بیشترین شکایات مردمی در رابطه با گرانفروشی و تقلب در حوزه نانوایی، روغن مایع، تعمیر خودرو و رستوران‌ها به ثبت رسیده است.

به گزارش برات‌نیوز، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در دی ماه امسال بیشترین شکایات مردمی در بخش کالا مربوط به انواع نان، روغن مایع و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌های غذاخوری به ثبت رسیده است.

سازمان حمایت اعلام کرده است در دی ماه امسال 21 هزار و 92 فقره شکایات مردمی در رابطه با کالا و خدمات از طریق ستاد خبری سازمان صمت مستقر در استان‌ها دریافت شده است.

از مجموع این شکایات مردمی ، 20 هزار و 677 فقره یعنی 98 درصد قابل پیگیری بوده‌اند.

415 فقره دیگر نیز امکان پیگیری نداشتند.

علاوه‌براین، از مجموع شکایاتی که به آن‌ها رسیدگی شده است، 5628 فقره معادل 26 درصد به تنظیم برگ گزارش بازرسی منجر شده‌اند.

از سوی دیگر 7921 فقره معادل 38 درصد نیز به عدم احراز تخلف منجر شده است.

طبق گزارشات واصله، 7543 فقره شکایت معادل 36 درصد به علت نیاز به کار کارشناسی در حال پیگیری هستند.

مجموع شکایات مردمی متخلف و غیر متخلف از کل شکایات قابل پیگیری در دی ماه سال جاری 64 درصد گزارش شده است.

این میزان، از شکایات آذرماه دو درصد کمتر بوده است.

18 هزار و 837 فقره معادل 89 درصد شکایات مردمی مربوط به کالا و 2255 فقره معادل 11 درصد مربوط به خدمات بوده است.

بیشترین شکایات دریافتی در بخش کالا مربوط به انواع نان و روغن مایع بوده است.

در بخش خدماتی نیز بیشترین شکایات به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران‌ها مرتبط بوده است.

روغن در صدر بیشترین شکایات مردمی

اواخر شهریور ماه امسال فروشگاه‌ها با کمبود روغن جامد مواجه شدند.

این در حالی بود که قیمت این کالا نیز ناگهان افزایش یافت.

بعد از یک ماه، روغن مایع نیز کمیاب شد و در فروشگاه‌ها به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد.

طبق وعده مسئولان قرار بود که از اوایل دی ماه سال جاری، روغن به میزان کافی در بازار توزیع شود.

اما با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که هنوز هم در روغن جامد به میزان کافی در اختیار مردم قرار ندارد.

تا جایی که مردم در مجبورند برای تهیه روغن مصرفی خود یا ساعت‌ها در صف‌های طولانی بایستند، یا بهای گزافی پرداخت کنند.

همچنین گزارشاتی مبنی‌بر تهیه روغن در ازای خرید کالاهای دیگر به گوش می‌رسد.

در حال حاضر گزارش‌هایی از فروش اجباری کالاهای دیگر همراه با روغن منتشر می‌شود.

دیده شده است که برخی فروشگاه‌ها به شرطی روغن را به مشتری می‌دهند که کالاهای موردنظر فروشگاه را خریداری نمایند.

روغن در صدر بیشترین شکایات مردمی

 کاهش شکایت‌ها در سال جاری

در دی ماه سال گذشته مجموع شکایات مردمی دریافتی 2286 شکایت بوده است.

شکایات مردمی دریافتی در سال جاری 5 درصد کاهش داشته است.

در همین زمینه بد نیست بدانید که استان‌های تهران، خراسان رضوی، البرز و آذربایجان شرقی با افزایش تعداد شکایات مواجه شدند.

از سوی دیگر استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سمنان، زنجان و ایلام کاهش شکایات مردمی را تجربه کردند.

بیشترین شکایات مردمی براساس نوع تخلف به گرانفروشی و تقلب مرتبط بوده است.

از مجموع این شکایات، 14 هزار و 860 فقره معادل 71 درصد به صورت تلفنی ثبت شده‌اند.

13 درصد این شکایات معادل 2846 فقره به صورت حضوری و 16 درصد باقی مانده معادل 3386 فقره به صورت کتبی دریافت شده‌اند.

لازم به ذکر است از میان این شکایات دریافتی، 680 فقره منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده است.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *