پروژه « هایپرلوپ ویرجین » با جابجایی اولین مسافر آزمایشی خود، یک قدم دیگر به واقعیت بخشیدن به نسل جدید وسایل نقلیه نزدیک‌تر شد.

به گزارش برات نیوز، در روز یکشنبه نهم نوامبر؛ در محیط آزمایشی شرکت DevLoop واقع در ایالت نوادای آمریکا، دو مسافر توانستند به سلامت طول یک لوله ۵۰۰ متری را با استفاده از فناوری هایپرلوپ طی کنند.

مدیران این شرکت اظهار می‌کنند که جابجایی موفقیت‌آمیز مسافر با هایپرلوپ ، افق‌های روشنی را در مقابل فناوری مسافرت از طریق لوله‌های خلا قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: رونمایی Xpeng از خودرو الکتریکی پرنده

اولین مسافر هایپرلوپ، هم‌بنیان‌گذار شرکت سازنده آن بود

جاش گیگل، هم‌بنیان‌گذار شرکت سازنده و سارا لوچیان، سرپرست تیم تجربه مسافر؛ مسافران این دستگاه هایپرلوپ مورد آزمایش را تشکیل می‌دادند.

حضور جاش گیگل در این آزمایش، به عنوان سرپرست پروژه، برای نشان دادن اطمینان او به کار خود از ابتدا قطعی بود؛ اما سارا لوچیان از میان ۴۰ کارمند دیگر این پروژه که برای نشستن بر صندلی دیگر داوطلب شده‌بودند، انتخاب شد.

مسئولان این آزمایش بازگوکرده‌اند که برای اطمینان از آمادگی و حفظ سلامت این دو نفر در طول سفر، هر دو آن‌ها تحت آموزش‌ها و تمرین‌های زیادی قرار گرفته‌اند.

جابجایی مسافر با هایپرلوپ به صورت ایمن
جاش گیگل، مسئول ارشد شرکت و سارا لوچیان سرپرست تیم تجربه مسافر؛ اولین مسافران هایپرلوپ بودند

مسئولان پروژه « هایپرلوپ ویرجین » تاکید کرده‌اند که از آن‌جایی پیش‌بینی شده‌بود که پس از موفقیت آزمایش حجم زیادی از توجهات به سمت این پروژه جلب شود؛ تمرکز زیادی به رعایت اصول ایمنی سخت‌گیرانه معطوف شده‌بود.

هر دو مسافر پیش از انجام آزمایش تونل که باید از آن عبور می‌کردند را ملاحظه کردند و نقاط مختلف خروج و احتمالاتی که امکان وقوع آن‌ها وجود داشت به آن‌ها نشان داده‌شد؛ تا در صورت بروز مشکل بتوانند از کپسول خارج شوند.

همچین گفته شده‌ است که این دو نفر در طول اجرای آزمایش، به طور پیوسته با بخش کنترل شرکت در تماس بوده‌اند.

نسخه‌های واقعی شباهت به یک راکت سریع خواهند داشت

به واسطه این فناوری جدید، یعنی نسل دوم پاد هایپرلوپ که با نام‌های « پاد پگاسوس» و « XP-2 » هم شناخته می‌شود؛ اولین جابجایی موفقیت‌آمیز مسافر با هایپرلوپ ؛ با تامین راحتی و ایمنی آن‌ها صورت گرفت.

در صندلی هر دو مسافر از کمربندهای ایمنی ۵ نقطه‌ای استفاده شده‌بود؛ این نوع از کمربندها همان‌هایی هستند که در ماشین‌های مسابقه‌ای که تحرکات سرنشینان بسیار زیاد است، از آن‌ها استفاده می‌شود.

به همین خاطر احتمال این‌که در نسخه‌های آزمایشی دیگر از این نوع کمربند استفاده شود؛ کم است.

زیرا نسخه‌های آزمایشی به منظور شبیه‌سازی هرچه بیشتر نسخه‌های واقعی به کار می‌روند و ناگفته پیدا است که نسخه‌های واقعی بیشتر از آن‌که به یک راکت سریع شباهت داشته‌باشند، باید شبیه قطارهای شهری باشد.

سرعت جابجایی مسافر، پایین‌تر از سرعت حداکثری 

در این آزمایش برای آن‌که مسافران در زمان شتاب گرفتن یا ترمز کردن احساس راحتی بیشتر داشته‌باشند؛ سعی شده‌بود که سرعت کپسول از ۱۰۷ مایل‌برساعت تجاوز نکند.

البته این سرعت از نصف حداکثر سرعتی که کپسول در تونل می‌تواند به آن دست پیدا کند، یعنی همان ۲۴۰ مایل بر ساعت که در آزمایش سال ۲۰۱۷ ثبت شد؛ بسیار کمتر است.

مانع اصلی که این محدودیت سرعت را ایجاد کرد طول کم تونل است. واضح است که ۵۰۰ متر برای رسیدن به سرعتی که این شرکت به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته‌است، کافی نیست.

اما به نظر می‌رسد که در آزمایش دیگری که به زودی در تاسیسات دیگر این شرکت در ویرجینای غربی انجام خواهد گرفت؛ سرعت‌های بالاتری هم ثبت گردد.

سرعت جابجایی مسافر با هایپرلوپ
سرعت کپسول در این آزمایش از نصف سرعت ثبت شده در آزمایش قبلی هم کمتر بود

مسئولان شرکت DevLoop به صورت کنایی ادعا می‌کنند: « این آزمایش برای ما مانند قدم‌گذاشتن روی ماه بود. » این موضوع نشان می‌دهد که مشخص‌شدن ایمن بودن مسافرت با هایپرلوپ برای انسان، نقطه عطف مهمی در رشد این فناوری خواهدبود.

علاوه بر آن، این موفقیت می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را برای شرکت در این پروژه و حمایت از آن ترغیب کند تا هرچه زودتر شاهد انقلابی در حمل‌ونقل مسافران باشیم.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *