با توجه به زمزمه های بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها، موضوع حضور شرکت های بزرگ خارجی در بازار ایران قوت می گیرد.

به گزارش برات نیوز، یکی از بازارهای مهم که بازگشت شرکت های بزرگ خارجی به آن بسیار تاثیرگذار است بازار لوازم خانگی است.

این بازار پذیرای حضور شرکت های خارجی  تولید کننده لوازم خانگی خارجی است.

این در حالی است که با اعمال چندباره تحریم های آمریکا علیه ایران، بسیاری از برندهای خارجی از سرمایه گذاری در بازار ایران منصرف شدند.

اکثر آنها از این بازار پرسود در خاورمیانه رفتند.

هرچند رفتن شرکت های خارجی بزرگ از بازار کشور موجب تقویت بازارتولیدات داخلی شد.

بیشتر بخوانید: احتمال کاهش قیمت لوازم خانگی

اما خواه ناخواه تاثیرات نامناسبی را درروند کسب و کار فعالان بازار گذاشت.

امیدها برای بازگشت شرکت های بزرگ خارجی به بازار ایران

اما حالا با توجه به تحولات سیاسی و زمزمه های بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم ها، امیدها برای بازگشت شرکت های بزرگ خارجی به بازار کشور شکل گرفته است .

در همین راستا، دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران اعلام کرد:‌

شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به بازگشت و حضور مجدد در بازار بزرگ ایران هستند.

اما این بار باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره کنیم تا عمق همکاری‌ها افزایش یابد.

عباس هاشمی خاطر نشان کرد:

در سال‌های گذشته خروج برندهای مطرح خارجی از کشورمان به اجبار و تحت فشار آمریکایی‌ها اتفاق افتاد.

این در حالی است که اکثر آنها خواهان استمرار حضور در بازار ایران بودند.

خروج شرکت های خارجی از کشور و رونق تولید داخلی

اگرچه خروج شرکت های خارجی برکاتی را با خود به دنبال داشت که از جمله آنها رشد و توسعه صنعت داخلی بود.

به گفته هاشمی، امروز رشد بسیار خوبی در تعمیق ساخت داخل انواع لوازم‌خانگی در کشور اتفاق افتاده است .

این مقام مسوول خاطر نشان کرد:

بسیاری از اقلام لوازم خانگی که در گذشته باید معطل تخصیص ارز آنها از سوی بانک مرکزی می‌بودیم، در حال حاضر به همت و تلاش متخصصان و مهندسان داخلی ساخته می‌شود.

 ‌با این حال، تهیه و تامین برخی اقلام در داخل به‌صرفه نیست و همچنان نیازمند واردات است.

تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در افق ۱۴۰۴

هاشمی در ادامه از برنامه‌ریزی وزارت صنعت برای تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور در افق ۱۴۰۴ خبر داد .

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران، ضمن اشاره به حضور شرکت های بزرگ خارجی تصریح کرد:

این هدف با توجه به بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی کشورهای منطقه و همسایگان و گردش مالی ۲۷ میلیارد دلاری آنها در تامین لوازم خانگی در نظر گرفته شده است.

 صنعت لوازم‌خانگی در سال ۹۹ جهش خوبی در تولید تجربه کرد.

به‌طوری که با آمار ۹ سال اخیر قابل قیاس نیست.

دستیابی به رکورد تولید 12 میلیون دستگاه لوازم خانگی

وی دلایل این مهم را کافی و رو به توسعه بودن ظرفیت‌های نصب شده تولید، عنوان کرد.

همچنین کسب سهم بیشتری از بازار با توجه به عدم حضور برندهای خارجی رخ داده است.

این در حالی است که بر اساس آمار ارائه شده، برای امسال رشد ۳۰ درصدی تولید و دستیابی به رکورد تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی پیش‌بینی شده بود.

اما تا پایان ۱۰ ماهه امسال محقق شد.

پیش از این نیز، مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود:

امسال رکورد تولید لوازم‌خانگی پس از پیروزی انقلاب شکسته خواهد شد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *