تقریبا ده روز پیش بود که رییس رگولاتوری ازجریمه میلیاردی ایرانسل و همراه اول بهخاطر تغییر قیمتهای بستههای اینترنتی و گرانفروشی خبر داد. وی گفته بود اگر بستهها را به حال قبل برنگردانند جریمه نقدی ۲ میلاردی در انتظار آنها خواهد بود و اگر این موضوع استمرار داشته باشد جریمههای دیگری نیز مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجرا خواهد بود.
بهگزارش برات نیوز، مهلت رگولاتوری به اپراتورها چهارشنبه تمام شده است، اما همچنان اپراتورها دست به بستههای اینترنتی نزدهاند. بهگفتهی معاون وزیر ارتباطات و به دنبال این موضوع از امروز روند قانونی جریمه میلیاردی ایرانسل و همراه اول آغاز میشود.
حسین فلاح جوشقانی درخصوص برخورد قانونی با اپراتورها گفته است: مهلت قانونی که برای به حالت اولیه برگشتن بستههای اینترنت به اپراتورها ابلاغشده بود تا آخر وقت اداری روز چهارشنبه گذشته به پایان رسیده و آنطور که از شواهد مشخص است، قصد اصلاح قیمتها و بستهها را ندارند؛ اما در هر حال رگولاتوری مهلتهایی در قانون در نظر گرفته و تا آخر وقت اداری روز چهارشنبه صبر کرد.
رئیس سازمان رگولاتوری ادامه داد: بحث صرفا مالی نیست. دو میلیارد مبلغ زیادی نیست اما هیچ اپراتوری دلش نمیخواهد از سوی رگولاتوری جریمه میلیاردی شود. ضمن اینکه با ادامهدار شدن این تخلف میتوانیم جریمه را به سازمانهایی مانند بورس و شورای رقابت منعکس کنیم. اگر پس از جریمه میلیاردی اپراتورها همچنان تخلف ادامه داشته باشد بر اساس ماده ۱۹ پروانهها، مسائلی مانند کاهش زمان اعتبار در نظر گرفته خواهد شد.
معاون وزیر ارتباطات به رابطه میان رگولاتوری و اپراتورها اشاره کرد و گفت: رابطه رگولاتوری و اپراتور یک رابطه بلندمدت است و در آینده به اخطارهایی که در پروانه به ثبت رسیده است توجه خواهد شد. بهطور مثال اپراتور ایرانسل هشت ماه دیگر باید پروانه خود را تمدید کند، یقینا فرآیندهای جریمهای پروانهها را در تمدید بهمراتب سختگیرانهتر خواهیم کرد. تعامل ما با اپراتورها که جزو خانواده ICT هستند همیشه تعاملی بوده است؛ اما با تخلفات این حوزه بهشدت برخورد خواهد شد و کاهش اعتبار پروانه و جریمه میلیاردی اپراتورها به جریان خواهد افتاد.
بیشتر بخوانید: تغییر تعرفه اینترنت همراه اول و ایرانسل
انحصارطلبی اپراتورها
این در حالی است که وی قبلا به این موضوع اشاره کرده بود که: اگر اپراتورها بهصورت شفاف در مورد دلایل این تغییرات صحبت کنند، میتوان با آنها مذاکره کرد و پس از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و بهصورت هماهنگ این کار را بکنند اصلا قابلپذیرش نیست. دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است؛ ولی ما استفاده از این شیوهها را در حال حاضر مصلحت نمیدانیم. تنها شرط رگولاتوری برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بستهها به حالت قبل است و پس از آن راه برای گفتوگو باز میشود و اگر بخواهند به رفتار تخلفآمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند، امکانپذیر نیست.
حسین جوشقانی اظهار داشته که اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند. وی همچنین به این موضوع پرداخته بود که افزایش قیمت بستههای اینترنت همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است و تعامل با اپراتورها در گرو بازگرداندن بستهها به حالت قبلی است.
از آنجایی که در پیوستهای موافقتنامه اپراتورها، نقض تعهدات طرف ارائه خدمات پیشبینیشده است، از زمان اخطار سازمان تنظیم مقررات، دارنده پروانه حداکثر ۱۰روز کاری فرصت دارد که به ارائه توضیحات خود بپردازد و اگر این کار انجام نشود، علاوه بر استرداد مبالغ به مشترکان، مشمول جریمه خواهد شد. در ماده پنج مصوبه ۲۵۲ و ۲۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات، رویههای برخورد با اپراتور در صورت تخلف پیشبینیشده است که شامل محدودیت در نامبرینگ و جذب مشترک جدید، جلوگیری از ارائه خدمات خردهفروشی، عدم اختصاص منابع فرکانس رادیویی جدید، اطلاعرسانی به عموم، جریمه نقدی و جبران نقدی خسارتها میشود. ضمن اینکه جرایمی نیز در موافقتنامه پروانهها ذکر شده که میتواند اعمال شود.
بیشتر بخوانید: جریمه میلیاردی در انتظار اپراتورها
معاون وزیر ارتباطات صریحا گفته بود که این اصرار اپراتورها به اجرای این تخلف ناشی از قدرت انحصاری آنها است. زیرا اگر اپراتوری بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد، اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور بهصورت هماهنگ بستههای پرمخاطب خود را از کانالهایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام میشود مثل USSD خارج کردهاند و این یعنی بازار را به سمتی بردهاند که مشترک مجبور شود نیازش را بر اساس بستههای موجود با قیمت خیلی بالاتر تامین کند.
وی تاکید داشت: اپراتورها ظاهر را درست کردهاند یعنی در حالیکه گرانفروشی اتفاق افتاده، بستههای بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشتهاند را حذف کردهاند تا مردم بستههای گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقا مصداق این است که چون 95 درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمدهایم پس همینه که هست! و این عملا یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.