نبود برنامه منظم در سیستم کار بنادر شمالی کشور موجب شده تا جایگزین مناسبی برای مرزهای زمینی برای حمل بار به کشورهای همسایه شوند.

به گزارش برات نیوز، این درحالی است که براساس آمار ارائه شده وضعیت حمل بار به کشورهای همسایه از طریق بنادر شمالی کشور بسیار نامناسب است .

درهمین حال، به اعتقاد کارشناسان و متخصصان ، کمبود سوختف نبود برنامه منظم وسرویس های منظم کشتی ها از جمله اصلی ترین مشکلات و موانع بنادر شمالی کشور برای حمل بار به کشورهای همسایه است.

درحالی که پیش بینی ها حاکی از این است بهبود وضعیت حمل و نقل دریایی می تواند جایگزین مناسبی برای این صنعت به جای حمل بار از طریق مرزهای زمینی باشد.

اما وجود موانع و مشکلات بسیار در سیستم حمل و نقل دریایی موجب شده تا در بنادر شمالی کشتی ها از حمل بار به کشورهای همسایه جا بمانند.

راه اندازی خطوط منظم کانتینری دردستور کار مسوولان

براساس این گزارش، چندی پیش مدیرعامل کشتیرانی خزر از راه اندازی خطوط کانتینری خبر داده بود.

کاپیتان داود تفتی با تاکید بر اینکه از سال پیش که با عدم ثبات در حمل و نقل از طریق مرز‌های جمهوری آذربایجان و ترکمنستان، راه‌اندازی خطوط منظم کانتینری را در دستور کار قرار دادیم، گفت:

راه اندازی خطوط کانتینری به شکل جدی از سوی کشتیرانی دریای خزر با به روزرسانی کشتی‌ها و فراهم سازی زیرساخت حمل کانتینر‌های معمولی و یخچالی در آن‌ها صورت گرفت.

وی ضمن اشاره به اینکه تمامی ۲۳ فروند کشتی کشتیرانی دریای خزر برای حمل کانتینری از معمولی و یخچالی به روزرسانی شده‌اند، گفت:

اگر حتی تمام ظرفیت این شناور‌ها پُر بشود آمادگی آن را داریم که با اجاره شناور رو- رو ظرفیت خدمات خود را به سرعت افزایش دهیم.

وی در این رابطه تاکید کرد: به صاحبان کالا اطمینان می‌دهیم کشتیرانی دریای خزر با قدرت پای کار صادرات و واردات ایستاده است و اجازه نمی‌دهد هیچ بحرانی خللی در این امر در منطقه دریای خزر وارد کند.

توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمال کشور

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در زمینه توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر شمال کشور، افزود:

در جهت استقرار کانتینر در بنادر شمالی به ویژه بنادر انزلی، امیراباد و آستارا، با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، ترمینال‌های کانتینری با قابلیت میزبانی کانتینر‌های یخچالی ایجاد شده است .

که هم اکنون در حال ارائه خدمات به صاحبان کالا است، در بنادر نوشهر، کاسپین و فریدونکنار نیز امکانات یاد شده نصب شده‌اند.

حال اینکه با توجه به راه اندازی این سیستم روزنه های امید درجهت پیشرفت توسعه حمل و نقل دریایی و حمل بار به کشورهای همسایه رونق می یابد.

البته که این درحالی است که مشکلات اصلی حوزه حمل و نقل دریایی از جمله نبود سرویس های منظم، کمبود سوخت و برنامه منظم ایجاد شود تا بتوان درجهت توسعه حمل و نقل دریایی و جایگزینی آن به جای حمل و نقل زمینی گام برداشت.

نبود سرویس منظم کشتی های رو رو

درهمین راستا، نماینده آستارا در مجلس اظهار کرد:

بزرگ‌ترین مانع برای افزایش ترافیک بنادر شمالی این است که اولا هنوز سرویس منظم کشتی‌های رو رو (کشتی‌های کامیون بر) در بنادر مهمی مانند امیرآباد و انزلی و آستارا نداریم .

و مشکل بعدی نیز نبود برنامه منظم حرکت سایر کشتی‌های باری است به طوری که در زمانی که بار آماده حمل است، کشتی برای حمل نداریم و زمانی که کشتی وارد بندر می‌شود، بار آماده حمل نداریم.

غلامرضا مرحبا درباره موانعی که بنادر شمالی نتوانستند جایگزین مرزهای زمینی برای حمل دریایی بار به کشورهای همسایه شوند، گفت:

در این زمینه مهم‌ترین مشکل بنادر شمالی نبود برنامه منظم حرکت کشتی‌ها برای جابه جایی بار است.

بنادرشمالی و تجارت با کشورهای مشترک منافع

 این در حالی است که بنادر انزلی، آستارا، نوشهر و امیرآباد می ‌توانند بخشی بزرگ از تجارت با کشورهای مشترک منافع واقع در نوار ساحلی خزر را برعهده داشته باشند.

نماینده مردم آستارا درادامه افزود: حتی مشکلات پیش پا افتاده‌ای وجود دارند که اجازه افزایش ترافیک بنادر شمالی را نمی‌دهند از جمله سوخت کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو رو جابجا می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: براساس قانون، مخزن سوخت خودروهای ترانزیتی هنگام خروج از مرز بررسی می‌شود که با مقداری مشخص سوخت امکان عبور از مرز را دارند.

 اما حمل بیش از آن مقدار باید به قیمت نزدیک‌ترین پمپ بنزین کشور همسایه محاسبه و مابه تفاوت آن پرداخت شود.

حال اینکه چنین موضوعی برای کامیون‌هایی که با کشتی رو رو جابجا می‌شوند، وجود نداشت و آن را مثابه قاچاق سوخت تلقی کردند و مشکلاتی پیش آمد.

مشکلات پیش پا افتاده و عدم بهره وری از ظرفیت های بنادر شمالی

مرحبا بیان کرد:

جلساتی برای رفع این موانع با نمایندگان دستگاه‌های مختلف برگزار شده است.

 مساله‌هایی مانند بحث تعیین مقدار سوخت مجاز داخل باک کامیون‌هایی که با کشتی‌های رو-رو موضوعاتی ساده هستند که می‌توان با تدابیر و برنامه‌ریزی‌ این مشکلات را برطرف کرد.

اما در شرایطی که کشور با موضوعات مانند بداخلاقی‌ها در مرز آذربایجان مواجه هست، به دلیل همین موضوعات پیش پا افتاده از ظرفیت بنادر شمال استفاده نمی‌شود.

وی درادامه گفت: اگر چه در بندر انزلی چند کشتی رو رو وارد شده اما با مشکلات این چنینی برای حمل کامیون‌ها مواجه شده است.

مرحبا ضمن اشاره به  اینکه در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های داخلی کشتی رو رو ندارند، افزود:

گویا شرکت کشتیرانی خزر در حال خرید یک فروند کشتی رو-رو است .

راه اندازی منظم خطوط رو رو و ایجاد حجم عظیمی از ترافیک جاده ای

اما در حال حاضر از کشتی رو-رو روسی استفاده می‌کنیم و اگر خطوط  رو رو به طور منظم راه‌ بیفتد، شاهد آن خواهیم بود که حجم بزرگی از ترافیک جاده و مرزهای زمینی به سمت بنادر سوق پیدا می‌کند. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر بندر آستارا بیش از ۵ درصد تجارت ایران از طریق دریای خزر را انجام می‌دهد، ادامه داد:

در حالی که در شهر آستارا شاهد صف طولانی کامیون‌های خارجی هستیم و این ترافیک روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند از ظرفیت بندر این شهر و سایر بنادر شمالی استفاده نمی‌شود و حجم فعالیت بنادر ذکر شده قابل توجه نیست. 

عدم اتمام لایروبی بندرآستارا تا زمان مقرر

وی ضمن اشاره به تاخیر در لایروبی بندر آستارا گفت:

بخش عمده‌ای از بندر آستارا لایروبی شده اما طبق قرار و برنامه اداره بنادر و بهره بردار خصوصی این بندر قرار بر این بوده که عملیات لایروبی تا اوایل سال ۱۴۰۰ به پایان برسد .

و عمق کانال ورودی آن به ۵ و نیم متر برسد، اما لایروبی هنوز به پایان نرسیده است.

مرحبا گفت: با تاخیر در اجرای عملیات لایروبی، وزیر وقت- آقای اسلامی- سفری به بندر آستارا داشت و در همان سفر تفاهم نامه‌ای بین سازمان بنادر و شرکت بهره‌بردار امضا شد که تا پایان تیرماه، سازمان بنادر با تکمیل لایروبی، عمق ابن بندر را به ۵/۵ متر برساند.

وی ادامه داد: اما از آنجایی که در دریای خزر فقط یک شرکت پیمانکار لایروبی را برای سازمان بنادر انجام می‌دهد، مشکلاتی پیش آمد و چندین ماه است که واحد لایروب پیمانکار وارد بندر استارا شده اما در مجموع یک ماه هم کار نکرده و در حال حاضر این لایروب خراب است و در این مدت دو بار هم در حال غرق شدن بود که آنرا نجاتش دادند.

مرحبا خاطر نشان کرد: از سوی دیگر هزینه شرکت‌های خارجی برای انجام لایروبی هر متر مکعب تا ۱۰ دلاربود که بسیار گران تمام می‌شد به همین دلیل لایروب فعلی در حال تعمیر است.

فعالیت حداکثری بندر آستارا با پایان عملیات لایروبی

نماینده مردم آستارا گفت:

به هر حال، الان فقط  ۳۰۰ متر از کانال ورودی بندر آستارا عمق لازم را ندارد و با پایان عملیات لایروبی، این بندر به فعالیت به حداکثری خود می‌رسد.

و در آن زمان است که توافقات سازمان توسعه تجارت و کشتیرانی خزر برای افزایش حمل کالا از مسیر دریایی باید شامل حال بندر استارا هم شود.

اشتراک گذاری :

2نظرات

  • ناشناس, 2 آبان, 1400 @ 12:30 ب.ظ پاسخ

    مشکلات بنادر شمالی واقعا در سریعترین زمان ممکن قابل حل هستند و ایجاد ظرفیت ترانزیتی در آنها اصلا کار خاصی نیست و فقط وقت گذاشتن نیاز دارند !!! 1- کمبود در ناوگان کشتی رو رو داریم که با خرید چند فروند به راحتی قابل حل هستند ! 2 – مساله نیاز به مذاکره برای رفع مشکل سوخت باقی مانده در باک را داریم که با یک مذاکره قابل حل است و 3 – مساله لایروبی بنادر شمال !!! باور کنید راه اندازی و گسترش این مسیر ! که حدی برای گسترش پیدا کردن ندارد و می تواند به چند صد میلیون تن در سال برسد ! (حداقل 25 میلیون تن تا 2030 در برنامه ریزی روسیه وجود دارد !) به نفع تمام کشور است !!! ارائه خدمات ترانزیتی و صادرات به شمال آُسیا واقعا ارزش هزینه کردن را دارد !!!!

    • آیلین سیروس, 13 آبان, 1400 @ 11:03 ق.ظ پاسخ

      ممنون از ارائه راهکار و پیشنهادتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *