1. خانه
  2. اقتصاد
  3. بانکداری
  4. تاریخچه بانک تجارت، بانکی با 40 سال قدمت
بانکداریمنتخب سردبیر

تاریخچه بانک تجارت، بانکی با 40 سال قدمت

تصویری از لوگوی بانک تجارت

بانک تجارت یکی از بانک‌های خوشنام ایرانی است که سابقه خدمت بیش از 40 سال به هموطنان را داراست و طبق آمار سازمان مدیریت صنعتی یکی از هزار شرکت اول برتر ایران است. در ادامه به تاریخچه این بانک و شرح خدمات، ماموریت‌ها و اهداف آن خواهیم پرداخت. با برات نیوز همراه باشید.

نگاهی نزدیک به بانک تجارت

سرمایه بانک تجارت طی سال‌ها فعالیت در عرصه بانکی بالغ بر 223 میلیارد ریال است و شبکه ای از 1659 شعبه و 533 باجه و 45 واحد ارزی را فراهم کرده است. این بانک در حمایت از بخش کشاورزی، نیز فعالیت‌هایی را انجام داده و تنها بانکی است که هدف برنامه چهارم توسعه کشور در حمایت از بخش کشاورزی را محقق کرده است.

اما شاید برایتان جالب باشد که اولین ATM را چه بانکی در کشور نصب کرد؟ بله بانک کشاورزی و این اولین ها تنها محدود به دستگاه ATM نبود، بلکه این بانک از سیستم SGB و شبکه سوئیفت نیز برای اولین بار در داخل ایران استفاده کرد. اداره مرکزی بانک تجارت در برج تجارت واقع در تهران است و دارای شعب دیگری در خارج از کشور مانند فرانسه، آلمان، چین، انگلیس، تاجیکستان و … است. بانک تجارت در حال حاضر با بیش از ۱۸۰۰ شعبه و ۱۹ هزار کارمند در حال فعالیت است.

این بانک در حوزه بانک داری اختصاصی، شرکتی، کارت اعتباری و مدیریت سرمایه گذاری فعال است و درآمدی بالغ در 160 میلیارد ریال به همراه سود خاص 4470 میلیارد رسال دارد. مجموع دارایی های این بانک به 1523837 میلیارد ریال و مجموع سهام آن نیز به 233 میلیون ریال می‌رسد.

آمار و ارقام و میزان سرمایه

آمار و ارقام دیگری نیز مرتبط با بانک تجارت وجود دارد که به قرار زیر است: میزان تسهیلات اعطایی بانک تجارت از ۲۹٬۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۰ تا پایان آذرماه ۸۷ به ۱۵۱٬۷۰۰ میلیارد ریال رسیده و از رشدی معادل ۶۰۰ درصد برخوردار بوده است. از این میان، مانده تسهیلات اعطایی بانک در بخش صنعت و معدن به ۵۹٬۲۲۶ میلیارد ریال، در بخش مسکن و ساختمان ۲۷٬۹۰۵ میلیارد ریال، در بخش صادرات ۴٬۳۱۴ میلیارد ریال و در بخش خدمات به ۳۲٬۶۳۱ میلیارد ریال رسیده است. بانک تجارت همچنین بیش از ۵٬۳۵۰ میلیارد ریال از منابع خود را جهت رفع نیازهای ضروری مردم در قالب وام‌‌‌‌‌های قرض‌الحسنه ازدواج، تأمین مسکن، درمان بیماری و … اعطا نموده ‌است.

سرمایه اولیه این بانک 39  میلیارد ریال بوده است و طبق صورت‌های مالی میان دوره ای سال ۱۳۹۷، سرمایه بانک تجارت در سال به ۴۵٬۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است. البته ارزش مالی شرکت‌هایی که دارای هلدینگ و موسسات مالی و شرکت های بورسی هستند هر لحظه در نوسان است و به سادگی قابل ارزیابی نیست. اما این آماری است که طبق صورت حساب های میان دوره ای لحاظ شده است. بانک تجارت در بورس فعال است و کارگزاری متخص خود به نام کارگزاری بانک تجارت را دارد که در مهر 72 آن را تاسیس کرده است و اکنون مشغول فعالیت رسمی در زمینه انجام معاملات اوراق بهادار، اوراق آتی، بورس کالا، آتی سکه و بورس انرژی، سبد گردانی اختصاصی، انجام معاملات آنلاین است. فعالیت بانک تجارت در بورس تنها محدود به تهران نیست و در شهرستان هایی چون اصفهان، تبریز و مشهد نیز شعبه دارد.

