به گفته رییس اتاق بازرگانی سنندج، اگر دولت بخواهد تجارت با کردستان را افزایش دهد باید سفارتخانهها و وزارت خارجه بیشتر به اقتصاد توجه کنند.
به گزارش براتنیوز، دولت سیزدهم کار خود را با وعده افزایش تجارت خارجی ایران شروع کرد.
از جمله مراودات تجاری خارجی، میتوان به تجارت با کردستان اشاره کرد.
رییس اتاق بازرگانی سنندج، سید کمال حسینی در همین رابطه میگوید:
اگر دولتمردان بخواهند در رسیدن به هدف افزایش مراودات تجاری با اقلیم کردستان موفق شوند باید توجه بیشتری در سفارتخانهها و وزارت خارجه به بخش اقتصادی داشته باشند.
رایزنهای اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی و اقتصادی باید بیشتر از رایزنهای سیاسی باشد.
وی ادامه داد:
تعداد کامیونهایی که از ایران به اقلیم کردستان از طرق مرز باشماق حرکت کردهاند نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.
یعنی اگر سال گذشته تعداد آنها 100 دستگاه بود امروز به 130 تا 150 دستگاه رسیده است.
بیشتر کالاهایی هم که از ایران به اقلیم کردستان صادر شدهاند مصالح ساختمانی، میوه و سبزیجات بوده است.
علت آن هم این است که در سال گذشته مرزها مدت زیادی بسته بودند.
اگر سال گذشته مرزها بسته نمیشدند شاید تغییری هم ایجاد نمیشد یا حتی شاهد کاهش آن بودیم.
تجارت با کردستان به حد مطلوبمان نرسیده است
حسینی میگوید تجارت با کردستان هنوز به حدی نرسیده که دلمان میخواهد.
او در این رابطه اظهار کرد:
ما هنوز نتوانستهایم آن طور که انتظار میرود به جایگاه صادراتی خود در اقلیم کردستان برسیم.
این منطقه بیشتر مصرفکننده است و متأسفانه رقبا از ما دراین زمینه پیشی گرفتهاند.
کشور ما آمادگی صادرات غیرنفتی را برخلاف شعارها در واقعیت ندارد.
ما در مسائلی مانند زیرساختهای مرزی، گمرکی، حمل و نقل، نحوه بستهبندی کالا، کیفیت کالا و مسائل دیگری که بتواند در بازار جهانی ما را رقابتپذیر کند، خوب عمل نکردهایم.
از قدیم تکیه ما بر فروش نفت بوده و تنها چندسالی است که به خاطر مسئله تحریم، رو به تولیدات صادراتمحور آوردهایم .
اما هنوز نتوانستیم جایگاه خود را در این حوزه پیدا کنیم.
وی همچنین افزود:
میزان مبادلات تجاری ما با اقلیم کردستان با احتساب ترانزیت تنها حدود 6 میلیون دلار است.
بیش از 70 درصد آن هم ترانزیت است.
ترانزیت هم به این معنا است که ما برای رقیب خودمان شرایطی را فراهم کردیم تا از خاک ما برای حمل کالا استفاده کنند و بیشتر از خود ما کالا بفروشند.
گرچه ترانزیت درآمدزایی دارد.
اما اعتقادی به ترانزیت محصولات خارجی از طریق کشور خودمان به بازاری که میتوانیم در آن حضور داشته باشیم را ندارم.
ما باید به دنبال تسهیلگری برای محصولات کشور خود باشیم.
رقبای ایران در کردستان چه کسانی هستند؟
حسینی کشورهای زیادی مانند ترکیه، چین، سوریه، اردن، کشورهای اروپایی را رقیب ایران در تجارت با کردستان میداند.
به گفته او قویترین رقیب ما در اقلیم کردستان، ترکیه است.
او در این زمینه گفت:
امارات، سوریه و اردن هم رقبای ما در محصولات غذایی هستند.
در محصولات فنی نیز کشورهای اروپایی، چین و ترکیه حضور جدی دارند.
ولی به خاطر هممرز بودن، قیمت انرژی و سبقه فرهنگی، زبانی و قومی هزینههای تبلیغات و جذب بازار کمتر است.
بنابراین باید در اقلیم موفقتر باشیم.
وی همچنین از کیفیت محصولات صادراتی نیز انتقاد کرد و گفت:
نحوه بستهبندی، کیفیت و نمود کالاهای ما در بازارهای بینالمللی حتی در اقلیم کردستان که به راحتی میتوانیم به آن دسترسی داشته باشیم خوب نیست.
برای مثال در بعضی مواقع سیبزمینی که ما به اقلیم صادر میکنیم برگشت میخورد.
صادرات میوه و ترهبار به اقلیم کردستان به دلیل نحوه صادرات، بستهبندی، شیوه پایش در مرزها، فرآیند ترخیص کالا از گمرکات، ورود دستگاههایی که در مرزها هستند مانند هنگ مرزی و… تحت تاثیر قرار گرفته است.
به هرحال این دستگاهها دیدگاه دیگری به مسئله دارند، حافظ امنیت کشور هستند.
مسائل اقتصادی چندان برای آنها مهم نیست و در اولویتهای بعدی برایشان قرار دارند.
کالا به شکل درست صادرات نمیشود
حسینی معتقد است کالا به شکل درست و باکیفیت به دست مشتری نمیرسد.
او میگوید:
کاهویی که در راه صادرات زیرپا له میشود قاعدتاً با کاهویی که در بسته بندی شکیل و مرتب به دست مشتری میرسد متفاوت است.
همه اینها بر اینکه ما مشتریان خود را حفظ کنیم و روابط تجاری را گسترش دهیم تأثیرگذار هستند.
علاوه بر این کمک میکند که محصولات ما با قیمت بهتری به فروش برسند.
تولیدکننده شرایط مالی این را ندارد که بتواند محصول را با بستهبندی خود ارائه دهد.
دستگاههای رابط مانند شرکتهای مدیریت صادرات هم که بتوانند محصولات را بستهبندی کنند هم هنوز مجهز نشدند.
در مقابل شاهد هستیم که محصولات ترکیه به زیبایی صورتبندی شده و با کیفیت به دست مشتری میرسد، قاعدتا در چنین شرایطی آنها موفق میشوند.
صادرات حمایت نمیشود
حسینی از نبود حمایت برای صادرات انتقاد کرد و گفت:
از همه این موضوعات مهمتر مشکل برنامهریزی و عدم اطمینان به آینده برای صادرات در کشور است که دست تجار و سرمایهگذاران را بسته است.
کسی جرئت نمیکند مثلا برای صادرات به کردستان سرمایهگذاری کند.
چراکه ممکن است بخشنامهای صادر شود و کلا جلوی کار گرفته شود.
متأسفانه موضوعات اقتصادی و تجاری را کسی جدی نمیگیرد.
یک تاجر مدتها برای باز کردن جای خود در یک بازار تلاش میکند و یک دفعه با منع صادرات محصول مواجه میشود.
اگر بعد از چند ماه هم بخواهد به آن بازار برگردد رقیب جای او را گرفته است.
هیچ خط قرمزی برای صادرات تعریف نشده، هر میزان هم که شعار داده شود که هدف و برنامهریزی برای افزایش صادرات است.
ولی تا زمانی که امنیت ذهنی برای سرمایهگذاری ایجاد نشود، هیچ کس حاضر به سرمایهگذاری برای ارتقای کیفیت نیست.
او همچنین ادامه داد:
اگر دولتمردان بخواهند در رسیدن هدف افزایش مراودات تجاری با اقلیم کردستان موفق شوند باید توجه بیشتری در سفارتخانهها و وزارت خارجه به بخش اقتصادی داشته باشند.
رایزنهای اقتصادی در کشورهای هدف صادراتی و اقتصادی باید بیشتر از رایزنهای سیاسی باشد.
برای موفقیت اقتصادی باید این برنامهها پیش گرفته شود.
تأکید تجار ایران و کردستان بر تقویت روابط تجاری
علاوهبر ایران، کردستان نیز خود به تجارت با ایران علاقمند است.
در همین زمینه سمپوزیومی با حضور دهها تن از رهبران تجاری کردستان و ایران برای تقویت همکاری و ارتقای تجارت دوجانبه برگزار شد.
در این سمپوزیوم مشخص شد که تجارت با کردستان برای خود این اقلیم نیز مهم است.
در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی DBX در سلیمانیه، تجار تفاهم نامهای امضا کردند که نحوه توسعه روابط تجاری را تشریح میکند.
مصطفی رحمان، رئیس اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان کردستان عراق در همین رابطه گفت:
این نوع گردهماییها به ما کمک میکند تا از تخصص شرکتهای ایرانی بهرهمند شویم و مستقیماً با آنها ارتباط داشته باشیم.
بیشتر بخوانید: بازار اقلیم کردستان از آن ترکیه شد
مهدی سعیدالذاکرین، هماهنگ کننده شرکتهای ایرانی در نمایشگاه DBX، نیز اظهار کرد:
اقلیم کردستان یک مقصد تجاری مهم است.
ایران همیشه دوستیِ خوبی با اقلیم کردستان عراق داشته است.
تهران اقلیم کردستان را «یک دوست نزدیک» میداند.