1. خانه
  2. اقتصاد
  3. معرفی بانک ملت ، بانکی پیشرو در ارائه خدمات
اقتصادبانکداری

معرفی بانک ملت ، بانکی پیشرو در ارائه خدمات

بانک ملت

بانک ملت یکی از صد شرکت برتر ایرانی از جانب سازمان مدیریت صنعتی است که در سال 96 رتبه نخست بزرگترین شرکت خصوصی را نیز از آن خود کرد. این بانک اکنون با درآمد 22 هزار میلیارد تومانی و مجموع دارایی 72.6 میلیارد دلار تا سال 94 ، یکی از موفق‌ترین بانک‌های ایرانی با 19 هزار کارمند محسوب می‌شود. شعبه مرکزی بانک ملت در تهران قرار دارد و بخشی از سهام آن در بازار بورس تهران معامله می‌شود. با برات نیوز همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه و فعالیت‌های این بانک در کشور عزیزمان داشته باشیم.

تاریخچه بانک ملت

به موجب ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانک ها، پس از انقلاب ۵۷ و در پی ملی شدن تمامی بانک‌های کشور توسط شورای انقلاب، با ادغام بانک‌های پارس، عمران، فرهنگیان، داریوش ، تهران، تجارت خارجی، اعتبارات تعاونی و توزیع، بین‌الملل ایران، بانک ایران و عرب و بیمه ایران، در خرداد ۱۳۵۸ با سرمایه اولیه ۳۳ میلیارد ریال تأسیس شد.  در واقع بانک ملت به موجب مصوبه مورخ ۲۹ آذر ۱۳۵۸ مجمع عمومی بانک‌ها از ادغام۱۰ بانک تجاری کشور در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۵۹ با سرمایه اولیه ۵/۳۳ میلیارد ریال تأسیس و در اداره ثبت شرکت‌های تهران با شماره ۳۸۰۷۷ به ثبت رسید و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد.

به استناد مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌ها و تصویب‌نامه هیئت وزیران در سال 86 شخصیت حقوقی بانک ملت به سهامی عام تبدیل گردید. هم‌اکنون شستا با ۱۵٪، صندوق بازنشستگی با ۵٪ و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح نیز با ۵٪، گروه صنایع غذایی شیرین عسل با ۳٪ و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۵٪ نیز از مالکان اصلی آن بشمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید : معرفی بانک سپه، قدیمی ترین بانک ایران

بانک ملت در بورس

 بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی و چهارصد و چهل و هشتمین شرکت پذیرفته شده در تاریخ 22 بهمن سال 87 در تابلوی اصلی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران در بخش بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادها ی پولی درج و در 30 بهمن سال 87 معادل 5 درصد سهام آن جهت کشف قیمت در بورس عرضه شد. تاکنون 80 درصد سهام این بانک در قالب رد دیون، سهام عدالت، سهام ترجیحی و عرضه بلوکی واگذار گردیده ، بانک ملت، نخستین بانک دولتی است که براساس قانون اصل 44 واگذار شده است. بخشی از سهام بانک تجارت و صادرات نیز پس از بانک ملت در بورس واگذار شد.

یکی از  بخش های اساسی از اجرای برنامه های اصل 44 و انقلابی اقتصادی واگذاری سهام بانک هاست که برای سال ها در ایران مطرح است، در همین راستا سهام بانک ها یکی پس از دیگری به بخش خصوصی واگذار گردید. شفاف سازی کامل اطلاعات بانک ملت سبب شد تا این بانک به عنوان نخستین بانک دولتی سهام خود را در بورس واگذار کند. عملکرد بانک ملت در یکسال گذشته نشان می دهد که مسئله خصوصی سازی اثرات قابل توجهی بر کارکرد بانک ملت داشته است، به نحوی که در این مدت نسبت به سال گذشته منابع بانک بیش از 23 درصد و منابع ارزی بیش از 78 درصد افزایش یافته است. در جریان خصوصی سازی شرایط بانک بهبود یافته و این بهبود سبب افزایش در آمد برای سازمان و در نهایت سهامداران شده است.

شعب بانک ملت و میزان سرمایه

بانک ملت دارای شعب داخلی وخارجی متعددی است. این بانک در کشور ما 1455 شعبه و همچنین در شهرهای مختلف جهان نیز خدمات خود را به مردم ارائه می دهد. بانک ملت در حال حاضر دارای شعبه فعال در کشورهای ترکیه (استانبول، ازمیر، آنکارا)، مالزی، ایروان، هامبورگ و کره جنوبی (سئول) و نیز دو بانک تابع به نام ملت بانک در ارمنستان و بانک بین المللی پرشیا در لندن است. ، همچنین 30/26 درصد از سهام بانک تجارتی ایران و اروپا واقع در شهر هامبورگ متعلق به بانک ملت است. بانک ملت در حال حاضر با سرمایه ۴۰۰۰۰ میلیارد ریال یکی از بزرگ ترین بانک‌های کشور است که درچارچوب دولت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند.

این بانک در کشور ما 1455 شعبه و همچنین در شهرهای مختلف جهان نیز خدمات خود را به مردم ارائه می دهد.
این بانک در کشور ما 1455 شعبه دارد و همچنین در شهرهای مختلف جهان نیز خدمات خود را به مردم ارائه می دهد.

اهداف و ماموریت ها

اهداف بانک ملت را می‌توان موارد زیر برشمرد: ارتقا کیفیت و افزایش سرعت ارائه خدمات بانکی، دسترسی مشتریان به خدمات بانکی به صورت online، گرایش به سوی بانکداری الکترونیکی، پاسخگویی به نیاز های جدید مشتریان و ارائه خدمات و محصولات نوین،  توسعه خطوط و زیر ساخت هایIT ، شناسایی و جذب مشتریان کلیدی، تسهیل دسترسی مشتریان به خدمات بانکی و به تبع آن افزایش رضایت مشتریان، تکریم ارباب رجوع و مشتری مداری، استاندارد سازی ارائه خدمات، تمرکز زدایی و تفویض اختیار در جهت تسریع ارائه خدمات، ارزیابی عملکرد و کنترل استراتژیک فعالیت های کلیدی، بهبود روش های جذب و نگهداری منابع انسانی در جهت افزایش میزان رضایت مشتریان، اصلاح ترکیب تحصیلات نیروی انسانی، آموزش، بهسازی و توانمندسازی نیروی انسانی، افزایش میزان مشارکت کارکنان بانک در تصمیم گیری ها از طریق پیاده سازی سیستم پیشنهادها و نظام مشارکت، نهادینه سازی و گسترش دیدگاه علمی در بانک از طریق توسعه و تعمیق فعالیت علمی و پژوهشی، حفظ و ارتقاء جایگاه رقابتی بانک، مدیریت بهینه ترکیب سپرده های مشتریان، بهینه سازی پرتفوی مصارف و تعدیل مطالبات معوق، بهبود نرخ های سرانه جذب منابع بر اساس کارکنان و شعب، افزایش سود آوری و سایر درآمدها، گسترش سطح ارائه خدمات ارزی و ضمانتنامه، بهینه سازی شبکه واحد های بانک،

استراتژی ها

مهم‌ترین راهبردهای بانک ملت طبق گفته سایت این سازمان، توسعه‌ی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت روابط مشتریان، بهبود کیفیت خدمات، توسعه منابع انسانی و بهبود شاخص‌های عملکرد است. برای دستیابی به این راهبردها، اهدافی همچون رشد و بهره‌وری بانک، سوددهی و ارائه خدمات مناسب به مشتریان، شناخت نیازها و دسته‌بندی مشتریان و فرآیندهای مربوط به سود، آموزش‌های استراتژی محور، فن‌آوری نوین بانکی و همسوسازی اهداف فردی، بخشی و سازمانی ترسیم شده‌ است. چشم انداز این سازمان نیز رائه خدمات مطلوب در بازار پول، ایجاد ارزش های منحصر به فرد برای مشتریان، ارائه خدمات موثر به جامعه، تسهیل فعالیت های تجاری،صنعتی و کشاورزی است.

برای رسیدن به این اهداف و استراتژی ها بانک ملت از زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری مناسبی استفاده کرده است که تعدادی از آنها به این شرح است: بانک ملت با آگاهی از ضرورت توسعه و گسترش زیر ساخت های ارتباطی و اطلاعاتی به عنوان پایه اصلی در ارائه خدمات نوین بانکی نسبت به طراحی و اجرای برنامه جامع و مدونی با چشم اندازی ۱۰ ساله اقدام نموده است. این بانک دارای یک شبکه گسترده کاملا اختصاصی جهت انتقال دیتا،صدا و تصویر است. در حال حاضر سرویس هایی از قبیل سامانه بانکداری متمرکز ،خدمات پرداخت الکترونیکی و اینترنتی،خودپردازها،POSها و خدمات اینترانتی، ایمیل، ویدئو کنفرانس و … از این شبکه گسترده بانک بهره می‌جویند. بانک ملت این کار را اقدامی در جهت تدوین نقشه راه در جهت توسعه نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرا و پیاده سازی طرح بانکداری متمرکز است که در آن آخرین استانداردها و تکنولوژِ روز و استفاده از تجارت متخصصان تراز اول را در طراحی و تولید به کار می گیرد.

چشم انداز این سازمان نیز رائه خدمات مطلوب در بازار پول، ایجاد ارزش های منحصر به فرد برای مشتریان، ارائه خدمات موثر به جامعه، تسهیل فعالیت های تجاری،صنعتی و کشاورزی است

 

همچنین زیرساخت هایی تحت عنوان مدیریت دانش برای آموزش الکترونیک بانک در قالب سامانه های تولید، ارائه و ارزیابی دانش الکترونیک کارمندان ایجاد شده است که به سرعت و کیفیت آموزشی کارمندان و کاهش هزینه ها کمک می کند. این بانک اکنون به صورت سالانه 120 ساعت آموزش را در اختیار کارمندان خود قرار می دهد که شامل زمینه های مختلف تخصصی و حرفه ای مانند ایجاد خدمات اینترانتی متمرکز و بسترهای الکترونیک انتقال پیام ، مکاتبات الکترونیک و اطلاعات مالی؛ ایجاد بسترهای تولید و توزیع انتشار محتوای الکترونیک به منظور تسهیل فرآیند گردش اطلاعات در سازمان با استفاده از ابزارهای تولید و نگهداری محتوای پیشرفته (cms)می شود.

مسئولیت اجتماعی

بانک ملت نیز در ادامه فعالیت‌های اقتصادی خود، امروز همگام با بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دنیا، در صدد ایفای مسئولیت اجتماعی خویش است. این بانک در زمینه توسعه آموزش، توسعه سلامت و بهداشت، توسعه فرهنگ و هنر، حفظ محیط زیست، اعطای تسهیلات خرد و … نقش پررنگی در مسئولیت اجتماعی داشته است. برای مثال در حوزه سلامت، بانک ملت، به منظور حمایت از حوزه سلامت فعالیت های مختلفی از قبیل اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد ریالی با هدف کمک به یارانه سلامت، اعطای تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و خرید مطب و تجهیزات پزشکی و به ویژه طراحی بسته اعتباری تدبیر سلامت را انجام داده است. یا در حوزه حفظ محیط زیست طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموزان با همکاری بانک ملت و سازمان یونسکو، نکوداشت و تقدیر از محیط بانان، مشارکت در نوسازی تاکسی های فرسوده به منظور کاهش آلودگی هوا از اموری است که این بانک اقدام به اجرای آنها کرده است.

مسئولیت اجتماعی بانک ملت
ر حوزه حفظ محیط زیست طرح آموزش حفاظت از محیط زیست به دانش آموزان با همکاری بانک ملت و سازمان یونسکو، نکوداشت و تقدیر از محیط بانان، مشارکت در نوسازی تاکسی های فرسوده به منظور کاهش آلودگی هوا از اموری است که این بانک اقدام به اجرای آنها کرده است

شرکت‌های مختلف بانک ملت

بانک ملت دارای شرکت‌های مختلف زیرمجموعه شامل به پرداخت ملت، بیمه ما، شرکت تامین سرمایه بانک ملت و شرکت کارگزاری بانک است که پیش‌تر توضیح دادیم که در بورس فعال است.

شرکت به پرداخت ملت

وبسایت این شرکت خود را اینگونه معرفی می کند: شرکت به پرداخت ملت (سهامی عام) با هدف توسعه ابزارهای پرداخت الکترونیکی فعالیت خود را از سال 1384 بعنوان ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی  (Payment   Service Provider با اخذ مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز نموده است، همچنین پس از تشکیل شرکت شاپرک در سال 1391 مجوزهای لازم جهت ادامه فعالیت از شرکت مذکور اخذ گردیده است. در این راستا شرکت به پرداخت ملت مسئولیت ایجاد و پشتیبانی شبکه پایانه‌های فروش و سایر ابزارهای پرداخت با هدف گسترش نظام پرداخت الکترونیک به شبکه بانکی و بازارهای مالی کشور را بر عهده گرفته است.

از جمله خدماتی که این شرکت ارائه می کند، ارائه خدمات پرداخت از طریق کد دستوری، برنامه موبایلی، دستگاه خودپرداز، پایانه های فروشگاهی، پایانه غیرنقدی یا کیوسک، سامانه پاسخ صوتی محاوره‌ای، خدمات پرداخت از طریق پوز شبکه و پرداخت الکترونیکی کارت سوخت است. این شرکت رتبه یکم در زمینه های تولید و پشتیبانی نرم افزار های سفارش و خدمات پشتیبانی از شورای عالی انفورماتیک کشور را کسب کرده است و با داشتن بیشترین سهم تراکنش و پذیرنده در کشور، رتبه نخست را در حوزه پایانه های فروشگاهی به دست آورده است.

شرکت کارگزاری بانک ملت

این شرکت کارگزاری در تاریخ مهر 72 مبنی بر تغییر ماهیت کارگزاران بورس از شخص حقیقی به حقوقی، به ثبت رسید و در قالب شرکت حقوقی به کار خود ادامه داد. سهامداران عمده شرکت کارگزاری بانک ملت شرکت‌های تأمین سرمایه بانک ملت و گروه مالی ملت هستند و سرمایه فعلی و ثبت شده آن ۱۵۰ میلیارد ریال بوده و ۱۰۰٪ پرداخت شده‌ است. ساختار سازمانی این شرکت به گونه ای است که دارای واحدهای پذیرش و معاملات اوراق بهادار، پذیرش و معاملات کالا، پذیرش و معاملات انرژی، مشاور پذیرش، مشاور عرضه ، سبدگردانی ، معاملات برخط (آنلاین تریدینگ) ، قراردادهای آتی کالا و سهام ، بازاریابی ، صندوق سرمایه گذاری مشترک ، امور اداری ، امور پشتیبانی ، حسابداری و آموزش است. دفاتر شرکت کارگزاری بانک ملت در تهران شامل دفتر مرکزی ، دفتر بورس کالا و بورس انرژی و تالار معاملاتی وزراء  بوده و علاوه بر این در شهرهای مشهد و جزیره کیش دارای شعبه مستقل است.

اگر به بورس و سرمایه گذاری در آن علاقه دارید، مشخصات این کارگزاری به شرح زیر است:

آدرس سایت: www.mellatbroker.com

شماره تماس: 02142116000

آدرس شعب کارگزاری: تهران، خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، خ هفتم، پ6، ط2

این شرکت از جانب معاملات بورس اوراق بهادار و  معاملات آتی بورس اوراق بهادار دارای مجوز و استاندارد است.

بانک ملت
شرکت کارگزاری بانک ملت در قالب شرکت حقوقی به کار خود ادامه می دهد. سهامداران عمده شرکت کارگزاری بانک ملت شرکت‌های تأمین سرمایه بانک ملت و گروه مالی ملت هستند

شرکت بیمه ما

بانک ملت یک شرکت بیمه ای نیز دارد که نام آن بیمه ما است. شاید تبلیغ این بیمه را در برنامه هایی مانند عصر جدید دیده باشید. بیمه ما در سال 90 پروانه فعالیت خود را در حوزه های مختلف بیمه ای مانند بیمه اموال، اشخاص و مسئولیت ها از بیمه مرکزی گرفت و کار خود را شروع کرد. این بیمه با دارا بودن منابع انسانی قوی و کارشناسان متخصص در امر بیمه، جایگاه خوبی در شرکت های بیمه ای دارد.

رسالت این شرکت به شرح زیر است: ارزش آفرینی برای همه ذینفعان و کمک به شکوفایی اقتصاد ملی از طریق ایجاد اطمینان در چرخه فعالیت های اقتصادی کشور، ارائه خدمات بیمه ای در دو بخش بیمه های زندگی و غیر زندگی در سراسر کشور از طریق ایجاد شبکه توزیع گسترده، عرضه پوشش های بیمه های خرد با قیمت های ارزان و پوشش های بیمه های کلان با قیمت های رقابتی، ارزش آفرینی و ایجاد هم افزایی از یکپارچه کردن و گرد آوری حق بیمه ها، ایجاد تعاملات منطقی و سازنده با نهادهای نظارتی و فعالین صنعت بیمه کشور.

از جمله موسسان و سهامداران عمده شرکت بیمه ” ما ” می توان از شرکت‌هایی مانند شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، شرکت تعاونی اعتبار کارکنان بانک ملت، شرکت تعاونی مصرف کارکنان بانک ملت، شرکت تعاونی خردمندان صابرعصر، شرکت بانک ملت، شرکت گروه مالی ملت، شرکت مدیریت سرمایه آتیه خواهان، سایر سهامداران حقیقی و حقوقی نام برد.

شرکت تأمین سرمایه بانک ملت

سومین نهاد در صنعت بانکداری سرمایه‌گذاری‌ کشور شرکت تامین سرمایه بانک ملت (سهامی خاص) است که در سال 89 مجوز تأسیس خود را از شورای عالی بورس و اوراق بهادار دریافت کرده و با سرمایه اسمی یک هزار میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

شرکت تامین سرمایه بانک ملت، امروزه یکی از نهادهای فعال در نظام مالی کشور بوده و با تکیه بر تجربه موفق خود در انجام خدمات مالی و مشاوره، مدیریت دارایی، بازارگردانی، پروژه‌های تامین مالی بدهی و سرمایه‌ای، و سرمایه‌گذاری جایگزین، تمایز در ارائه خدمات و کسب رضایت مشتریان و سهامداران و هم‌چنین بهره‌مندی از سرمایه انسانی توانمند و متخصص‌، جهت ایجاد آینده‌ای بهتر و روشن‌تر در کنار تمامی فعالان اقتصادی و صنعتی ایران تلاش نموده و به تحقق این مهم برای نظام تامین مالی و بازار سرمایه ایران امیدوار است.

شرکت تامین سرمایه بانک ملت به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عموم سرمایه‌گذاران فعالیت می‌نماید و خدمات کارگزاری، معامله‌گری و بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهدپذیره‌نویسی و فعالیت‌های مشابه را نیز با اخذ مجوز از سازمان ارائه می‌دهد.

خدمات

بانک ملت خدمات مختلفی از زمینه های سپرده و خدمات ریالی، تسهیلات ریالی، سپرده ها و خدمات ارزی و تسهیلات ارزی به مشتریان خود ارائه می کند. برای مثال سپرده ها و خدمات ریالی این بانک شامل موارد زیر است: قرض الحسنه پس‌انداز، قرض الحسنه ویژه جاری الکترونیک ملت (جام)، صدور دسته چک در تمام شعب، سرمایه‌گذاری، اوج ملت، پرنیان پلاس (ویژه بانوان)، مهر ماندگار، احسان ملت، خدمات ویژه مشتریان مهان، خدمات پرداخت ویژه، محاسبه سود سپرده‌ها، محاسبه شناسه حساب بانکی ایران (شبا)، صندوق امانات.

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست