اپراتورهای تلفن همراه درخرداد ماه جاری نسبت به دو ماه اول سال بیشترین میزان ترابرد را داشتند. طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، ترابرد اپراتورهای تلفن همراه در خرداد ماه سال جاری 8 هزار و 382 بودند که نسبت به دوماه قبل بیشترین میزان ترابرد را تجربه کردهاند.
بر اساس این آمار، ترابرد اپراتورهای تلفن همراه در خرداد ماه 8 هزار و 382 بودند در حالی که این میزان در فروردین ماه 5 هزار و 116 و اردیبهشت ماه 11 هزار و 930 ترابرد بوده است.
طرح ترابردپذیری شمارهها (MNP) این امکان را فراهم میکند که مشترکان میتوانند با حفظ شماره خود، اپراتور ارائهدهنده خدمات خود را عوض کرده و از خدمات اپراتور مقصد استفاده کنند. این طرح از سال ۱۳۹۵ اجرایی شده ولی در برخی از موارد با مشکلاتی همراه بوده است.
بیشتر بخوانید: اینترنت همراه همچنان پیشتاز است
برای اجرای این طرح لازم است که در گام اول مشترک از طریق مراجعه به سایت یا مراجعه حضوری به دفاتر خدماتی اپراتوری که قصد دارد به آن مهاجرت کند، فرم درخواست را تکمیل و به عبارتی برای اجرای این طرح ثبت نام کند. پس از آن در صورتی که فرد از شرایط لازم برخوردار باشد از طریق یک پیامک تایید ثبتنام او به اطلاعش خواهد رسید.
همچنین پیش از اجرای طرح ترابردپذیری لازم است مشترک حداقل سه ماه در اپراتور ارائهدهنده خدمات اولیه فعالیت داشته باشد. از سوی دیگر امکان تغییر اپراتورها تنها دو بار در سال میسر است و پس از این تغییرات هزینه تمامی سرویسها، تماس و پیامک مطابق با اپراتوری که به آن ترابرد شده محاسبه خواهد شد.
البته تنها تعداد تراز، ملاک اول بودن یک اپراتور در ترابرد نیست. موارد دیگری از جمله کیفیت، تعداد تخلفات، سرعت ترابرد و تجربه کاربری هم وجود دارد و بعضی از این پارامترها به نحوه ارائه سرویس برمیگردد. ممکن است یک اپراتور در یک مدت زمان، سرویس خاصی ارائه دهد که در آن زمان مشترک به اپراتور ترابرد کند و بعد بخواهد به اپراتور مبدا خود برگردد؛ این دلیل نمیشود اپراتوری که از آن بازگشته، سرویس نامناسبی داشته و یا اپراتوری که الان انتخاب کرده سرویسش مناسب است.
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلامشده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیربهنظیر مانند درخواست ترابرد سیمکارت دایمی به اعتباری و برعکس، فعال نبودن سیمکارت، فعالبودن کمتر از سه ماه سیمکارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیمکارتهای دائمی از دلایل رد درخواست ترابرد عنوان شده است.