تراکنش‌های بانکی فاقد شناسه ملی و یا کدملی از 5 بهمن ماه جاری برگشت می خورند.

به گزارش برات نیوز، در جهت اجرای طرح تایید اطلاعات هویتی مشتریان در شبکه بانکی، از 5 بهمن ماه جاری تراکنش مشتریانی که کدملی یا شناسه ملی آن ها ثبت نشده برگشت می خورد.

این درحالی است که سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرد تا تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت کد شهاب است.

ثبت اطلاعات هویتی برای ساماندهی حساب های بانکی

دراین اطلاعیه آمده بود که تمامی حساب‌های دارای نقص اطلاعات هویتی و فاقد کد شهاب مسدود خواهند شد.

این طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، مبارزه با پولشویی و افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی اجرایی خواهد شد .

در بخشنامه‌ای بانک مرکزی خطاب به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعال کشور اعلام شده بود که تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) خواهد بود .

همچنین بر همین اساس بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده، را مسدود کنند.

بیشتر بخوانید: تراکنش‌های بانکی بالای ۵ میلیارد تومان، زیر ذره‌بین

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: از ۵ بهمن‌ماه جاری تمامی تراکنش‌های بدون کد شهاب در «ساتنا» برگشت می خورند.

وی درادامه افزود: این درحالی است که این موضوع  تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانکها و موسسات اعتباری موجود است، نخواهد داشت.

مهران محرمیان، تاکید کرد: «کد ملی» برای اشخاص حقیقی، و «شناسه ملی» برای اشخاص حقوقی«کد شهاب» قلمداد می‌شود.

برگشت تراکنش‌های بانکی فاقد شناسه ملی

وی درادامه خاطر نشان کرد: این طرح صرفا حساب ها و تراکنش هایی را که فاقد شناسه ملی هستند را متاثر خواهد کرد. 

معاون فناوری‌های نوین این بانک در‌خصوص شناسایی هویت تراکنش‌های بانکی گفت: در راستای اجرای قانون از چند سال قبل به دنبال آن بودیم که از هویت تمام تراکنش‌های بانکی مطمئن شویم .

محرمیان افزود: در این طرح قصد داریم تا از انجام تراکنش‌هایی که مشخص نیست به کدام شخص حقیقی یا حقوقی مربوطند جلوگیری کنیم.

وی اظهار کرد: تاکنون فعالیت‌ها و اقدامات زیادی به ویژه در تعامل با سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت شرکت‌ها، وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط در راستای ثبت اطلاعات تراکنش ها انجام شده است.

تلاش شبکه بانکی کشور و فراهم شدن بستر قانونی

 معاون فناوری‌های نوین ضمن اشاره به تلاش همکاران درشبکه بانکی گفت:مقدمات اجرای کامل قانون فراهم شده است .

وی ادامه داد: در صورتی که تراکنش‌ ساتنای هموطنان گرامی برگشت داده شد، می‌توانند مشکل را از طریق بانک مبدا پیگیری و بانک موظف به راهنمایی و همکاری برای حل مشکل است.

محرمیان تاکید کرد: با توجه به مهلت طولانی که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعیین شده تمدید نخواهد شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *