یکی از بانکهای خصوصی ایرانی که عملکرد خوبی از خود نشان داده است، بانک پاسارگاد است که در سال 1384 فعالیت خود را شروع کرد و در کمتر از 10 سال توانست در بین 100 شرکت برتر ایرانی عنوان دوازدهم را کسب کند. در ادامه نگاهی به خدمات و فعالیتهای این بانک ایرانی خوشنام میاندازیم. با برات نیوز همراه باشید.
تاریخچه بانک پاسارگاد
بانک پاسارگاد بموجب مجوز 2849/ه مورخ 1384/6/22 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با سرمایه 3500 میلیارد ریال که تماما پرداخت شدهاست فعالیت خود را آغاز نمود که از این رقم 2000 میلیارد ریال به وسیله موسسان پرداخت شده و 1500 میلیارد ریال باپذیره نویسی همگانی به وسیله 34000 نفر خریداری شده است. جامعه موسسان مشتمل بر یک مجموعه (دارایی اجتماعی، دارایی فنی، پشتیبان مالی) مرکب از 130نفر از انجمنهای علمی دانشگاه ها و آموزش عالی، 130هزار نفر از اشخاص حقیقی متخصص در امور بانکی، مالی و سرمایه و همچنین موسسه های اقتصادی و صندوق بازنشستگی، گروه صنعت، گروه پیمانکارن ، 160 نفر از انبوه ساز و سرمایه گذار در بخش مسکن ، 300 نفر از پزشکان متخصص و گروه مهندسان هستند.
بانک پاسارگاد حاصل یک تفکر 8 ساله است که از سال 1376 توسط مدیران یا راهبران فکری آن پایهگذاری شده و از نیمه دوم سال 1383 گام های اجرایی برای تاسیس بانک برداشته شد.
به این ترتیب پذیره نویسی بانک در 11 مرداد 1384 انجام، مجمع موسس در 5 شهریور 1384 برگزار ، مجوز تاسیس در 13 شهریور 1384 و مجوز فعالیت بانک در 22 شهریور 1384 دریافت شد. در حال حاضر سرمایه بانک پاسارگاد 50.400 میلیارد ریال است. اولین شعبه بانک پاسارگاد منطقه احمدآباد مشهد بود که در تاریخ 23 آذر 84 افتتاح شد. تعداد سهامداران بانک 1/5 میلیون نفر و 327 شعبه بانک در تهران و شهرستان ها فعال است. نام بانک از شهر باستانی پاسارگاد در استان فارس الهام گرفته شده و نشان این بانک یک ریتون یا سر شیر است که دارای بال بوده و از نمادهای دوران هخامنشی محسوب میشود.
نگاه آمار و ارقامی به بانک پاسارگاد
این بانک خصوصی که در بورس اوراق بهادار ایران نیز با نماد سهام شرکت وپاسار فعالیت دارد، به دلیل اینکه بیش از ۳۰ درصد سهام بانک در آن تاریخ به صورت شناور در دست سهامداران موجود بود، بانک بدون عرضه اولیه و تنها با گشایش نماد وارد بورس تهران شد. بانک پاسارگاد محدوده فعالیت خود را علاوه بر ایران در منطقه خاورمیانه متمرکز کرده و در کشورهای دیگر نیز شعبه دارد. حوزه خدمات این بانک، بانکداری اختصاصی؛ بانکداری شرکتی، کارت اعتباری، مدیریت سرمایه گذاری است. درآمد این بانک 6890 میلیارد تومان در سال 1397 برآورد شده است و سود خالص آن نیز در همین سال به 2746 میلیارد تومان میرسد. بیشترین نقاط تمرکز این بانک در سال گذشته (98) موارد زیر بوده است: جذب منابع ارزان قیمت در راستای کاهش بهای تمام شده پول، ارایه خدمات بانکی در راستای افزایش درآمدهای کارمزدی با تمرکز بر صدور ضمانت نامه ها و گشایش اعتبار اسنادی داخلی، وصول مطالبات غیر جاری، تفکیک خطوط کسب و کار، بانکداری خرد و کلان.
اهداف
اهداف بلند مدت بانک پاساردگار تا سال آینده به شرح زیر است:
- افزایش سودآوری بانک به 40.000 میلیارد ریال در سال 1400
- حضور و کسب جایگاه مناسب در نظام بانکی و مالی بین المللی
- کسب رتبه نخست سهم بانک در کل سپرده های ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور
- افزایش درآمد
- ارتقا ارزش افزوده برای سهامداران و سایر ذینفعان
اهداف دیگر بانک طبق سایت این شرکت نیز موارد زیر است:
- جذب سرمایه و اندوختههای سرگردان و بکارگیری آن در تأمین مالی بخشهای مختلف اقتصادی.
- فعالیت و مشارکت در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور.
- گذر از شعار (حق با مشتری است) و عینیت بخشیدن به شعار (مشتری ذات بانک است).
- ارائه خدمات نوین و الکترونیک بانکی به مردم با دقت، سرعت و سهولت به منظور رفاه حال و صرفهجویی در اوقات مشتریان گرامی.

استراتژیهای کلان
- توسعه مستمر سرمایه انسانی و استقرار و بهبود نظام جامع
- استقرار نظام های جامع مدیریت دانش، بازاریابی، ریسک و سرمایه گذاری و بهبود مستمر آن ها
- افزایش سهم بازار و حضور گسترده تر در بازارهای داخلی و ورود موثر به بازارهای بین المللی
- تنوع بخشی در ساختار درآمدی بانک
- ارایه خدمات و محصولات متمایز و نوآورانه مبتنی بر فنآوری های نوین.
راهبردها
- ارایه خدمات بانکداری سرمایه گذاری به مشتریان
- به کارگیری بانکداری هوشمند در راستای خلق ارزش و بهبود تجربه دیجیتالی مشتریان
- جذب سرمایه و اندوختههای سرگردان و بکارگیری آن در تأمین مالی بخشهای مختلف اقتصادی.
- فعالیت و مشارکت در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور.
- ارائه خدمات نوین بانکی به مردم با دقت، سرعت و سهولت، به منظور رفاه حال و صرفه جویی در اوقات مشتریان گرامی
- گذر از شعار (حق با مشتری است) و عینیت بخشیدن به شعار(مشتری ذات بانک است).
- ارائه خدمات نوین و الکترونیک بانکی به مردم با دقت، سرعت و سهولت بمنظور رفاه حال و صرفهجویی در اوقات مشتریان
بیانیه ماموریت
بانک پاسارگاد با اتکا به سرمایه انسانی کارآمد، متخصص و خلاق و نیز فرهنگ و ارزش های بنیادین غنی پاسارگادی، با در نظر گرفتن نیاز های حال و آتی ذینفعان ضمن تاکید بر بانکداری سبز و مسئولیت های اجتماعی خود برای کلیه ذینفعان به ویژه سهامداران و مشتریان خلق ارزش می نماید. بانک پاسارگاد از شعار «حق با مشتری است» عبور کرده و به باور «مشتری ذات بانک است» عینیت میبخشد و تلاش می کند ضمن توسعه پایدار بانک در ابعاد ملی و بین المللی، در رشد و شکوفایی اقتصادی کشور مشارکت شایسته و موثری داشته باشد.

مسئولیت اجتماعی
بانک پاسارگاد «مسئولیتهای اجتماعی» را به عنوان رویکردی متعالی به کسب و کار همواره مدنظر قرار داده است و مجموعه استراتژیها و سیاستهای کلان بانک در حوزههای گوناگون مشتریان، سهامداران، همکاران، جامعه و …در چارچوب این نگاه مسئولانه تنظیم شده و مضاف بر این بهصورت پیوسته اقدامات و فعالیتهای متنوع و گستردهای را در بخشهای مختلف علمی، فرهنگی، آموزشی و ورزشی و نیز اعطای کمکهای انساندوستانه و خیرخواهانه با هدف مشارکت سازنده در توسعه اجتماعی به انجام میرساند.
لذا، ایجاد و نهادینهسازی فرهنگ غنی پاسارگادی در همه سطوح و ارکان، حذف فاصله بین مشتری و بانکدار، تدارک فضای مناسب برای حضور مشتریان در بانک، ارائه خدمات بانکی به مشتریان با نهایت احترام، ایفای نقش موثر در حرکت اصولی و هدایت صنعت بانکداری در جهت توسعه بانکداری الکترونیکی، پرچمداری در بسیاری از حوزههای تخصصی صنعت بانکداری و کمک به تامین منابع طرحهای عمرانی بزرگ و ملی، تنها برخی از جلوههای این رویکرد جامع است. بانک پاسارگاد ایمان دارد سازمانی که پایبند مسئولیتهای اجتماعی خود است، لاجرم آنچه درست است را انجام میدهد، از تصمیمگیریهای خودسرانه و ناثواب گریزان است و با بهرهمندی از خلاقیت و نوآوری و طرد روشهای منسوخ، نویدبخش پیشرفت و تعالی خود و جامعه خواهد بود.
حوزه های فعالیت بانک شامل ورزشی، توسعه پایدار، محیط زیست، هنری و فرهنگی، علمی و آموزشی، انسان دوستانه و خیریه، پشتیبانی و حمایت ها. مثلا در بخش ورزشی بانک پاسارگاد در مسابقات ورزشی مختلفی شرکت می کند. یا در زمینه محیط زیست، در سال 93 بانک پاسارگاد به عنوان سازمان حامی محیط زیست شناخته شد. بانکپاسارگاد، به عنوان یک بانکسبز و در راستای ایفای مسئولیتهای اجتماعی خود، پاسداری و حفاظت از محیط زیست را در زمره مهمترین رسالتها و مسئولیتهای خود میداند و اعتقاد دارد به عنوان یک سازمان مالی و اقتصادی با اقداماتی همچون ترویج فرهنگ بهرهمندی از بانکداریمجازی و بانکداریالکترونیک، برگزاری دورههای آموزش بانکداریالکترونیک به هزینه خود در سازمانها و شعبهها، تامین امنیت و ایمنی بیشتر مشتریان، ارایه تسهیلات لازم به دستهها و گروههای مردمی حامی محیطزیست، توجه ویژه به فرهنگسازی در این مورد و … میتواند در این مسیر تاثیرگذار باشد.
بیشتر بخوانید: معرفی بانک صادرات، بانکی با گستردهترین شبکه شعب در ایران
معرفی خدمات بانک پاسارگاد
خدمات بانک پاسارگاد شامل خدمات مختلفی مانند سپردهها، تسهیلات و سایر خدمات است.
سپردهها
افتتاح حسابهای قرض الحسنه جاری، پسانداز، سپردههای سرمایهگذاری کوتاه مدت و بلندمدت، صدور گواهی سپرده.
تسهیلات و تعهدات
دریافت تسهیلات یا تحصیل وام و اعتبار، خرید آنلاین اقساطی، فرم های یکنواخت عقود تسهیلات بانکی، اعطای انواع تسهیلات جعاله، مشارکت مدنی و مضاربه، تأمین مالی طرحهای خاص، بسته حمایتی ویژه، مشارکت مدنی، ضمانت نامه، مضاربه، جعاله.
امور ارزی
نرخ ارز، خدمات ارزی، سپردهها و تسهیلات ارزی، نحوه استفاده از حسابهای ارزی، افتتاح حساب ایرانیان خارج از کشور، راهنمای استفاده از خطوط اعتباری فاینانس.
خدمات ریالی
خدمات چک شامل چک رمزدار (چک بین بانکی و ابطال چک های بین بانکی و چک بانکی).
وصول چک مشتریان: مشتریان محترم می توانند با واگذاری چک بانک پاسارگاد به سایر بانک ها نسبت به وصول آن اقدام نمایند. بانک پاسارگاد برای آسودگی مشتریان محترم، کلیه هماهنگی های لازم را با سایر بانکها، پیرامون دربافت چکهای خود فراهم آورده است.
چک سایر بانکها: مشتریانی که در بانک پاسارگاد حساب دارند قادر خواهند بود نسبت به واگذاری چک های سایر بانک ها در تهران و بعضی از شهرستان ها برای وصول اقدام نمایند. بانک پاسارگاد برای سهولت جابه جایی پول نقد مشتریان خود این سرویس را فراهم میکند. افتتاح حساب ایرانیان خارج از کشور نیز یکی دیگر از خدماتی است که توسط بانک پاسارگاد در اختیار مشتریان این مجموعه در خارج از کشور قرار میگیرد.
سیستم ثبتنام معاملات آنلاین سهام کارگزاری بانک پاسارگاد
شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد به عنوان یکی از کارگزاران پیشرو در ارائه خدمات بهروز مبتنی بر فناوریهای نوین کشور، ارائهدهندۀ خدمات نوین معاملات برخط (Online Trading) است تا دسترسی سریع، آسان و مطمئن را برای سرمایهگذاران به سیستم معاملاتی فراهم نماید. با بسط و گسترش بازار سرمایه و تمایل سرمایهگذاران به استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی، این کارگزاری ارائهدهنده یکی از پیشرفتهترین سیستمهای معاملاتی به کلیه متقاضیان حقیقی و حقوقی معاملات برخط است تا با بهرهگیری از آن، امکان خرید و فروش سهام را به صورت اینترنتی و آنلاین برای خود فراهم نمایند. از مزایای بهکارگیری این سیستم، حذف هرگونه مراجعۀ حضوری به بانک و کارگزاری و انجام کلیۀ مراحل فرآیند معاملات از طریق سیستم آنلاین در کمترین زمان ممکن است. استفاده از معاملات برخط و ابزارهای معاملاتی، در نتیجه پیشرفت تکنولوژی و آسان شدن ارتباطات میسر شده و با افزایش روزافزون عمق بازار سرمایه و گسترش فرهنگ معاملات سهام، استفاده از چنین ابزارهایی اجتنابناپذیر است.

سایر خدمات
انتشار، خرید و فروش اوراق، صدور اعتبار نامه و انواع چک بانکی و بین بانکی، صدور، تأیید و قبول تعهدنامه یا ضمانت نامه بانکی انجام معاملات ارزی، اعتبارات اسنادی، معامله بروات ارزی مالی و تجاری یا وصولی، معامله اسناد تجاری، صدور ضمانت نامههای ارزی، اجاره دادن صندوق امانات و قبول امانات و نگهداری سهام و اوراق بهادار و سایر اشیاء و اموال مجاز قانونی، برقراری، ایجاد و حفظ رابطه کارگزاری با بانکها و موسسههای مالی و اعتباری داخل و خارج از کشور، قبول پذیرهنویسی و انجام دادن کلیه عملیات مربوط به آن و خرید و فروش سهام نرخ بندی شده، ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان از قبیل خدمات حقوق و دستمزد، خدمات پرداخت اقساط، خدمات پرداخت مالیات، حساب متمرکز و کارتهای پیش پرداخت، بدهکار و بستانکار.
بانکداری الکترونیک
این بخش از خدمات بانک پاسارگاد شامل بانکداری مجازی، مبتنی بر کارت، مبتنی بر تلفن، درگاه پرداخت اینترنتی و سامانه پیوند بانک مرکزی است.

ویژگی های برنامه همراه بانک پاسارگاد
برنامه همراه بانک پاسارگاد برنامه ای است که به کمک آن می توانید بسیاری از امور خود را از خانه و تنها با کمک اینترنت انجام دهید. پشتیبانی از ساعت هوشمند با سیستم عامل Android Wear)) و امکان ورود با اثر انگشت از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن است.(امکان ورود با اثر انگشت برای گوشی هایی که قابلیت های سخت افزاری و امنیتی مورد نیاز را دارند و حداقل نسخه اندروید نصب شده آنها توسط شرکت سازنده 6 باشد.)
با کمک این اپلیکیشن می توانید خدمات سپرده شامل مشاهده فهرست و جزئیات سپرده ها، مشاهده صورت حساب سپرده ها به همراه نمودار گردش سپرده، امکان یادداشت گذاری بر روی گردش سپرده، انتقال وجه داخلی و بین بانکی (پایا و ساتنا)، انتقال وجه مستمر (دوره ای) داخل بانکی و بین بانکی، پرداخت قبض با سپرده، مشاهده فهرست و جزئیات تسهیلات، مشاهده ریز اقساط تسهیلات، پرداخت قسط، امکان دریافت رمز پویا، دریافت موجودی کارت (کارت های بانک پاسارگاد)، دریافت ده گردش آخر کارت، پرداخت قبض همراه اول از طریق شماره موبایل، انتقال وجه کارت به کارت(شتابی) از مبدا (بانک های پاسارگاد، ملی، ملت، آینده، پارسیان، سامان، کشاورزی، سینا)، انتقال وجه کارت به سپرده (سپرده های بانک پاسارگاد)، پرداخت قبض (با امکان اسکن بارکد)، خرید شارژ تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا)، تغییر رمز اینترنتی ( رمز دوم) کارت (کارت های بانک پاسارگاد)، مسدود نمودن کارت