بانک و بیمه

معرفی بانک پارسیان

بانک پارسیان

دومین بانک خصوصی ایران که 348 شعبه در سراسر ایران دارد و در سال 80 فعالیت خود را آغاز کرده، بانک پارسیان است. این بانک در همان دهه اول فعالیت خود از جانب سازمان مدیریت صنعتی به عنوان یکی از بانک‌های نمونه کشور و سال 1389 بهترین بانک ایران شد. در ادامه برات نیوز نگاهی به فعالیت‌ها، خدمات، تاریخچه و غیره این بانک انداخته است. پس با برات نیوز همراه باشید.

آمار و ارقام بانک پارسیان در یک نگاه

بانک پارسیان در حوزه خدمات مالی فعالیت کرده و محصولاتی چون کارت‌های اعتباری، بانکداری خرد، بانکداری سرمایه گذاری و مدیریت سرمایه گذاری ارائه می‌کند. میزان درآمد این بانک در سال 2012 ، 101 هزار میلیارد ریال بوده است و آخرین سرمایه ثبت شده این بانک صد و پنجاه و شش هزار و سیصد و چهل میلیارد (156،340،000،000،000) ریال می باشد که تماماً پرداخت شده و به صد و پنجاه و شش هزار و سیصد و چهل میلیون سهم عادی یک هزار ریالی تقسیم گردیده است. پارسیان تعداد 348 شعبه در سراسر ایران اسلامی دارد. این بانک در سال مالی ۱۳۹۱ درآمدی معادل ۱۰۱ هزار میلیارد ریال کسب کرد و در رتبه هشتم از بزرگترین شرکت‌های ایران قرار گرفت. بانک پارسیان هم‌اکنون پس از بانک ملی ایران، بانک ملت و بانک مسکن، چهارمین بانک بزرگ ایران بر پایه میزان درآمد سالیانه، به‌شمار می‌آید.

این بانک در حال حاضر با در اختیار داشتن ۴۵٪ درصد از کل منابع بانک‌های خصوصی و سهم ۴۲٪ درصدی از کل تسهیلات اعطایی توسط بانک‌های خصوصی، عنوان بزرگترین بانک خصوصی ایران را از آن خود کرده ‌است. آخرین سرمایه ثبت شده بانک ۱٫۳۲۰ میلیارد تومان است. بانک پارسیان در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران، به عنوان بانک نمونه کشور، انتخاب شد. این بانک در سال ۱۳۸۹ به عنوان برترین بانک ایران شناخته شد. پارسیان از بزرگترین و فعال ترین بانک های خصوصی کشور است که مشتریان فراوانی در کشور دارد. خیلی ها این بانک را به عنوان اولین بانک خصوصی کشور می دانند چراکه در فاصله ای کم بعد از اقتصاد نوین فعالیت رسمی خود را آغاز کرد هرچند که روند توسعه شعب خود را با سرعت بیشتری نسبت به رقبا پیش برد. بر اساس مفاد اساسنامه فعالیت‌های بانک پارسیان شامل کلیه عملیات و معاملات بانکی، بازرگانی و خدماتی است که به موجب قوانین و مقررات برای بانک‌ها مجاز است. بانک پارسیان که دومین بانک خصوصی ایران محسوب می‌شود، توسط خودروسازان تاسیس شده است. در حقیقت این بانک در مرداد ۱۳۸۰، نسبت به انجام پذیره‌نویسی سهام و تشکیل مجمع موسس اقدام کرد و پس از انجام تشریفات و ثبت رسمی بانک در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران، به موجب نامه‌ای مورخ ۲۶ شهریورماه ۱۳۸۰ مجوز آغاز فعالیت را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد. بدین ترتیب ارائه خدمات بانک پارسیان از اسفندماه ۱۳۸۰ آغاز شد. از جمله سهامداران عمده بانک پارسیان به شرح زیر است:

شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ۹.۹۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، ۹.۶۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سمند، ۶.۸۹ درصد، شرکت مهرآفرینان دوران، ۵ درصد، شرکت توسعه اقتصاد آینده‌سازان، ۴.۹۹ درصد. بانک پارسیان تنها اکتفا به شعب داخلی نکرده و در شعب خارجی خود نیز فعالیت دارد. با توجه به لزوم توسعه بانکداری منطقه ای و بستر سازی برای گسترش مناسبات تجاری و بازرگانی و افزایش گسترش روابط پولی و بانکی با کشورهای همسایه از جمله عراق، گسترش مبادلات بازرگانی در منطقه، راه اندازی شعب بانک در کشورها برای ارایه خدمات مطلوب در دستور کار بانک پارسیان قرار گرفت تا اینکه پس از اخذ مجوزهای لازم شعبه بغداد بانک پارسیان از تاریخ ۲۰۱۰/۰۳/۰۳رسماً شروع بکار نمود. پارسیان که در سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده است روش های متنوعی برای ارائه سود به سپرده های بانکی در نظر گرفته است.

تاریخچه بانک پارسیان

بانک پارسیان که یک شرکت سهامی عام و با مالکیت اشخاص غیر دولتی است،به استناد ماده  98 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران مصوب 17/1/1379، ماده واحد قانون اجازه تاسیس بانک های غیر دولتی مصوب 21/1/1379و سایر مقررات مربوطه شامل ضوابط تأسیس بانک غیر دولتی مصوب نهصد و چهل و هشتمین جلسه مورخ 1379/09/20 شورای پول و اعتبار تأسیس یافته و در چارچوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال 1351 ، قانون عملیات بانکی بدون ربا، قانون تجارت و مقررات اساسنامه بانک، طی شماره 178028 در تاریخ 15/6/1380 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. این بانک در مرداد 1380 ، نسبت به انجام پذیره نویسی سهام و تشکیل مجمع مؤسس اقدام نمود و پس از انجام تشریفات و ثبت رسمی بانک به شماره 178028 در تاریخ 1380/06/15 در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری تهران ، به موجب نامه شماره 2348/هـ – مورخ 26 شهریور ماه 1380 مجوز آغاز فعالیت به شماره 2348/ه مورخ 26/06/1380 را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نمود و  فعالیت‌های بانکی از تاریخ 12/11/1380 با افتتاح 4 شعبه در تهران آغاز شد. در تاریخ ۴/۸/۱۳۸۳ بانک پارسیان به عنوان چهارصدو یکمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و در تاریخ ۱۰/۹۰۱۳۸۳ اولین داد‌وستد ر روی سهام بانک انجام پذیرفت. از جمله اهدافی که بانک پارسیان در صدد رسیدن آن است می‌توان توسعه اقتصادی از طریق گسترش فعالیت در بخش صنایع ، به ویژه صنعت خودروسازی و صنایع وابسته با فراهم آوردن امکانات ، تسهیلات و تدوین و اشاعه ابزارهای مالی و پولی نوین، همچنین تأمین مالی برای زیربخش های ساخت، تجارت، مصرف را نام برد.

گروه ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین سهامدار بانک پارسیان، بیش از همه از درخشش بانک‌ بهره برد. ارزش ریالی سهام حدود 30درصدی ایران‌خودرو در بانک، با احتساب سود سهام نقدی دریافتی، تا نیمه اول سال 1385، به بیش از 35 برابر بالغ شد. در میانه های دهه 80همه چیز برای سهامداران، سپرده‌گذاران و تسهیلات‌گیرندگان بانک پارسیان و اقتصاد ملی به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه ایران‌خودرو تصمیم گرفت این سهام گران‌قیمت را بفروشد. در مرحله اجرایی ‌شدن فروش، اتفاقاتی افتاد که نه‌تنها این تصمیم عملی نشد بلکه یکی از تلخ‌ترین و البته عبرت‌آموزترین وقایع تاریخ بانکداری ایران رقم زده شد. وقوع چنین رویدادی علاوه‌ بر ضربه ‌زدن به بانک موجب درگیر شدن عالی‌ترین مدیران دولتی در ماجرا شد. و طی آن این بانک در دهه پیش با حاشیه‌هایی نیز دست و پنجه نرم کرد. شاید اگر آن اتفاق ناگوار در سال 86 برای این بانک نمی افتاد و محمود احمدی نژاد مدیرعامل این بانک را برکنار نمی کرد، پارسیان اعتبار و جایگاه بالاتری در صنعت بانکداری کشور داشت. در همین راستا خواندن کتاب «بر پارسیان چه گذشت» پیشنهاد می شود. این کتاب که به روایت عبدالله طالبی بینانگذار و مدیر عامل وقت بانک پارسیان نوشته شده است، به داستان برکناری یک باره مدیران بانک پارسیان در آن سالها می پردازد.

کتاب بر پارسیان چه گذشت
این کتاب نه تنها روایتگر روزهای سختی است که بر عبدالله طالبی، بنیانگذار بانک گذشته که به روشنی نمایانگر وجود انبوهی از مشکلات نهادی بر سر بنگاه داری خصوصی در ایران است.

عبدالله طالبی در کتابی 400 صفحه‌ای با عنوان “بر پارسیان چه گذشت” داستان برکناری یک‌باره خود و رئیس هیأت ‌مدیره بانک پارسیان را همراه با جزئیات پشت پرده آن و دادخواهی‌های خود در  دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور، دادسرای امور اقتصادی و مجلس شورای اسلامی که تماماً به برائت این مدیران باسابقه کشور منجر شده، روایت کرده است. این کتاب نه تنها روایتگر روزهای سختی است که بر عبدالله طالبی، بنیانگذار بانک گذشته که به روشنی نمایانگر وجود انبوهی از مشکلات نهادی بر سر بنگاه داری خصوصی در ایران است. عبدالله طالبی در مقدمه این کتاب می‌نویسد: “این کتاب سرگذشت رویدادهای تلخ و شیرینی است که برای من و همکارانم در نخستین سال‌های تأسیس و شکوفایی بانک پارسیان رخ داد. بزرگترین بانک خصوصی کشور که توانست با تکیه بر اعتماد مشتریان و کارآمدی مدیران و کارکنان خود در مدتی رشد و کارآیی را در مجموعه نظام بانکی کشور برجای گذارد. اگرچه در نهایت ناباوری، این موفقیت دیری نپایید و بانک در اوج شکوفایی و گسترش، دچار حوادث غیرقابل پیش‌بینی شد و نهایتاً شرایطی پدید آمد که برخلاف میل باطنی‌ام پست مدیرعاملی بانک را ترک کردم.”

اگر به این موضوع و دانستن بیشتر در مورد آن علاقه مند هستید، این کتاب را از نشر رسا یا شهرکتاب‌های آنلاین تهیه کنید و بخوانید. این بانک در حال حاضر توسط کوروش پرویزیان مدیریت شود که رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوص هم هست.

مدیران

کوروش پرویزیان مدیر ارشد اجرایی ایرانی که سمت  مدیر عامل بانک پارسیان را بر عهده دارد. وی دانش‌آموخته دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است و تاکنون به‌عنوان مدرس در دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه امام صادق فعالیت داشته است. وی پیش از انتصاب بعنوان مدیرعامل بانک پارسیان، مدیرعاملی بانک سینا را برعهده داشت. مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران، مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، عضو شورای پول و اعتبار و ریاست موسسه عالی آموزش بانکداری، از جمله سوابق مدیریتی پرویزیان به شمار می‌رود. «کوروش پرویزیان»، در دولت خاتمی معاون استانداری سمنان بود و به معاونت سازمان نوسازی مدارس در وزارت آموزش و پرورش انتقال یافت. رئیس هیئت مدیره بانک پارسیان در حال حاضر هاشم یکه‌زارع است. مدیرعامل دوره قبلی این بانک نیز علی سلیمانی شایسته است که در زمان او ریاست هیات مدیره با جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو است که بزرگترین سهامدار حقوقی این بانک به شمار می آید. همچنین عبدالله طالبی اطاقور، متولد سال 1331 در سیاهکلرود رودسر و دارای مدرک دکتری مدیریت مالی، بنیان‌گذار و مدیرعامل بانک پارسیان تا سال 1385 است که در بالا ذکر آن رفت.

بیشتر بخوانید: معرفی بانک دی ، بانک ارزش آفرین

ماموریت‌ها

بیانیه ماموریت بانک پارسیان در سایت این بانک این طور تعریف شده است: بانک پارسیان ارائه دهنده کلیه خدمات بانکی و مالی منطبق با نیاز های روز با استفاده از ابزارهای پیشرفته و نوین و اتکاء به سرمایه انسانی متخصص با بهترین شرایط است. ما به موفقیت خود ایمان داریم زیرا تلاش می کنیم: برترین در تکریم مشتری، سریع ترین در شناسایی و پاسخگویی به نیازها، متمایز در ارائه کلیه خدمات بانکی و مالی، سودآورترین در سرمایه گذاری، وظیفه شناس ترین در قبال جامعه و پایبند به بانکداری اسلامی باشیم. ما با کار گروهی تلاش می کنیم: سپرده گذاران رضایتمندی کافی از انتخاب بهترین فرصت سرمایه گذاری را داشته باشند، تسهیلات گیرندگان منعطف ترین راه حل های مالی ممکن و متناسب با نیاز خود را دریافت نمایند، خدمات گیرندگان همواره سریعترین و ارزانترین خدمات را تجربه نمایند، شرکای تجاری ما موفق ترین و سودآورترین رابطه تجاری بلند مدت را داشته باشند، سهامداران و کارکنان ما خشنود از چشم انداز تداوم موفقیت ما باشند، جامعه از داشتن عضوی که نقش برجسته ای در رونق اقتصادی دارد، خشنود باشد. چشم انداز فعالیت ما همواره تداعی کننده عظمت پارسیان در حیطه بانکداری اسلامی خواهد بود.

چشم انداز

چشم انداز بانک پارسیان شامل موارد زیر است:

  • بانک اول ایران در سهم بازار داخلی،
  • کسب بیشترین سهم از معاملات بین المللی کشور بین بانک های خصوصی،
  • برترین در گستره خدمات بانکی پیشرفته،
  • توانمند و متعهد در ایجاد رضایت حد اکثری برای تمامی ذینفعان.
لوگوی بانک پارسیان
لوگوی بانک پارسیان


لوگو و نماد بانک پارسیان

لوگو و نماد بانک پارسیان، برگرفته از گل لوتوس یا نیلوفر آبی است. اما این نشان چه وجه تسمیه ای با بانک پارسیان دارد؟ گل نیلوفر در ایران باستان از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌است. این گل با نام‌های (نیلوفر آبی یا لوتوس) نیز شناخته می‌شود و در اغلب کشورهای آسیایی به عنوان نمادی همگانی مطرح گردیده‌ است. گل نیلوفر آبی ریشه در خاک و ساقه در آب دارد و تاج آن به طرف خورشید است. این گل نماد مذهب بوده، همچون نماد پاکی و تهذیب نفس. پیام آن برای جهانیان دعوت برای رسیدن به نور، زندگی، صلح و دوستی و تابش این نور بر جهانیان است. نخستین تصاویری که بشر از این گیاه خلق کرده بیانگر حس انتزاع گرایی اوست. این گل بیانگر نمادهای مختلف است که مشترک با عقاید سایر ملل جهان نیز هست. بعنوان مثال نماد باروری، کامیابی، قدرت حاصلخیزی زمین، حمایت از هر موجود زنده، صلح جهانی، زیبائی، تندرستی، مظهر عشق، ریاضت و عبادت می‌باشد. لوتوس مظهر روشنایی نیز هست، در نتیجه حاصل قدرت‌های خلاق آتش، خورشید و ماه است و به عنوان محصول خورشید و آبها نیز شناخته شده ‌است.

ارزش های سازمانی بانک پارسیان

    بانک پارسیان ارزش‌های سازمانی خود را اینطور تعریف می‌کند: ما خود را موظف به پاسخگویی به نیازهای بانکی مشتریان با بهترین کیفیت می دانیم. مشتری مداری شعار ما و تکریم مشتری اولویت روابط ما با مشتریان است. ما برای وقت مشتریان ارزش قائل بوده و سرعت در تصمیم گیری و ارائه خدمات سرلوحه تلاش های ما است. ما محصولات بانک را بر اساس نیازهای مشتریان طراحی و عرضه و با نظرات آن ها ارتقاء می بخشیم. ما به محرمانگی و امنیت اطلاعات مشتریان پایبند بوده و آن را یک اصل می دانیم.  ما خود را متعهد به داشتن بالاترین استانداردهای کیفی در ارائه خدمات به مشتریان می دانیم. ما خود را متعهد به تامین منافع حداکثری سهامداران می دانیم. ما منابع انسانی را مهم ترین سرمایه و عامل اساسی رشد و تعالی سازمانی می دانیم.

ما به کارگروهی اعتقاد داشته و آن را دلیل موفقیت خود می دانیم. رعایت مقررات و دستورالعمل های بانکی و مالی داخلی و بین المللی برای ما یک اصل است و از ابزارهای مناسب و لازم برای این منظور نهایت استفاده را می نمائیم. ما اعتقاد داریم رونق اقتصادی لازمه رفاه اجتماعی بوده و برای توسعه آن تلاش می کنیم. ما تداوم موفقیت خود را در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست دانسته و مراقبت از آن همواره برای ما ارزش خواهد بود. ما تمام تلاش خود را برای اعتلای نام پارسیان به کار می بریم.

بیشتر بخوانید: نگاهی به تاریخچه بانک مسکن، چهارمین بانک دولتی ایران

خدمات

خدمات بانک پارسیان شامل موارد زیر است:

سپرده‌های ریالی

  • قرض الحسنه جاری
  • سرمایه‌گذاری کوتاه مدت
  • سرمایه‌گذاری بلند مدت ۱ ساله

خدمات و تسهیلات ریالی

  • پرداخت قسط تعاونی اعتبار ثامن
  • تعمیر و بازسازی مسکن
  • ساخت پروژه‌های ساختمانی
  • خرید کالای مصرفی
  • تأمین سرمایه واحدهای بازرگانی
  • تأمین سرمایه واحدهای تولیدی
  • خرید محل کار
  • تسهیلات بازسازی محل کار

سپرده‌های ارزی

  • حساب قرض الحسنه پس‌انداز
  • حساب قرض الحسنه جاری
  • حساب سپرده
  • سرمایه‌گذاری مدت دار
  • خدمات و تسهیلات ارزی نرخ خرید و فروش ارز

بانکداری الکترونیک

بانکداری الکترونیک این بانک نیز شامل بخش های زیر است:

بانکداری اینترنتی

  • ایمیل بانک
  • اینترنت بانک
  • خدمات ویژه
  • خانه پارسیان
  • شعبه مجازی
  • پرداخت قبوض
  • دریافت شماره شبا

بانکداری تلفن و تلفن همراه

  • تلفن بانک
  • نرم افزار تاپ
  • سامانه پارس‌یار
  • آموزش بانکداری الکترونیک
  • پرسش های متداول همراه بانک
  • برنامه کاربردی همراه بانک پارسیان من
    بانک پارسیان
    نمونه آگهی همراه بانک پارسیان در دوران کرونا و تشویق مردم به ماندن در خانه

سامانه های جانبی

  • سامانه پارس
  • سامانه استعلام مشخصات ضمانتنامه
  • پرداخت قسط تسهیلات تعاونی اعتبار ثامن الحجج
  • استعلام گواهی تأیید سپرده/ واحدهای سرمایه گذاری/ اوراق مشارکت/ سهام

     

شرکت های وابسته

شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان را می توان شرکت های زیر برشمرد:

  • شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
  • شرکت تأمین خدمات کاسپین
  • شرکت لیزینگ پارسیان
  • شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان
  • شرکت توسعه ساختمانی پارسیان
  • شرکت بیمه پارسیان
  • شرکت گسترش هتل‌های لوتوس پارسیان
  • شرکت کارگزاری پارسیان
  • شرکت صرافی پارسیان
  • شرکت خدمات بیمه‌ای امین پارسیان
  • شرکت خدمات مشاور خرد پیروز
  • شرکت تأمین اندیش پارس
  • شرکت صبا تأمین پارسیان
  • شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان
  • شرکت یاری‌رسان پارسیان
  • صندوق قرض‌الحسنه پارسیان
  • صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان
  • شرکت هلدینگ هتل‌های پارسیان
  • گروه صنایع فولاد صبح پارسیان

اطلاعات تماس

ساختمان مرکزی:

 شهرک قدس(غرب) ، بلوار شهید فرحزادی، خیابان زرافشان، شماره 4

تلفن:

021-81151000

ایمیل:

[email protected]
برای کسب هر گونه اطلاعات می توانید از طرق بالا با بانک پارسیان در ارتباط باشید. 

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید