نمایندگان مجلس اعلام کردند که از حضور خودروسازان خارجی به کشور و مشارکت آن ها با خودروسازان داخلی استقبال می شود.
به گزارش برات نیوز، این در حالی است که برخی از مشکلات بازار خودرو را تهدید می کند و موجب شده تا این بازار با آشفتگی همراه شود.
مسوولان فعال در این حوزه از جمله وزیر صنعت نیز همانند سایر مسوولان دنبال راه چاره برای ساماندهی بازار خودرو هستند.
اظهار تمایل خودروسازان خارجی به بازگشت بازار ایران
آنچه مسلم است علاوه بر سایر مشکلات داخلی، اعمال چند باره تحریم ها و خروج خودروسازان خارجی یکی از دلایل اصلی آشفتگی این بازار است .
اما حالا پس از تغییر دولت آمریکا و حضور بایدن رییس جمهوری دموکرات آن ، زمزمه هایی در خصوص بازگشت امریکا به برجام و حذف تحریم ها وجود دارد.
این در حالی است که اخبار غیر رسمی از انجام مذاکرات در میان خودروسازان خارجی با شرکت های بخش خصوصی ایرانی و تمایل خارجی ها برای بازگشت به بازار خودرو ایران حکایت دارد.
عدم سرمایه گذاری خودروسازان خارجی به دلیل اعمال تحریم ها
در همین حال نمایندگان مجلس بر این باورند که در صورت بهبود اوضاع، خودروسازان داخلی تمایل حضور در حوزه خودرو ایران را دارند.
اما شواهد امر حاکی از این است که در صورت ورود خودروسازان خارجی به کشور آن ها این بار در ایران سرمایه گذاری نمی کنند .
عدم تمایل خودروسازان خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه خودرو در ایران به دلیل اعمال تحریم های چند باره و بهم خوردن شرایط و قراردادهای آن ها است.
فرصت حضور خودروسازان ایرانی در بازارهای جهانی با مشارکت با خارجی ها
بر اساس این گزارش، برخی از خودروسازان کشور آمادگی خود را برای شراکت دوباره با خارجیها در صورت لغو تحریمها اعلام کردهاند.
زیرا با توجه به تغییر روند سرمایه گذاری خارجی ها اما آنچه مسلم است فرصت حضور خودروسازان ایرانی در زنجیره جهانی فروش و صادرات شرکتهای خارجی است.
این در حالی است که با توجه به اعمال شدید تحریم ها از سوی آمریکا و خروج آن از برجام، خودرو سازان خارجی از کشور خارج شدند.
علاوه بر مطرح بودن این شرایط، برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که خلاء و فقدان برنامه بلند مدت در حوزه خودرو مشکلات بسیاری را در این حوزه ایجاد می کند.
حضور خودروسازان خارجی به شرط صادرات 20 درصدی از خودروهای تولیدی
عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره حضور شرکت های خارجی درکشور اظهار کرد:
خودروسازان خارجی فقط باید به شرط صادرات ۲۰ درصد خودروهای تولیدی به کشور متبوع خود به ایران بیایند.
بیشتر بخوانید: بازار خودروهای خارجی با رکود مواجه شد
حجتالاسلام سیدجواد حسینی کیا ضمن انتقاد از فقدان برنامه بلند مدت در صنعت خودرو گفت:
نبود سیاست کلان و افقی درحوزه خودرو در کشور یکی از مشکلات اساسی این حوزه است.
وی در ادامه گفت: درحوزه خودرو عملاً آیندهنگری وجود ندارد.
مشخص نیست که 10 سال آینده به کدام خودرو خواهیم رسید.
نبود سیاست جامع و آینده نگر درحوزه خودرو
حسینی کیا ضمن انتقاد از برنامههای کلی وزرای صمت در حوزه خودرو بیان کرد:
وزارت صمت تنها در حوزه خودرو حرف های کلیشه ای و کلی می زند.
هیچ برنامه جامع و آینده نگری در این حوزه وجود ندارد.
عضو کمیسیون صنایع تصریح کرد:
به دلیل نبود سیاست کلان در حوزه خودرو روزمرگی را تجربه می کنیم .
در حالی که حوزه خودرو با تصمیم شورای رقابت تغییر کرده است.
روز بعد وزارت صمت تصمیم گیری جدیدی در این حوزه دارد.
بلاتکلیفی خودروسازان و التهابات بازار
به گفته وی خودروسازان تکلیف خود را با این تغییرات و تصمیمات و التهابات حاکم بر بازار نمی دانند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت:
رنو، پژو و خودروسازانی از این دست از جمله خودروسازانی بودند که در اثر تحریمها کشورمان را رها کردند و رفتند.
وی خاطر نشان کرد: ولی تلاش ما باید این باشد که در صورت حضور، خودروساز خارجی باید در تولید، مشارکت داشته باشد .
خودرو ساز خارجی باید بداند که 20 درصد خودروی تولید شده در کشور باید در کشور مبدأ مورد استفاده قرار گیرد تا کیفیت خودرو بالاتر رود.
در صورت حضور خودروساز خارجی نحوه قرارداد باید به گونهای باشد که خودروی تولیدی در کشور مبدأ تولید شود.
ضرورت تولید خودروی ارزان،صادرات محور و رقابت پذیر
وی همچنین گفت: خودروی تولیدی در کشور مبدأ از رده خارج نباشد.
ضمن اینکه این سیاست را هم دنبال کنیم که آن خودرو نیز بایستی ارزانقیمت، صادرات محور و رقابتپذیر باشد.
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:
در صورت حضور خودرو ساز خارجی باید مشروط شود که 20 درصد خودروی تولیدی بایستی در کشورشان مورد استفاده قرار بگیرد.
با این کار، خودرو باکیفیتتری به مردم عرضه خواهد شد.
حسینی کیا ضمن اشاره به ظرفیت بالای کشور در حوزه تولید خودرو اظهار کرد:
ایران از حضور کشورهای خارجی تولیدکننده خودرو اعم از چینی و اروپایی استقبال میکند.
در منطقه، جمهوری اسلامی به عنوان یک خودروساز بدون کیفیت میشناسند.
باید این ذهنیت را تغییر داده و کیفیت خودروهای تولیدی را افزایش دهیم.
ضرورت فراهم کردن شرایط مذاکره با خودروسازان خارجی
این در حالی است که رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد:
ما از آمدن شرکتهای خارجی به کشور استقبال میکنیم.
سیاست ما نیز در همین راستا است اما خود آنها نمیآیند.
عزتالله اکبری تالارپشتی اعلام کرد:
دولت باید شرایطی را فراهم کرده و با این شرکتها مذاکره کند.
وی در مورد سیاست ایران در مقابل ورود شرکتهای خارجی خودرو سازی به کشور تصریح کرد:
ورود خودروسازان خارجی به کشور باید به این شکل باشد که به شرکتهای داخلی بپیوندند.
سپس سرمایه گذاری کرده و تکنولوژی را وارد کشور کنند.