیس آن توسط شهرداری تهران بوده و بیشترین سهام آن نیز متعلق به شهرداری شهرها، کلانشهرها، کارمندان شهرداری و مردم است. خدمات بانک شهر شامل تمام خدمات مالی توسط بانک و شرکت‌های وابسته و تعداد کارکنان این بانک به بیش از 2000 نفر می‌رسد. در ادامه در خصوص فعالیت‌های این بانک در سطح کشور توضیحاتی را خواهید خواند. پس با برات نیوز همراه باشید.

آمار و ارقام بانک شهر در یک نگاه

بانک شهر در 21 بهمن 1388 افتتاح شد و اکنون مالک آن شهرداری‌های کل کشور محسوب می‌شوند و سال 93 بیشترین میزان افزایش منابع را میان بانک‌های خصوصی داشته است. شرکت‌های وابسته بانک شهر را می‌توان شرکت‌های لیزینگ شهر – صرافی شهر – کارگزاری شهر – شهر آتیه – مسکن و ساختمان جهان- توسعه و نوآوری شهر – بیمه شهر و… نام برد. این بانک فعلا در لیست بانک های برتر از جانب سازمان مدیریت صنعتی  فعلا در لیست بانک‌های برتر نیست اما به نظر می رسد که این بانک در چند سال آینده به یکی از 4 بانک برتر کشور تبدیل شود. این بانک با سرمایه‌ای معادل ۱۵۰۰ میلیارد ریال تأسیس شد و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد.

تأثیر این موسسه بر حوزه عملکرد شهرداری‌ها و نیاز روزافزون به آسان شدن و بهره‌برداری از سایر ظرفیت‌ها و خدمات مالی و اعتباری و گسترش دایره مشتریان داخلی و خارجی هم‌زمان با پیگیری‌های فراوان مدیران ارشد شهرداری تهران و کلان‌شهرها و افزایش سرمایه توسط سهام‌داران تا سقف ۲۰۰۰ میلیارد ریال، موجب شد بانک شهر در تاریخ ۲۱ بهمن ماه سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را به‌عنوان یک بانک مستقل رسماً آغاز کند.
سهام داران اصلی بانک شهر می‌توان ارگان های زیر را نام برد: شهرداری تهران، شهرداری شیراز، شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی کارکنان شهرداری تهران، شهرداری اصفهان، صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران، شهرداری قزوین، شهرداری مشهد، شهرداری قم، شهرداری کرج، شهرداری اهواز، شهرداری تبریز. همچنین میزان سهام شناور بانک بالغ بر سی درصد است و عده کثیری از کارکنان واحدهای تابعه شهرداری تهران و کارکنان شهرداری های کلانشهرها و اشخاص عادی، ترکیب سهام داران معزز بانک شهر را تشکیل می دهند. تعداد شعب این بانک 262 عدد، تعداد دستگاه خودپرداز: بیش از 5000 عدد، تعداد دستگاه پایانه شعب: بیش از پانصد عدد و تعداد باجه بیشتر از 80 عدد است.

تاریخچه بانک شهر

شاید این بانک که از زمان تاسیس آن 11 سال بیشتر نمی‌گذرد تاریخچه قطوری نداشته باشد، اما خواندن تاریخچه همین چند سال نیز خالی از لطف نیست. به گفته سایت این بانک، بهمن ماه سال87 موسسه مالی و اعتباری شهر با مجوز بانک مرکزی و با سهام‌داری شهرداری‌های تهران و سایر کلانشهرهای کشور، با سرمایه ای معادل یک هزار و پانصد میلیارد ریال تاسیس و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و بدین ترتیب شهرداری ها، چهره ‌نوینی را به خود گرفتند. تأمین نیاز شهرداری ها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‎ها و مخارج شهر در راستای تحقق توسعه شهری و تجربه خودکفایی انگیزه‌ای اصلی برای برداشتن این گام بزرگ بود.

در ادامه نیز سرمایه این بانک در سال89 به رقم چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال92 تداوم داشت. سپس در تیرماه سال93 رقم سرمایه بانک شهر به عدد هفت هزار و نهصد میلیارد ریال افزایش پیدا کردو در دی ماه سال 1394 به رقم پانزده هزار و پانصدو هفتاد و سه میلیارد ریال رسید. اکنون بانک شهر با دلسپاری به گوهر جاودان راستی و درستی به پشتوانه همیاری و همکاری شهروندان، هموطنان و سپرده‌گذاران و با شعار نوآوری در خدمت، نمادی روشن از آبادانی و مهرورزی و گواه داد و ستدی برازنده و سازگار با معیارهای جهانی است.

بانک شهر
سرمایه این بانک در سال89 به رقم چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال92 تداوم داشت

بیانیه ماموریت بانک شهر

بانک شهر به گفته سایت خود در مورد بیانیه ماموریتش می‌نویسد: بانک شهر با فعالیت‌های متنوع مالی، پولی، سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در صنعت بانکداری ایران در تلاش است در بازار داخلی (سطح کشور) و بین‌المللی حضوری فعال داشته و خدماتی متمایز ارائه دهد. داشتن خدمات متنوع، متمایز و نوآور از ویژگی‌های این بانک خواهد بود که با ارائه مدل‌های کسب و کار بانک، اشخاص حقیقی و حقوقی را در داخل و خارج از کشور پوشش خواهد داد تا مشتری‌مداری در انواع بانکداری‌ها محقق شود و موجبات چابکی و انعطاف‌پذیری برای تعالی سازمانی و انجام فعالیت‌های حرفه‌ای را فراهم کند. آنها اعتمادآفرینی، خلق‌اندیشی، ‌صداقت‌ و رازداری و امانتداری را از وظایف اصلی خود می‌پندارند و به داشتن کارکنان فرهیخته، خلاق، صادق و متخصص افتخار می‌کنند.

بانک شهر در این باره می‌نویسد: «ما مشتریان را شریک خود و منافع ایشان را منافع خویش می‌پنداریم و بر این اساس با همکاری و هم‌افزایی با مدیریت شهری و سازمان‌های وابسته به آن‌ها ظرفیت‌های توسعه ملی و مسئولیت اجتماعی مشترک را پیگیری می‌کنیم. سرآمدی در ارائه خدمات و سرعت‌دهی در هر لحظه و مکان با بهره‌گیری از فنآوری‌اطلاعات و همچنین کاهش هزینه‌های سازمانی را که منافع ذینفعان ما را تامین و سودآوری پایدار را تضمین می‌کند، از اهداف بنیادی بانک می‌دانیم. ارتقاء و توانایی سازمان، مدیران، کارکنان در جهت کسب جایگاه برتر در بانک‌های خصوصی هدف دیگری است که بانک برای تحقق آن در تلاش است.»

بیشتر بخوانید: بانک پاسارگاد؛ بانک هزاره سوم

چشم‌انداز:

  • متعهد و سرآمد در خلق ارزش‌افزوده برای ذینفعان
  • برتری در بین بانک های خصوصی
  • پایبندی به اصول و اخلاق حرفه ای بانکی
  • گسترش فعالیت های ارزی
  • توسعه و ارائه خدمات مدرن بانکی و طراحی ابزار جدید در ارائه خدمات بانکی
  • حضور موثر در بازار و شناخت و برآورده شدن نیاز مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن
  • جذب و حفظ مشتریان
  • تحقق شعار هر شعبه یک بانک در جهت سودآوری بیشتر

ارزش ها:

  • متعهد به مبانی بانکداری اسلامی
  • توجه به عزت و کرامت انسانی و شایسته‌سالاری
  • مشتری‌مداری و تقویت چرخه عمر مشتری و سازمان
  • امانتداری‌، رازداری‌، صداقت‌، وفاداری و جلب اعتماد
  • حمایت از پروژه های عمرانی و زیرساختی در جهت رفاه حال شهروندان
  • حمایت از کارآفرینان و تقویت بنگاه های دانش‌بنیان در جهت توسعه ملی و رشد اقتصادی
  • سود‌آوری و حداکثرسازی منافع ذینفعان با کسب شایستگی‌محوری نسبت به رقبا
  • تامین امنیت‌، رفاه‌، سلامت و توانمندی کارکنان به عنوان سرمایه‌های اصلی بانک
  • تقویت روحیه مشارکتی و کار تیمی در سازمان
  • تعالی سازمانی و نظم در انجام امور در سطح استانداردهای بانکی
  • خلاقیت‌، یادگیرندگی‌، نوآوری و روز‌آمدی سازمانی
  • برقراری تعامل سازنده و هم‌افزا و پایدار بین سود‌آوری و رشد اقتصادی ملی
  • چابکی و انعطاف‌پذیری در رقابت‌پذیری و توانایی حرفه‌ای

مدیریت و هیئت مدیره

نحوه انتصاب هیئت مدیره در این بانک توسط سهامداران تعیین می‌شود و سپس اعضای هیئت مدیره نسبت به انتخاب مدیرعامل اقدام می‌کنند. غلام‌حسین مظفری که در هیئت مدیره این بانک بود در سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیرعامل این بانک منصوب شد. مدیرعامل قبلی غلامرضا حاجی‌زاده بود که پیش از تصدی مدیریت عاملی بانک شهر، مدیرعامل بانک سرمایه بود که پس از کناره‌گیری احمد درخشنده از مدیریت عاملی بانک شهر، بانک سرمایه را ترک کرده و به بانک شهر آمده بود. در حال حاضر احمد درخشنده به عنوان مدیرعامل این بانک منصوب شده ‌است. از سوابق شغلی او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مدیرعامل بانک سپه، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری شهر، مدیرعامل بانک شهر، عضو هیئت‌مدیره بانک دی، مدیرعامل بانک سرمایه.

معرفی خدمات مختلف بانک شهر

خدمات بانک شهر شامل بخش‌های مختلفی به شهر زیر است:

سپرده ها

  • سپرده کارای شهر
  • سپرده نشان شهر
  • سپرده سرآمد مسکن شهر
  • سپرده بلند و کوتاه مدت ویژه
  • سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • قرض الحسنه جاری
  • سود سپرده های سرمایه گذاری

تسهیلات و تعهدات

  • تسهیلات شکوه شهر
  • تسهیلات اساتید شهر
  • تسهیلات شهریار
  • قرض الحسنه
  • فروش اقساطی
  • جعاله
  • مشارکت مدنی
  • مضاربه
  • خرید دین
  • ضمانتنامه و صدور انواع آن
  • اعتبارات اسنادی داخلی- ریالی
  • فعالان اقتصادی

خدمات ارزی

  • سپرده های ارزی
  • نرخ سود سپرده های ارزی
  • خرید و فروش و تبدیلات ارزی
  • حواله های ارزی
  • اعتبار اسنادی
  • ضمانت‌نامه های ارزی
  • تسهیلات فاینانس و ریفاینانس
  • روابط کارگزاری
  • شعب ارزی
  • سوئیفت

سایر خدمات

  • خدمات ویژه
  • فرم های بانکی
  • کارمزد خدمات
  • پورتال خدمات نوین سازمان ها
  • راهنمای خدمات بانکی
  • صندوق امانات
  • استعلام ضمانتنامه
  • سامانه استعلام گواهی تمکن

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک یکی دیگر از بخش‌های خدمات بانک شهر است که خود دارای قسمت‌های متنوعی است که در ادامه به آن اشاره می‌شود.

دسترسی شهر

  • اینترنت بانک
  • همراه شهر
  • داک
  • پاکت
  • بورسار
  • رمزنت
  • NFC
  • اینترنت بانک همراه
  • اپلیکیشن شهرمن
  • تلفن بانک(87611)
  • smsبانک
  • اینترنت بانک روشن دلان
خدمات الکترونیک
اپلیکیشن مختص خدمات بانکی بانک شهر

پیشخوان شهر

  • پیشخوان شهرنت (پایین‌تر در مورد این خدمت به تفصیل توضیح خواهیم داد)
  • خودبانک (VTM)
  • خوددریافت
  • خودپرداز(ATM)
  • اتوبانک(Autobank)
  • کارتخوان فروشگاهی(POS)
  • کارتخوان شعبه ای(PIN PAD)
  • صراف الکترونیک

شهر کارت

  • کارت شهروندی(City Pay)
  • کارت نقدی
  • کارت هدیه
  • بن کارت
  • کارت اعتباری

درگاه شهر

  • درگاه پرداخت اینترنتی
  • خدمات پرداخت الکترونیک
  • پیگیری تراکنش ناموفق
  • محاسبه شبا
  • نکات امنیتی بانکداری الکترونیک
  • ساتنا و پایا
  • گواهی نماد (امضای دیجیتال)
  • سامانه پیوند ussd

شهرنت، کیوسک های پرحاشیه!

شهرنت‌های بانک شهر کیوسک‌های خدمات رسانی هستند که جهت ارائه خدمات ۲۴ ساعته بانکی برای شهروندان در سراسر کشور با مجوز قانونی مستقر شده‌اند. در حال حاضر این پیشخوان‌ها در اکثر شهرهای ایران راه اندازی شده و حتی در برخی از مناطق دورافتاده موجب دسترسی ساده شهروندان به خدمات بانکی شده ‌است. در دوران کرونا نیز در راستای تکریم و پاسخگویی مناسب به نیازهای مشتریان همزمان با گسترش شیوع ویروس کرونا در شهرهای مختلف به خصوص کلانشهرها ساعت کاری پیشخوان های شهرنت بانک شهر در تابستان سال جاری افزایش یافت. هم اکنون شهروندان و مشتریان بانک شهر در سراسر کشور می توانند خدمات بانکی مورد نیاز خود را در ساعت مختلف شبانه روز از طریق پیشخوان های شهرنت دریافت کنند.

اما نکته‌ای که در مورد این شهرنت‌ها وجود دارد حرف و حدیث‌هایی که با آنها وجود دارد، در زمین‌های عمومی متعلق به شهرها، ایجاد این کیوسک‌ها با مخالفت‌هایی همراه شده است و بر اساس قانون وجود آنها غیرقانونی است. رحمت‌الله حافظی عضو سابق شورای شهر معتقد است شهرداری اجازه ندارد فضاهای عمومی مثل باغچه، خیابان یا پیاده‌روها را به این کار اختصاص بدهد هرچند خدمات بسیار خوبی هم در آن‌ها به مردم ارائه شود. احمد مسجد جامعی، عضو سابق شورای شهر نیز گفته بود: فضاهای عمومی شهر جزو اموال شهرداری محسوب نمی‌شود و شهرداری نمی‌تواند آن را به کسی واگذار کند. شهرداری اموال مشخصی دارد مثل ساختمان‌ها و املاکی که اسناد آن هم به نام شهرداری ثبت شده‌است، غیر از آن خیابان‌ها؛ پیاده‌روها و پارک‌ها متعلق به شهرداری نیست بلکه متعلق به شهر تهران است. او معتقد است شهر متعلق به شهرداری نیست بلکه شهرداری متعلق به شهر است. مدتها است که شهرداری تهران قطعاتی از زمین شهر را به بانک شهر واگذار کرده تا دکه‌های بانکداری الکترونیک را در این نقاط احداث کنند. اما برخی وب سایت ها  عناوینی چون خدمات به مردم با سد معبر از انتقاد اعضا شورای شهر تهران به بانک شهر برای ایجاد بانک در پیاده‌رو خبر دادند.

بانک شهر
شهرنت‌های بانک شهر کیوسک‌های خدمات رسانی هستند که جهت ارائه خدمات ۲۴ ساعته بانکی برای شهروندان در سراسر کشور مستقر شده‌اند.

فعالیت‌های بانک شهر در دوران کرونا

همانطور که در بالا گفتیم شهرنت‌های این بانک در دوره کرونا ساعت کاری خود را افزایش دادند تا موجبات رضایت مردم را فراهم کنند. اما این تنها راهکار بانک شهر مربوط به کرونا نبود. بلکه این بانک تسهیل استفاده مشتریان از درگاه‌های غیرحضوری به منظور کنترل موج دوم بیماری کرونا را اجرایی کرد. با هدف کاهش بیش از پیش مراجعه حضوری شهروندان و مشتریان به شعب بانک شهر و در راستای صیانت از سلامت آنان، استفاده از درگاه‌های غیرحضوری این بانک تسهیل شد.

با توجه به شروع موج دوم بیماری کرونا در سطح کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیش گیری از شیوع ویروس ، تا اطلاع ثانوی تغییراتی بر روی سیستم های نرم افزاری و ابزارهای الکترونیکی بانک شهر به منظور تسهیل استفاده مشتریان از درگاه های غیرحضوری جهت کاهش مراجعات حضوری ایشان به شعب به شرح ذیل اعمال شده است:

1- افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه های اینترنتی، خودپردازها و کیوسک از مبلغ 30 میلیون ریال در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به مبلغ 60 میلیون ریال.

2- افزایش سقف انتقال وجه کارتی از طریق پرداخت سازها از یک میلیون ریال به 30 میلیون ریال در روز.

3- تمدید تاریخ انقضای کارت های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت یکسال از تاریخ انقضای کارت ها و تا اطلاع ثانوی.

شرکت های تابعه

هلدینگ‌های مختلفی مانند هلدینگ‌های ساختمانی و عمرانی( مانند شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه)، هلدینگ مالی و اقتصادی(شرکت توسعه بازرگانی بین الملل شهر، شرکت لیزینگ شهر)، هلدینگ فناوری اطلاعات (شرکت توسعه و نوآوری شهر)، هلدینگ صنایع، معادن و انرژی (گروه توسعه صنایع و معادن شهر) و شرکت‌های مستقل (مانند شرکت صرافی شهر و شرکت توسعه اعتبار سنجی شهر) جزو شرکت‌های تابعه بانک شهر محسوب می‌شوند.

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید