عضو کمیسیون عمران مجلس از ضرورت تجمیع ایرلاین های کوچک برای انسجام بیشتر و رقابت بهتر در عرصه بین المللی سخن گفت.

طرح تجمیع ایرلاین های کوچک

به گزارش برات نیوز، ایرلاین های کوچک ایران به دلیل کمبود سرمایه، تحریم، کرونا و کمبود مسافر و مشکلات دیگر در معرض ریسک هایی چون ورشکستگی قرار دارند. شرایط تحریم نیز مانع از پیشرفت آنها شده است.

در چنین شرایطی بحث تجمیع ایرلاین های کوچک از جانب علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم شیراز در مجلس مطرح شده است.

حدود سه سال پیش نیز چنین بحثی مطرح شده بود. معاون وزیر تعاون از تشکیل شرکت تعاونی هواپیمایی متشکل از شرکت های هواپیمایی کوچک خبر داد، اما دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی اجرای چنین طرحی را عملیاتی ندانست.

انسجام شرکت های هواپیمایی

او می گوید: اگر شرکت های هواپیمایی منسجم تر شوند، می توان در عرصه بین المللی به نتایج خوبی دست یافت.

پاک فطرت با اشاره به فرا رسیدن روز هواپیمایی، از عملکرد مثبت ایرلاین ها با وجود اعمال تحریم های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا تقدیر کرد.

مشکلات شرکت های هواپیمایی

او گفت: خوشبختانه ایرلاین های کوچک و شرکت های هواپیمایی با وجود مشکلات و مصائب مختلف توانسته اند عملکرد قابل قبولی در انتقال مسافران داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف حمل و نقل هوایی کشورمان، تأسیس گسترده شرکت های هواپیمایی است.

 متأسفانه شاهدیم هر فردی با تأمین چند فروند هواپیما اقدام به تأسیس ایرلاین می کند.

این مسئله موجب می شود که ساماندهی و مدیریت حمل و نقل هوایی کشور با موانع و سختی های بسیاری رو به رو باشد.

چالش های پیش روی طرح

پاک فطرت گفت: «به نظر من اگر شرکت های هواپیمایی منسجم تر شوند، می توان در عرصه بین المللی به نتایج خوبی دست یافت.

اگر برخی از این شرکتها باید یکدیگر تجمیع شوند، آن زمان حمل و نقل هوایی ایران نیز می تواند با قدرت بیشتری در عرصه منطقه ای و بین المللی رقابت کند.»

با این طرح، ایرلاین های کوچک که از نظر منابع و درآمد و دارایی در حد و اندازه سایر ایرلاین ها نیستند، تحت یک مجموعه و در قالب تعاونی متشکل از چند ایرلاین کار خود را ادامه می دهند. اما چه مسائلی موجب اجرایی شدن این طرح نشد؟

عده ای می گویند قرار نیست ایرلاین جدیدی ایجاد شود. از نظر قانونی شرکت های هواپیمایی وابسته به دولت یا شبه دولتی ها هستند.

بیشتر بخوانید: کرونا ایرلاین ‌های ایرانی را جایگزین خارجی‌ها کرد

اگر هم به صورت خصوصی اداره شوند، ساز و کار خاصی دارند که قوانین خاص خود را می طلبد. این قوانین با قوانین شرکت های تعاونی سازگار نیست.

همچنین لازمه این ادغام دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری است.

همچنین شرکت ها باید مراحل انحلال و ادغام خود را به صورت قانونی سپری کنند که زمان بر است و نیاز به کارشناسی دقیق دارد.

پیش تر مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در این باره گفته بود: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مدعی است در این زمینه کار تحقیقاتی انجام داده؛ اما ما در انجمن شرکت های هواپیمایی به معاونت تعاون این وزارت خانه اعلام کردیم ایجاد تعاونی ایرلاین های کوچک عملیاتی نیست.

حال با گذشت چند سال از این موضوع و مطرح شدن دوباره آن از جانب عضو کمیسیون عمران مجلس، ممکن است گام هایی برای اجرای طرح برداشته شود.

مزایای طرح تجمیع ایرلاین های کوچک

در هر صورت اگر این چالش ها برداشته و طرح تجمیع ایرلاین های کوچک اجرا شود، می تواند منافعی چون استفاده ایرلاین های از منابع دیگر ایرلاین ها خصوصا بخش های فنی، آموزش نیروی انسانی، تعمیر و نگهداری و … را نصیب ایرلاین های کوچک کند.

پاک فطرت نیز در مورد اهمیت بخش های فنی و مکانیکی چنین می گوید: «یکی از مسائل و اولویت های اصلی حمل و نقل هوایی کشور، تقویت بخش فنی، مکانیکی و الکترونیکی حوزه هواپیمایی است.

 از این رو برای تحقق این مسئله باید از توان علمی نخبگان و متخصصان داخلی به طور کامل استفاده شود.

در این رابطه ایرلاین ها باید نسبت به جذب کارشناسان ایرانی مقیم در خارج از کشور اقدام کنند.

 در صورت تحقق این مسئله می توان به سمت تولید قطعات و تجهیزات مرتبط با هواپیما حرکت کرد.

ایرلاین های کوچک

تولید هواپیمای داخلی

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: «از طرفی شرکت های هواپیمایی باید به سمت تولید هواپیما نیز حرکت کنند.

همان طوری که وزارت دفاع در این عرصه تلاش های خود را شروع کرد، ایرلاین ها نیز می‌توانند با جذب نیروهای متخصص در این عرصه حرکت کنند.»

پروژه تولید هواپیمای مسافربری در ایران به دهه ۷۰ برمی‌گردد و بارها متوقف شده است.

 آخرین توقف این پروژه در سال 93 از سمت رئیس جمهور بود که سرنوشت تولید هواپیمای داخلی را در هاله ای از ابهام فرو برد.

با وجود آنکه پروژه ساخت هواپیمای مسافربری ایران 140 نیز با شکست روبرو شد، فتح‌الله امی، رئیس پژوهشگاه دولتی هوافضای ایران پیش‌بینی کرد تا سال ۱۴۰۴ هواپیمای مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره طراحی شود.

او افزود این طرح در دستور کار قرار دارد. برای تحقق این هدف، در حال حاضر طراحی هواپیمای سبک ۸ تا ۱۹ نفره برنامه ‌ریزی شده است.

تولید هواپیماهای کوچک

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضای کشور نیز اعتقاد دارد که پیگیری ها برای تولید هواپیمای داخلی مسافربری ادامه دارد و احتمالا اولین هواپیمای داخلی تا سال 1402 ساخته می شود.

منوچهر منطقی در این باره توضیح داد: «کشوری که می‌خواهد هواپیماساز شود باید کار خود را از هواپیماهای کوچک شروع کند، از هواپیماهای دونفره تا ۱۰ نفره که بعد از انجام طراحی‌ های اولیه زیر نظر یک مجموعه جهانی کارهای خود را آزمایش می‌کند.

بعد از آن وارد حوزه هواپیماهای آموزشی برای طراحی جنگنده می‌ شود که نسبت به هواپیماهای دیگر دارای پیچیدگی است.

 ما اکنون در فاز ساخت جنگنده هستیم و راهی تا ساخت هواپیمای مسافربری نداریم.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *