در روزهای گذشته، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته های اینترنت همراه در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. اما مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرفکننده رگولاتوری اعلام کرده که افزایش تعرفهای در بسته های اینترنت همراه صورت نگرفته و تنها برخی از بستههای پرمصرف از درگاه آنها حذف شده است.
بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم بهدلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است.
بر اساس مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهای مسلط (SMP) برای تغییر تعرفههای عادی و تشویقی سرویسهایشان باید تایید رگولاتوری را دریافت کنند. با توجه به اینکه افزایش قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه بدون تایید رگولاتوری انجام شده، این افزایش قیمتها برخلاف مقررات بوده و تمامی قیمتها باید به قبل بازگردد.
البته بررسیهای انجامشده حاکی از آن است که افزایش تعرفهای که کاربران از آن ناراضی بودند، درواقع حذف برخی از بستههای پرمصرف بود. هرچند این بستهها در وبسایت این اپراتورها موجود بود و تنها از درگاههای دیگر از جمله اپلیکیشنهای مربوط بهاین اپراتورها و USSD آنها حذف شده بود، اما از آنجایی که کاربران بیشتر مواقع برای خریداری بسته به وبسایت مراجعه نمیکنند و از اپلیکیشن یا USSD خرید میکنند، با حذف بستهها از این درگاهها مواجه شدند.
طبق بررسیهای انجامشده، هیچگونه افزایش تعرفهای در اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بستههای پرمصرف از برخی درگاهها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تاییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین خاطر به اپراتورها اخطار داده شده که بستهها دوباره هم در پورتال و هم اپلپکیشن اپراتورها قرار گیرد.
اپراتورها برای تعرفههایشان یک سقف دارند و یک کف. اگر بخواهند کمتر از کف تعرفه بدهند، ضد رقابتی است و با آن برخورد میشود، سقف تعرفه اپراتورها هم تا ۴۲ هزار تومان به ازای هر گیگابایت اینترنت برای سیمکارتهای دائمی و ۱.۵ برابر ۴۲ هزار تومان برای سیمکارتهای اعتباری است و اگر بخواهند بالاتر از سقف تعرفه بدهند هم برخورد میشود.
آنهایی که بسته فعال داشتند از بستههایشان استفاده میکنند. درباره کسانی که این روزها بستهای خریدند، اگر یک بسته مشخص با قیمت مشخص و در یک بازه مشخص میخریدند، این بسته باید حتما ارائه شود اما اگر به دلیل نبود بسته قبلی مجبور شدند بسته جدیدی خریداری کنند که نزدیک به بسته قبلیشان بوده و پیش از این هم توسط اپراتور ارائه میشده، شرایط فرق میکند و دیگر هزینهای به کاربر برنمیگردد.