کارگزاری بانک تجارت
بانک تجارت در بورس فعال است و کارگزاری متخص خود به نام کارگزاری بانک تجارت را دارد که در مهر 72 آن را تاسیس کرده است

تاریخچه بانک تجارت

تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷، از ۳۶ بانک فعال در کشور ۸ بانک دارای مالکیت دولتی، ۱۶ بانک دارای مالکیت خصوصی ایرانی و ۱۲ بانک دارای مالکیت مختلط ایرانی و خارجی بودند. پس از انقلاب ۱۳۵۷ و تغییرات بنیادی که در تمام ابعاد جامعه ایجاد شد، سیستم بانکی نیز مشمول تحولات اساسی شد و در تاریخ ۱۷ خرداد ماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب، بانک‌های کشور را ملی اعلام کرد و برخی از بانک‌ها در یکدیگر ادغام شدند. در حقیقت شورای انقلاب دستور ادغام بانک‌ها را به منظور حفظ منافع ملی و جلوگیری از خروج سرمایه‌ها از کشور صادر نماید.

در این زمان کلیه بانک‌های کشور دولتی اعلام شد و ۳۶ بانک موجود به ۹ بانک (به استثنای بانک مرکزی) تقلیل یافت. بانک تجارت از ادغام ۵ بانک خصوصی ایرانی، ۶ بانک مختلط ایرانی و خارجی و یک بانک خارجی تاسیس شد.به این ترتیب بانک تجارت در 29 آذر سال ۱۳۵۸ با ادغام ۱۱ بانک، تأسیس شد. این ۱۱ بانک عبارتند از: اعتبارات ایران، ایران و خاور میانه، ایران و انگلیس، بین‌المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، شهریار، ایرانیان، کار، بازرگانی ایران و ایرانشهر و صنایع ایران. بعدها در سال ۱۳۶۰ نیز بانک ایران و روس نیز به بانک تجارت ملحق شد. این بانک که در ابتدا کار خود را به صورت شرکت سهامی خاص با سرمایه اولیه 39 میلیارد تومان آغاز کرد، در اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری تهران به صورت رسمی به ثبت رسید و کار خود را شروع کرد.

پس از مدتی با ابلاغ سیاست های اصل 44، بانک تجارت در راستای اجرای این سیاست ها و واگذاری تعداد از سهام آن در سازمان خصوصی سازی، ماهیت خود را از سهامی خاص به سهامی عام تغییر داد و در همین راستا نماد این بانک در تالار بورس تهران گشایش یافت و در سال ۱۳۸۸شمسی سهام بانک تجارت به دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان بیمه سلامت ایران، سهام عدالت، بانک کشاورزی، سازمان خصوصی‌سازی، شرکت تدبیرگران کارکنان بانک تجارت و … عرضه شد؛ هم‌اکنون بخشی از سهام این بانک، در بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. اکثر کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند که با واگذاری سهام بانک تجارت به برخی نهادهای دولتی در حقیقت خصوصی‌سازی معنایی نداردو سهام این بانک نزد ارگان‌های دولتی دست به دست شده ‌است.

بیشتر بخوانید: بانک سپه ، اولین و قدیمی‌ترین بانک ایران

ماموریت بانک تجارت

بانک تجارت ماموریت و رسالت خود را طبق تارنمای خود این طور شرح داده است:

بانک تجارت با محوریت بانکداری اسلامی برای ارائه محصولات و خدمات بانکی در کسب و کارهای جذب سپرده، اعطای تسهیلات، پذیرش تعهدات و ارائه خدمات بانکی فعال است. تحلیل هوشمندانه شرایط بازار، شناسایی و ورود به کسب و کارهای جذاب و مرتبط با محصولات و خدمات مالی برای رفع نیاز های مشتریان و تامین منافع سهامداران،رویکرد مستمر بانک است.

در ساختار مالکیت بانک تغییرات زیادی به وجود آمده است که لزوم بازنگری در ماموریت ها و استراتژی های بانک بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. بر همین اساس تحلیل هوشمندانه شرایط بازار ، شناسایی و ورود به کسب و کارهای جذاب و مرتبط با محصولات و خدمات بانکی و مالی برای رفع نیازهای مشتریان و تامین منافع همه ذی نفعان، به عنوان رویکرد مستمر بانک انتخاب شده است.

تلاش در جهت مشتری مداری ، تامین منافع پایدار سهامداران و سرمایه گذاران از طریق کسب بازدهی مناسب ، تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بانک های بورسی از حیث میزان سرمایه ، تلاش برای ایفای مسئولیت های اجتماعی ، کسب جایگاه برتر از حیث مانده پذیرش تعهدات درمیان فعالان سیستم بانکی ، اعتماد روزافزون مردم به بانک به عنوان حافظ منافع سپرده گذاران و تامین کننده منابع مالی چرخه اقتصاد کشور و همچنین کسب عنوان بانک برتر از حیث تلاش برای بهبود مستمر در فرآیندهای افزایش دهنده بهره وری نشان از حرکت بانک به سمت ایجاد تغییرات بنیادین دارد.

بانک تجارت با محوریت بانکداری اسلامی
بانک تجارت با محوریت بانکداری اسلامی برای ارائه محصولات و خدمات بانکی در کسب و کارهای جذب سپرده، اعطای تسهیلات، پذیرش تعهدات و ارائه خدمات بانکی فعال است

چشم انداز

  • برترین مؤسسه کشور در ارائه محصولات و خدمات مالی
  • یکی از بانک های برتر خاورمیانه در ارزش آفرینی برای ذی نفعان
  • حضوری فعال در ارائه محصولات و خدمات بانکی در جهان

کارمندان و مدیران

بانک تجارت باعلم بر این که سرمایه‌های انسانی عظیم‌ترین دارایی هر مؤسسه است به عنوان اولین بانک ایران سیستم حسابداری منابع انسانی را در دستور کار خود قرارداده است. درطی سال‌های اخیر با رشد روزافزون تکنولوژی و خدمات الکترونیک بانکداری، شمار کارمندان این بانک سیر نزولی داشته ‌است. به طوری که در سال85 تعداد کارمندان 21 هزار نفر و این میزان در سال های 91 و 97 به ترتیب به 20 هزار و 19 هزار کارمند در کل کشور رسیده است.

امیر مسعود رزازان رئیس هیئت مدیره است و مدیرعامل فعلی این بانک رضا دولت آبادی است که از سال 96 تا کنون عهده دار این مسئولیت بوده است. رضا دولت آبادی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد حقوق و سوابق کاری به عنوان عضو هیئت مدیره بانک تجارت و معاون مدیرعامل در امور اعتباری و معاملاتی بانک تجارت است.

این مدیر عامل در پیام از مشتریان بانک بابت اعتمادشان تشکر کرده و چنین گفته است: «بانک تجارت از بدو تاسیس کوشیده است تا با ارائه خدمات و راهکارهای نوین، پاسخگویی به نیازهای مشتریان را در صدر برنامه هایش قرار دهد و با ایفای نقش در راه اندازی هزاران پروژه عمرانی و اقتصادی، رسالت خویش در رشد و توسعه اقتصاد ملی را به انجام رساند.

اکنون نیز با درک تحولات دنیای جدید و اقتضائات اقتصادی کشور و با توسعه خدمات نوین بانکی و بهره گیری از فناوری های روز، در کنار شما و در خدمت شما هستیم. در این مقطع تاریخی خواهیم کوشید خدماتی متنوع را مطابق با خواستها و شرایط جدید زندگی شما ارائه نمائیم و برای رونق کسب و کارتان همراه و همگام شما باشیم . ایده ها ، انتقادات و نقطه نظرات شما را از جان و دل پذیرا هستیم ، سلایق شما را ارج می نهیم و برای توسعه و پیشرفت میهن عزیز از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.»

ارزش ها و باورها

بانک تجارت دارای ارزش‌های مشترکی با دیگر بانک‌هاست که تعدادی از آنها به شرح زیر است.

الف) مشتری

ما بر این باوریم که مشتریان محور اصلی خلق ارزش‌اند. بنابراین، نیاز های آنان را به گونه ای برآورده خواهیم نمود که در شاخص هایی چون رضایت مندی، وفاداری و ارتباط با مشتری به مزیت رقابتی دست یابیم.

ب) کارکنان

ما بر این باوریم که کارکنان، سرمایه های اصلی بانک بوده و توسعه و توانمند سازی آنان را مایه موفقیت های فردی و سازمانی می دانیم.از این رو ،مقدمات و بستر های لازم از جمله محیطی انگیزشی، مشارکت پذیر و  دانایی محور را برای آنان فراهم خواهیم آورد.

ج) سهامداران

ما خود را متعهد به تأمین منافع پایدار سهامداران در کنار کسب دستاوردهای کوتاه مدت ایشان می دانیم.

د) جامعه

ما به ارتقای مستمر مقبولیت اجتماعی بانک خود پایبند هستیم و این امر را از طریق رعایت اصول حاکمیت شرکتی و اخلاق حرفه ای دنبال خواهیم نمود.

ه) دانش و فناوری‌های نوین

ما به منظور رفع نیاز های مشتریان از دانش و فناوری های نوین استفاده می کنیم.

مسئولیت اجتماعی

از جمله مسئولیت‌های اجتماعی بانک نیز می‌توان به مشارکت در احداث برخی اماکن آموزشی و بهداشتی در نقاط محروم کشور، اعطای کمک‌های مالی و پرداخت تسهیلات به هموطنان آسیب دیده از حوادث طبیعی، حمایت مالی از جشنواره‌های دانشجویی و نیز اعطای تسهیلات به صنایع سازگار با محیط زیست اشاره نمود.

لوگوی بانک تجارت
قبول انواع سپرده های دیداری مدت دار ، پس انداز و مشابه آن از انواع خدمات بانک تجارت است.

انواع خدمات بانک

انواع خدمات بانک تجارت به شرح زیر است:

  • افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض الحسنه جاری ، پس انداز و حسابهای سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت و سایر حسابهای مشابه و صدور انواع کارت / کارتهای مجاز و صدور انواع گواهی سپرده
  • قبول انواع سپرده های دیداری مدت دار ، پس انداز و مشابه آن
  • تصدی عاملیت وجوه اداره شده و امانی و اعتبارات بخشهای مربوطه
  • اعطای انواع تسهیلات مالی و اعتباری به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب قوانین جاری کشور
  • نقل و انتقال وجوه، صدور انواع حواله و انجام کلیه معاملات مربوط به انتقال وجوه و اجرای دستور پرداخت مشتریان
  • افتتاح و ابلاغ اعتبار اعم از اعتبار اسنادی و یا غیر آن اصالتاً و یا به نمایندگی و وساطت و انجام هر نوع عملیات مربوط و استفاده از آنها

صدور و پذیرش اعتبار نامه و انواع چک و کارت اعم از چکهای مسافرتی و غیره و انجام معاملات مربوط به آنها

بیشتر بخوانید: چک چیست؟

  • صدور، تائید و قبول هرگونه تعهدنامه و یا ضمانت نامه بانکی اعم از ریالی و ارزی و ظهر نویسی و تضمین اسناد و اوراق بهادار
  • ارائه خدمات مدیریت نقدی برای مشتریان از قبیل خدمات حقوق و دستمزد ، خدمات پرداخت اقساط ، خدمات پرداخت مالیات ، حساب متمرکز و کارتهای بانکی طبق مقررات جاری کشور و یا سایر خدمات مشابه
  • بانک در بخش خدمات ویژه این خدمات را ارائه می‌کند: صندوق امانات (اجاره ای)، ایران چک، اوراق مشارکت، معاملات بر خط بورس سهام،سیستم مکانیزه مدیریت پرداخت، آسان خرید، کارت هدیه
  • در بخش خدمات الکترونیک بانک این خدمات را ارائه می‌کند: بانکداری اینترنتی، پرداخت اینترنتی و خدمات اینترنتی کارت، تلفن بانک، همراه بانک، تجارت کارت، حواله بین بانکی ساتنا و پایا، پایانه فروش (POS ) و درگاه پرداخت اینترنتی(IPG )، فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف (پویا)، سامانه خدمات غیرحضوری، درخواست غیرحضوری درگاه پرداخت.
  • خدمات ارزی این بانک نیز شامل: سپرده قرض الحسنه جاری ارزی، سپرده مدت دار ارزی، ضمانت نامه های ارزی، سپرده قرض الحسنه پس انداز ارزی، گشایش اعتبار اسنادی ارزی، سوئیفت و حواله های ارزی، خرید و فروش ارزش و صدور گواهی حساب مشتریان است.

شما تاکنون از خدمات بانک تجارت استفاده کرده اید؟ تا چه میزان از این خدمات رضایت دارید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

 

تازه های برات نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست