کمیسیون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستورالعمل نحوه اتصال متقابل اپراتورهای تلفنهمراه با پیامرسانهای داخلی را تصویب کرد.
به گزارش برات نیوز، حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام این خبر در توئیتر خود نوشته است که با تصویب این دستورالعمل تعرفه این تماسها نصف تماس عادی خواهد بود.
بر اساس این گزارش، اواسط تیر ماه سال جاری رئیس رگولاتوری با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی از دستور کار قرار گرفتن برقراری امکان تماس صوتی (Call Out) با اپراتورهای تلفن همراه خبر داده بود.
حالا با گذشت چندین روز از این خبر او در توییتر خود گفته است که دستورالعمل نحوه اتصال متقابل بین اپراتورهای تلفنهمراه با پیامرسانهای داخلی در کمیسیون سازمان تنظیم تصویب شده است.
براساس این توییت اپراتورها موظف خواهند بود خدمات لازم برای برقراری امکان Call Out تماس صوتیدر پیامرسانها را فراهم کنند.
هنوز این مصوبه و جزییات مربوط به آن روی سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار نگرفته و مشخص نیست نرخ پیشنهادی مکالمات از طریق این سرویس به چه میزان خواهد بود.
پیشتر فلاح گفته بود که نرخ پیشنهادی مکالمات فعلا دقیقهای ۲۵ تومان در نظر گرفته شده است اما در توییت جدید خود یادآوری کرده که تعرفه این تماسها نصف تماس عادی خواهد بود.
گفتنی است با راهاندازی این سرویس نوعی قابلیت تماس صوتی بین پیامرسانها و اپراتورها فراهم میشود و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیامرسان مشابه داشته باشند.
مثلا کاربری که پیامرسان گپ یا سروش و دیگر پیامرسانهای داخلی را نصب کرده باشد میتواند از طریق این پیامرسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس گرفته و به جای پرداخت هزینههای ۴۹ تا ۶۹ تومانی (نرخ متغیر تماسهای صوتی در اپراتورهای موبایل) تنها ۲۵ تومان بپردازد.
لازم به ذکر است مدیران پیام رسان های داخلی معتقدند تعرفه در نظر گرفته شده در این زمینه گران است و استفاده از این سرویس به صرفه نیست.
call out چیست؟
call out یکی از امکانات اولیهای است که دربسیاری از پیامرسانها در دنیا فعال شده است؛ اما در ایران به دلایل محدودیتهایی این سرویس راهاندازی نشده بود. ویژگی این نوع تماس صوتی این است که هزینه بهای تمام شده تماس را به شدت کاهش میدهد.
به گفته مدیرعامل پیامرسان گپ، اگر شما برای خانه خود خط تلفن بخرید به دلیل هزینههایی که شرکت موردنظر دارد، هزینه تماس هم برای شما گران است؛ اما call out بر بستر نرم افزار است و میتواند بهای تمام شده را کاهش دهد.
محبوب بودن call out یا تماس صوتی در دنیا به خاطر ارزان بودن نرخ مکالمه است.
در این تماس کاربر تنها به گپ و اینترنت نیاز دارد. به عنوان مثال من روی گوشی خود گپ را نصب کردم و با شما تماس میگیرم.
اپراتور تلفن همراه شما همراه اول، ایرانسل یا رایتل است، وقتی تماس برقرار میشود، بین زیرساخت گپ و زیرساخت اپراتور مقصد ارتباط داخلی ایجاد و تماس منتقل میشود.
این ویژگیها، جزو امکانات اولیه پیامرسانها است و باید از ابتدا روی پیامرسانها فعال باشد و در دراز مدت چون میتواند هزینه زندگی مردم را کاهش دهد، میتواند مورد استقبال قرار بگیرد.
ویژگی خوبی که این تماس دارد این است که اگر هردو طرف پیامرسان گپ داشته باشند و آنلاین باشند، میتوانند تماس رایگان برقرار کنند.
همچنین اگر یکی از کاربران گپ نداشته باشند از طریق call out و با هزینه کمتر تماس برقرار میشود و حالت هیبریدی یا دوگانه به وجود میآید که این مورد میتواند برای کاربر جذاب باشد.