به موجب قانونی که انگلیس سال آینده تصویب خواهد کرد، حذف محتوای مخرب از فیسبوک، توییتر و تیک تاک الزامی میشود.
این پلتفرمها در صورت زیرپا گذاشتن و تخطی، جریمه خواهند شد.
به گزارش برات نیوز، انگلیس در راستای امنتر کردن فضای مجازی خصوصا برای کودکان، اقدام به حذف محتوای مخرب از شبکههای اجتماعی میکند.
جریمه عدم حذف محتوای مخرب از شبکههای اجتماعی
این قوانین از سوی دولت انگلیس وضع شده است تا روی محتوای شرکتهای فناوری مانند تیک تاک، فیسبوک، توییتر و … نظارت کند.
طبق قوانین پیشنهادی دولت انگلیس، حذف محتوای مخرب برای این سایتها اجباری شده است.
این شرکتها در صورت عدم حذف محتوای غیرقانونی با جریمهای معادل ۱۰ درصد درآمد سالانه مواجه خواهند شد.
هدف انگلیس از این کار چیست؟
هدف انگلیس از حذف محتوای مخرب شبکههای اجتماعی محبوب، امن کردن هر چه بیشتر فضای مجازی است.
آنها این کار را در راستای محافظت کودکان در برابر محتوای مخرب و خطرناک، زورگیریهای مجازی و هرزنگاری انجام میدهند.
الیور داودن وزیر دیجیتال انگلیس در این باره میگوید: «ما وارد عصر جدیدی از مسئولیت پذیری شرکتهای فناوری برای محافظت از کودکان و قشر حساس میشویم تا به این ترتیب دوباره اعتماد مردم به این صنعت را احیا کنیم.»
این قوانین در سال آینده به تصویب میرسند و پس از آن پلتفرمهای خاطی جریمه میشوند.
گسترش اخبار ضد و نقیض از طریق پلتفرمهای محبوب
در روزهای جاری نیز اخبار ضد و نقیضی از واکسن کرونا در شبکههای اجتماعی دست به دست شد.
برای مثال این خبر که واکسن کرونا موجب مرگ چند نفر شده است.
به همین دلیل پلتفرمهای محتواساز محبوب مانند فیسبوک و توییتر باید سیاستهای روشنی برای کنترل این محتواها داشته باشند.
این محتواها شاید غیرقانونی نباشند اما مخرب هستند و میتوانند بر شهروندان تاثیر بگذارند.
بیشتر بخوانید: احتمال ممنوعیت شبکه های اجتماعی در ترکیه
درهمین راستا به Ofcom سازمان قانونگذاری رسانهها در انگلیس اختیارات لازم اعطا میشود تا شرکتهای خاطی را تا ۲۴ میلیون دلار یا ۱۰ درصد درآمد سالانه شان جریمه کند.
همچنین این سازمان میتواند سرویس هایی که از قوانین پیروی نمیکنند را در انگلیس مسدود کند.
دیگر دولتها نیز مانند انگلیس همواره نسبت به حذف محتوای مخرب و وضع کردن قوانین برای کنترل بهتر این محتواها حساس بودهاند.
کنترل گوگل و فیسبوک در تبلیغات دیجیتال
حذف محتوای مخرب شبکههای اجتماعی تنها کاری نیست که انگلیس درصدد انجام آن است.
چندی پیش نیز خبری منتشر شد که این کشور شرکتهای فناوری از جمله گوگل و فیسبوک را در حوزه تبلیغات دیجیتال کنترل می کند.
واحد «بازار دیجیتال» سازمان «رقابت و بازارهای انگلیس» مسئول انجام این کار است.
گوگل و فیسبوک بیشترین سود را از بازار تبلیغات دیجیتال انگلیس به دست می آورند.
به طوریکه از ۱۴ میلیارد پوندی که در ۲۰۱۹ صرف هزینه تبلیغات دیجیتال شده، ۸۰ درصد در این دو شرکت صرف شده است.
اکنون دولت انگلیس میخواهد این دو شرکت درباره شیوه کنترل اطلاعات مشتریان شفافسازی کنند.
هر دو شرکت آمریکایی اعلام کرده اند با دولت و مقامات قانونگذار انگلیس در حوزه تبلیغات دیجیتال همکاری می کنند.
آنها وعده دادهاند که به کاربران اختیارات بیشتری درباره کنترل اطلاعات و تبلیغاتشان دهند.