گاهی اوقات، یک ترمز دستی معمولی ایده‌ی جالبی نیست. شاید این جمله‌ی شناخته شده را شنیده باشید که می‌گوید ضرورت مادر اختراع است. طبق قوانین، اتومبیل‌ها باید به نوعی ترمز دستی (که به آن ترمز دستی یا گاهی ترمز اضطراری نیز می‌گویند) مجهز باشد.

به گزارش برات نیوز، این ترمز دستی‌ها غالباً به صورت یک دستگیره ساده هستند که در کنسول مرکزی خودرو قرار گرفته‌اند. با بالا بردن دسته، کابلی شروع بکار کرده و ترمزهای عقب را فعال می‌کند، بنابراین چرخ‌های عقب قفل شده و در جای خودشان نگه داشته می‌شوند. 

گفته می‌شود که خلاقیت پدر اختراع است. طراحان به دلایلی که گاهی اوقات زیاد هم روشن نیست، روش ساده‌ی عملکرد ترمز دستی های معمول را عوض می‌کنند. حرکت مداوم رو به ‌جلوی فناوری بدان معناست که این روزها شاهد ترمز دستی های غیر معمول مانند ترمز دست‌های الکترونیکی بیشتری هستیم.

این ایده‌ها خواه نوآورانه و هوشمندانه باشند، یا کاملاً دیوانه‌وار، در طراحی وسایل نقلیه زیادی وجود دارد که مفهوم ترمز دستی را به‌صورت متفاوتی بکار می‌گیرند.

ترمز دستی معمولی
ترمز دستی معمولی در کنسول وسط ماشین قرار دارند.

در این مطلب نگاهی به برخی از وسایل نقلیه خاص با ترمز دستی های غیر معمول می‌اندازد. مدل‌ها و مکان‌هایی از ترمز دستی را نشان می‌دهد که در بعضی از خودروها بکار رفته‌اند. در ادامه به معرفی تک تک این ترمز دستی های غیر معمول می‌پردازیم. 

1. ترمز پایی

این طراحی از ترمز دستی های غیر معمول  برای آمریکایی‌ها به هیچ وجه عجیب و غریب نیست. زیرا ترمزهای طراحی شده که با پا استفاده می‌شوند برای چندین دهه در وسایل نقلیه ایالات متحده معمول بوده است. همانطور که در تویوتا سی‌ینا دیده می‌شود، بیشتر ترمزهای پایی به راحتی با پا فشار داده شده و با یک دسته جداگانه یا اینکه با دوباره فشار دادن اهرم ترمز آزاد می‌شوند.

ترمز اضطراری پایی
ترمز پایی طراحی شده در تیوتا سینا

2. ترمز دستی های غیر معمول با دکمه‌های الکترونیکی

این ترمزهای الکترونیکی مانند ترمزهای پایی، در اتومبیل‌های مدرن رایج شده‌اند ( تا حدی که بیشتر رانندگان مشتاق هستند تا ترمز دستی‌های معمولی را حذف شوند). ترمزهای الکترونیکی می‌توانند از سوئیچ ضامن ساده روی کنسول مرکزی گرفته تا دکمه‌های ابتدایی مانند دکمه های اصلی موجود در کرایسلر پاسیفیکا باشند.

ترمز دستی الکتریکی
ترمز دستی الکترونیکی در ماشین کرایسلر پاسیفیکا

3. پدال تکی مدرن

امروزه شاهد هستیم که بیشتر خودروسازان ترمز دستی را با طرحی که بیشتر مانند دست یا پنجه‌ی حیوانات است ارائه می‌کنند. این نوع  ترمز دستی های غیر معمول که با فرم دست انسان سازگاری بیشتری دارند در ماشین‌های سیتروئن سی فور ایرکراس و در محل سنتی که همان کنسول مرکزی است نصب شده.  نحوه‌ی کارکرد این ترمز دستی به این صورت است که در زیر دسته بزرگ یک دکمه تعبیه شده است تا با فشار دادن آن ترمز آزاد شود.

ترمز دستی مدرن
ترمز دستی با طراحی مدرن در ماشین‌های سیتروئن سی فور ایرکراس

4. ترمز دستی بر روی ستون فرمان

در نوع ترمز دستی باید به ترمز الکترونیکی که در ماشین‌های برقی گران قیمت تسلا وجود دارد، اشاره کرد. در این نوع ترمز دستی های غیر معمول به جای یک دکمه یا یک اهرم کوچک در کنسول، بخشی از سوئیچ انتخاب دنده هستند که روی ستون فرمان ماشین نصب شده است.

بیشتر بخوانید: وعده ایلان ماسک برای یک تسلای ارزان قیمت

ترمز دستی بر روی فرمان
ترمز دستی طراحی شده بروی ستون فرمان در ماشین تسلا

5. ترمز دستی قرار گرفته در طرف دیگر

قرار دادن ترمز دستی در کنار درب ماشین به‌جای کنسول مرکزی نادر است. تعبیه ترمز دستی در این مکان شاید بیشتر در پورش 944 و یا  جگوار XJS مشاهده شده است (درعکس زیر نشان داده شده است.) طراحی این نوع از ترمز دستی های غیر معمول باعث می‌شود تا کنسول مرکزی ظاهر آراسته‌تر و تمیزتری داشته باشد. اما برای رانندگانی که می‌خواهند با ترمز دستی کشیده شده از ماشین خارج شوند، می‌تواند مشکل‌ساز شود.

ترمز دستی طراحی شده در کنار در
ترمز دستی در کنار درب ماشین در طراحی ماشین جگوار XJS

6. تراتل یا اهرم رانش هواپیما: قسمت اول

آمیختن مضامین طراحی هواپیما با اتومبیل قطعاً چیز جدیدی نیست. چه کسی نمی‌خواهد که احساس کند مانند یک خلبان جنگنده پشت فرمان نشسته است؟ چندین کمپانی سازنده‌ی خودرو ترمز دستی های غیر معمول جالبی ارائه می‌دهند که در طراحی آن‌ها از تراتل هواپیماهای جت تقلید شده است. ماشین پونتیاک سانبرد در دهه 1980 به‌همین  دلیل مشهور بود. اما نسل اول فورد اس مکس MPV که در عکس زیر به نمایش درآمده است، در سال‌ها‌ی بعد این نوع طراحی ترمز دستی را ادامه داده است. 

طراحی ترمز دستی با الهام از تراتل هواپیما
طراحی ترمز دستی با الهام از تراتل هواپیما در فورد اس مکس MPV

7. تراتل یا اهرم رانش هواپیما: قسمت دوم

همه‌ی تراتل‌های جت دارای دو اهرم نیستند و صادقانه بگویم، ما به همین دلیل سوباروی  SVX عجیب و غریب را به خیلی دوست داریم که اهرم ترمز دستی خود را دقیقا مانند تراتل جت طراحی نکرده است. در این ماشین با ترکیب طراحی پنجه‌ی دست که قبلاً گفته شد بود و طراحی به سبک تراتل هواپیما، این نوع از ترمز دستی های غیر معمول هنوز هم یکی از جالب‌ترین ترمز دستی‌ها در تاریخ طراحی ماشین است.

ترمز دستی مشابه تراتل هواپیما
طراحی مدرن ترمز دستی در ماشین سوباروی  SVX

8. ترمز دستی در داشبورد ماشین: قسمت اول

ترمز دستی های غیر معمول تعبیه شده بر روی داشبورد ماشین از انواع غیر الکترونیکی هستند و در واقع در طیف وسیعی از وسایل‌نقلیه یافت می‌شوند. برخی از آن‌ها سبک‌های قابل توجه وجود دارد که آن‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. نوع کشیدنی و چرخاندنی آن در عکس زیر و در مدل‌های قدیم‌تر تویوتای هایلوکس دیده می‌شود. 

ترمز دستی تعبیه شده بر روی داشبورد ماشین
ترمز دستی طراحی شده بر روی داشبورد در ماشین تویوتای هایلوکس

9. ترمز دستی در داشبورد ماشین: قسمت دوم

ترمز دستی الکترونیکی در مدل ماشین‌های بسیار کوچک و سبک مانند رنو تویزی EV می‌تواند یک گزینه مناسب برای ترمز باشد. اما این ترمز دستی های غیر معمول مصرف برق زیادی دارند. راه حل این بود که ترمز دستی این ماشین‌ها بصورت یک ترمز دستی بر روی داشبورد طراحی شود، که با یک فرایند کشیدن و فشار دادن عجیب غریب کار می‌کند.

ترمز دستی بر روی داشبورد
ترمز دستی طراحی شده بر روی داشبورد در ماشین‌های فوق سبک رنو تویزی EV

10. ترمز دستی در داشبورد ماشین: قسمت سوم

سرانجام، به آنچه که می‌تواند به‌عنوان عجیب‌ترین ترمز پارک شناخته شود، می‌رسیم. طبیعتاً این محصول از طراحی سیتروئن، به ویژه مدل GS ارائه شده از دهه 1970 و 1980 می‌آید. این مدل از ترمز دستی های غیر معمول یکی دیگر از طراحی‌های درون داشبورد است اما به‌جای اینکه آن را به یک ویژگی ظریف تبدیل کند، به طور برجسته‌ای در مرکز داشبورد جایی که انتظار دارید رادیو قرار داشته باشد، نصب شده است. دسته بزرگ را برای تنظیم ترمز بیرون آورده و با فشار دادن یک دکمه آن را رها کنید.

ترمز دستی در داشبورد
طراحی ترمز دستی بر روی داشبورد در ماشین سیتروئن
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *