پس از ممنوعیت ورود هرگونه خودروی آمریکایی، هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروهای آمریکایی در مناطق آزاد ثبت نشده است .

به گزارش برات نیوز، براساس اعلام مسوولان شورای عالی مناطق آزاد هیچ درخواستی برای واردات و ترانزیت خوردوهای آمریکایی مابین مناطق آزاد به ثبت نرسیده است.

 واردات هرگونه خودروی آمریکایی اعم از ساخت، سفارش آمریکا و یا اینکه به نوعی این کشور ذینفع باشد، در سال 95 ممنوع شد.

همچنین در سال 97 نیز به دنبال تغییر سیاست ارزی، ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو در دستور کار قرار گرفت.

پیروی مناطق آزاد از قوانین ممنوعیت ترانزیت خودروهای آمریکایی

 براساس ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودرو، مناطق آزاد نیز از سیاست های اتخاذ شده مستثنی نبوده و مکلف به اجرای آن شدند.

براساس این ممنوعیت ها و با توجه به مکاتبات صورت گرفته با گمرک ایران برای ترانزیت خودرو بین مناطق، نه شورا و نه مناطق هیچ درخواستی برای ترانزیت خودروی آمریکایی فی مابین مناطق آزاد نداشته اند.

همچنین چندی پیش مکاتباتی بین شورایعالی مناطق آزاد و گمرک ایران در رابطه با ترانزیت خودرو بین مناطق صورت گرفت.

دراین مکاتبات معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد از معاون فنی گمرک ایران خواسته بود که به دنبال درخواست های صورت گرفته سازمان های مناطق برای ترانزیت خودرو فی مابین مناطق با این موضوع موافقت و اقدام لازم انجام شود.

این درحالی بود که ظاهرا سازمان ها در جابجایی خودرو با موانعی از سوی گمرک مواجه شده بودند.

انعقاد تفاهم نامه ای برای انجام ترانزیت خودروی وارداتی

سازمان ها براساس مواجه با این موانع خواسته بودند که بر اساس تفاهم نامه ای که در سال گذشته بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا منعقد شده بود، این ترانزیت صورت گیرد.

درهمین حال معاون فنی گمرک ایران به استناد شیوه نامه نقل و انتقال خودرو بین مناطق آزاد، به معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد اعلام کرده بود که امکان جابجایی بر اساس شروط تعیین شده بلامانع است .

البته دراین مکاتبات بر این تاکید شده بود که ترانزیت خودروهای آمریکایی با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی و بوگاتی همچنین سایر خودروهای دارای برند آمریکایی، ساخت و یا با مبدا آمریکا امکان پذیر نیست.

این مکاتبه ابهاماتی را در رابطه با چرایی درخواست ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد و از سویی شروط گمرک ایران و تاکید بر ممنوعیت جابجایی خودروهای آمریکایی مطرح کرده است.

اجرای درخواست ترانزیت بر اساس توافق قبلی

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد درباره مکاتبه صورت گرفته با گمرک ایران برای نقل و انتقال خودرو بین مناطق گفت که این درخواست برمبنای تفاهم نامه بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا و با تائید نماینده گمرک ایران انجام شده است.

مهرداد جمالی توضیح داد: در راستای تعاملات بین دستگاهی و به منظور فراهم کردن تمهیدات مناسب برای اجرای طرح های راهنمایی و رانندگی در حوزه ترافیکی و خدمات راهنمایی و رانندگی تفاهم نامه ای منعقد شد.

وی درادامه گفت: این تفاهم نامه به منظورایجاد بسترهای مدیریتی واحد و هماهنگ در مناطق آزاد تجاری- صنعتی کشور، در خرداد ماه سال 98 ما بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و پلیس راهور ناجا منعقد شد.

بیشتر بخوانید: واردات خودرو با شرایط جدید

به استناد آئین نامه راهنمایی و رانندگی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی این تفاهم نامه منعقد شد که بر اساس بند(۳) قسمت (ب) آن مقرر شد که نقل و انتقال خودرو بین مناطق انجام شود.

جمالی همچنین موضوع  ثبت درخواست ترانزیت خودروهای آمریکایی را تکذیب کرد.

وی گفت: گمرک ایران در شروط خود برای ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد ترانزیت خودروهای آمریکایی را ممنوع اعلام کرده است.

جمالی تصریح کرد: نه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و نه سازمان های مناطق درخواستی برای جابجایی خودرو آمریکایی بین مناطق آزاد ارائه نکرده اند.

توافق سازمان های دو منطقه مقصد و مبدا

به گفته وی موضوع ترانزیت ارتباطی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ندارد.

توافق سازمان های دو منطقه مقصد و مبدا برای جابجایی شرط اصلی است.

این در حالی است که تاکنون درخواستی برای ترانزیت خودروهای آمریکایی از یک منطقه به منطقه دیگر به دبیرخانه  شورایعالی واصل نشده است.

معاون اقتصادی شورایعالی مناطق آزاد درباره درخواست مناطق آزاد برای ترانزیت خودرو بین مناطق یادآور شد:  ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد کشور و حل مشکل فرسودگی سیستم حمل و نقل در برخی مناطق از جمله مهمترین دلایل این درخواست است .

پیشبرد اهداف مناطق ازاد برای جذب گردشگر داخلی و خارجی

جمالی ادامه داد: ایجاد فضای اجتماعی برابر در مناطق، عدم امکان واردات خودرو از خارج از کشور به دلایل موجود در شرایط فعلی، پیشبرد اهداف مناطق آزاد مبنی بر جذب گردشگر داخلی و خارجی با ایجاد جذابیت های لازم از دیگر دلایل این درخواست است.

وی همچنین اظهار کرد: صرف هزینه کمتر توسط متقاضیان در نقل و انتقال خودرو نسبت به واردات آن از خارج از کشور و عدم توانایی مالی ساکنین برخی مناطق در واردات خودرو (حتی در شرایط رفع ممنوعیت واردات) از جمله دلایل ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد است .

این مقام مسوول یادآور شد: دلایلی از جمله عدم نیاز در برخی مناطق به علت بالا بودن تعداد خودروهای خارجی و از طرفی کمبود آن برخی دیگر از مناطق آزاد و درخواست بخش خصوصی برای خرید و جابجایی خودروها نیزمنجر به ایجاد بستر نقل و انتقال خودرو در مناطق آزاد می شود.

عدم هیچ گونه ترانزیت خودروهای آمریکایی به کشور

جمالی تاکید کرد: بر این اساس درچارچوب تفاهم نامه بین شورایعالی مناطق آزاد و پلیس راهور ناجا، هیچ گونه خودرو خارجی وارد کشور نشده است .

وی افزود: با رعایت الزامات و مقررات گمرک ایران صرفا خودروهای موجود در مناطق آزاد با رویه ترانزیت امکان انتقال از یک منطقه آزاد به منطقه آزاد دیگر را دارند.

از سال گذشته شورایعالی مناطق آزاد پیشنهاداتی درباره واردات خودرو هر چند به صورت محدود به دولت ارائه کرد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است.

 دلیل اصلی آن شرایط ارزی کشور و ممانعت از خروج ارز عنوان می شود.

البته باید توجه داشت که به نظر می رسد دولت نیز در بودجه سال 1400 نگاهی به آزاد سازی واردات خودرو داشته است.

اما باید منتظر ماند و دید که این موضوع و درآمدهای حاصل از آن چقدر دولت را وسوسه خواهد کرد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *