مسوولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از صدور 16 هزار و 389 اینماد به کسب و کارهای اینترنتی خبر دادند.

به گزارش برات نیوز، همزمان با برگزاری مراسم یکسالگی رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی، مسوولان مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تشریح جزئیات اولین گزارش سالانه رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی پرداختند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این مراسم اظهار کرد:

 ۱۶ هزار و ۳۸۹ اینماد (نماد الکترونیکی) از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کارها اعطا شده است.

5 هزار و 607 هزار میلیارد ریال، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست سال جاری

 علی رهبری در نشست خبری که به مناسبت یک سالگی رتبه بندی کسب‌ وکارهای اینترنتی برگزار شد، افزود:

بر اساس آخرین آمار، ارزش مالی تجارت الکترونیکی در نیمه نخست امسال به پنج هزار و ۶۰۷ هزار میلیارد ریال و تعداد معاملات تجارت الکترونیکی نیز به عدد یک میلیارد و ۸۹۴ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۹۶ رسید.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیان کرد: موضوع رتبه‌بندی کسب‌وکارها سال گذشته با یک اپراتور آغاز شد.

به طوری که اکنون اگر فروشگاهی درخواست رتبه‌بندی داشته باشد، تنها با چند کلیک می‌تواند درخواست خود را مطرح کند.

آغاز ارزیابی سطح پیشرفته در رتبه بندی از تیرماه سال جاری

وی درادامه افزود:  فاز نخست رتبه‌بندی کسب وکارها از دی ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.

پس از حدود یک ماه، نسخه شاخص های رتبه‌بندی منتشر و پس از آن فرآیند طراحی این آغاز شد.

تیرماه ۱۴۰۰ ارزیابی سطح پیشرفته در رتبه‌بندی آغاز شد.

امکانات و توانمندی، سوابق عملکردی و شاخص های مالی از جمله شاخص هایی هستند که برای رتبه بندی کسب و کارها، مدنظر قرار می گیرد.

درخواست 222 کسب و کار برای رتبه بندی

رهبری همچنین اشاره کرد:

 تا کنون ۲۲۲ کسب و کار درخواست رتبه بندی داشتند که از بین آنها ۵ کسب و کار پنج ستاره، ۳۰ کسب و کار ۴ ستاره، ۸۷ کسب و کار سه ستاره، ۶۲ کسب وکار ۲ ستاره و ۹ کسب و کار یک ستاره دریافت کرده اند.

 یکی از اهداف مهم رتبه‌بندی کسب و کارها این است که به آن‌ها کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و برای رفع یا تقویت آن برنامه‌ریزی کنند.

وی تاکید کرد: بیشترین عاملی که باعث نارضایتی خریداران اینترنتی شده، هزینه ارسال، پشتیبانی، زمان ارسال و مدل بسته بندی است.

در مقابل کسب وکارها در طراحی وبسایت بهترین عملکرد را داشته‌اند. وقت آن است که در برنامه ریزی، کسب وکارها تمرکز بیشتر را داشته باشند و تلاش کنند بخش لجستیک را بهبود ببخشند.

560 هزار میلیارد تومان حجم تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه نخست 1400

درادامه این مراسم مدیر پایش تجارت الکترونیکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز اعلام کرد:

حجم تجارت الکترونیکی یا ارزش مالی تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

همچنین حجم کل تجارت الکترونیکی در سال ۹۹ هزار و ۹۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

در ۶ ماهه ابتدایی امسال نیز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون معامله در فضای کسب و کار اینترنتی صورت گرفته است.

104 هزار و 73 فروشگاه اینترنتی دارای نماد

فرانک ابوالمعصوم با اعلام این خبر در مراسم یکسالگی رتبه‌بندی کسب‌وکارهای الکترونیکی اینترنتی گفت:

تعداد نمادهای الکترونیکی صادر شده از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد چه میزان کسب‌وکار در این دوره زمانی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی تعداد کسب‌وکارهایی که در نیمه نسخت سال نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده‌اند را ۱۶ هزار و ۳۸۹ کسب‌وکار و کل فروشگاه‌های دارای نماد را ۱۰۴ هزار و ۷۳ فروشگاه اینترنتی عنوان کرد.

ابولمعصوم ضمن اشاره به پیشینه رتبه‌بندی کسب‌و کارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی گفت:

 از سال گذشته به‌صورت رسمی با همکاری یک اپراتور، رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی در قالب ستاره‌های نماد را آغاز کردیم .

حال پس از یک سال از آغاز رتبه‌بندی، اپراتور دومی نیز برای رتبه‌بندی انتخاب شده است و کسب‌وکارها می‌توانند به هر کدام از اپراتورها برای رتبه‌بندی مراجعه کنند.

اجرای دو مدل برای رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی

وی ادامه داد:

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (تتا) در ابتدا رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی را با همکاری سازمان مدیریت صنعتی آغاز کرد .

حال پس از گذشت یک سال از ماه گذشته موسسه «پایا» نیز به عنوان اپراتور دوم برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی انتخاب شده است.

ابوالعمصوم رتبه‌بندی مقدماتی و پیشرفته را جزو دو مدل رتبه‌بندی کسب‌وکارها عنوان کرد که در رتبه‌بندی مقدمانی به کسب و کارها نماد ۲ یا ۳ ستاره داده می‌شود.

 و در رتبه‌بندی مقدماتی به کسب‌وکارها بنا به آمادگی‌شان از نماد ۲ ستاره تا ۵ ستاره اختصاص خواهد یافت.

طبق گفته او برای رتبه‌بندی شرایط کسب‌وکارهای اینترنتی در ۳ بخش امکانات و توانمندی کسب‌وکار، سوابق عملکردی و شاخص‌های مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ثبت نام 235 مورد درخواست رتبه بندی تا انتهای آبان 1400

بر اساس گزارش ارائه شده برای رتبه‌بندی کسب‌وکارهای اینترنتی تا تاریخ ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در حدود ۲۳۵ مورد برای رتبه‌بندی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۲۲ کسب و کار در نهایت رتبه‌بندی شده‌اند.

تعداد کسب‌وکارهایی که موفق به دریافت ستاره‌های نماد شده‌اند.

از این تعداد ۵ کسب‌وکار فقط موفق به دریافت ۵ ستاره شده‌اند و بیشتر کسب‌و کارها نماد ۳ ستاره دریافت کرده‌اند. تعداد کسب‌وکارهایی که نماد ۳ ستاره دریافت کرده‌اند به ۸۷ کسب‌وکار می‌رسد.

طبق گفته ابوالمعصوم کسب‌وکارهای اینترنتی که بیش از ۴ سال فعالیت می‌کنند بیشتر علاقه‌مند به شرکت در رتبه‌بندی پیشرفته و کسب‌وکارهایی که زیر ۴ سال فعالیت می‌کنند بیشتر در رتبه‌بندی مقدماتی شرکت می‌کنند.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *