حذف الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه، حذف دفترچه کاغذی بیمه و … از جمله اقدامات دولت برای حرکت به سمت «دولت الکترونیک» و صرفه‌جویی در هزینه‌های میلیاردی تولید و پخش کاغذ است.

سیاست دولت الکترونیک در کمک به محیط زیست

به گزارش برات نیوز، یکی از سیاست‌های دولت الکترونیک، کاهش مصرف کاغذ و صرفه جویی در تولید پسماند و در نتیجه کمک به محیط زیست است.

این امر همکاری سازمان‌های مختلف و مدیریت سبز را حول صرفه جویی در مصرف منابع انرژی می‌طلبد.

به نظر می‌رسد دولت به تدریج در حال رسیدن به این هدف است و همه سازمان‌ها از جمله بیمه نیز اقداماتی را در راستای آن به انجام رسانده‌اند.

حذف کاغذ و رویه‌های سنتی کاغذبازی

به تازگی نیز هیئت وزیران خبر از تصویب آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه‌های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت داد.

از مهمترین مفاد آن، بهره‌گیری از امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان ها بر بستر ستاد و حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی است.

در همین راستا هیئت وزیران به تازگی آیین نامه نحوه فعالیت‌ دستگاه‌های اجرایی در سامانه ستاد را تصویب و ابلاغ کرد.

از جمله مفاد این مصوبه می‌توان به امضای الکترونیکی، انجام معاملات و انتشار فراخوان‌ها در سامانه ستاد و حذف کاغذ و رویه‌های سنتی و موازی و حذف آگهی مناقصه و مزایده‌ از روزنامه‌ها اشاره کرد.

ماده ۱۳ این تصویب نامه بر اجتناب از انجام معاملات به صورت کاغذی تاکید می‌کند.

بر همین مبنا دستگاه‌های مشمول سامانه مکلفند با انجام معاملات در بستر این سامانه، از انجام معامله ذیل قوانین، دستورالعمل ها و آئین نامه مرتبط به صورت کاغذی اجتناب کنند.

حذف دفترچه کاغذی بیمه

از دیگر اقداماتی که در راستای صرفه‌جویی در تولید کاغذ و هزینه‌های مرتبط با آن در کشور به زودی اجرایی می‌شود، حذف دفترچه کاغذی بیمه است.

این گام از اول اسفند ۹۹ اجرایی می‌شود و به گفته معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با توقف تولید دفترچه بیمه جدید، نخستین گام را به سمت توسعه نسخه الکترونیک برخواهیم داشت.

مصطفی سالاری مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: «از اول اسفند به بعد بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آنها به پایان می‌رسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند.

آنها می‌توانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.»

او پزشکان را به استفاده از نسخه الکترونیک تامین اجتماعی دعوت کرد.

سالاری تاکید کرد: «در صورت عدم امکان یا تمایل پزشکان به استفاده از سامانه نسخه الکترونیک؛ این عزیزان می‌توانند نسخه بیمه شدگان تأمین اجتماعی را در سرنسخه برای آنان بنویسند و سرنسخه پزشکان اعتباری مشابه با صفحات دفترچه‌‎های کاغذی خواهد داشت.»

حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث

بیمه‌ها نیز از جمله سازمان‌هایی هستند که برای توسعه دولت الکترونیک اقداماتی را انجام داده‌اند.

صنعت بیمه نیز پذیرای بسترهای دیجیتال و حذف کاغذ است و صدور نسخه الکترونیکی بیمه شخص ثالث نیز گامی در این راستا است.

بیمه مرکزی، دستور حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث را برای کاهش مراجعات به نمایندگی ها و کاهش رفت و آمد و ترافیک و کاهش مصرف کاغذ و قطع شدن درختان در راس  بخشنامه‌های  بیمه ای  اخیر خود  قرار داد.

این قانون از ۲۱ اسفند  ۹۸  به دلیل شرایط شیوع بیماری کرونا به صورت تدریجی عملی شد.

غلامرضا سلیمانی رییس بیمه مرکزی بیان کرد: «سالانه ۶۴ میلیون بیمه نامه در کشور صادر می‌شود که حدود ۲۱ میلیون از انها بیمه شخص ثالث خودرو و موتور هستند.

لذا منطقی است که اجرای طرح مدیریت سبز درباره این حجم از بیمه‌های شخص ثالث می‌تواند قدم بزرگی در مسیر کمک به محیط زیست باشد.»

مزایای حذف کاغذ در امور اجرایی و نظارتی

طبق بررسی‌های انجام شده و در صورت تجهیز اسناد الکترونیکی به امضای الکترونیکی برای امور اجرایی و نظارتی و حذف کاغذ و کاغذبازی‌ها، یک میلیارد برگ کاغذ صرفه‌جویی می‌شود.

البته این تمام ماجرا نیست و منافع دیگری نیز از این ماجرا عاید دولت خواهد شد. برای مثال ۱۵۰ هزار مراجعه حضوری سالانه نیز کاهش می‌یابد.

این امر خصوصا در دوران کرونا و تشویق به الکترونیکی کردن امور نقش مهمی دارد.

همچنین این حرکت منجر به کاهش مصرف کاغذ و ارزبری مربوط، حذف عملیات چاپ و اسکن مربوط، کاهش حمل‏ و نقل، کاهش مصرف سوخت و پیشگیری از آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست و از همه مهم‏ تر سهولت امور کاربران بخش خصوصی و دولتی خواهد شد.

عدم نیاز به درج اگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار

همچنین در ماده ۱۴ این تصویب‌نامه نیز دولتی‌ها برای اموری چون مناقصه و مزایده نیاز به درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهند داشت.

در صورتی که هزینه‌های حداقلی دو نوبت چاپ اگهی در روزنامه‌ها حذف شود، پیش بینی می‌شود حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه‌های دولت داشته باشیم.

همچنین طبق بررسی­ های انجام شده، حداقل یک هفته در فرآیند زمانی چاپ آگهی مشتمل بر تکمیل فرم درخواست آگهی و تکمیل مدارک آگهی و نیز ارسال درخواست و اخذ تأییدیه و مجوزهای لازم تا درج دو نوبت آگهی در روزنامه­‌های کثیرالانتشار صرفه‌جویی می‌شود.

در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت کلیه کاربران بخش خصوصی اعم از مناقصه‌گران و مزایده‌گران می‌توانند بدون نیاز به ثبت نام و صرف هزینه کلیه معاملات منتشر شده در سامانه را مشاهده کنند.

نگرانی مطبوعات واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد

با این حال مطبوعاتی که اکنون نیمه جان به حیات خود ادامه می‌دهند، نگران این موضوع هستند.

به همین دلیل سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار بررسی مجدد آن است.

او در توییتی که منتشر کرد از بررسی مجدد این مصوبه در روز چهارشنبه خبر داد.

عباس صالحی در این توییت نوشته است:

 «آیین‌نامه ابلاغی ستاد موجب نگرانی جدی مطبوعات گردید ‏با توجه به این که در زمان عدم حضور اینجانب و در خارج از نوبت در هیات دولت مطرح شده بود، با جناب آقای دکتر جهانگیری صحبت کردم و با نظر مساعد ایشان قرار شد که با درخواست اصلاحیه در ماده مربوطه، مجددا در جلسه چهارشنبه مطرح شود.»

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *