رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرده است: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل کردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند تا راه تعامل باز شود. وی همچنین به این موضوع پرداخته که افزایش قیمت بستههای اینترنت همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است و تعامل با اپراتورها در گرو بازگرداندن بستهها به حالت قبلی است و اگر این کار را نکردند جریمه میلیاردی در انتظار اپراتورها خواهد بود.
به گزارش برات نیوز، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که میتواند بازار را در اختیار بگیرد، گفت: اگر اپراتوری بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور بهصورت هماهنگ بستههای پرمخاطب خود را از کانالهایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام میشود مثل USSD خارج کردهاند و این یعنی بازار را به سمتی بردهاند که مشترک مجبور شود تا نیازش را بر اساس بستههای موجود با قیمت خیلی بالاتر تأمین کند. این کار مصداق گرانفروشی است و اگر معادلسازی کنیم متوجه میشویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بستههایی که جذابیت داشتهاند مثل بستههای یک، دو و سهماهه را که باعث مدیریت مصرف میشد حذف شدهاند.
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در چارچوب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم برساند، گفت: اپراتورها حتی محدودیت در بستهها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: اپراتورها ظاهر را درست کردهاند یعنی در حالیکه گرانفروشی اتفاق افتاده، بستههای بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشتهاند را حذف کردهاند تا مردم بستههای گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقا مصداق این است که چون 95 درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمدهایم پس همینه که هست! و این عملا یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.
بیشتر بخوانید: تغییر تعرفه اینترنت همراه اول و ایرانسل
وی بابیان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را ارائه داده بودند، گفت: سازمان تنظیم بهصراحت با افزایش قیمتها مخالفت کرده بود و این نشان میدهد که اپراتورها میدانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خود را نگرفتهاند بهصورت غیرقانونی اقدام کردهاند. از طرف دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئتمدیره آنها هم نبوده است.
رئیس سازمان تنظیم با اشاره به اخطار پروانهای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بستهها به شرایط قبل در مهلت 10 روزه هستند، گفت: اپراتورها پس از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آن را بهطور کامل جبران کنند و بستهها را به حالت قبل برگردانند و هر چه زودتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آنهاست.
وی ادامه داد: اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازاتهای دیگری علاوه بر جریمه میلیاردی مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بستهها را برای حمایت از تولید محتوا و ترافیک داخلی می دانند، گفت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کردهاند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند.
رئیس رگولاتوری اظهار کرد: اینکه اپراتورها تصور میکنند با گران کردن ترافیک بینالملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی میروند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزشافزوده آن را تجربه کردهایم و نتیجهای هم در برنداشت.
وی افزود: اگر اپراتورها بهصورت شفاف در مورد دلایل این تغییرات صحبت کنند میتوان با آنها مذاکره کرد و پس از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و بهصورت هماهنگ این کار را بکنند اصلاً قابلپذیرش نیست.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اینکه علاوه بر جریمه میلیاردی اپراتورها میتوان از شیوههای دیگری نیز استفاده کرد، گفت: در طول مدت پروانه میتوان تجدیدنظر کرد چرا که در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلایل تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است.
وی بابیان اینکه اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد میتوان از شیوههای دیگری نیز آنها را محدود کرد، تصریح کرد: دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوهها را در حال حاضر مصلحت نمی دانیم.فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرفکننده در میان است گفت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرفکننده اطلاع دادهایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار میدهیم.