بعد از اینکه مدل دستی جنسیس G70 در سال ۲۰۲۱ از رده خارج شود، دیگر سدان دیفرانسیل عقبی نخواهیم داشت که دارای ۳ پدال باشد.

راندن ماشینی که هنوز در بازار وجود دارد اما شرکت سازنده برای توقف تولید آن یک تاریخ مشخص کرده است، حس عجیبی دارد. این با خریدن ماشین‌هایی که تولید محدود دارند فرق می‌کند. قوت اصلی این مدل های محدود، محدودیت در عرضه آن‌هاست. ولی توقف تولید یک مدل، مسئله ترسناکی است حتی اگر مدل تولید شده خیلی خوب نباشد.

آخرین باری که این اتفاق افتاد، هنگام تست رانندگی جنسیس G۷۰ مدل ۲.۰T  شش سرعته دستی ۲۰۲۰بود. هنگام شستن ماشین قبل از عکسبرداری پیامی دریافت کردم که در آن می‌گفت مدل  سه پداله G۷۰ بعد از ۲۰۲۱ از رده خارج می‌شود و برای این ماشین آبی 4 دره خدماتی ارائه نخواهد شد.

با برات نیوز همراه باشید تا دلایل توقف تولید این ماشین را بدانید.

میزان فروش

حتی برای اشخاص کمی که این مدل را قبل از انتشار خبر توقف تولید خریده‌اند، خبری سورپرایز کننده نیست. جنسیس در سال ۲۰۱۹ کم تر از ۱۲۰۰۰ G۷۰ و تا ماه جولای ۲۰۲۰ ۵۲۷۲ دستگاه را به فروش رساند. در مقایسه با فروش ۴۷۸۲۷ دستگاهی ۳ سری مدل (شامل مدل‌های غیر اتوماتیک) که بی‌ام‌دبلیو در سال ۲۰۱۹ فروخت، بخش بسیار کوچکی بنظر می‌رسد.  

بیشتر بخوانید: ورود مرسدس بنز کلاس ای به بازار

اما بی‌ام‌دبلیو با معرفی سری G۲۰ در سال ۲۰۱۹ دیگر قصد ندارد در این سری مدل دستی تولید کند.

اگر بی‌ام‌دبلیو نتواند میزان فروش کم ۳ سری خود خد را توجیه کند، اشنس فروش G۷۰ ۶ دنده ای چقدر خواهد بود؟

احتمالا ارقام و اعداد موجود در اینگزارش اصلا خوب نباشد. اگر قصد دارید که یک سدان با ۳ پدال بخرید، باید بگوییم که نمی‌توانید. دیگر مدل دستی‌ای تولید نمی‌شود. بنظر می‌رسد که G۷۰ آخرین مدل دستی تولید شده بود که درحال از رده خارج شدن است. هوندا هم ماه دسامبر سال گذشته تولید ماشین‌های دستی خود را متوقف کرد. جالب است بدانید که تا اعلام عمومی خود شرکت مبنی بر توقف تولید خودروهای دستی، Civic Coupe و Fit، هیچکس متوجه آن نشد.

پس نه تنها در حال راندن یک ماشین زامبی بودم، بلکه آخرین نوع دستی آن را هم داشتم. برای دلجویی از خودم، تقصیر را گردن رانندگانی می‌اندازم که بیشتر از مسیر سفر، به گوشی هایشان اهمیت می‌دهند.

جنسیس G۷۰ پشت
جنسیس G۷۰، نمای سه چهارم عقب

امکانات

سدان اسپرت با دنده دستی،  محور چرخ جلو، قدرت بالا، کلاچ نرم، آویز دور موتور و جعبه دنده کسل کننده، دیگر تولید نمی‌شود. اگر این خبر منتشر نمی‌شدُ به علاقه مندان این ماشین پیشنهاد می‌دادم که این مدل را نخرند. می‌توان مدل اتوماتیک ۲.۰ ۸ سرعته و یا با هزینه بیشتر توربو دوگانه V-۶ G ۷۰ ۳.۳ تی را بخرند که صد البته فقط نوع اتوماتیک آن وجود دارد.

قبل از این که به ویژگی‌های بد جنسیس G70 بپردازیم، بیایید شکل ظاهری بی نقص آن را بررسی کنیم. مانند هر نوع G۷۰ دیگری که تولید شده است، این ماشین یک سدان اسپرت با تعادل خوب و بدنه زیبا است که هر برندی را با این ظاهر ببینید، تمایل به خرید آن پیدا می‌کنید. این ماشی طراحی و امکانات خوبی دارد و راندن و نشستن در آن راحت است و اگر قصد خرید توربوی دوگانه ۳.۳ لیتری وی-۶ را داشته باشید، خوب است بدانید که با بی‌ام‌دبلیو ۳۴۰ آی و آئودی اس ۴ در یک رده قرار دارد.

بطور کلی در رده ماشین های سدان لوکس کوچک، ماشین خوبی محسوب می‌شود. وقتی سری جنسیس G70در سال ۲۰۱۸برای اولین بار تولید شد، همه از آن خوششان آمده بود و قطعا در مدلی که سال ۲۰۲۲ تولید می‌شود، ویژگی‌های خوب بیشتری در آن خواهیم دید. اما در آن زمان یکی از ویژگی‌هایی که آن را از بقیه هم رده‌هایش جدا می‌کرد را نخواهد داشت و در آینده احتمالا به عنوان ماشینی که کم‌تر از لکسوس IS و آکورا TLX جذاب است، شناخته خواهد شد.

چه انتظاراتی باید از این ماشین داشته باشیم؟

اگر بخواهید مدل سه پداله ۲.۲۵ تی را داشته باشید، حدود ۱.۵ سال وقت برای استفاده از آن را دارید. اما گزینه مناسب‌تر توربوشارژ ۲.۰ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۲۵۲ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ پوند فوت گشتاور که هر دو سیستم انتقال قدرت دستی و چرخ عقب دارد، است. جعبه دنده جنسیس G70 زیبا و از جنس چوب است. در این مدل از دیفرانسیل‌های لغزشی محدود، ترمزهای برمبو و تایرهای مخصوص فصل تابستان هم استفاده شده است.

همه این‌ها بنظر ویژگی‌های قوی و خوبی هستند ولی ضعف آن‌ها روی جاده‌های شیب‌دار مشخص می‌شود.

روش جنسیس برای تولید ۲۰۰ دور گشتاور با ۲۵۲ اسب بخار برای ماشینی با ۲۰۰ پوند وزن، نامعلوم است اما در تست‌هالیی که از این مدل گرفته شد، مشخص شد که هنگام بالا رفتن از شیب، گشتاور به شدت افت می‌کند.

تست‌هایی که در مرکز Motor Trend از G۷۰  ۲.۰ تی گرفته شد نشان می‌دهد که ۰ تا ۶۰ مایل بر ساعت این ماشین ۷.۲ ثانیه است. معمولا ماشین‌هایی که در کم‌تر از ۸.۵ ثانیه به این سرعت می‌رسند را کند نمی‌نامند اما ماشین‌های قوی‌تر دیگر از برند‌های بی‌ام‌دبلیو، آئودی و مرسدس بنز، در کم‌تر از ۶ ثانیه به این سرعت می‌رسند.

جنسیسG۷۰ بغل
جنسیس G۷۰، نمای کناری جلوی ماشین

کندتر از حد انتظار

در مدل ۴ سیلندر ۲.۰ لیتری، تاخیر وجود دارد و وقتی گشتاور به حد برنامه‌ریزی شده می‌رسد، قدرت قابل توجهی را ارائه نمی‌دهد. حتی وقتی به پدال گاز فشار آورده می‌شود، افزایش سرعت ثابتی احساس نمی‌شود.

طبق گفته‌های جنسیس، حداکثر قدرت موتور زمانی که دور موتور به ۶۲۰۰ دور در دقیقه می‌رسد، اتفاق می‌افتد. اما تاثیر وزن ۲۶۰ پوند بر فوتی آن از ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه مشخص است. البته این تاثیر تا زمانی که سرعت را بالا نبرید قابل تشخیص نیست.

استفاده بیش از اندازه از موتور در پیست هم زیاد جالب نیست. حرکت اولیه ماشین در کنار کلاچ نامناسب و نبود نیروی گشتاور پایین، باعث نگه داشتن بیش از حد کلاچ، استارت‌های بد، تکان خوردن‌های بی‌مورد اتاقک و گاهی ترکیبی از هر سه این موارد می‌شود که امتیازی منفی برای این ماشین محسوب می‌شود.

البته نباید خطای اپراتور و سیستم کامپیوتری را هم بیخیال شد. شرایط در حالت اسپرت بهتر می‌شود ولی نه به اندازه‌ای که نواقص کاملا برطرف شوند. دنده این ماشین مانند دنده ماشین‌های الانترا عمل می‌کند. البته منظور این نیست که از دنده نامناسب برای این مدل استفاده شده است، فقط این شکل دنده به درد جنسیس G70 نمی‌خورد مخصوصا که از لاستیک و دکمه پلاستیکی ساخته شده است.

جنسیس G70 نسبت به قیمتش، یک سدان اسپرت خوب محسوب می‌شود و اگر می‌خواستم یک ماشین برای استفاده روزانه بخرم، این مدل در گزینه‌های اول قرار می‌گرفت. باعث تاسف است که این مدل قرار است آخرین مدل از ماشین‌های دستی در آمریکا باشد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *