جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت درباره میزان مورد نیاز تبلت دانش آموزان محروم از ضرورت تامین 5 میلیون ابزار آموزشی خبر داد.
به گزارش برات نیوز، با توجه به شیوع بیماری کرونا و لغو برگزاری کلاس های حضوری برای دانش آموزان، نیاز آن ها به استفاده از ابزار آموزشی هوشمند الزامی شد.
در همین راستا و در بررسی های صورت گرفته از سوی وزارت آموزش و پرورش مشخص شد که 5 میلیون دانش آموز نیاز به استفاده از ابزار آموزشی هوشمند دارند.
برخی از خانواده ها که توان مالی تامین ابزار آموزشی هوشمند از جمله تبلت و یا گوشی تلفن همراه مستقل برای فرزندان خود را داشتند اقدام به تهیه این ابزار کردند.
ناتوانی دانش آموزان برای دسترسی به کلاس های آنلاین
اما در این میان و با توجه به ضرورت تامین ابزار آموزشی همچنان هستند دانش آموزانی که توان تهیه این ابزار را برای دسترسی انلاین به کلاس های آموزشی ندارند.
سید جواد حسینی جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت در خصوص دسترسی به ابزار آموزشی هوشمند تاکید کرد:
تعداد پنج میلیون ابزار آموزشی نیاز است.
چرا که سه میلیون محصل از هیچ یک از ابزارهای آموزشی برخوردار نیستند.
وی همچنین درباره آمار دانش آموزانی که توان خرید ابزار آموزشی هوشمند را دارند گفت:
تنها حدود ۱۲ درصد دانش آموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند در اختیار دارند.
3 میلیون کم برخودار و عدم دسترسی به هیچ ابزار آموزشی
حسینی درباره شناسایی دانشآموزان کمبرخوردار اظهار داشت:
بر اساس بررسی های انجام شده، تقریبا نزدیک به 3 میلیون نفر از دانشآموزان در سراسر کشور به تفکیک استانها و مدارس از تجهیزات هوشمند آموزشی بیبهرهاند.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت ادامه داد:
آنچه مسلم است در کنار این سه میلیون نفر، تعداد دو میلیون نفر هم هستند که ابزار آموزشی آنها عاریهای بوده است.
بعضا از گوشی و یا تبلت پدر یا مادر خود استفاده میکنند.
در عین حال مشاغل همین والدین به گونهای است که نبودن گوشی همراه به کار آنها لطمه میزند.
بیشتر بخوانید: رنج دانشآموزان بویراحمدی برای آموزش
دسترسی 12 درصد دانش آموزان به ابزار آموزشی هوشمند مستقل
این مقام مسوول ادامه داد:
با این تفاسیر به طور کلی تعداد پنج میلیون ابزار آموزشی نیاز است، ولی فعلا 3 میلیون نفر شناسایی شده اند که دسترسی یه هیچ گونه ابزار آموزشی هوشمند ندارند.
حسینی توضیح داد: حدود ۱۲ درصد دانشآموزان به صورت مستقل ابزار آموزشی هوشمند را در اختیار دارند.
مابقی نیزاز گوشی و تبلت مادر، پدرو یا اشخاص دیگر استفاده میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد:
تلاش ما در طرح هدایت این است که با جذب منابع دولتی و منابع عمومی مانند بانکها، شهرداریها و منابع مردمی اعتبارات تهیه کنیم.
اهدای 200 هزار تبلت به دانش آموزان نیازمند
وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار از این ابزار به دانشآموزانی که نیاز داشتند، اهدا شده است.
علاوه بر این تعهد، تامین منابع برای تهیه تجهیزات بیش از یک میلیون و 500 دانش آموز هم در قالب تفاهم نامههایی با بخش خیرین و استانداریها صورت است .
به گفته وی تلاش ما بر این است که به سمت تهیه این ابزارها پیش رویم.
حسینی درباره استانهایی که بیشترین تلاش را برای تهیه تبلت و گوشی هوشمند داشتهاند، گفت:
بوشهر و یزد از جمله استانهایی بودند که تاکنون در زمینه تامین تبلت و گشوی برای دانش آموزان محروم بیشترین تلاش را داشتهاند.
با تلاش دو استان یزد و بوشهر به بیش از ۶۲ درصد دانش آموزان نیازمند ، تجهیزات آموزشی اهدا شده است.
تهیه و توزیع تبلت به دانش آموزان محروم
حسینی یادآور شد: ما با موسسات مختلف خیریهای جلساتی داشته و تفاهم نامههایی امضا کردیم.
آخرین آن با موسسه «مردم» بوده که تامین سه هزار تبلت را هدفگذاری کردیم .
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت اظهار کرد:
بر اساس این تفاهم نامه، بنا شد ۱۵۰۰ تبلت ما و ۱۵۰۰ تبلت را آنها بدهند و این جریان ادامه دارد.
همچنین موسسه خیریه گیتی نژاد نیز بیست هزار تبلت را تعهد کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که اولویت دریافت تبلت و یا گوشی هوشمند با چه گروهی از دانش آموزان است؟ گفت:
اولویت ما دانش آموزان مناطق محروم، عشایری و حاشیه شهرهای بزرگ است که از هیچ گونه وسیله آموزشی برخودار نیستند.
حسینی اعلام کرد: در کنار این قراردادها همچنین دستور داده شده که از ششصد هزار کامپیوتر موجود در مدارس برای آموزش دانش آموزان استفاده شود.
به کارگیری رایانه های موجود در مدارس برای آموزش دانش آموزان محروم
طرح استفاده از 600 هزار رایانه موجود در مدارس به این شکل است که:
در گروههای دو تا پنج نفره با رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی از رایانه های موجود در مدارس استفاده می کنند.
وی افزود: این طرح به منظور عقب نماندن برخی از دانش اموزان محروم از درس اجرایی شده است .
حسینی در پاسخ به این سوال که نحوه اعلام نداشتن تبلت از سوی دانش آموزانی که در مناطق محروم هستند چگونه است گفت:
نظام ارتباطی ما با سازمان آموزش و پرورش بعد از ستاد، ادارات کل استانها هستند.
بعد از آن روسای کل استان و سپس روسای مدارس هستند.
مدیران مدارس با خانوادهها و دانش آموزان در ارتباطند و اطلاعاتی که دریافت کردهاند را به همراه استانها جمعبندی و سپس برای ما ارسال میکنند.
مدیر مدرسه و نظارت برچگونگی دسترسی دانش آموزان به سیستم آموزشی
وی تاکید کرد: بنابراین مدیر مدرسه است که تشخیص میدهد، کدام دانش آموزان گوشی ندارند.
جانشین وزیر آموزش و پرورش در طرح هدایت اعلام کرد:
مدیر مدرسه باید با تک تک دانش آموزان در ارتباط باشد و بداند دانش آموزان چگونه آموزش میبینند و آنها را به فرایند آموزش برگرداند.
به گفته وی مدیر مدرسه همان طور که مسئول مدرسه فیزیکی است، مسئول مدرسه مجازی هم هست.
به تعبیر دیگر مدیر با تک تک معلمان و دانش آموزان در ارتباط است و میداند هر کدام از دانش آموزان از چه نوع آموزشی استفاده میکنند.
به کارگیری سایر روش های آموزشی برای 28 درصد دانش آموزان
حسینی تصریح کرد:
این که ما میگوییم ۷۲ درصد دانش آموزان مدارس استثنایی از فضای مجازی استفاده میکنند، یعنی ۲۸ درصد مابقی از روشهای دیگر استفاده میکنند.
این به این معنا نیست که آن دانش آموزان از آموزش دورند.
ضمن اینکه معلم باید در جریان این روشها باشد و بر آن نظارت کند.