تراکنش ‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی در «پایا» از امروز 6 اردیبهشت برگشت می‌خورد.

به گزارش برات نیوز، اجرای طرح ثبت اطلاعات شخصی مشتریان بانک در راستای تایید اطلاعات هویتی مشتریان در شبکه بانکی برنامه ریزی شده است.

این در حالی است که بانک مرکزی قصد دارد این طرح را اجرایی کند. 

تا در راستای ساماندهی حساب‌های بانکی، تکمیل اطلاعات مشتریان سیستم بانکی، مبارزه با پولشویی و افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی قدم بردارد.

ارائه خدمات بانکی منوط به دریافت کد شهاب

در همین حال بانک مرکزی از مدت ها پیش در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرده بود:

 تمامی خدمات بانکی به سپرده گذاران منوط به دریافت کد شهاب است.

 همچنین بر اساس این بخشنامه، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری باید ضمن قطع خدمات بانکی، حساب برخی مشتریان را مسدود کنند.

مشتریانی که به دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آن‌ها در شبکه بانکی صادر نشده است.

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین پروژه‌های بانک مرکزی در راستای ارتقای شفافیت، سامانه «شهاب» است.

تخصیص شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر یک از افراد جامعه را در شبکه بانکی میسر می‌کند.

در صورت تراکنش ‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی آن ها را مسدود سازی می کند.

دلیل برگشت خوردن تراکنش ‌های بدون کد ملی

با طراحی این سامانه ، باید کد ملی اشخاص حقیقی، شناسه ملی اشخاص حقوقی و کد فراگیر اتباع خارجی در شبکه بانکی ثبت شود.

همچنین باید توجه داشت که با اجرای این پایگاه داده در بانک مرکزی، تراکنش‌های افرادی که این کد را ندارند به تدریج محدود و متوقف می‌شود.

 این طرح در بهمن ماه سال گذشته با تراکنش‌های ساتنا آغاز شد.

از امروز در تراکنش‌های پایا اجرا می‌شود.

همچنین در مراحل بعدی گسترش پیدا خواهد کرد.

در همین راستا در صورت عدم ثبت اطلاعات در شبکه بانکی، تراکنش ‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی برگشت می خورند.

بدین منظور، افراد حقیقی یا حقوقی که کدملی یا شناسه ملی خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمی‌توانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

ضرورت اقدام بانک ها برای ثبت کد شهاب 

همچنین، این اقدام تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی ایشان نزد بانک‌ها موجود است، نخواهد داشت.

باید بانک‌ها برای ثبت کد شهاب و ثبت حساب‌ها در بانک مرکزی اقدام کنند. 

در این گزارش آمده است که پایا یک سیستم تبادل اطلاعات بانکی است.

 به بانک‌ها اجازه می‌دهد تمامی تبادلات بین بانکی مشتریان خود را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

همچنین در این گزارش به کاربرد اصلی این سامانه اشاره شده است.

 این کاربرد مکانیزه کردن پرداخت‌های خرد بین بانکی با تعداد انبوه برای مشتریان است.

این سامانه پس از تکمیل مراحل پیاده سازی، ارائه خدمات از طریق اینترنت را نیز میسر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: ثبت چک در سامانه صیاد اجرایی نمی‌شود

 امکان جدید حواله الکترونیکی پول 

مشتریان به کمک این سامانه و بانک‌های عضو آن می‌توانند بنا به در خواست مشتری، دستور واریز و یا برداشت وجوه در حساب‌های سایر بانک‌ها صادر کند.

بانک مرکزی با پیاده سازی این سامانه، امکان حواله الکترونیکی پول از حسابی در یک بانک به حسابی در بانک دیگر (بین بانکی) را فراهم کرده است.

به همین منظور تراکنش ‌های بدون کد ملی شخص حقیقی و شناسه ملی شخص حقوقی برگشت می خورند.

در همین حال، مشتریان بانک‌ها با استفاده از پایا می‌توانند

 پول را از حساب خود به حسابی در بانک دیگر به صورت الکترونیکی حواله کنند.

به کارگیری ساتنا و انجام پرداخت های فوری به صورت انفرادی و آنی

همچنین، ساتنا سامانه‌ای الکترونیکی است.

پردازش و تسویه تراکنش ‌های بین بانکی و دستور پرداخت‌های فوری را به صورت انفرادی و آنی انجام می‌دهد.

در این سامانه افراد می‌توانند نسبت به انتقال وجوه به حساب خود یا سایر افراد در سایر بانک‌ها اقدام کنند.

وجوه و مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان.

مشتریانی که در بانک ملی دارای یکی از انواع حساب (جاری، پس انداز و کوتاه مدت) هستند.

سامانه ذکر شده به مشتریان یک بانک این امکان را می‌دهد که:

با مراجعه به شعب بانک خود و یا از طریق سامانه اینترنتی بانک حواله‌هایشان را به هر حسابی در هر بانکی انتقال دهند.

حواله‌هایی با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان.

باید توجه داشت که مشتریان بانک ها با به کارگیری ساتنا می‌توانند امنیت، سرعت و سادگی انجام عملیات را تجربه کنند .  

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *